Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Förslag på enklare radio till en quad

  1. #1

    Standard Förslag på enklare radio till en quad

    Det finns ju ett antal olika fabrikat som man kan välja mellan.
    Det jag är ute efter är egentligen en lite enklare modell.
    Som det är tänkt så kommer den kompleteras med en gps så småningom (ev kamera) inte mer än så.
    Vad har ni för erfarenheter av tex Spektrum, Turnigy, och Futaba har väl även dom nå vettigt.
    Någon kanske tom har "växt ur" sin.
    Vad är det man behöver ni som har kört ett tag...?
    Bosatt på Värmdö/Gustavsberg

  2. #2
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Man behöver inte så märkvärdig sändare en 5 kanalare räcker gott, 4 till quaden och 1 tre läges kanal till dom olika flightmodes. flyger nu med en hitec aurora 9 lite överkurs, är sugen på en taranis med uhf modul ett smidigt sätt att förlänga räckvidden.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Räcker inte Auroran ens 500 meter eller ? Med UHF har jag förstått att man dessutom behöver amatörradio-cert - och att det finns risker eftersom det är amatörradio-frekvenser. Ett bra 2,4 GHz-system fungerar säkert upp till i vart fall 1000 meter om man har fri sikt.
    Roger

  4. #4
    KJ!s avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    95
    Jobb
    Badmästare
    Klubb
    Rc up north

    Standard

    Jag har nog längre än 500m men 433 tränger bättre genom föremål skulle bara kännas lite tryggare, men jag kommer nog flyga länge med min aurora är riktigt nöjd med den. Men det finns ett stort ha begär i den här hobbyn

  5. #5

    Standard

    Jag hade EZUHF till Taranisen men märkte att det är så mycket enklare att bara använda 2.4Ghz.
    Med UHF kan man inte bara slänga på grejorna och hoppas det funkar då det finns många fler komponenter som stör på just den frekvensen.

    Fick byta och trixa med antenner innan jag fick bra signal och försöka hitta optimal placering som inte gav för mycket störningar osv. Utan OSD vet man inte heller hur bra signal man har när man flyger jämfört med Taranisens inbyggda telemtri.

    UHF har sina fördelar men man klarar sig väldigt långt på 2.4 på en bra sändare.

  6. #6

    Standard

    Låter på er som de enklaste flysky/taranis radion är mer än väl. De kostar ju "ingenting". Va själv lite osäker på om de är ok.
    I mina ögon sett så korta drag flysky billigast futaban övre prisläget å mitten spektrum radion "typ". Har man någon nytta av telemetrin på en qvad? Det är väl först på vanlig heli som det blir aktuellt, eller tänker jag fel där?
    Bosatt på Värmdö/Gustavsberg

  7. #7

    Standard

    Signalstyrka och batterinivåer är trevligt att radion pratar ut på quad. Även timer av lite mer avancerad art är bra så den t.ex säger hur många minuter det är kvar istället för pipande som lätt kan lätt misstolkas.

    T.ex. så åkte min antenn in i propellern en gång och då sa radion till direkt att signalen var dålig så jag kunda landa. Hade jag flugit längre bort kunde jag störtat så telemetrin räddade situationen. En bra radio är bästa investeringen.

    Men beror såklart på budget. Är det första bygget kanske man kan köpa nått billigare bara för att komma igång men det är värt att lägga extra för t.ex. en Taranis istället för något budget om du kan. Har dessvärre bara testat Spektrum DX6i och Taranis så har inte så mycket erfarenhet av olika radios.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-10-31 klockan 17:27.

  8. #8

    Standard

    Jag har haft en enklare futaba t8j och den var jättebra - tyvärr hade den inte telemetri och det slutade ofta att jag tappade signalen när jag flög bakom saker eller i diken o liknande. Jag flyger bara FPV o det är lite väl enkelt att göra något dumt.

    Efter jag köpte min taranis har det bara hänt ett par gånger då den brukar varna i tid så man hinner förhindra det - sen har jag kopplat mottagaren mot styrdatorn så att den håller reda på batteriet vilket är jätteskönt.

    Har haft en flysky 9x radio med - den upplevde jag att det var lite kort räckvidd på - annars en bra budgetradio som går att uppgradera o pilla o trixa med om man gillar sånt. Nu får jag väl antagligen en massa hat-pm men det finns egentligen ingen anledning att skaffa en annan radio än taranis, den är kanske inte snyggast eller lättast att pilla med men den kostar inte mer än en enkel märkes radio kan otroligt mycket mer - sen är mottagarna billiga o väldigt bra.

    Har en kompis som jag tror har en flysky 9x till övers (han gick över till taranis, hint hint) - så pma om du är intresserad så kollar jag med honom.

  9. #9

    Standard

    Har en Futaba T7C som står på hyllan då jag byt till T10CP.

    7 kanaler
    LiFe 2100mah acc
    Räcker minst 1.5km+ efter faktiska tester!
    Några trasiga pixlar i displayen men det märks knappt!

    300kr
    Pma om du är intresserad!

  10. #10

    Standard

    Har en 12FG som också står på hyllan, dock dyrare men med 12 kanaler och full-range FASST-mottagare. Mycket bra att växa i.

  11. #11

    Standard

    Jag har en till salu under köp/sälj delen på sidan
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...x-FrSKY-DHT-mm

    Utan mottagare dock men en smidig sådan kostar ca:250kr.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Futaban för 300 kr är intressant för mig, var finns den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •