Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: E denna rx o tx tillåten i sverige

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustav - se bara till att ni har en ansvarsförsäkring värd namnet och som alltså täcker all er flygning. Vid medlemskap i klubbar och flygning på flygfält är detta ordnat av klubben men kör ni på icke RC-fält och utan klubbmedlemskap så måste ni lösa den frågan själv. Bara som ett tips - det kan snabbt bli dyrt annars om olyckan är framme. Men tråkigt att ni lämnat klubbflygandet för det innefattar ju många andra typer av flygning också som även FPV-flygare brukar bli intresserade av.
    Roger

  2. #42

    Standard

    De "andra typer av flygning som FPV-flygare brukar bli intresserade av" vete sjutton vad det kan vara. Själv inledde jag min karriär med vanligt LOS-flyg. Sedan kom jag på att jag kunde sätta en liten filmande keychainhcam på planet och tyckte det var otroligt fascinerande att titta på efteråt. När jag därefter insåg att jag kunde få video i realtid med ganska enkla medel var det ett logiskt nästa steg. Efter min första FPV-flygning var jag så darrig att jag knappt kunde stå upp och efter det har jag aldrig velat gå tillbaka till LOS-flygning. Jag ser inte på något sätt ner på de som gillar LOS-flyg även om jag måste erkänna att jag alltid är lite nervös när LOS-flygare är i närheten eftersom de kraschar titt som tätt och jag inte vill ha ett plan i huvudet men det är inget för mig längre. Däremot växlar jag lite mellan olika typer av FPV. Ibland vill jag köra fort och lågt med t ex min skipper xl, inlagd vill jag flyga långsamt och långt bort med t ex min bix3.

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alla är olika, Keffe. Dom flesta FPV-flygare som flyger hos oss har faktiskt, även om det verkar besynnerligt för dig, blivit intresserade av vanlig s k LOS-flygning också. Och den stora skillnaden är ju att man har så många fler typer av kärror att välja bland och att det finns massor av kärror som är snygga och trevliga att titta på - nåt som inte alltför ofta gäller de kärror som passar för FPV-flygning. Och med helt olika flygegenskaper vilket kanske inte upplevs riktigt på samma sätt via FPV-flygning utan även det utvecklar själva flygandet. "Mångfald berikar" har vi hört många gånger och det gäller nog i lika hög grad RC-flyget. Och man flyger ju det man själv gillar så inga tvång. Men genom att man får möjligheten att se många andra typer av flygmaskiner på ett klubbfält så har man också möjligheten att utveckla intresset åt flera håll.
    Roger

  4. #44

    Standard

    Jag håller med. Alla får bli saliga på sin fason och det finns inget som hindrar att man gillar både det ena och det andra även om FPV för mig ger en unik flygupplevelse som LOS-flyg inte är i närheten av. Det var bara en personlig betraktelse. Gillar man detaljerade skalamodeller är precis som du skriver nog LOS-flyg att föredra även om inget i teorin hindrar att man FPVar en sådan kärra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •