Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Störtar av okänd anledning

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard Störtar av okänd anledning

    Idag var det andra gången i rad som planet plötsligt störtar utan att jag har någon som helst kontroll. Första gången med 2.4G frsky och den andra med Ezuhf. Det märkliga är att det bara är 100 meter från mig som jag tappar kontrollen över planen och på samma ställe. Har flugit där en massa gånger utan problem förutom den gången då jag glömt sätta på sändarantennen, men då lyckades jag få hem planet. Båda gångerna hade jag bästa tänkbara antenner och riktade 90 grader. Förstår inte vad det är! Har gjort rangetest med FrSky utan problem, men inte med EzUhf

  2. #2

    Standard

    Är det någonting i utrustningen som var med vid båda tillfällen som t. ex strömförsörjning av mottagare, kablar o.s.v. Jag tvivlar på att det är frågan om någon yttre störning. Vrid och böj på alla kablar runt mottagaren medan du har strömmen tillslagen för att se om något är glapp.

    /Mats

  3. #3

    Standard

    433mhz? har du någon radioamatör i närheten (flera mil)

    De får sända på 433 banden och de har sändare som är betydligt starkare än din...det kan vara en orsak
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej!
    Gör alltid en krashutredning på plats om något sådant händer!
    Det är i stort sätt omöjligt att hitta orsaken i efterhand. Troligast är att du tappat ström till mottagaren. Gissar jag rätt så har du kört med samma fartreglage och bec vid båda tillfällena. I sa fall, byt reglage!

    Mv

    //Magnus

  5. #5

    Standard

    Jag vill nog hålla med Magnus, kolla så du får ut tillräckligt med ström ur din BEC, det låter som något stänger ner på grund av överbelastning.
    Vad gäller UHF förutsätter jag att du licensierad sändaramatör eftersom det är grundkravet för att få använda dom frekvenserna om du inte ligger under 10mW i sändareffekt.
    Och då vet du även att du som licensierad sändaramatör får sända med 1KW (1000W) mot 1 - 2 W som din sändare ger på samma frekvenser, och du vet förmodligen också om att du ska först verifiera att frekvensen du tänker använda är ledig med en mottagare med högtalare innan du startar din radiosändare.
    Om det var den sändaren som du "glömde" antennen på som var inblandad i någon av dom senare haverierna kan det vara slutsteget som tagit skada av att köras utan antenn.

    /Jonas

  6. #6

    Standard

    Hur är failsafe ställd?
    Neutrala roder och motor avslagen brukar vara en bra inställning att börja med. Själv vill jag att mina plan påbörjar en cirkel när jag tappar kontakten så att de inte bara fortsätter glida iväg rakt fram - för det kan bli en lång promenad och ett stort sökområde.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Det var två helt olika plan och utrustning. När jag glömde antennen så var det en annan radio och själva modulen som jag glömde, men har inte med de två andra flygningarna att göra. Det skulle kunna vara strömförsörjningen, ska kolla det med att röra på kablarna.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    "Hur är failsafe ställd?"


    Jag använder EzUhf med APM 2.6 och har inte fått failsafe att funka vid radiobortfall. Lägsta trottelvärdet är i mission planner 999 så jag måste calibrera esc högre för att inte trigga igång failsafe när spaken är i botten, men det går inte att
    kalibrera esc via APM med det nya högre värdet. Jag har testat att först göra det med Frsky och sen byta till EzUhf. Problemet är att jag måste använda PPM med EzUhf eftersom jag bara har en 4-kanalsmottagare.

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vet inte var du bor, men här är en länk där du kan du se vilka repeatrar och fyrar som finns i landet. Bara klicka på plupparna så får du data på anläggningen.

    http://www.ssa.se/repeatrar-fyrar/
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Vet inte var du bor, men här är en länk där du kan du se vilka repeatrar och fyrar som finns i landet. Bara klicka på plupparna så får du data på anläggningen.

    http://www.ssa.se/repeatrar-fyrar/
    Tack! Bor i Vällingby (Grimsta modellflygfält), så det är väl sämsta tänkbara. Men jag ville bara testa fr a om APM funkade ok, med stabilize. Tycker att räckvidden borde vara längre än 100m, men å andra sidan kan det ju vara brown out och inte ett räckviddsproblem. Ska kolla räckvidden på marken idag. Har inte tänkt flyga i Stockholmsområdet förutom själva testet på väldigt låg höjd Max 30m och inom LOS.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •