Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: taranis VAD SKA JAG GÖRA?

  1. #1

    Standard taranis VAD SKA JAG GÖRA?

    Hej jag köpte en taranis 9+ eu från skåne hobby glad att fått den fort sedan så fick jag ett par mottagare ifrån en kompis en x4r och en d4r2 de va inte inte eu lungt tänkte jag, bara att flasha om radion till global firmwere gjorde det och radion binder inte till motagarna? började med open tx ok då får jag ta frsky egna firmwere funka inte heller? ok då trodde jag det var fel på mottagarna beställde de rätta kablarna för att flasha dessa och gjorde det med. Allt har sagt att det har funkat.Vad göra nu då? då provade jag att lägga tilbacka eu firmwere o det gick ju inte för varken open tx eller frskys tool klarade inte att läsa den sorts fil mailade jag frsky support om detta fick inget svar!!! ringde jag skåne hobby och fråga om detta och de trodde inte att man kan gå tillbaka ifrån global firmwere till eu så om jag nu skickar ner radion till skåne hobby så kan de inte kolla om den funkar pga de har inte något annat än eu mottagare

    VAD SKA JAG GÖRA?

    Hoppas det finns någon med lite mer kunskap i denna frågan
    Mvh Andreas

  2. #2

    Standard

    Det framgår inte vilka enheter du har läst in vilken firmware i...
    I radion har du två delar, den ena är sändarmodulens firmware och den andra är radio firmware.
    Sen är frågan i vilket läge du försöker binda respektive mottagare?

    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Jag har samma problem som dig, ska prova flasha om taranisen och se om det hjälper

  4. #4

    Standard

    När ni säger att ni uppgraderar sändaren, uppgraderar ni specifikt "internal XJT module"?

  5. #5

    Standard

    Uppgradera radiomodulen i sändaren:

    1. Lägg in XJT firmware-filen XJT_eu_150413.frk på SD-kortet. Jag skapade en mapp SPORTFW där jag la in filerna.
    2. Starta sändaren i normal-läge, long-press Menu -> Page en gång till SDCARD-browsern.
    3. Leta fram din fil, XJT_eu_150413.frk, markera den och Enter. Nu kan du välja "Flash External Device" eller "Flash Internal Module"
    4. Välj "Flash Internal Module" och en Writing progress bar kommer fram.
    5. Vänta till Writing är klart.
    6. Starta om sändaren.

  6. #6

    Standard

    För att uppgradera mottagare så moddade jag en servokabel enligt bilden. Sen gör man på samma sätt som ovan men väljer att flasha external device istället. Funkar klockrent och utan att beställa specialkablar. Har dock bara flashat X8R men ska funka till alla SPORT- mottagare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1446017013.664313.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	55352

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ltfrebac Visa inlägg
    Uppgradera radiomodulen i sändaren:

    1. Lägg in XJT firmware-filen XJT_eu_150413.frk på SD-kortet. Jag skapade en mapp SPORTFW där jag la in filerna.
    2. Starta sändaren i normal-läge, long-press Menu -> Page en gång till SDCARD-browsern.
    3. Leta fram din fil, XJT_eu_150413.frk, markera den och Enter. Nu kan du välja "Flash External Device" eller "Flash Internal Module"
    4. Välj "Flash Internal Module" och en Writing progress bar kommer fram.
    5. Vänta till Writing är klart.
    6. Starta om sändaren.
    Tack för info. Ska testa detta ikväll.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Å kör opentx senaste och inte frskys när du flashar.

  9. #9

    Standard

    Hej
    jag har flashat radion med opentx-x9dp-v2.0.9 och jag får d4r2 till att binda men får jag inte ppmen att funka på men får inte inte x4r till att binda

  10. #10

    Standard

    Hej finns det någon runt Göteborg och angränsande som har lust att instruera mig lite ang detta jag kan både åka och betala för hjälp

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    X4R binds i mod "D16" på sändaren, D4RII binds i mod "D8" på sändaren. De är lite luriga att binda, ibland indikerar de inte bindning lika tydligt som futaba-mottagare som direkt byter blinkmod. Men ha mottagarens manual framme när du binder, då är det lite lättare.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    hej freddan jag har provat detta på flera olika mottagare å det funkar inte man trycker in f/s knappen när man strömsätter motagaren då lyser både rött och grönt sedan går jag in i radion på internal rf satt på d16 channel range 1-8 och sen bind
    då börjar sändaren att pipa men ingen indikering på att mottagaren binder

  13. #13

    Standard

    Kom ihåg, EU-fw i sändaren stödjer endast D16 så det funkar endast mot X-seriens mottagare, tror jag :-).

  14. #14

    Standard

    Och återigen, radiodelen (i din sändare) byter inte version bara för att du uppdaterar OpenTX...

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ordningen är fel.
    Först sändaren på bind, sen tryck knappen på mottagaren, sen sätt på batteriet till mottagaren utan att släppa bind. Det hjälper om man har tre händer.
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ltfrebac Visa inlägg
    Kom ihåg, EU-fw i sändaren stödjer endast D16 så det funkar endast mot X-seriens mottagare, tror jag :-).
    Men eftersom han kan binda en D4R-II som kräver D8 mode så borde det vara icke EU firmware i sändar modulen.
    Nu minns jag inte om det är FS knappen eller bygel på X4 mottagarna, men jag vet att dom kan vara lite tjuriga att binda ibland.
    / Jonas

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ltfrebac Visa inlägg
    Kom ihåg, EU-fw i sändaren stödjer endast D16 så det funkar endast mot X-seriens mottagare, tror jag :-).
    och stödjer bara med omflashade X-seriemottagare som har EU-fw i mottagaren och vice versa. D.v.s har du en EU-köpt X4R så kan du välja att flasha om sändaren (men då kan du inte längre använda din D4RII) eller flasha om mottagaren X4R till non-EU.
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jazze Visa inlägg
    hej freddan jag har provat detta på flera olika mottagare å det funkar inte man trycker in f/s knappen när man strömsätter motagaren då lyser både rött och grönt sedan går jag in i radion på internal rf satt på d16 channel range 1-8 och sen bind
    då börjar sändaren att pipa men ingen indikering på att mottagaren binder
    Är du säker på att mottagaren har icke EU firmware?
    / Jonas

  19. #19

    Standard

    Jo exakt, men jag fick ett pm där han frågade var jag hittade xjt eu fw så.

  20. #20

    Standard

    enligt insruktionen så binder man både d4r2 o x4r på samma sätt och jag har både d8 d16 och lr12 i sändaren och när jag går in i radion länge på menyknappen till version opentx-x9dp-v2.0.9

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •