Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gymnasiearbete söker helikopter i 600 storlek

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Gymnasiearbete söker helikopter i 600 storlek

    Hej!

    Vi gör ett gymnasiearbete om drönare och varför de inte används i större skala. Vi har tänkt bevisa detta genom att jämföra en tricopter med en helicopter. Testerna ska baseras på flygtid med användning av samma typ av batteri samt lyftkraft för att se vilken som klarar mest. Jag antar att en helicopter i 600 storleken skulle motsvara en tricopter i rcexplorer storleken. Jag undrar om någon är intresserad av att utföra dessa tester under en lugn dag och ta tid. Batteriet som vi tänkte använda oss av är 3s 4000mah 30C batteri. Fungerar det batteriet med helikopters?
    Pma, maila eller skriv här!

    max.lengdell@gmail.com

    mvh Max

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    500, 550 och de flesta 600 size helikoptrar körs i allmänhet med 6S LiPo, en del 600 och nästan alla 700 körs med 12S.

    En 600 size heli är STOR, du har en rotordisk på ca 130cm och är avsevärt större och kraftigare och tyngre än en trikopter.

    Om du skall jämför effektiviteten på olika flygmaskiner bör du nog utgå från tjänstevikt och lyftförmåga, när det kommer till drönare som skall utföra uppdrag och om det är bättre med en, två, tre eller fler propellrar för flygtid måste du ju utgå från att de har samma kapacitet att utföra samma uppdrag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Det kommer inte vara en så extremt exakt och noggrann undersökning. Vilken typ av helikopter kör på 3s? Om man vänster på det så vilken helikopter väger ungefär lika mycket? (750g)

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    450 väger väl runt 1kg inkl batteri

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    450 väger väl runt 1kg inkl batteri
    830 g väger min T-Rex 450SE V2 med 3S 2200 GensAce.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    450 flyger man på 3s 2200mAh, inte sett någon större maskin köra på 3s.

    Beroende på setup och flygstil så får man 4-8min på 2200mAh. Se vad du får för flygtid med din tri på 2200mAh LiPo eller 1700mAh urladdning från annat 3S LiPo (iom att man aldrig kör ett LiPo tomt).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •