Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Elektriska ställ HK

  1. #1
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Elektriska ställ HK

    Hej.
    Är det någon som har erfarenhet av elställ från HK. Priset gör att man som smålänning ler men drar samtidigt öronen åt sig. Tittade även på ett ställ från Lindinger. Ställen skall sitta i en modell som väger ca 7kg. När man läser en del recensioner på HK verkar ställen inte ha lång livslängd.


    https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=28979

    https://www.lindinger.at/en/airplane...hne-controller

    /Ulf

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Har dåliga erfarenheter av elektriska Lander-ställ från HK. Billiga ja, men dålig kvalitet (mycket glapp och ganska ömtåliga) och inga reservdelar finns. Man kan nog inte komma undan med billiga ställ, utan pris och kvalitet hänger ihop Billiga ställ blir dyrast i längden eftersom man måste köpa nya hela ställ varje gång man behöver reservdelar.

    Man måste nog acceptera att infällbara elektriska ställ i mellanklassen kostar ca 700 - 800 kr per hjul om man vill kunna använda dom under flera år.

    Hälsar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  3. #3

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Inte mycket att hänga i julgranen, kompisen o jag köpte till varsin edf som vägde knappa 3 kg, dom funkade ungefär 5 ut o infällningar. Det tog tid att få igenom reklamationen hos HK men det gick så småningom efter mycket om och men....

    / roffe
    Flyg fort och lågt

  4. #4
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    H-K har ett ställ som jag tycker verkar bra. Det är stället för 10-12 kg modeller och är helt i metall. Finns med både pinne o hål. för benen. Minns inte vad dom kostade men det var väl ett par hundra st. Enl recensionerna så verkar det som om kunderna inte haft några större problem. Som någon skrev om Rc-Landermärkta ställ. rena skräpet.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej Tobbe här.E-FLITE elställ funkar kanon sitter i min AT Texan,där det satt skitställ tidigare finns bla på MFT.nu

  6. #6
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Då glömmer vi ställen från HK. Vad tror ni om ställen från Lindinger. De ser ju väldigt gedigna ut.

    https://www.lindinger.at/en/airplane...hne-controller

    /Ulf

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej.
    Då glömmer vi ställen från HK. Vad tror ni om ställen från Lindinger. De ser ju väldigt gedigna ut.

    https://www.lindinger.at/en/airplane...hne-controller

    /Ulf
    Just ställ är svårt eftersom de misshandlas kraftigt. Bra ben räddar ofta mekaniken, HK benen är sällan/aldrig speciellt bra om än snygga att se på i kartongen. Fjädringen skär ihop och stora glapp uppstår. Har aldrig fattat varför de bemödar sig med att bygga komplicerade ben som inte funkar.

    På skumvåfflorna som väger lite mindre så fungerar plastmekanikerna riktigt bra faktiskt, har haft mer otur med de i metall som slutat fungera eller gått sönder helt.

    De lite större i plast vet jag inte så mycket om, har aldrig provat men kan tänka mig att göra det på min JAS som kanske inte riktigt kommer väga 7kg, men förmodligen över 6kg med soppa ombord. Då i kombination med mina egna ben som fjädrar bra.

    Electronställen du länkar till läste jag någonting om här om dagen bara, att man hade problem med slitage och bytt från metrisk gänga till en gänga med platta toppar... (om inte minnet sviker)
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    JAg tycker absolut du ska välja SLR ställen. "Kopior" på Electron retacts och väldigt prisvärda.

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Om man byter från metrisk gänga till gänga med platta toppar? Det verkar mystiskt. Någon som vet?

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Superhero

  11. #11
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Denna typ av gänga heter trapetsgänga och det är den man skall använda när man vill överföra kraft med en gänggång. Kolla på en svarv eller fräsmaskin. Henke vem säljer Electron ställ?

    /Ulf

  12. #12
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för er feedback. Nu till nästa problem, jag skall ha ett ställ bak till sporren och det är tänkt att vara ett "vanligt" ställservo. Problemet är att Lindinger stället med styrning väger 160gr. Finns det lättare ställ kanske i plast men bättre kvalitet än HK. I värsta fall får man ha HK i bak för att spara vikt.

    /Ulf

    Limma lugnt.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    HK har ju hyggligt lätt servoless till retract som passar bra till 2,4 maskiner om man väljer deras stora variant.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Henke vem säljer Electron ställ?

    /Ulf

    Du länkade ju till dem i ditt första inlägg.
    Superhero

  15. #15
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Du länkade ju till dem i ditt första inlägg.
    Ok men de kallar sina för Planet Hobby.

    /Ulf

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har har testat en del ställ men Electron Retracts, http://www.electron-retracts.com/ är i en klass för sig själva,jag tror att det lindinger har är deras,ser likt ut men fördelen är att tar man direkt ifrån Spanien så kan man få med rätt utslag och infästning för ställbenen,bara o kryssa i det man vill ha..Har dessa I Connien och CARF Spitten och har inget att klaga på.
    Men billigt blir det inte,kvalitet kostar.
    Som vanligt så får man vad man betalar för och det är väldigt tydligt när det gäller just elställsmekanismer..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag tog hem ett par el-ställ (Svart plasthölje med 5mm pianotrådsstubb) från HK bara för att jag var nyfiken och att de var relativt billiga.
    Har inte prövat dem i någon "kärra" än men jag blev positivt överraskad när jag testade dem hemma; gången är fantastisk och det finns inget som helst glapp.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, ställen från HK du länkar till funkar fantastiskt bra, har kört dem i ESM warbirds upp till 2 m spv, fördelen är att stället går vid en hård landning istället för att vingen bryts sönder i infästningarna och utifrån ställens pris så kan man ha en sats i reserv. Glappfria, säker gång och är lätta att passa in mot ställbenen.

    Lindinger ställen ser otroligt bra ut och Modellhobby i Östersund har de första i lager under nästa vecka, sannolikt den enda butiken i landet förutom Lindinger som säljer dessa SLR ställ. Electrons finns även de hos Kennteh på modellhobby. Har beställt ett set SLR ställ till ESM La 7, ställbenen ESM orginal passar direkt i SLR mekanismerna.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  19. #19
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack K-Å.
    Jag tror att jag skall använda detta till sporr-ställ pga vikten.

    /Ulf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •