Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Quiver Killer" elseglare för lite av varje?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard "Quiver Killer" elseglare för lite av varje?

    "Det finns inga genvägar till det perfekta flygplanet" för att travestera farbror Barbro.

    Som mest har jag haft 7-8 plan färdiga för flyg och det är inte bättre nu med fem samt en obyggd (Libelle) men jag tycker om att renodla mina hobbies om man säger så. Efter att ha ägt massor av cyklar har jag nu bara två - en mtb och en cyclocross - och de täcker tillsammans in allt jag behöver.

    På utländska forum pratar man ibland om Quiver Killer eller "kogermördare" dvs den där kärran som är tillräckligt mångsidig för att man skall lämna sitt "pilkoger" med olika modeller hemma och nöja sig med en. En ofta nämnd modell i de sammanhangen är FunCub.

    Det jag funderar på är en ny elseglare. Jag flyger just nu tre modeller - en Alula, en Nano Floh och en Easy Star. Det ligger även en Libelle på hyllan och väntar. "Problemet" är att jag fick prova en 2,5 m glasfiberseglare på 3kg på ett hang tidigare i höstas. Ni som flugit en vet vad jag menar. Grym penetration och jättehöjd och allmänt majestätiskt beteende. Det var en ren seglare men jag vill ha el - vikten behövs ändå och det gör modellen mer användbar.

    Jag har därför tittat lite på Multiplex större elseglare men det blir snabbt ganska kostsamt. Därtill funderar jag på att återgå till balsa. Jag har lite svårt för att hela min EZ böjer sig i luften och när man ser videos på Easyglider, Solius mfl verkar det vara lite samma sak trots att de stoppat in rör mm.

    Men jag kan ha fel där. Det kanske är placebo men jag gillar verkligen när modellen är "brettsteif" (plankstyv) som tyskarna skriver. Omvänt är det bra om det är "färdigt" och demonterbart som Funglider. Den modell jag alltid gillat bäst är min Floh. Jag tänkte mig att nåt sånt fast lite större och med el skulle funka bra. Rak vinge, snabb, styv. Den modell som är mest trolig att bytas är EasyStar.

    Tankar, råd, erfarenheter?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tjenare!

    Jag tror jag förstår ungefär vad du är ute efter. Har varit i samma tankar själv. Jag har ägt en MPX Solius men som du säger man vill ju ha en styv maskin, inte lika mycket leksak. Flyger just nu en FVK Signal, tror jag är nere i 2,1kg och då går det att flyga lite termik också.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1030805.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	55116

    Det springer fort iväg i pris, speciellt om det ska kunna gå lite fort ibland och vara över 2 meter. Det blir svårt för mig att rekommendera något men tycker du kan kolla runt här:

    http://www.fvk.de/Englisch/FVK-Model...h-Version.html

    http://www.hoelleinshop.com/Models-H...01&c=171&p=171

    Du är absolut inne på ett roligt spår! Nu blev jag flygsugen igen
    Senast redigerat av Elgstrand den 2015-10-18 klockan 11:58.
    Flyger helst segel

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tack, fina tips! Jag har varit inne och snurrat på Höllein lite tidigare men den Signal du har ser ju riktigt trevlig ut. Jag gillar när det "ser ut som ett plan" men det måste inte vara skalaflyg.

    Jag skall plöja sidorna med modeller. Det där med storlek och vikt är besvärligt. Ägaren till glasfiberkärran menade att den där "stora" känslan började på 2,5 meter men det blir helt enkelt för mycket för mig. Det kanske går att komma lite åt det hållet ändå.

    En av de bra sakerna med de tre kärror jag har är att alla går att knöla ned tillsammans i Multiplex-kartongen som i sin tur passar perfekt i min bil. Demonterbar stabbe är ju mycket bra då. Det är nog ett krav. Planen måste ju finnas tillhands när vi är på resa...
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har inte kommit nån direkt vart. TopmodelCZ, Valenta, det finns några superfina kärror där. Jag skruvade ned ambitionerna lite och fastnade lite för Topmodelcz Swish samt Great Planes Kunai. Annars känns ditt förslag på FVK Signal helt rätt men pengarna räcker inte.

    Sen lade jag en stund på simulatorn (Multiflight) och testade MPX-modeller på hang och skruvade på vädret tills det blev likt min senaste utflykt med rätt frisk vind. Funglidern verkar iaf i simulatorn tåla en del vind men den hade inte det där "flytet" och ju större modell desto bättre uppenbarligen för Heron var bättre än Solius och bäst av alla flyger en Grunau Baby från Krick på 3,5 meter - den gör tom simulatorflygningen rolig.

    Soliusen kanske är nån slags hygglig kompromiss mellan pris, prestanda, stryktålighet och transporterbarhet - flygmässigt är det ju ett rejält steg åt rätt håll iaf. mot min Easy Star. Som att börja med en VW Polo, drömma om en Porsche och köpa en Golf GTi....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tjena.
    Mina erfarenheter av Solius är bara goda. Jag köpte den för att ha något slitstarkt att öva på innan jag köpte min Signal. Den fyllde sin funktion bra och jag vågade flyga på ett sätt som jag inte vågar med alltför fina modeller. Var inga större problem att hitta termik med den. Sen var den lite kul att busflyga med, den är ganska styv för att vara en skummodell. När man köper en Multiplex brukar saker och ting vara bra genomtänkta också, ett stort plus. Tror den passar bra på Hanget då den tål lite stryk.

    Hahaha... Kanske måste köpa mig en ny...

    Hadet gött och lycka till.

    P.S Förresten har jag 3 cyklar, har inte lyckats bli av med pendlar härket ännu.
    Flyger helst segel

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det känns inte fel med ett "mellansteg" faktiskt.

    Den verkar onekligen stryktålig. Jag fnissade mig igenom hela denna videon.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gillade loopingen i slutet!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Skumvåffla är stryktålig.......
    till en viss gräns!
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det slumpade sig att jag köpte en BFG 2600 från HobbyKing. Det var egentligen inte riktigt vad jag tänkt mig, hade väl siktet inne på Solius eller Heron men med rea och diverse blev det både X9D-radio samt flygplan inom budget som knappt räckt till bara plan. Omvänt betalar jag nu med mek- och surftid med Hobbyking såklart.

    Jag ser mig lite som nybörjare på hangkanten så att köra skum ett tag till känns i vilket fall som ett bra val.

    Skall skriva lite mer om kärran när jag kommit lite på väg med den, har postat på RC-groups men det är inte riktigt samma sak.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Den där ser trevlig ut. Kommer säkerligen ge dig massor kul. Bara skruva ihop och ut och flyga!

    Mvh
    Flyger helst segel

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Här är den korta versionen:

    HobbyKing BFG 2600 är samma plan som Art-Tech 2500. Någonstans är det nämnt att även Robbe haft nån Arcus som är samma plan.

    Beskrivningen säger ett plan som är "for fun" och det verkar rimligt. Bakkroppen är lite sladdrig och bakkant (trailing edge) på både vingar och stabilisator är 3-4 mm tjock så några fartrekord blir det knappast

    Gjutningarna är OK och ser bra ut och passformen är också OK och krävde inget justerande, dock långt ifrån Multiplex nivå.

    Mitt plan kom med några knäckta roderhorn, och islagsmuttrarna i fenan gick inte att gänga i. Jag gjorde egna roderhorn i plast och bröt upp fenan för att få ut plywoodbiten och gängade om muttrarna med M3 x 0.5 och då fungerade det med original skruv.

    ESC har jag inte den blekaste aning om hur man programmerar, instruktionen passar inte till reglaget. Men jag har iaf gissat att plats 1 var bromsen och slagit på den. I vingarna finns fyrkantsprofil och man får med ett tjockväggigt alurör som sticks in som vingbalk. Ena röret hade foamrester i som var lite besvärliga att dra ut.

    Efter att ha läst lite på RCGroups förstod jag att detta var "normalt" och jag var inte ensam.... Där fanns även flera rapporter om brända motorer och fartreglage och trasiga servon.

    Alla roderytor var styva och behövde mjukas upp för hand men det ser jag som normalt för EPP-plan. Den som inte gjort det på denna modell kan räkna med att servona kroknar fort eller att strömförbrukningen ger brown-outs. Sidrodret hade normalt gångjärn.

    HK rekommenderar 4s och jag köpte ett sådant batteri. Eftersom det fanns två ynkliga slitsar och knappt några kylkanaler för motorn gjorde jag några extra hål och tänker även göra det i kroppen. Eftersom jag primärt tänkt flyga hang får jag se hur mycket motor jag "behöver".

    Frånsett det ovanstående pysslet verkar resten vara tuta och kör. Jag rev bort dekalerna ovanpå och dekorerade med lite tape och penna.

    Jag tänkte ta fram lödkolven och fixa bättre anslutningar till vingservona då det är småpillrigt att få igenom sladdarna.

    Något som hade varit trevligt för att göra planet mer stryktåligt är "servo covers" och kanske även tejp eller lamineringsfilm på vingen.

    Jag köpte denna på rea. Listpriset för denna är runt 2500kr men det tycker jag inte är prisvärt om man jämför med tex Multiplex Heron RR för en bit över 3000kr. BFG2600 har några kvalitetsmissar, knappa instruktioner och usel dokumentation. Multiplex erbjuder även det där lilla extra som suverän instruktionsbok, att kartongen blir transportlåda, smart koppling av vingservona, i princip bombsäker motor/ESC tex.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	55952  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Idag slutade både regn och stormar och därmed blev det provflygning. Premiär för mycket för mig, aldrig haft ett såhär stort eller tungt flygplan, första med Taranisen, första med flaps.

    Det har dock inte varit helt smärtfritt med diverse småstrul på vägen. Vid sista torrflygningen lade servot till sidorodret bara av tillsammans med bränd lukt. Det verkar på RCGroups vara fler som råkat ut för liknande saker. I rättvisans namn föregicks servohaveriet av att flygkroppen gled av lådan och ner i köksgolvet, en höjd på ca 3 dm men det fick sidrodret att ställa sig snett. Kanske gick det utanför det fungerande "utslaget"?

    Start i solnedgången
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3242.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	74,4 KB 
Id:	55989

    Jag satte i ett överblivet Nano-S istället och bytte höjdservot till ett sådant när jag ändå höll på. Skevservona skall jag också byta. Jag har visserligen bra erfarenheter av t.ex. HXT900, Turnigy 9025 mfl men den uppgivet låga strömförbrukningen hos HS-55/Nano-S känns bra med sex servon i planet och ett HK-ESC så det blir såna sedan.

    Sen räckviddstest mm. Taranisen med X8R och "plast-antenner" har ungefär tre gånger så lång räckvidd i range-test-mode som min Spektrum DX6i med LemonRX. Till slut såg jag inte rodren ordentligt och ställde mig bakom en klippa och lyfte sändaren upp och ned. Den varnar på ett vettigt sätt (range critical / telemetry lost) och den återtar kontakten blixtsnabbt. Tryggt.

    Nåväl, ut på en öde fotbollsplan och iväg med planet. Jag kastade snett nedåt med motor svagt på och ökade gasen gradvis tills modellen började stiga, fick kompensera med lite dyk. Motorn med sin (i jämförelse med mina andra plan) stora och långsamt roterande propeller var behagligt tyst. Flygplanet gick stadigt och fint några varv och jag landade med ganska hög fart. Den svepte förbi, gled ut långt och rullade långt på sitt hjul.

    Efter landning 1, kolla det långa spåret efter hjulet...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3244.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	83,4 KB 
Id:	55988

    Kort översyn och ny start. Jag kastade igen, med höger hand och greppade sändaren och slog till spaken för motor. Jag måste komma på en bättre logik, för motorn stannade och det såg lite kritiskt ut ett tag, modellen stallade nästan och jag valde att landa direkt istället för att försöka rädda situationen. Det är ju en helt ny sändare så risken är att jag går vilse bland igelkotts-taggarna

    En tredje start och nu full gas från planflykt, stiget var inte raket men kraftfullt - acken var inte så bra tryck i heller då jag förvaringsladdat och haft igång planet för sändarprogrammering i över två timmar.... Lite höjd och några varv runt. Lite reaktioner på vind och turbulens i den nästan döda luften sen test med flaps. En riktig njutning. Tydlig inbromsning, stabilt, på med dyk och den gick beslutsamt med nosan nedåt och landningen var hur lugn som helst.

    Mycket jobb trots att planet skulle vara "PNF" och ändå kvar att göra förstås men mycket härligt att få flyga den. I somras fick jag prova en 2,5 m stor 3-kilos glasfiber-hangkärra som gav svår mersmak - där är det ju ett helt annat fartregister och precision än detta 2kg skumplan men ändå fanns den där stora lite majestätiska känslan som jag var ute efter. Dessutom känns det som det kan bli en hygglig termikflygare med lite lättning.


    BFG tillsammans med Easy Star....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3103.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	55990
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •