Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Mottagaren dör vid +70% motorpådrag

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Mottagaren dör vid +70% motorpådrag

    Hej,

    Har byggt ett av flitetest.com plan, Mini Guinea, med de E-Maxx motorer och ESC/BEC de recommenderar. Allt fungerar men när jag testade motorerna dog all elektronik vid ca 65-70% gaspådrag. Trodde mottagaren överlastades och brunnit, men när jag "bootade" om startade det hela snällt och lydigt igen. Tills jag drog på igen.

    Misstänkte att det trots allt var mottagaren (En Hubsan till en Sky Hawk FPV, modifierad att ta vanliga servo-kontakter). Så jag gjorde en batteriekabel med en lead till mottagaren och en till Y-leaden till ESC:erna (BL Heli 12 amp med BEC), för att undgå att lasta mottagaren med motorströmmen. Tyvärr dör det hela fortsatt, men frågan är om det är mottagaren som fortsatt har problem med lasten till ESC:erna eller om det är BEC:arna i ESC:erna som inte orkar och stänger av (finns en tillbakakoppling till mottagaren från båda ESC:erna).

    Motorerna är rekommenderade E-Maxx MT1806 och batteriet 2C 7.4V (vilket det skall vara till detta plan och till Hubsan-mottagaren). Iom att mottagaren tvärdör, så vågar jag inte testflyga kontraptionen och jag har ingen annan sändare så jag kan byta mottagare.

  2. #2

    Standard

    Kan det vara så att batteriet överbelastas så att mottagare och servon får för låg spänning? Mät spänningen medan du ökar gasen. Lägger systemet av om du kör med mindre propellrar?
    /Leif

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Låter ju som sagt mera som om batteriet inte orkar.
    Jag ser att du skrivit "2C", oj det var inte mycket....Skrivfel? Hur stort (mAh) är det ?
    Om det är t.ex 1500Ah så innebär det max 3A last.. När du drar på gas så kommer du säkert över dessa "2C" och hela s...n dör.
    /A

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jupp, olämpligt batteri låter det som helt klart, låter som ett batteri lämpat för motaggare eller sändare, inte för drivning.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Mea culpa, inte 2C utan 2S. Mottagaren är gjord för Sky Hawk, som drivs med 7.4V 2S-batterier, så frågan hur den reagerar på en 3S:are. Batteriet är ett 7.4V Li-ion på 3300mAh.

    Har ingen aning hur många C det är på det och den kraftigare 2S Lipo jag har, har XT60-kontakt till vilken jag ännu har inte fått delar till att göra en kabelkonverterare för kunna koppla in det mot de JST-kontakter som mottagaren och ESC:erna har. Men jag kan försöka se om jag kan mäta spänningen under last, mottagaren har ett extra motor-"feed", alternativt prova med ett mindre Lipo (20C) ifal Li-ion har för lågt C-värde.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tack för hjälpen,

    fick fatt i ett 7.4V 800 mAh Lipo med 40C och nu gick throttle upp i 100%. Uppenbart klarar ett 7.4V 3300 mAh Li-ion inte av att leverera samma strömmängd som ett Lipo (lägre C-värde ?). Bara att vänta på bättre väder för testflygning/krash ;-) .

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du samma propeller när du använder 3S LiPo som när du använder 2S LiPo? I så fall är setupen (motor/fartreglage/batteri) troligen överlastat när du provar 3S-batteriet.
    Effekten blir mycket större (cirka 9/4 av ursprunget = 225%).
    P = U*I och R*I=U. Du har samma last R (ungefär) men strömmen och spänningen ökar med 3/2.
    fredrik

  8. #8

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Freddan,

    kör enbart med 2S Lipo. Är för ny i hobbyn och har inte funnit ut hur man använder 3S-accar med min Hubsan-mottagare, som vad jag förstått är begränsad till 7.4V. 3300 mAh-batteriet jag använde, är två 3.7V NCR18650 Li-Ion, seriekopplade. Motorerna är de rekommenderade Emaxx MT1806 2240Kv.

    Dock, lyckades få väder för testflygning idag och helt klart är de två MT1806-motorerna är för svaga för min (som ny kontrollvägning i morse visade) dubbel så tunga kartong-version. Vågen hade tydligen hakat upp sig sist jag vägde planet, då den visade då 150 gr mer än deras, 600 mot 450 gr, men nu 900 gr.

    Fast trots den mycket högre vingbelastningen verkade glidförmågan vara rätt bra. Med rätt motor tror jag den flyger rätt hyfsat. Frågan är dock; vad för motor och ESC/BEC och om 3S-batterier krävs, hur matar jag mottagaren, så jag inte bränner den. Och trots en första nosdykning höll skrov och vingar förvånansvärt bra, inga stukningar eller bucklor, bättre än min Hubsan Sky Hawk på 180 gr, som demolerade hela nosen vid 1:a flygning.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1040399-webb.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	454,7 KB 
Id:	55201

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tipset är väl i första hand att köpa en sändare och mottagare av mera standardtyp än den Hubsan du använder idag. Då kommer du för elflyg att mata mottagaren med ca: 5V via fartreglaget - oavsett om du kör med t ex 2S eller 3S-batterier.
    Numera finns ju riktigt billiga 2,4 GHz-anläggningar som fungerar helt OK.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    ...Frågan är dock; vad för motor och ESC/BEC och om 3S-batterier krävs, hur matar jag mottagaren, så jag inte bränner den...
    Minska flygvikten är väl att föredra om modellen väger dubbelt så mycket som den borde. Nästa motorstorlek (för 7.4 V acc) kan till exempel vara den här: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...kv-ccw-adapter Vill du använda 3S ska motorns Kv vara lägre.

    Vill du använda din Hubsan mottagare med 3S LiPo så behöver du en BEC som lämnar 5 V eller 6 V (valbart) till mottagaren och servona, till exempel den här eller motsvarande: http://www.autopartner.se/elektronik...ternalsearch=1
    /Leif

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Har du monterat fpv-delen från Skyhawk i mini-guinean?

    Har du några andra proppar du kan prova som kan ge bättre egenskaper vid låg fart på bekostnadnaden av toppfart eventuellt? Det kanske finns en proppsetup som fungerar utan att byta allt?

    Annars lär du tyvärr som någon annan skrev satsa på en ny sändare (utgår från att du använder Skyhawkens) med en mottagare som passar dina behov bättre men kika lite på proppar och om du kan minska vikten på något vis? Måste batterierna vara 3.3kmah?"tunga!

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och Det kan vara knepigt att löda in en annan bec och jag tror inte det är gångbart i hubsan setup den är inte gjord för detta riktigt! Hubsan planet är en mycket lätt liten motorseglare med ett pyttebatteri! Dessutom har den kraftig servo-stabilisering ju som ej skall gå att stänga av!? Hur fungerar detta med Guinean och har du tänkt på det?

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tack för alla råd, uppskattas,

    orsaken till att jag använder Hubsanmottagarna, är att jag köpte två flygkroppar på utförsäljning och fick två mottagare på köpet. Endast mottagaren är Hubsan, har satt på konverteringskontakter till standard servo-kontakter etc. Att sändaren så har integrerad skärm för FPV, är en annan orsak till att köra vidare om jag nu går vidare med det (Fatshark kostar ju en del).

    Det jag gjorde var att plocka ihop Flitetests A-motorkit/server-pack (dock inte Emaxx servos), som rekommenderas av dem till deras version av planet, ESC/BEC:en är Emaxx BL Heli 12 amp. Propparna är blev 6x4. Flitetest rekommenderar 6x3, men jag vet för lite för att förstå skillnaden (ingen klubb i närheten att hämta kunskap från).

    Avsikten är att när jag nu fått tag i 0,5 mm Capaline skall göra en "riktigt" Guinea. Att IKEA-Guinea blev för tung var oavsiktligt Hade glidbanan varit dålig, hade jag inte funderat på att försöka bättra på drivningen utan planet blivit ett "monument". Men man blir nyfiken, när det ser ut att nästan fungera.

    Vad FPV-utrustningen gäller, den sitter kvar i orginalplanet, men pga för många nosdykningar mår den inte speciellt bra. Dessutom, om jag gör om Guinea i Capaline, så skulle det nog vara där jag monterade någon FPV-utrustning. Men det kan bli deras Bushwhacker i stället.

  14. #14

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Glömde,

    Li-Ion-batteriet väger 160 gr. NCR18650 är rätt lättviktiga (de används i laptops och elverktyg och finns från ca 1500 mAh till 3300. Men jag har nu vanliga 2S 1500 mAh Lipo, men med Dean-T kontakter (varför denna djungel av kontakter).

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Glömde,

    Li-Ion-batteriet väger 160 gr. NCR18650 är rätt lättviktiga (de används i laptops och elverktyg och finns från ca 1500 mAh till 3300. Men jag har nu vanliga 2S 1500 mAh Lipo, men med Dean-T kontakter (varför denna djungel av kontakter).
    Ok det låter bättre m batterierna! Och nu förstår jag bättre, trodde du slaktat Skyhawken efter en dålig krasch! I propellrar så är första siffran diameter i tum och den andra "djupet" (finns säkert bättre term men du fattar) och om du klivit upp en storlek dvs 6x4 istället för 6x3 så måste propparna putta mycket mer luft än Flite test tänkt på den setupen! Så prova köp ett gäng, jag skulle tro att du når framgång med 5x2 el 6x3 och se till att tejpa över alla linjer och sprickor dvs strömlinjeforma planet så mycket du kan!

    Jag tror att du kanske kan få en iaf ok flygande kärra med ändrad propp oc och bantning samt minimering av motstånd!

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tänk på att ex sladdar, lödningar o kopplingar väger också, alla gram räknas så om du kan korta av sladdar och ev byta till lättare kopplingar så gör det!

  17. #17

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tar och går över det hela igen :-)

  18. #18

    Standard

    Halloj.. Vet inte om jag bara är trög i skallen eller?.. Förstår inte problemet med 3s?.
    om du har 2 emax 12a escar,har du tagit bort + kabeln från escarna in i mottagaren ,på servokabelkontakten?.. Annars matar de ju mottagaren med de 5v som de levererar(becen i escarna alltså). Och enligt spec så klarar emax 12a bl heli 2-4s. Med 5v bec. Och motorn klarar 6x4 på 3s med ~ 11-14A strömförbrukning och levererar då ~450gr dragkraft.( mina gör det i en av mina250 quaddar iallafall). Det borde räcka till vertikalprestanda ju?..Så jag ser inte problemet med 3s?. Möjligen får man kliva upp till en 1300mah acc på 20-30c för att klara totala ström uttaget.
    rätta mig gjärna om min skalle är trög idag ..
    //Patrik.

    http://www.emaxmodel.com/blheli-series-12a-esc.html

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Angående tillverkare av ESC:s

    Jag vet ej om alla tillverkare eller bara de jag känner till är lite väl optimistiska vad deras Esc:s klarar exempelvis skall mina fms - kärror enligt spec klara upp till 4s (20a standard FMS ESC) och levereras med 2s1300 15C samt 20C och det finns folk som bränt sina esc:s redan vid 3s så jag förstår inte heller varför det står upptill 4s?
    Någon räknade ut att redan med 2s130020C så drar den teoretiskt över 20a vid full trottel (drog ca 23a tror jag han räknade ur visserligen skall esc klara 30a i 10s och på en motorseglare brukar man inte köra fullt längre än så)

    Har du säkerställt att propellern na inte är bak och fram ?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att ett fartreglage är specat 2-4S innebär ju inte att du kan öka på antalet celler utan att korrigera med en mindre belastning - i detta fall en mindre propeller. Så har man tagit samma setup som anpassats för 2S och ökat till 4S så är jag ju inte speciellt förvånad om fartreglaget och/eller motorn gett upp...
    Sen är det en sak att "räkna ut" medan verkligheten kan vara nåt helt annat och det enda som går att lita på är att mäta - t ex med en tångamperemeter/strömtång - t ex denna http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Observera att den måste klara DC - alltså likström.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •