Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: E denna rx o tx tillåten i sverige

  1. #21

    Standard

    Sedan förstår jag att klubbarna inte aktivt kan sanktionera verksamhet som bryter mot gällande lagar men det är stor skillnad på att aktivt motarbeta och att låta folk göra vad de vill så länge man inte stör någon eller utsätter andra människor för risker. Jag vet ju inte hur det ser ut i era klubbar men i den klubb jag tillhör kan jag nog säga att FPV ses på med en hel del misstänksamhet, åtminstone bland de äldre medlemmarna som utgör majoriteten.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg

    Så du menar att det är ett rimligt regelverk som säger att man måste ha teknik som inte ens existerar (radartransponder för modellflyg) eller betala avgifter som få privatpersoner har råd med? Då har vi olika uppfattning om vad som är fel inställning.
    Inte riktigt så....jag menar att vi måste följa regler och lagar (även om de är knäppa)
    Vad vi kan göra och vad som pågår är att försöka påverka nya regler till vår fördel och då förbättra framtida möjligheter.


    Eftersom jag flyger mot ideella verksamheter så får jag inte tillbaka en krona för mina insatser - det känns rätt surt att då behöva betala masa avgifter för UAV, försäkringar o dyl ur egen ficka så - ja, jag tycker också att många regler är dumma och rent av felaktiga, men det betyder inte att jag bryter mot dem.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    ...Jag ser denna grupp växa och vara väldigt aktiv; dessa 140+ medlemmarna är ju faktiskt nåt som Uppsalas 2 flygklubbar totalt missar ,RFK Fyris t ex, där skulle man lätt kunna sätta upp lite permanenta airgates billigt och locka till sig en ordentlig tillökning av medlemmar; problemet blir väl att de flyger FPV ....
    Ska något bli gjort får du själv ta lite initiativ och exempelvis lämna in en motion till klubbens årsmöte om "airgates".
    Jag kan inte direkt bedöma hur lätt det är att ordna. Det krävs en överenskommelse med markägaren som aktivt brukar åkermarken runt fältet.

  4. #24

    Standard

    Ok. Det här med att försöka påverka regler till vår fördel, kan man hjälpa till med det på något sätt?

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    Sedan förstår jag att klubbarna inte aktivt kan sanktionera verksamhet som bryter mot gällande lagar men det är stor skillnad på att aktivt motarbeta och att låta folk göra vad de vill så länge man inte stör någon eller utsätter andra människor för risker. Jag vet ju inte hur det ser ut i era klubbar men i den klubb jag tillhör kan jag nog säga att FPV ses på med en hel del misstänksamhet, åtminstone bland de äldre medlemmarna som utgör majoriteten.
    +1 på den då jag tillhör samma flygklubb för tillfället, lite jobbigt att vi aktivt hittar nya ställen där vi får bara ifred för människor som skall ha åsikter och gärna lufta dessa varje gång man kommer till fältet i princip.



    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns lite konstigt att skapa olika grupperingar när det i grunden är modellflyg vi talar om - om än i olika former. Vi har fått nya quad/FPV-flygare till klubben vilket är väldigt positivt (tycker i alla fall jag) och dessa flygare har nästan omgående också blivit intresserade av konventionellt RC-flyg eftersom dom nu har tillgång till ett fält som tillåter det. Sen finns det säkert de som inte är lika positivt inställda som jag men med lite "lirkande" så är jag övertygad om att de flesta så småningom inser att detta bara är en ny gren av modellflyget. För er som inte varit aktiva så länge så kan jag säga att en snarlik misstänksamhet riktades mot oss som började med elflyg för drygt 15 år sedan - en misstänksamhet som ganska snart vändes till en stor nyfikenhet. Sen måste vi nog gemensamt lösa hur samverkan skall ske - det fungerar ju t ex inte med lågflygande FPV-quaddar mitt på fältet i full fart när man skall flyga vanligt RC-flyg. Men finns det plats i omedelbar närhet till fältet så kanske man kan röja upp där och skapa en yta som kan användas för lite quadrace-träning... Det gäller bara att "båda sidor" (om det är så) är beredda att kompromissa lite och försöka hitta bra lösningar. Igår e m t ex så kom det flera nya quad-FPV-flygare till vårt fält och vi hade mycket trevligt tillsammans och det hoppas jag verkligen fortsätter.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Känns lite konstigt att skapa olika grupperingar när det i grunden är modellflyg vi talar om - om än i olika former. Vi har fått nya quad/FPV-flygare till klubben vilket är väldigt positivt (tycker i alla fall jag) och dessa flygare har nästan omgående också blivit intresserade av konventionellt RC-flyg eftersom dom nu har tillgång till ett fält som tillåter det. Sen finns det säkert de som inte är lika positivt inställda som jag men med lite "lirkande" så är jag övertygad om att de flesta så småningom inser att detta bara är en ny gren av modellflyget. För er som inte varit aktiva så länge så kan jag säga att en snarlik misstänksamhet riktades mot oss som började med elflyg för drygt 15 år sedan - en misstänksamhet som ganska snart vändes till en stor nyfikenhet. Sen måste vi nog gemensamt lösa hur samverkan skall ske - det fungerar ju t ex inte med lågflygande FPV-quaddar mitt på fältet i full fart när man skall flyga vanligt RC-flyg. Men finns det plats i omedelbar närhet till fältet så kanske man kan röja upp där och skapa en yta som kan användas för lite quadrace-träning... Det gäller bara att "båda sidor" (om det är så) är beredda att kompromissa lite och försöka hitta bra lösningar. Igår e m t ex så kom det flera nya quad-FPV-flygare till vårt fält och vi hade mycket trevligt tillsammans och det hoppas jag verkligen fortsätter.
    Roger
    Jag håller med dig. Jag får konstant sk*t när jag flyger utom synhåll på fältet och det är väl förståeligt på ngt plan även om jag tycker att det är tämligen stelbent eftersom vårt fält ligger på ett sådant sätt att man kan flyga långt över skog, fält osv och utan att flyga i en kontrollzon eller över bebyggelse. Det är dessutom väldigt platt vilket innebär att man lätt kan dra iväg flera km och ändå hålla sig under läskig höjd m god marginal.

    Värre är väl att killenheladagen också bemöts med bra mycket misstänksamhet när han flyger runt sina små racerquaddar över och runt fältet. Det sker då inom synhåll, vad det nu spelar för roll i praktiken. I övrigt håller jag med dig om att man måste bemöta varandra med respekt oavsett vad man flyger. Det är något som både jag och killenheladagen ständigt upprepar och försöker gör vårt allra bästa för att hålla oss till. Kanske är snabb helt enkelt mer accepterande i din klubb än i vår.

    På sistone har vi som sagt mer och mer börjat använda andra platser där vi inte blir störda eller stör någon. Det är tråkigt för vi vill egentligen båda vara med i klubben men det verkar ju svårt eftersom vi bemöts av stelbenta regler och misstänksamhet. Det blir svårt/omöjligt/otrivsamt att göra det vi vill göra på klubbfältet helt enkelt. På sikt leder det till att klubben tappar medlemmar och att vi får hålla oss för oss själva och fortsätta med buskflygning som vi gjorde innan vi gick med i klubben. Dags att skaffa facebook och gå med i den där facebookgruppen killenheladagen pratar om kanske.

  8. #28

    Standard

    Exakt vad jag gör numera. Flyger själv utan klubb...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    ... Jag får konstant sk*t när jag flyger utom synhåll på fältet. ...
    Jag är medlem i samma modellflygklubb och vet inte på vilket sett du "fått skit", men i sakfrågan är det så att det under rubriken FLYGNING i klubbens fältregler som finns anslagna på klubbhuset står att:

    "All flygning på fältet ska ske inom synhåll med full uppsikt över modellen. ..."


    Citat Ursprungligen postat av Keffe1 Visa inlägg
    Värre är väl att killenheladagen också bemöts med bra mycket misstänksamhet när han flyger runt sina små racerquaddar över och runt fältet. Det sker då inom synhåll, vad det nu spelar för roll i praktiken. ...
    Det finns flera andra medlemmar i klubben som flyger multikopter utan att de tycks uppleva samma problem. Fundera på vad orsaken kan vara.

    För att nyansera bilden av verksamheten i klubben kan följande tråd om en av de FPV-träffar som anordnats vara av intresse:

    FPV-dag på RFK Fyris

  10. #30

    Standard

    Jag vet vad som står i reglerna, har liksom inte kunnat missa det. Problemet är formuleringen "inom synhåll" för uppsikt över modellen vågar jag påstå att jag har betydligt bättre än de flesta andra även när den är några km bort. Jag vet exakt var den är, hur den är orienterad i luften, hur mycket kräm det är kvar i batteriet, vilken höjd den befinner sig på etc. Går något snett med utrustningen på marken flyger planet hem självt och går något snett ombord så kraschar modellen i skogen eller på fältet. Så låt oss vara ärliga och erkänna: det finns ingen vettig orsak till att en modell ska vara inom synhåll än att det "står i lagen".

    Och ja du, jag vet inte hur det kommer sig att jag och killenheladagen blir påhoppade titt som tätt. Dock måste jag säga att jag ALDRIG har sprungit på någon annan som flyger FPV på fältet varken bortom LOS eller på något annat sätt trots att jag spenderat rätt mycket tid på fältet det senaste året. De flesta jag träffar (ska jag också säga i ärlighetens namn) är trevliga och när jag berättar vad jag gör bemöts jag som regel med något som ligger mellan milt intresse och ointresse. Det finns dock ett gäng äldre män som konstant uttrycker oro, hackar, klagar osv. Tråden du hänvisar till tycks vara några år gammal men om något liknande skulle arrangeras igen kommer jag med glädje ditt om jag fortfarande är medlem då.

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag är medlem i samma modellflygklubb och vet inte på vilket sett du "fått skit", men i sakfrågan är det så att det under rubriken FLYGNING i klubbens fältregler som finns anslagna på klubbhuset står att:

    "All flygning på fältet ska ske inom synhåll med full uppsikt över modellen. ..."




    Det finns flera andra medlemmar i klubben som flyger multikopter utan att de tycks uppleva samma problem. Fundera på vad orsaken kan vara.

    För att nyansera bilden av verksamheten i klubben kan följande tråd om en av de FPV-träffar som anordnats vara av intresse:

    FPV-dag på RFK Fyris
    När keffe1 skriver "fått skit" så har jag med mina öron hört han bli GRUNDLÖST anklagad för att flyga över allehanda byggnader och kontrollzoner och tillika föreläsningar om hur, var och hur länge han skall flyga och hur mycket fara han ev utsätter alla flygresenörer för (ser hur han håller sitt tak t 120mAGL)och dessutom hur han sätter klubbens hela existens på spel - detta utan respekt för om han har goggles på eller av; det är tur att han har sin FC som kan flyga hem planet åt han när dessa diskussioner startar. ..

    DET saknar jag och jag flyger rärr hård acro och även jag flyger m goggles på och jag säger när jag blir närmad
    "Hej, du, jag diskuterar jättegärna detta m dig, låt mig bara landa först"; men nej, de fortsätter...det blir jättefarligt att ha en krävande diskussion medan du kör en racequad utan gpsassistans; jag har numera inte ens autolevel inställt då jag stänger av accelerometer för prestanda.
    Även om jag upprepar detta flera ggr så fortsätter beteendet vilket är väldigt respektlöst för att ej tala om farligt.


    OK om en enstaka individ nämner nåt sånt en gång men när det är 9/10ggr man ens åker t fältet och det iaf känns som en hel gruppering som mer eller mindre delar dessa fördomar och denna verbala inkontinens om jag ska uttrycka mig som jag vill.
    Jag vill också säga att jag har haft väldigt trevligt på fältet med vissa individer som är mer än trevliga och hjälpsamma, dessa delar våra åsikter och tycker det är kul med FPV,
    klubben är inte dålig och har ett otroligt fält för segelflyg t ex.

    Men som keffe1 skriver känner jag också - kanske i större utsträckning och jag vill också säga att hans beskrivning och utlägg kring detta ämne är från mitt perspektiv väldigt snällt uttryckta i relation till hur jobbigt detta är, när vi tillsammans får nån på halsen tänker jag väldigt ofta "Oj vilket jäkla tålamod killen har!' Jag har då redan checkat ut mentalt och börjat bli väldigt arg vilket jag är säker på 99% av befolkningen skulle bli under samma omständigheter.

    då han som han skriver endast flyger över skog och mark (och sjö numera, nya stället jag kan inte ens få karln att jaga ett rådjur från luften FPV om jag sitter i baksätet så att säga så tycker iaf jag att han utgör en minimal risk för Sverige. Kritik som han får att flyga utom LOS är aldrig grundad heller då ingen som klagat har goggles och faktiskt kan se eller på något sätt veta hur, var och hur långt bort han flyger eller om jag som spotter ser honom eller ej vilket för mig självklart tenderar se ut som längtan eller ett behov att klaga och uttrycka sin egen förträfflighet vad gäller följande av regelverk och klubbanda.

    Jag ska också säga som keffe1 att jag aldrig sett eller ens hört om nån annan än jag och keffe1 köra FPV på RFK Fyris.

    LOS är f ö ett godtyckligt begrepp - jag har mycket god syn och ser en 1.3m spv kärra 959m bort bevisligen sist medan en 70-åring kanske inte ens ser 25% av det vilket skapar problem också i bedömningen i vad Los är eller inte om det uttrycket skall användas ö h t.


    Det slog mig att det första vi sa efter buskflygning igår var "Vad skönt det var här; ingen som stör" och vi syftade inte på allmänheten utan klubbmedlem(mar)
    - detta när landskapet och vattnet bör vara det man upplevde som mest positivt kring just denna platsen vi flög, sorgligt.


    Jag flyger 250-quads ofta, jag älskar det - har en riktig passion för allt modellflyg men just miniquads är speciellt för mig; kritik jag får ofta är att de är "för små"(???) Och därmed svåra att se (som de låter och hur jag sätter led:s på som en jäkla julgran har jag svårt att förstå detta också samt relevansen) blev också anklagad för att flyga utanför LOS när jag i själva verket flög längs huvudbanan vilket är ca 70m från där jag står.

    Vi har killar med riktigt stora förbränningmotor-helis - jag är rädd för dessa då jag vet att många människor dött av dessa maskiner, ett servo som ger upp eller ett blad så kan nån dö omedelbart - men inte går jag och hänvisar till klubbbregler ("ej vassa kanter" på modeller kan ju appliceras där t ex, en regel vi har el gnäller på vederbörande; jag låter människor vara ifred och speciellt när de flyger, som sig bör.

    Vill avsluta med att även jag anklagas för att flyga utanför LOS, speciellt efter jag flög bort min zmr250 och jag vill understryka att under tiden var detta ej ens möjligt för mig med den 200mw 5.8VTXen jag hade och rätt dålig video och jag flyger alltid quads nära, det kan vemsomhelst intyga, jag vill höra mina quads om vi säger så...

    McRegor jag börjar gilla din inställning till detta - jag önskar fler kunde följa ditt goda exempel, du kanske kan åka på turné t flygklubbarna då du verkar ha gehör hos problemgenerationen hoho; trodde aldrig jag skulle skriva 40talister som en problemgrupp/generation... jag försöker vara lite rolig kunde inte låta bli. .

    Michael: en multikopter är ej synonymt med fpv; om någon har en hängande kamera a k a DJI så är det inte riktigt samma sak; dessa är dessutom de farligaste av multirotorer pga flyaways; vet ni inte att alla DJI MASKINER flyger tillbaka till fabriken om de får chansen?


    Mvh G




    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-10-15 klockan 08:41.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - jag har ingen mirakelmedicin och det finns givetvis de som är avogt inställda även här men vi är några "gamlingar" med det ungdomliga sinnet hyfsat bevarat och likaså med teknikintresset fortfarande vid liv och vi gör det vi kan för att få acceptans även för det "nya" RC-flyget bland våra jämnåriga kompisar - liksom att försöka få "ungdomarna" (vår tolkning) att känna sig välkomna... Man känner sig liksom lite piggare själv när man får chansen att umgås med lite yngre kollegor - inte minst runt fikabordet och grillen...
    Men man kan ju aldrig kräva att klubben som sådan skall stå bakom flygning som bryter mot lagen - typ bortom LOS - men för de FPV-flygare som flyger hos oss är inte det nåt stort problem - i alla fall inte ännu. Vårt fält ligger ju dessutom inom Hässlö kontrollzon men vi har en yta inritad där och den får vi förhålla oss till och därmed är det inte aktuellt med flygning utanför LOS. Sen måste man givetvis försöka snacka ihop sig och inte köra FPV race-quaddar fram och tillbaka över fältet när konventionella kärror också vill flyga. Men vi hoppas lösa en stor del av det problemet via en yta i direkt anslutning till vårt fält där vi har för avsikt att röja bort det höga gräs som f n växer där och kunna ha denna yta som träningsyta för FPV quad-racing. Bara på planeringsstadiet ännu men det finns flera nya quadflygare som är på hugget så jag hoppas att det löser sig. Med lite god vilja från alla parter brukar det mesta lösa sig och det hoppas jag det gör även hos oss.
    Roger

  13. #33

    Standard

    Själv satte jag ultimatum mot klubben - i slutänden handlar det om pengar - inkomst i form av medlemsavgifter för klubben, goodwill och kamratskap och allt annat hör till...

    Antingen slutade den medlem som förstör för mig eller så slutar jag - så enkelt är det.

    Då klubbens ordförande sa att han inte vill att klubben skall ta sådana beslut är valet enkelt.

    Jag har inte satt min fot på klubbens område sedan dess och det var flera år sedan - dessutom vet jag flera andra som slutat pga samma individ.


    Det räcker med att en person beter sig illa åt för att det skall få stora konsekvenser för en liten förening.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Själv satte jag ultimatum mot klubben - i slutänden handlar det om pengar - inkomst i form av medlemsavgifter för klubben, goodwill och kamratskap och allt annat hör till...

    Antingen slutade den medlem som förstör för mig eller så slutar jag - så enkelt är det.

    Då klubbens ordförande sa att han inte vill att klubben skall ta sådana beslut är valet enkelt.

    Jag har inte satt min fot på klubbens område sedan dess och det var flera år sedan - dessutom vet jag flera andra som slutat pga samma individ.


    Det räcker med att en person beter sig illa åt för att det skall få stora konsekvenser för en liten förening.
    Aha; vi talar nog om samma individ. ..tråkigt som fan blir nog samma för mig

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är onekligen ledsamt att läsa om era upplevelser.
    Vi har ett riktigt fint klubbfält och målsättningen är att alla ska kunna flyga, umgås och ha trevligt. Jag har inte upplevt de situationer ni beskriver, kanske beroende på att jag inte själv flyger FPV utan mestadels mindre/medelstora flygplan och helikoptrar. Om ni har uttömt möjligheten att diskutera problemen med de personer som "hoppar på" er föreslår jag att ni kontaktar någon i styrelsen så att frågeställningarna kan ventileras exempelvis i samband med årsmötet.

    Vad gäller LOS är det självklart ett relativt begrepp, då synskärpan varierar från person till person. Klubben kan dock svåreligen sanktionera något som går utanför Transportstyrelsens riktlinjer (saxat från TS hemsida: Flyg alltid så att du ser din drönare. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig.) Det är inte endast FPV som kan hamna i problem med detta. Exempelvis är höjdbegränsningen 120 m svår att leva upp till om man håller på med segelflyg eller aerobatics med större flygplan. Att klubbmedlemmar då och då överskrider TS begränsingar är ett faktum som klubarna har svårt att hantera, det är upp till den enskilda medlemmen att ta ett personligt ansvar för detta. Om någon mer regelmässigt väljer att bortse från TS begränsningar har klubbens medlemmar ett ansvar att påpeka detta. Ytterst är det klubbens säkerhetsansvarige som hanterar sådana frågeställningar, men hen är givetvis inte alltid på plats.

    Med detta sagt vill jag påpeka att INGEN, oavsett om man flyger FPV eller "vanligt", ska behöva få sin flygning störd av en person som tränger sig på under flygningen. Sker detta och personen inte avlägsnar sig om det påpekas, ska klubbens säkerhetsansvarige kontaktas.

    Jag har haft "förmånen" att under årens lopp vara medlem i ganska många modellflygklubbar runt om i landet och vet av erfarenhet att det understundom uppstår kontroverser av olika skäl, Bakåt i tiden var det exempelvis inte ovanligt att helikopter- och flygplanspiloter hade väldigt olika åsikter om hur flygverksamheten skulle bedrivas. Med tiden har de flesta sådana kontroverser kunnat lösas med lite god vilja från bägge parter och ökad förståelse för varandras verksamheter. Jag är övertygad om att FPV-flyg och vanligt modellflyg också med tiden kommer att kunna samexistera utan problem, men det kan tyvärr vara motigt i portgången.

    Av det sistnämnda skälet är det viktigt att ni trots motgångarna inte ger upp att vara en del av modellflygklubben. Gör ni det så konserveras motsättningarna och det är inte bra. Det finns plats för alla på fältet Jag är övertygad om att kontroverser går att lösa genom diskussion och information. Vad sägs exv. om ett litet "show and tell"-seminarium om FPV i samband med årsmötet?

  16. #36

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ja det är mycket på modellflygfält som kan leda till kontroverser och det är lätt att reta upp sig på mycket. Jag känner igen det mesta av vad som beskrivs i denna tråd och mycket annat genom åren även om det inte gått så långt som diskussion om uteslutning. Senast har det varit en utmaning att flyga FPV och samtidigt svara på frågor, både flygplan och 250-racer. Men vi tänjer ju på gränserna åt olika håll med FPV bortom 500m och konventionellt modellflyg över 120 m höjd. Och andra flyger för nära sig själva eller andra. Och några tror att det hjälper att vara radioamatör för att få flyga med höga sändareffekter. Jag har i alla fall inte hittat att det är tydligt tillåtet med flygande utrustning vid dessa frekvenser för radioamatörer här i Europa som det verkar vara i USA när man söker på detta. Däremot på marken är de klart tillåtna med högre effekter. Har någon en bra länk är jag intresserad för ett amatörcertifikat skulle jag kunna fixa och det har ju lite med ursprungsfrågan i denna tråd att göra.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Ingemar!
    Jag har själv så smått funderat på samma sak, men det verkar vara lite glest mellan utbildningstillfällena.
    Hursomhelst kan man kontakta Föreningen Sveriges sändaramatörer (SSA) som har utbildningspaket, delegation från Post- och telestyrelsen att genomföra prov och att efter godkänt prov utfärda anropssignal.

  18. #38
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jo om jag trodde det ledde till något men som UndCon beskriver sin upplevelse med ordförande (inget personligt men i egenskap av ordförande känns åtgärden rätt impotent när 3 klubbmedlemmar uttrycker "Han eller jag" som ordförande tycker jag då man skall verka för klubbens välbefinnande och försöka öka medlemsantalet ej förlora medlemmar pga personliga relationer som går många år tillbaka, jag ska ringa ordförande och ta upp detta givetvis, är ingen person som ger upp i första taget.

    Men som sagt 9/10ggr vänder jag och keffe1 bilen pga att slippa (samma) fördomar som dessutom ofta är ogrundade och naiva i sitt uttryck och ej slutar trots upprepade tillfällen där det påpekas att man bör få flyga ifred inte minst pga olycksrisken som ökar dramatiskt när du kör 250 i full fart på 4s utan rth eller autolevel inställt. Detta är största problemet personligen för mig även om iaf jag upplever ett motstånd mot FPV, och detta med litet till noll kunskap om vad jag/vi kör för setup; huruvida den är laglig eller ej; det är samma för dessa människor/människa.

    Jag förstår att dessa inlägg kan ses som påhopp och kränkande men man måste fråga sig om sanningen och rena fakta kränker en människa så bör kanske den kränkta fundera över sin utövning av sitt ämbete.

    Skulle jag i egenskap av gymansvarig ej stänga av medlemmar som beter sig illa på likvärdigt sätt som på fältet så skulle jag bli objekt för otroligt mycket kritik och mitt omdöme samt position skulle ifrågasättas: man måste kunna fatta de svåra besluten i positioner av makt oavsett sina personliga preferenser eller relationer eller hur man kom till den positionen från början.

    Fpv- informationsmöten ser jag ej kunna hända längre på RFK FYRIS; vilka skulle dyka upp? Inte fpvcommunityn i Uppsala är jag rätt säker på då de jag har kontakt med ser RFK FYRIS som en klubb som är anti-fpv och o nör jag dök upp där med mina motorseglare första gången så var det svårt att komma in i gemenskapen : folk brydde sig ej om att jag var ny och ingen kom fram och presenterade sig; när jag sedan började flyga fpv quad blev detta ännu tydligare och efter incidenten då min zmr250 försvann och en medlem erkände frivilligt att han suddade bort min belägenhet från klubb-whiteboarden med motiveringen "Du har snackat skit på internet om oss" utan att ens ha läst tråden (eller vilja ATT läsa dwn då jag tog fram den direkt)utan att skämmas eller ens tycka det var fel att göra så!!!!!
    fick hjärtat mitt att skippa ett slag och adrenalinet pumpa, det var tursamt att en god vän var där och tog över samtalet (keffe1)- han har mer tålamod för sådant än jag, trots han ofta blir mer ansatt än jag själv, om jag var keffe1 hade jag blivit vansinnig på all skit han får i princip varje gång han skall flyga; han får t o m tjata till sig att ha kvar sin markstation (medium tripod) på gräset bredvid fältet.

    Obs att detta är min upplevelse och mina åsikter; försöker ej kränka någon utan bara förtydliga hur illa jag tycker det faktiskt är;jag är ej ensam bevisligen om detta så det är ju ett riktigt problem och ej vanligt groll i min mening.
    Tvivlar på att jag och keffe1 flyger på fyris mer; buskflygningen har varit mycket trevligare och det säger en del, tråkiga är att förmodligen är väl alla nöjda med den lösningen förutom klubben i sig då..

    Mvh Gustaf


    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  19. #39

    Standard

    Ja, får se hur det blir med framtida medlemskap men om det inte går att göra det man vill göra på fältet så är det ju inte mycket vits med att vara med även om jag trots allt upplever de flesta medlemmar som trevliga och det är positivt att träffa likasinnade. Det är trots allt en mindre klick som förstör. Om jag upplevde att det fanns någon form av intresse för det skulle jag absolut kunna tänka mig att hålla i någon form av FPV-informationsdag.

    Att klubbar inte aktivt kan uppmuntra företeelser som bryter mot gällande lagar kan jag förstå. Det är dock ingen som tvingar klubbar att ha med gällande lagar i sina egna regler och ännu mindre att aktivt jobba mot sådana företeelser. Det gäller så länge det inte föreligger fara för någon, då träder ett moraliskt ansvar in.

    Macregor, jag tror också att det nog kommer att lösa sig på lite sikt men det vete f-n om jag orkar vara den som försöker vända just den där skutan. Om det är något jag önskar mig så är det att RCFF lade lite muskler bakom att försöka få reglerna för FPV uppmjukade. Särskilt skulle jag vilja se att det tillkom ett sätt att flyga bortom LOS lagligt. Det skulle kunna inbegripa någon form av utbildning och utfärdande av certifikat. Där skulle jag däremot kunna tänka mig att lägga en arbetsinsats själv om jag hittar rätt forum.
    Senast redigerat av Keffe1 den 2016-10-16 klockan 22:36.

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och vips så var 2 medlemmar till från Fyris borta. Nu har vi inte varit därute på bra länge och vi har hittat nya ställen att flyga ifrån:: och det finns en lokal "fpv i uppsala"-facebookgrupp som fungerar som en online-flygklubb, om denna grupp bildar en riktig flygklubb och kanske dessutom lokaler att mecka i så blir det perfekt, rekommenderas varmt !!

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •