Hej.
Nästa projekt blir en Mosqito 72” från Tony Nijhuis (nyhouse). Från början skulle jag bygga en lite större 81”modell av en ritning från Brian Taylor och delar från Traplet (cnc kit och glasfiberkåpor till motorerna och landställsluckor). Jag har köpt ritningen men konstruktionen är rätt gammal med exempelvis ett skevservo och linkage, hel vinge på 205cm känns inte heller så smidigt. Men så dök det upp en modell från TN på 72” med delad vinge och inga motorkåpor utan man bygger Nacellen i balsa och även landställsluckorna är i balsa. Det är konstruerad för eldrift vilket jag skall ha så det finns redan en plats för acckar och en lucka för byte. Denna modell blir inte superskala men det är inget jag eftersträvar. Jag har köpt på mej byggsatsen, motorer, esc och ska snart börja bygga. En klubbkamrat frågade om allt var med från Tony så som balsa och lister. Jag kom då på att det inte är med lister och började kolla på ritningen vad som krävs för lister. Till kroppen behövs 6*6 mm balsa och det är ju inga problem men till vingarna och stabben skall det vara 9*9 och 9*3 mm furulister. Dessa är nu beställda och jag väntar på leverans.

Val av individ.
Svenska försvaret har haft Mosqito de kallades för J 30, tyvärr är ju inte svensk målning särskilt snygg vare sig det gäller Mosqito, mustang eller spitfire. De plan som vi köpte var Mk XIX en radarförsedd nattjaktversion.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mosquito_foreign-5.jpg 
Visningar:	2552 
Storlek:	24,6 KB 
Id:	55418

Mosqiton gjordes i över 50 olika versioner. Tonys modell är en Mk VI och den passar in på min individ. Min individ har en engelsk förebild som var placerad i Norge vid den 333 skvadronen och flögs med norsk besättning. Just denna individ gjorde en felnavigering 4 april 1945 och besköt en svensk järnvägsstation i Skee i Bohuslän. De skulle skjuta på något i Norge men navigerade fel i dimman.

"Efter "felnavigering" pga dimma (?) kom man in på svensk territorium. Vid Skee pågick rangering, 07.02 besköts tåg (4 april 1945) vid stationen, man var van vid främmande flygplan. När man såg mynningsflammor och hörde skotten försökte man sätta sig i säkerhet. Splitter träffade lokbiträdet föv syntes endast skotthål av grov kaliber (akan) alla trodde att flygplanet var på väg att nödlanda. Enligt Costal Command så var det felnavigering och man beklagade det inträffande och bekostade alla skador! Besättningen hade felaktigt antagit att tåget befann sig i Norge.
Mer om beskjutningen i Skee:
Anfallet genomfördes kl 07.04 på morgonen av Mosquito FB.VI RF831 med norsk besättning från RAF Coastal Command 333 Squadron baserad i Banff i Skottland.
Minst 20 skott avlossades. 15 träffade loket, ett växellok littera Tb, och ett halvdussin perrongen. Ingen människa skadades, och loket bara obetydligt.
En svensk gissning var att planet egentligen skulle anfalla någon norsk gränsstation längs
banan mellan Kornsjö och Oslo, som går bara några mil norrut.
Att norska besättningar flög uppdrag över just Norge var alls inte ovanligt."

Min individ kommer att märkas med KK G och förmodligen ha denna målning.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mosquito_bnf-2.jpg 
Visningar:	2622 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	55419

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0530.jpg 
Visningar:	2618 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	55420
CNC kittet och woodpack i bakgrunden.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0529.jpg 
Visningar:	2509 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	55421
Noskon, spinnrar och canopy.

/Ulf