Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Mottagaren dör vid +70% motorpådrag

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Att ett fartreglage är specat 2-4S innebär ju inte att du kan öka på antalet celler utan att korrigera med en mindre belastning - i detta fall en mindre propeller. Så har man tagit samma setup som anpassats för 2S och ökat till 4S så är jag ju inte speciellt förvånad om fartreglaget och/eller motorn gett upp...
    Sen är det en sak att "räkna ut" medan verkligheten kan vara nåt helt annat och det enda som går att lita på är att mäta - t ex med en tångamperemeter/strömtång - t ex denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Observera att den måste klara DC - alltså likström.
    Roger
    Precis vad jag menade!
    I mitt fall ger min setup alltså farligt nära esc;ns begränsningar och om jag skulle vilja använda 3s så måste saker förändras i min setup!
    Jag menade på att TS inte skall sätta på enorma proppar och späcka på med 4s och hoppas det håller! Bättre med marginaler åt andra hållet
    Mvh Gustaf

  2. #22

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    :-) Killenheladagen,

    nej, du är inte trög, utan jag är Nybörjare med stort N och kan göra grova felaktiga antaganden ;-).

    Det går en 3-ledare från ESC till mottagaren, men den trodde jag bara hanterade signalerna till ESC:erna (y-kabel). För när mottagaren sitter i Sky Hawken, så kommer samma 3-ledare från Hubsan-ESC:n, men mottagaren matas fortfarande direkt från batteriet med en 2s 450-800 mAh Lipo (JST-kontakt) och har en extra strömledning från mottagaren till motorn, också med JST. Vidare, propellrarna på IKEA Guinea är en CW och en CCW, båda med "6x4"-texten framåt.

    Men om nu mottagaren kan matas enbart via signalkabeln, så är en 3s Lipo faktisk möjlig, får testa det även om jag inte har någon sådan hemma.

  3. #23

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Verkar som Hubsans mottagare inte kan strömförsörjas via BEC-kabeln till mottagaren. Den kräver inkoppling mot batteriet.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag redan sagt - köp en anläggning som är mera standard än denna. Du kommer ändå att mer eller mindre tvingas till det om du fortsätter med vår roliga hobby. Och idag kan du ju klara dig undan med relativt låg kostnad dessutom. Och då får du bl a modellminnen vilket är nåt man inte vill vara utan. Udda sändare/mottagare blir man rätt snart less på. Bättre att byta innan man lagt ner onödigt mycket pengar på dessa grejor.
    Roger

  5. #25

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    :-) Funderar på det, men får handla lite lungnare ett tag ;-)

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - man får ju anpassa sig till de ekonomiska möjligheterna men ett gott råd är nog ändå att ha ett radiobyte i tankarna. T o m en Turnigy 9X för drygt 600 kr (inkl en mottagare) är ju ett rejält lyft jämfört med din nuvarande radio.
    Roger

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - man får ju anpassa sig till de ekonomiska möjligheterna men ett gott råd är nog ändå att ha ett radiobyte i tankarna. T o m en Turnigy 9X för drygt 600 kr (inkl en mottagare) är ju ett rejält lyft jämfört med din nuvarande radio.
    Roger
    Kapar tråden för relevant fråga;
    Kostar en turnigy 9x m mottagare bara 600??
    Turnigy det är hobbykings "eget" märke?
    Du skriver t o m turnigy, är det dålig kvalitet eller svårt med kundservice eller är det en radio man kan växa med lite grann? Jag har lite taskig budget just nu..men funderar nu på att genast beställa en turnigy - radio så jag slipper den här rtf-fms-sändaren (även om den varit helt ok för mig hittills, trofast liten sak)
    Men jag behöver verkligen kunna ställa in rates och expo samt programmera bromsar (spec som det blåser nu!)
    Mvh Gustaf

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag låter nån annan svara på företräden och begränsningar i Turnigy 9X men givetvis får man inte samma kvalitet i en billig sändare som en dyr - om inte annat så kan man förutsätta att kvalitetskontrollen är sämre. Men många flyger ju med den så helt oduglig kan den knappast vara. Turnigy har även t ex 6-kanalare som är ännu billigare om man är väldigt priskänslig men som sagt - jag har ingen egen erfarenhet av dessa grejor. Dock var nog denna 9X rätt poppis bland t ex multikopter-flygare innan Taranisen dök upp - men fråga mig inte varför. Förmodligen priset i kombination med att den kunde köra OpenTX...
    Roger

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Kapar tråden för relevant fråga;
    Kostar en turnigy 9x m mottagare bara 600??
    Turnigy det är hobbykings "eget" märke?
    Du skriver t o m turnigy, är det dålig kvalitet eller svårt med kundservice eller är det en radio man kan växa med lite grann? Jag har lite taskig budget just nu..men funderar nu på att genast beställa en turnigy - radio så jag slipper den här rtf-fms-sändaren (även om den varit helt ok för mig hittills, trofast liten sak)
    Men jag behöver verkligen kunna ställa in rates och expo samt programmera bromsar (spec som det blåser nu!)
    Mvh Gustaf
    Turnigy är deras egna märke ja. Det är absolut en sändare som man kan växa med
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%20transmitter

    Det var min första "riktiga" radio, det finns ett stort community till denna radion med en uppsjö av spännande modifikationer man kan göra för att få mer funktionalitet.

    Den funkar bra ur lådan, men om man vill kan man sedan;
    Addera backlight
    Flash om mjukvara till OpenTX
    Addera högtalare (som pratar med dig med röst om du har OpenTX)
    Addera intern eller extern sändare så du kan ha flera olika sändarprotokoll om du till exempel vill ha DSM2/DSMX till kommande BnF modeller.
    Och massa mer, finns hur mycket som helst man kan göra med denna sändaren om man vill efter egna behov och behag.

    Sedan hoppade jag på Taranis spåret, men 9x är absolut en riktigt bra inkörsport med låg budget
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hmm..ok, en ännu billigare 6ch ? Jag behöver inte mer än 6 kanaler ft ....
    Nu vill jag ju inte vara snåldum heller så jag blir tvungen att köpa ytterligare en sändare hyfsat snart. ..McRegor du ger alltid bra råd;
    Om du var jag, skulle du fortsätta använda stocksändaren ett tag i väntan på en bra prissättning på en beg sändare eller genast beställa turnigy-sändaren om du hade en liten budget men du var ack så passionerad om din flygning?
    Sorry TS kanske det står nåt användbart för dig här det ser ju ut som du behöver byta sändare också! (Du kan dock spara den du har det är väl hubsan fpv -sändare? I ett senare skede kan du säkert montera ihop din 'nya" sändare och gamla med nån mobilhållare el likn så du kan flyga fpv!)

  11. #31
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Du kan nog hitta en beggad 9x till en bra peng. Många som börjar med dem och sedan går vidare till Taranis så det finns många bättre begagnade där ut.

    Den har många fördelar över den 6ch sändaren. En av de viktigare är att det är möjligt att byta sändarmodul så du kan köra med Turnigy, FrSky, Jr, Spektrum mottagare till exempel. Många små maskiner som är Bind'n Fly som behöver Spektrum DSM2/DSMX till exempel. Allt det kan du flyga med samma sändare.

    Vidare har den rätt många modelminnen så att det är enkelt att växla mellan olika inställningar och modeller och så vidare.

    Och inte minst att det finns en väldigt stor community på fix, trix, förbättringar. Om mjukvaran uppgraderas till OpenTX så finns det närapå obegränsade möjligheter på att programmera vettiga, intressanta och användbara funktioner som du kan tilldela knappar och spakar helt efter behag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #32
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Du kan nog hitta en beggad 9x till en bra peng. Många som börjar med dem och sedan går vidare till Taranis så det finns många bättre begagnade där ut.

    Den har många fördelar över den 6ch sändaren. En av de viktigare är att det är möjligt att byta sändarmodul så du kan köra med Turnigy, FrSky, Jr, Spektrum mottagare till exempel. Många små maskiner som är Bind'n Fly som behöver Spektrum DSM2/DSMX till exempel. Allt det kan du flyga med samma sändare.

    Vidare har den rätt många modelminnen så att det är enkelt att växla mellan olika inställningar och modeller och så vidare.

    Och inte minst att det finns en väldigt stor community på fix, trix, förbättringar. Om mjukvaran uppgraderas till OpenTX så finns det närapå obegränsade möjligheter på att programmera vettiga, intressanta och användbara funktioner som du kan tilldela knappar och spakar helt efter behag.
    Tack Fluf! Så det du säger i princip är att med Turnigy 9x så kan jag även byta modul men det kan jag inte i den billigare 6ch sändaren? Det var precis det jag behövde veta! Så då blir det en turnigy jag söker efter då? Om den kostar 600 ny m mottagare så lär man få ett riktigt bra pris kanske då? Om nån hör nåt om av nån vill bli av med en sådan så vill jag ha den!!

    Det skulle vara skönt med en riktig sändare, finns det radiosignal-mätare på turnigy 9x också som standard?

    Jag antar att "9x" står för 9 kanaler? Haha isåfall bygger jag en bomb-funktion!!
    Tack så mycket för alla svar!

    Mvh Gustaf

  13. #33
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hmm..ok, en ännu billigare 6ch ? Jag behöver inte mer än 6 kanaler ft ....
    Nu vill jag ju inte vara snåldum heller så jag blir tvungen att köpa ytterligare en sändare hyfsat snart. ..McRegor du ger alltid bra råd;
    Om du var jag, skulle du fortsätta använda stocksändaren ett tag i väntan på en bra prissättning på en beg sändare eller genast beställa turnigy-sändaren om du hade en liten budget men du var ack så passionerad om din flygning?
    Sorry TS kanske det står nåt användbart för dig här det ser ju ut som du behöver byta sändare också! (Du kan dock spara den du har det är väl hubsan fpv -sändare? I ett senare skede kan du säkert montera ihop din 'nya" sändare och gamla med nån mobilhållare el likn så du kan flyga fpv!)
    De som köper ännu billigare sändare brukar snabbt köpa en dyrare för de riktigt billiga kräver t.ex en dator ute på fältet för minsta justering. Gå inte på något billigare än 9x/9xr.
    fredrik

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Från EU lagret är det ca 650kr + frakt, men då är den momsad och klar. Köper du från internationella så kan det blir tull o moms och grejjer.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%20transmitter

    Tror du kan få tag på en flashad och pimpad för ca 500kr beroende på vilken modul som den kommer med.
    Turnigy modul, begränsat utbud på mottagare
    FrSKy modul (finns flera olika), uppsjö med motagare med och utan telemetri etc behöver matchas med modulen och de skiljer sig på EU firmware och internationel firmware.
    OrangeRX DSMX/DSM2 modul, uppsjö av både OrangeRX och Spektrum mottagare, många små och billiga mottagare med tex CPPM som är awesome att ha till multikopter kontrollerkort.

    I ditt fall hade jag faktiskt rekommenderat att sikta på en begagnad pimpad Turnigy 9X med OrangeRX DSM2/DSMX modul om du kan hitta
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Turnigy 9X från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=66518
    Turnigy TGY-I6 från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
    Även den billigare fungerar nog för enkla behov men 9X är ju helt klart flexiblare och med bättre programvara.
    Roger

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Från EU lagret är det ca 650kr + frakt, men då är den momsad och klar. Köper du från internationella så kan det blir tull o moms och grejjer.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%20transmitter

    Tror du kan få tag på en flashad och pimpad för ca 500kr beroende på vilken modul som den kommer med.
    Turnigy modul, begränsat utbud på mottagare
    FrSKy modul (finns flera olika), uppsjö med motagare med och utan telemetri etc behöver matchas med modulen och de skiljer sig på EU firmware och internationel firmware.
    OrangeRX DSMX/DSM2 modul, uppsjö av både OrangeRX och Spektrum mottagare, många små och billiga mottagare med tex CPPM som är awesome att ha till multikopter kontrollerkort.

    I ditt fall hade jag faktiskt rekommenderat att sikta på en begagnad pimpad Turnigy 9X med OrangeRX DSM2/DSMX modul om du kan hitta
    Oj! Tack all information serverad på silverfat!
    Just vilka moduler som är kompatibla med vilka mottagare har varit lite svårt och nervöst att ta in men där kom det, tack!

    OK! Då är jag på jakt efter en turnigy 9x då jag inte vill begränsa mig för mycket på en gång! Om någon hör nåt så pm:a gärna!

  17. #37
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Turnigy 9X från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=66518
    Turnigy TGY-I6 från EU-lagret - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
    Även den billigare fungerar nog för enkla behov men 9X är ju helt klart flexiblare och med bättre programvara.
    Roger
    Och tack för länkarna och förklaringarna på skillnaderna på att handla från EU och US!

    Då blir det som jag skrev att försöka hitta beg eller i värsta fall köpa ny,

    Tack alla ni som hjälper så mycket!

  18. #38

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Får säga det samma, tack för all info.

    Såg just på DIY-modellen tll OpenTX, men för ca 600, knappast värt besväret. Förstod jag rätt att 9X fungerar ihop med Orange-mottagarna?

  19. #39
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Får säga det samma, tack för all info.

    Såg just på DIY-modellen tll OpenTX, men för ca 600, knappast värt besväret. Förstod jag rätt att 9X fungerar ihop med Orange-mottagarna?
    Om du har en OrangeRX modul i den

    Turnigy 9X är i grunden spakar som översätter till en seriell signal som skickas till modulfacket på baksidan. Sedan kan man sätta vilken sändare man känner för (nästan) i facket, och det är vilket sändarmodul man använder som avgör vilka mottagare man kan ha.

    Turnigy 9X kan köpas med eller utan modul. De radios som kommer med modul och mottagare har begränsat urval av mottagare sedan,



    Om du istället köper/skaffar en 9X utan modul och sätter i en sådan här

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html

    Då kan du använda alla OrangeRX DSM2/DMSX mottagare samt alla Spektrum DSM2/DSMX och dessutom alla DEVO mottagare, ett extremt stort utbud på väldigt vanliga mottagare, både lösa mottagare men även de två vanligaste till Bind'nFly micro modeller.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •