Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Strömbrytare för LiPo's?

  1. #1

    Standard Strömbrytare för LiPo's?

    Förr lade man i en NiCd/NiMH och anslöt den till en liten strömbrytare.
    Bara att slå av och på när man flugit eller skulle flyga.

    Idag är LiPo + UBEC vanligare. Men om man inte vill låta LiPo't ligga anslutet till UBECen hela tiden medans man inte flyger (när man är på fältet), så vill man gärna slippa skruva bort stag och vingar och vad man nu har för att dra ur acken (på vintrarna vill man slippa kylan så då blir man ändå illa tvungen...).

    Finns det någon bra lösning?

    Har sett vissa använda tex XT60 / XT90-kontakter som bygel ("strömbrytare"), funkar iofs, men inte snyggt utanpå ett flyg. Ännu ett skäl att göra en snygg lucka förstås... ;-) Men risken att det blir för långa kablar är överhängande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Varför skulle batterikemi påverka val av strömbrytare? :-)
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Haha! ;-) I rest my case... gå och gör nåt kreativt nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag håller med Ålänning! Ibland tar jag planet i hand och glider ner på fältet m cykel, funderar på att stycka mitt futaba switchharness som har en stor off/on - switch och montera utanpå ...iofs är det servosladd som man kanske inte vill ha flygbatteriets ström genom. ..

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du ska ju definitivt inte koppla en drivack till motorn över en strömbrytare, om den inte är specad för max motorström kanske. En drivack tar man ju ur för laddning iallafall.

    Det är väl förhoppningsvis strömförsörjningen till Rx o servon man avser här. Men om man har många stora servon, som drar mycket ström, kan det nog vara tveksamt med en brytare. Isåfall är det nog ngn format av PowerBox med styrning via magnet eller brytare som gäller.

    Men som sagt, det har ju inget med batteritypen att göra.
    /A

  6. #6

    Standard

    Det var inte till elkärror det handlade om, utan till metanol för tillfället. =) Jag var lite otydlig.
    Till bensinkärrorna har jag DPSI. Förut hade jag NiCd och sen NiMH till metanolkärrorna.
    De ackarna var inpackade och togs aldrig ur. Laddade via ladduttag.
    Men LiPo är lite osäkrare och de laddar jag helst säkert.
    Hur som helst så hade man förut ack -> strömbrytare -> mottagare.
    Numera har jag mest LiPo -> UBEC -> Mottagare.
    Ingen strömbrytare alltså, har på elmodeller kopplat ur acken ur flyget och stängt av sändaren.
    Nu med metanolflygen så måste man skruva bort stag, koppla ur vingen, ta bort vingen, koppla ur acken osv.
    Och därför blev jag att fundera på en klokare lösning än att göra så, men henke2 hade ju det självklara svaret. ;-)
    Man ska tänka dygnet runt... inte min starka sida alla ggr. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Mbs har en fin brytare som jag har monterat mellan lipo och bec utanpå planet http://www.mbs-rcmodels.se/kontakter...-strombrytare/ tror den klarar 12 A funkar ju om man inte har så stora plan

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och därför blev jag att fundera på en klokare lösning än att göra så, men henke2 hade ju det självklara svaret. ;-)
    Man ska tänka dygnet runt... inte min starka sida alla ggr. :-D
    Men frågan är nog ganska vettig ändå eftersom man med starkare servon behöver starkare kedja med allt. Få använder nog en elektronikströmbrytare i dagsläget, utan man har lite finare prylar. Inte pga li-po utan pga servona kräver mera ström än vad en simpel switch likt de på sändaren orkar med.

    Jag har slutat med strömbrytare och drar ur kontakter istället till 95%. Men nu var ju inte frågan det utan tvärt om, man ville ha en switch :-)
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Den brytaren som Andreas länkade till, en sån har jag liggandes oöppnad (skulle ha vart i en F1-båt jag sålde).
    Klarar den verkligen 12A? Det är så smala kablar.

    Jag har några olika varianter på kraftigare brytare, typ denna:
    http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225...EvYElavZBg.jpg
    Vet ej vad de klarar, men säkert inte så mycket mer än den ovan nämnda.
    Dessutom är ju strömbrytare slitkomponenter...

    DPSI är egentligen rätt så bra, de syns inte jättemycket utifrån heller, fäster man med dubbelhäftande tejp så är det bara en LED som sticker ut. De klarar inte så höga strömmar dock vilket är deras svaghet.

    Kanske en lucka skulle vara nåt, men en XT-60-bygel.
    Finns ju "luckor" på var sida om tex Cessnan jag nu håller på med:
    http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=443
    http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=450
    Men de är för långt bak.
    Iofs har jag tänkt bygga noskåpelucka på ovansidan, om CG gör att acken måste vara där framme.
    Flyget på bilderna är min andra Cessna, har en till likadan som är i risigare skick som är min lättade "bush-cessna".

    Hamnar acken vid servona (under gubben) så får det bli en ny lucka på sidan. Int vet jag. Problem är till för att lösas. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad är egentligen problemet??
    Ett Lipo på 3S/ 1200 mah (som jag kör med) räcker en vecka i standby...typ.
    Jag sätter in det då jag kommer till fältet och kopplar bort det då jag åker hem på kvällen.
    Efter 7-8 flygningar dras ca 20-30% av acken. Radion stängs av med den vanliga strömbrytaren i planet men de är mellan bec och mottagaren.
    Bec och Lipo är kopplat hela dagen.
    Varför sätta in en brytare för att koppla bort becken fr Lipot?? Vad skulle vitsen vara??
    Om du nu vill det så är det ju bara att sätta en valfri brytare på den sladden också.
    Det är ju minimala strömmar så vad som helst skulle ju duga.
    Problemet är ju vibrationer och ökad risk för glapp.
    Strunta i det i stället tills vidare. Mät acken före och efter ett pass så ser du om det är ett reellt problem.
    Ju färre komponenter dess bättre.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vad skulle det vara för skillnad i antal komponenter och risk för glapp mm mm om brytaren sitter före eller efter regulatorn?
    Eller tänker du både och? Men dubbla brytare är väl ändå rätt meningslöst, och det har väl ingen föreslagit på allvar.

    Det naturliga är väl att bryta så nära källan som möjligt, dvs mellan ack och regulator. En regulator drar ju ändå lite kräm även i standby, om än lite. Tänk den dagen du bara bryter strömmen, men glömmer acken kvar i kärran. En vecka senare är den acken skrot.
    /A

  12. #12
    Kobbeuffes avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    16
    Jobb
    Lasbilschaufför
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Va du ska krångla till det Ålänning. Gå till din favoritfirma å beställ en riktig brytare bara

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ng_Socket.html

  13. #13

  14. #14

    Standard

    Blir lite orolig nu är det dumt att ha en brytare mellan bec och lipo känns ju som ett lätt sätt att bryta strömmen på.Eller blir risken mycket större att man kan tappa strömmen på grund av en brytare ?Eller är det bara jag som inte har fattat att man inte ska ha en brytare?.

  15. #15

    Standard

    1. Jag vill inte vara på fältet en hel eftermiddag med mottagaren på i flyget och sändaren av, jag vill kunna koppla loss LiPo't eller stänga av på något vis. Gör ingen så numera? =)

    2. Jag vill inte släpa flyget till en startbock och plocka isär stag, vinge, koppla ur kablage osv för att komma in i flyget för att dra ur LiPo't, mellan varje flygning. Jag borde väl flyga konstant från det att jag kommer till fältet, men det blir aldrig så.

    Förut hade man en strömbrytare, då man hade ett 40-flyg med 4 st Futaba S3001 som totalt inte drog ström, alls, nästan.

    Idag har man kraftigare grejer och mer grejer, så man blir ju tveksam om småbrytare klarar av det vettigt. Vad vet jag. Ett NiCd var det bästa som fanns, sen kom sämre NiMH och idag har man LiPo OCH en UBEC, som verkar dåliga, de går ju slut ibland.

    Men för att slippa krångel ska man ha så lite komponenter som möjligt och man ska ha så lite kontakter och brytare som möjligt.

    Vad gäller dessa frigolitelflyg som tar några sekunder att koppla i och ur en LiPo och som oftast har en batterilucka eller något enkelt sätt att komma åt acken på, så är det inget problem. Där ska man självklart inte ha brytare.

    Att ha en brytare efter UBEC går iofs bra det med, det drar lite ström konstant och det är inte mycket. Men, så har jag gjort EN gång och aldrig mer, precis som nämndes ovan så tömdes LiPo't och var bara att slänga. Så antingen ska acken kopplas ur, eller så ska man kunna bryta strömmen efter acken. Jag har numera som vana att alltid ta ur acken när jag plockar isär grejerna på fältet.

    Nåja, problemet är redan löst så jag är nöjd. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •