Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Roterande vingar, till fast vinge

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard Roterande vingar, till fast vinge

    Hej alla,

    Har flygit rcheli i typ 6-7år och nu fick jag helt enkelt ett paus behov och valt att flyga lite flygplan. Ångrar mig inte en sekund, motormänniska som jag är, så är det ju helkul att tanka och choka och varva med golukt som följd (bara flygit el på heli upp till 14s)

    Har dragit på mig en sbach (stavning? ) Samma size som denna 1,75ish som jag ska bygga helt själv. Kommer säkert dyka upp en och en annan dum fråga i vinter här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151018_152849.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	166,8 KB 
Id:	55172

    Vad det blir för heli får julbonusen avgöra efter årskiftet, om man har tur och får det vill säga

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    18
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb

    Standard

    Du har bare flydde heli og hopper rett på en selvbygd 1,75 Sbach ? Du har da guts i allefall
    Knut Arne - Norsk fly og dronepilot

    Fly: UMX Carbon Cub SS - STM Beaver - Parkzone Sukhoi SU29-MM - Phoenix 2000 - Firstar V2 - FMS 800mm nitirseuker - HK FW190 800mm
    Droner: Nighthawk 250 selvbygd - Reptilve 500 v3 selvbygd - Nihui U807

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HawkMan Visa inlägg
    Du har bare flydde heli og hopper rett på en selvbygd 1,75 Sbach ? Du har da guts i allefall
    Har flygit lite några sommar sen, men kraschade då och blev inget mer efter det. Satte av mycket tid på heli då.
    Yak55 köpte jag färdigbyggd och jag vet vem som byggt den och den får man titta på för att få lite tips om man kör fast vid sitt egna bygge.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men har du ingen direkt erfarenhet av vanligt flyg så skall du nog träna på nåt enklare och tåligare flygplan först. Det är ju lite annorlunda när man flyger vanliga kärror kontra heli - och effekterna av att inte ha flugit speciellt mycket med vanliga kärror såg jag i somras när en kompis skulle konvertera från heli. Kärran blev ca: 30 sekunder gammal sen den lämnat marken... Det är lätt att underskatta kunskaperna som krävs - eller omvänt att överskatta sina egna. Köp nåt i EPO och träna med först tills du är säker och inte kvaddar.
    Roger

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Beställ en fms.easy.trainer 1280, ladda och flyg, den lärde mig flyga rcplan (kan heli och quad) och alla kraschar (du med) speciellt med sin första kärra! Och easytrainern kostar i RTF mindre än reparationer på din tänkta kärra din första krasch!


    Gör dig en tjänst och krascha easytrainern ett par gånger först - den tål det och varmvatten och lim samt lite tejp så är den i luften igen!

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Hej,

    Har ju snart flygit 5L oljeblandad aspen med yaken, så känner mig inte orolig för det. Flyger vad jag klarar av. Smäller det så smäller det så är det ju. Men bra ni varnar

    Beställde nylongångjärn till Sbaschen istället för "läpparna" som man ska CA limma. Känns bättre med gångjärn, såg det fanns typ av stavar också, men borde väl klara mig på nylongångjärnen va?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dsc_0231.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	5,2 KB 
Id:	55247
    Blir Futaba S3071HV och ett Hitec HS-7954SH samma Setup som jag har på Yaken. Tänkte köra exakt samma för enkelhetens skull.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av impeller Visa inlägg
    Hej,

    Har ju snart flygit 5L oljeblandad aspen med yaken, så känner mig inte orolig för det. Flyger vad jag klarar av. Smäller det så smäller det så är det ju. Men bra ni varnar

    Beställde nylongångjärn till Sbaschen istället för "läpparna" som man ska CA limma. Känns bättre med gångjärn, såg det fanns typ av stavar också, men borde väl klara mig på nylongångjärnen va?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dsc_0231.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	5,2 KB 
Id:	55247
    Blir Futaba S3071HV och ett Hitec HS-7954SH samma Setup som jag har på Yaken. Tänkte köra exakt samma för enkelhetens skull.
    Ok glöm inte att ta med sopsäck när du skall flyga bara (inte skämt, för att få med alla flisor).

    Om allt fungerade som det skall jämt så tror jag minst 60% av våra krascher kan undvikas när man är rätt ny i hobbyn (jag har över 250+ genomförda flygningar utan olycka just ju och jag började med fastvinge tidigt i våras)

    Mina olyckor har berott på dålig rutin dvs glömde en preflight och TX hade råkat knäppas på 'deltavinge'-läge så kastade kärran med kraft och trottel rakt i backen gick att laga dock som det mesta med skum hade det varit balsa hade det varit skräp kvar, kanske hade vingarna och bakdelen klarat sig halvbra men allt annat hade blivit flis.

    Nåt annat som nybörjare är begränsad förståelse för luftfarten,dvs att hastighet i förhållande till marken inte spelar någon roll utan bara hur mycket luft man "reser" genom.

    Ex Jag flyger i 5m/s motvind med min seglare och står nästan still i luften, vänder jag så kommer planet snabba upp ordentligt visst? Nej! Bara i förhållande till marken så det ser ut som man har högre fart och flyger som att man har det med stor risk för stall och med dina kärror är tipstall rätt stor risk!
    i själva verket måste man vara mer försiktig i medvind då illusionen av fart lurar en ordentligt och man kan falla ur skyn (och du måste vara mycket mer vaksam än mig för jag kör elseglare med mycket lyft och goda stall-karaktärer så jag har svårt att stalla snabbt)

    Och med mina ringa 250+ flygningar har jag fortfarande hjärtklappning när jag ska landa i mycket vind och ibland när jag skall starta - nyttigt - håller mig alert!

    Om jag hade en dyr balsakärra, tung bensinare hade den nog stått mycket i ren skräck att ha sönder den, skulle bara flyga när det var perfekt väder, jag tror att som jag har, två kärror som jag är mer och mindre rädd om i Epp är nyttigt, en "beater" bixlerkopia, målad, snygg, moddad, förstärkt och med LEDS en elseglare med polyhedralvinge, stabil och enkel att flyga samt en snyggare skalamodell av en östeuropeisk seglare let13 blanik som är mitt "finplan" som jag flyger när jag flugit in ett område med det andra först.


    Hoppas det går bra för dig, och jag tror att dessa nylongångjärn du beskriver skall räcka, sätt ett extra om du är osäker det är trots allt en kärra med ös i och ailerons kommer att behöva vara starka för att fungera länge och om du fortsätter och blir duktig så vill du verkligen ha det välbyggt då hastigheterna blir rätt höga och med det G - krafterna samt luftens flöde över vingarna.


    Uppdatera oss!

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    En närmare titt på gångjärnen ... de ser lite veka ut ? Har du slitit i dem ordentligt för att kolla hållfastheten? tänk på att de kommer bli kalla/varma och utsättas för elementen, kommer du lita på dem om 6mån?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det blir nog inga problem med de nya gångjärnen - bara du limmar dom ordentligt och helst också "peggar" dom - typ med knappnål el liknande genom gångjärnen och de ytor dom sitter fast i. Fråga mig inte varför jag råder dig till detta...
    Roger

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det blir nog inga problem med de nya gångjärnen - bara du limmar dom ordentligt och helst också "peggar" dom - typ med knappnål el liknande genom gångjärnen och de ytor dom sitter fast i. Fråga mig inte varför jag råder dig till detta...
    Roger
    Haha lol; )

    För att han inte ska tappa kontroll över ett skev i luften ?

    Lyssna på Roger han vet mycket dock skulle jag ha byggt så starkt som möjligt när det gäller så billiga och enkla komponenter som gångjärn till kontrollytor!
    Men de räcker säkert! ( nu har jag iofs jinxat dem som sjutton så de faller troligen av direkt men du har ju rodret kvar iaf; )

    Mvh.G

    (Roger du menar på att han bör flyga in sig på en billigare kärra först och inte förstöra nåt så vackert och dyrt?)
    Risken är ju att som nybörjare och kraschat förstaplan att man bara skiter I allt och lägger ned...

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker att det framgått tidigare i tråden att han inte är nybörjare och är det riktigt så är det bara att flyga på...
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Hej,
    Nu i veckan blev det en onödig fadäs[emoji15]

    Hade lite otur, timern Pep på 10min så jag gick ner för landning. Komme in för fort dock så precis som hjulen tar i bestämmer jag mig för go around.. Problemet var att det så lite soppa kvar och den dunsa in i framkant på tanken och motorn sög luft och dog[emoji33] Blev en mayday, mayday. Inga jätte stora skador.. Men onödigt och klantigt

    Att dom ska vara så veka i konstruktion just där! Jag kan nämna att det såg bara ut som en lättare duns i backen. Inget spektakulärt över huvudtaget.. Men det tog bra ändå
    Det var typ 4-5 tanken, och throtteln stod mer och mer öppen efter ökad självkänsla. Sjukt trevlig maskin för övrigt[emoji7]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Lite CA och glasspinnar så löser du det ^^

    Personligen landar jag hellre med halv tank/batteri är nära gränsen. Bara att laga och flyga igen, upp upp!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Lite CA och glasspinnar så löser du det ^^

    Personligen landar jag hellre med halv tank/batteri är nära gränsen. Bara att laga och flyga igen, upp upp!
    Håller med dig, lite marginal vill man[emoji106] Ska ställa ner timern.
    Ikväll blir det limning och fix & trix[emoji41]

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..Mariestads,lagom kyld åsså..Du har en helkväll!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Ja vad fan.. Den står stadigt på bena iaf[emoji12] Inte snyggt, men det har jag inte tålamod/tid för.


    Hittade coolfiber vinyl som fick duga

    Inga onödiga landningar nu. Ska ju till Finland snart på träff, det måste hålla till dess.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Sitter 90graders Alu vinklar som jag fick ta lös och rikta.. Det var inte jättelätt att komma åt dom innersta skruvarna.
    Man skulle haft brytpinnar som smäller av landningsstället och kanske gungar av lite duk på vingarna. Istället för att trasa sönder underredet/chassiet.. Vet inte vad ni säger. Typ plast bult och mutter?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    20
    Klubb
    SRFK (Skellefteå radio flyg klubb)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ..Mariestads,lagom kyld åsså..Du har en helkväll!
    Ser du Mariestaden som står där?[emoji12]

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •