Reklam

 
Sidan 1 av 10 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #1
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard Sportskala SAAB 37 Viggen

    Jag började i våras lite smått med detta bygge, en SAAB 37 Viggen enligt Johan Hanssons (modifierad av David Windestål) ritning, och här kommer byggtråden! Har min tidigare frågetråd också men den överger jag nog nu. Kommande frågor kan jag ställa här istället.

    Viggen är ett av mina absoluta favoritflygplan så det är klart jag ska ha en radiostyrd sådan. Har aldrig tidigare byggt en modell enligt denna metod med värmetrådsskärare och mallar, och inte heller arbetat något med dessa material, så det var mycket jag behövde ta reda på och mycket som behövdes fixas innan jag kunde komma igång på riktigt.

    Först köpte jag materialet, XPS och EPS. EPS:en skulle jag ha till några "prototyper". Då jag aldrig har byggt på detta vis tidigare så ville jag prova lite med det billigare materialet EPS innan jag gav mig på att bygga en modell i XPS, och det visade sig senare att det gjorde mycket gott med lite övning först. Mallar fick jag laserskurna av ett företag mot en liten slant. Hade kunnat skära ut dem själv till ett mycket billigare pris men kände att jag inte hade tiden till det och inte heller erfarenheten. Har skurit ut några egengjorda mallar och jag är mycket glad att jag inte valde att skära ut alla mallar själv. Det hade inte blivit bra alls så priset det kostade för att få dem laserskurna var helt klart värt det.




    XPS från Bauhaus. Fyra flak som är 10cm tjocka. Helt perfekt!





    För att kunna skära i materialet behövde jag självklart en värmetrådsskärare (om det nu är så en sådan kallas). Jag valde att göra en på samma sätt som David Windestål gjorde sin med en servotestare, borstat fartreglage och LiPo-ack. Jag var mycket nervös inför första testet om skäraren ens skulle fungerar. Det skulle inte förvåna mig om jag hade gjort något fel men till min stora glädje fungerade den alldeles utmärkt! Den är gjord av plaströr från Bauhaus och sen en kanthaltråd som är spänd mellan rören. Först köpte jag en 0,2mm tråd men den visade sig vara för tunn då den gick av flera gånger. Istället köpte jag några rullar med 0,3mm tjock kanthaltråd som visade sig fungera mycket bättre. Inuti rören har jag dragit kabeln som leder strömmen till ena änden av tråden. På så vis slipper jag ha för många kalbar i vägen och det ser mycket bättre ut. Acken jag använder mig av är en 2 cells LiPo på 1300mAH. Räcker tillräckligt länge för mig. Då tråden inte är så lång, ca. 35cm ungefär, så behövs det inte särskilt mycket kraft jämfört med om man hade haft en mycket längre tråd. Först var trådens längd ungefär 30cm men det var lite för kort för att kunna skära ut luftintagen på delen C-F. Skäraren förlängdes då med 5cm och sedan var det inte längre några problem att skära ut de största delarna. Att byta längd på skäraren är inga svårigheter. Bara att byta ut röret och tråden så är det klart. Hur lätt som helst!






    Såhär såg skäraren ut tidigare med 0,2mm tråden. Nu är den några centimeter längre, har 0,1mm tjockare tråd samt en röd och en svart kabel istället för två svarta där ena har röda bitar av en krympslang på sig. Jag fick slut på kablage helt enkelt och hade ingen lust med att vänta på nytt så det fick gå ändå haha.


    Sedan kunde jag sätta igång med prototyperna i EPS. Jag gjorde flera misstag från första början som jag tog lärdom av för att sedan inte upprepa. De olika delarna passade inge vidare med varandra efter att de hade skurits ut och det ser inte så snyggt ut som ni kan se på bilderna nedan. På den andra modellen i EPS så upprepade jag inte de tidigare misstagen och det blev mycket bättre, även om det kanske inte ser så mycket bättre ut då den första modellen spacklades och slipades, vilken den andra inte gjordes. Jag provade även att sätta dit en canardvinge för att se hur det skulle gå till. Eftersom dessa inte skulle flyga så ordnade jag inte vingar, fena och sånt.




    Första prototypen. Ser kanske lite bättre ut som sagt då den är spacklad och slipad.



    Andra prototypen. Även om det inte syns så blev den mycket bättre.



    Här sitter en canardvinge på den andra prototypen för att se hur jag skulle gå till väga, eller inte gå till väga.



    Testade även hur väl vingen skulle passa och den verkade passa bra. Har lite svårt att få till mallen för vingen bra. När jag skriver ut papprena för vingen och alla andra delar som ska skäras ut i depron så måste det klippas och klistras en del för att få ihop allt. Rakt tror jag att det blev men vingen fick någon centimeter extra i spännvidd, men det kanske inte spelar så stor roll.

    Jag har börjat jobba på en modell i XPS som ska flyga. Bilder på den kommer senare.

    /Felix
    Senast redigerat av FyoDisco den 2015-11-11 klockan 16:29.

  2. #2

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Man blir ju sugen på att bygga Viggen igen :-) min är också några cm mer i sp. vidd än den ska vara , gör inget enl. mig, blir lite mer vingyta.

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #3

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Härligt med fler viggenbyggen, blir kul att följa
    Gunnar

  4. #4
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Man kan aldrig få för många Viggenplan, Roffe. Har tittat på dina videos av när ni flyger med era modeller och de ser ut att flyga riktigt fint! Ser framemot tills min modell får luft under vingarna.

  5. #5
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Efter de två prototyperna så kände jag mig redo att börja arbeta på en modell i materialet XPS. Det är ett mycket mer finporigt material och lättare att slipa och jobba med än EPS tycker jag. Nackdelen är väl att det är lite dyrare och tål tryck sämre. Däremot så tål det drag bättre än EPS som slits sönder väldigt enkelt.

    Jag började med att skära ut två stora block XPS, en nedre- och en överdel. Ovanpå ligger "prototyp 2" med sin ena canardvinge.



    Sedan skulle de två blocken delas upp i ytterligare block. Detta kräver mycket mätande och är lite tidsödande men måste göras om man vill få en rak modell och delar som passar ihop. En del av nosen, B-C, har jag redan skurit ut som ni ser bakom blocken.



    Först skärs luftkanalerna ut på delarna B-C, C-F och F-H för att det ska bli så rakt och snyggt som möjligt. Har man redan delat upp blocken i alla delar så blir det svårt att få till luftkanalerna. Sedan när det är klart med dessa kan man börja skära ut konturerna. Det är lite svårt att skära när man är ensam. Brukar ha sällskap men den här gången var det bara jag så det gällde att hålla tungan rätt i mun och se till att tråden låg rätt på båda sidorna, annars kan det bli skevt och fult. Jag gjorde en del slarvfel när jag skar ut delarna men i slutet fick jag fason på mig själv och lyckades lista ut hur jag lättast skulle skära. Börjar man på mitten av mallarna och går ut mot sidorna så är det lättare att hålla tråden rätt så att den inte släpar efter på någon sida.







    Såhär ser det ut på byggbordet när jag arbetar. Det blir mycket spilldelar. Några kan användas för smådetaljer så de bättre spillbitarna sparar jag.



    Nu är alla delar utskurna, förutom noskonen. Den övre mittersta delen, E-F, blev så fruktansvärt dålig att jag omedelbart efter att den var utskuren slängde på spackel för att dölja det värsta och därmed slippa skämmas. Värmetråden på ena sidan sackade efter när jag gick över ryggåsen och det gjorde att det blev ett stort, fult jack i åsen. Akta er för sådana misstag!



    Vingsadeln (om det nu är så den kallas) har jag här skurit ut och den verkar passa bra. Det visar sig sen när vingen kommer på plats.



    Luftkanalen blev jag nöjd med också. Lite smågrejer här och där som behöver spacklas men annars är den bra.





    Och såhär ser kroppen ut nu med nästan alla delar ihoplimmade! Nu väntar lite småfix med kroppen och sen ska jag börja med vingar, canardvingar och fena för att sedan börja pilla med elektroniken.





    Har förresten beställt en Change Sun 12-bladig fläkt på 70mm med motor och ESC som Roffe tipsade mig om. Hoppas få den inom ett par veckor. Ska bli riktigt spännande att se hur den är!

    En fråga: Ska man glasa modellen innan eller efter att man har spacklat?

    /Felix
    Senast redigerat av FyoDisco den 2015-11-16 klockan 22:54.

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Hej Felix, jag glasar efteråt och det funkar fint.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Efteråt som Matsa säger, det brukar bli att man får fixa lite efter glasningen också beroende på hur noga man vill vara..
    Jag tycket du har bra snitts på grejorna nu..
    / roffe
    Flyg fort och lågt

  8. #8
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Glömde nämna att avsluta med Hagmans sprutspackel ger en
    lättslipad och slät yta. Det fyller i vävens struktur finemang.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Hagmans löser nog plasten så FÖRSIKTIGHET anbefalles. Prova på spillbit. Även om man vävat med epoxy på plasten så kan det finnas små hål där Hagmans tränger in och löser plasten (friggon). Ytan måste vara helt tätad med epoxy innan man kan börja med produkter som löser friggon.

    Epoxy går bra men aceton/tinner - lösliga färger och dessutom även båtplast ( polyester) löser friggon.

    Stor risk för att man snabbt fördärvar massor med tidigare arbete genom att använda fel produkter.

    Hej
    PF

  10. #10
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Då gör jag så att jag spacklar först och glasar sen. Hade inte tänk glasa hela modellen heller, även om det gör att den håller mycket bättre. Om planet inte väger för mycket när allt är på plats så kanske jag glasar hela men tror jag nöjer mig med endast de mer ömtåliga partierna och de som kommer utsättas för större slitage. Jag kommer garanterat bygga fler Viggenmodeller så då kanske jag gör annorlunda. Huvudsaken med denna modell jag bygger just nu är att den flyger och liknar en Viggen.

    Kanske köper Hagmans sprutspackel och provar på en skräpbit. Inte säkert att det funkar på cellplasten men vore skönt om det gjorde det.

    Har idag jobbat ganska mycket. Mest spacklande men även lite annat. Det går framåt och det är verkligen kul! Fixar bilder om några dagar.

    /Felix

  11. #11
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Det var en jädrans massa spacklande, speciellt på mittsektionen där jag slarvade lite. Förhoppningsvis ska det här räcka. Det blir ju fint till slut i alla fall.



    Jag har också skurit ut för canarderna. I mitten ska jag fylla igen senare men det är lättare att få båda canarderna i rätt vinkel om man skär bort allt i ett istället för var sida för sig, precis som Roffe gjorde i sitt bygge.



    Att skära ut huven var ett moment som jag hade oroat mig lite för. Var rädd att jag skulle klanta till det men det gick mycket bra som tur var. Den långa kniven som är gjord för att skära i frigolit gör det väldigt enkelt att skära ut såna här bitar.





    Den utstickande grejen på stjärten (stjärtkon?) som radarvarnaren sitter på är en mycket viktigt detalj tycker jag så det var självklart att den skulle fixas.



    /Felix

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Då gör jag så att jag spacklar först och glasar sen. Hade inte tänk glasa hela modellen heller, även om det gör att den håller mycket bättre. Om planet inte väger för mycket när allt är på plats så kanske jag glasar hela men tror jag nöjer mig med endast de mer ömtåliga partierna och de som kommer utsättas för större slitage. Jag kommer garanterat bygga fler Viggenmodeller så då kanske jag gör annorlunda. Huvudsaken med denna modell jag bygger just nu är att den flyger och liknar en Viggen.

    Kanske köper Hagmans sprutspackel och provar på en skräpbit. Inte säkert att det funkar på cellplasten men vore skönt om det gjorde det.

    Har idag jobbat ganska mycket. Mest spacklande men även lite annat. Det går framåt och det är verkligen kul! Fixar bilder om några dagar.

    /Felix
    Hej! Angående spackel? Jag har inte ännu provat/använt spackel på mina foamies vid reparationer men det finns alltså nåt spackel som fungerar bra och inte väger mycket?
    Skulle löda häromdagen och en vinge hamnade ovanför lödpennan när jag stötte till den och värmen bildade en enkrona stort hål på bakkanten AB vingen, jag tejpade över och linjerna blev bra, dock är tejpen tillfälligt fix kan jag använda spackel för detta?
    Vilket spackel och hur använder jag det på bästa sätt? Anar att plastic padding inte är go-to-spacklet ?

    OnT : Snygg viggen blir det! Du kommer använda canarder som höjdroder? På en sådan setup så blir ailerons bara ailerons och ej elevons eller mixar man in det också? Tänker du sätta sidoroder på kärran också!


    Jag känner att det skulle vara riktigt kul med en viggenkärra eller en draken kanske, vet att FliteTest har en Viggen a la David Windeståhl i olika setup för olika nivåer av rcpilot är detta en ritning därifrån?
    Är denna kärra hyfsat lättflugen så länge man tar det hyfsat lugnt?

    Jag har i nuläget 2 elseglare som jag flyger flitigt och nästa steg bör väl egentligen vara en mer basic modell men jag är väldigt sugen på en edf i detta utförande och tror att jag klarar av att flyga och landa ett sådant dito utan problem.

    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2015-11-12 klockan 06:07. Anledning: Slarv

  13. #13
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Gustaf! Canarderna på Viggen är inte höjdroder utan de är klaffar. När landställen är nere så fälls klaffarna ner automatisk. Jag kommer inte använda mig av klaffar på denna modell då de troligtvis inte kommer göra någon nytta. Det blir elevons och inget sidroder. Sidrodret skulle inte uppfylla någon särskild funktion och det skulle väga mer.

    Denna ritning är gjord av Johan Hansson och sedan modifierad av David Windestål, så ja du har sett den på Flitetest. I början av första inlägget så finns det en länk till Davids bygge på hans hemsida. Flitetest har även gjort en FT Viggen som man kan köpa som byggsats. Inte lika fin som den här som man bygger själv men det liknar lite en Viggen i alla fall och flyger bra. Tittar du på olika videos, bland annat Flitetests och Roffes (https://www.youtube.com/user/Puggen100/videos) så ser du hur den flyger. Den ska vara lättflugen och kunna flyga snabbt som långsamt.

    Denna modell tror jag säkert att nybörjare på EDF kan flyga, fast någon med mer erfarnhet kanske får tala istället. Jag har bara flugit en EDF-modell tidigare, en EDOMODELS F-15 och innan dess har jag endast flugit trainer. F-15-modellen var oerhört lättflugen, dock lite klen, och den kan jag rekommendera. Köptes från MBS RC-models.

    Det jag har använt mig av är Biltemas lättspackel. Det fungerar bra för sitt ändamål tycker jag. Väger inte särskilt mycket och är ganska lätt att hantera. Om man plöter ner spacklet lite innan man applicerar det så flyter det ut mycket bättre.

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Angående spackel? Jag har inte ännu provat/använt spackel på mina foamies vid reparationer men det finns alltså nåt spackel som fungerar bra och inte väger mycket?
    Ett bra och lätt spackel är Polyfilla Superlight.
    När jag köpte min första tub trodde jag den var tom, så lätt är det.
    Lättslipat oxå....
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1530
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!
    Tack! Att kunna använda spackel är ju hur bra som helst! Pinsamt att jag ej visste detta, brukar skära till frigolit som jag pressat ned blött strykjärn först och med lim och denna frigolit fylla igen och sedan skära av överblivet samt måla över med gott resultat men det är ju tyngre givetvis! Och mycket svårare och pilligt redan. ...när man har lim överallt och ALLT fastnar ...på fingrarna istället för på ytan man arbetar!

    Finns detta spackel inte ute i nån känd fackhandel jag måste Beställa eller?

    Tack så mycket ni är mycket hjälpsamma !!Mvh.Gustaf

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och angående FT Viggen är det den jag tänkt, gärna setupen där man kan flyga lite långsammare, vet ni om det finns någon variant med landningsställ.? Jag buklandar alltid och skulle vara kul att landa på hjul. ..


    Eller pontoner men det är väl ett helgerån att sätta cessna-style pontoner under....även om jag vill och tror det är möjligt om man ev lägger till lite yta på pontonerna som ger lyft typ små canarder?

    Eller jag kanske borde göra nån typ av sjöflyg istället? Jag älskar Grumman Goose men det är för svårt för mig att bygga det kanske finns nån arf därute någonstans ? Jag har ju faktiskt många fina strandställen mycket nära hemma där jag skulle flugit om jag kunde landa på vatten men just nu går det ej alls att flyga där pga brist på yta på stranden! Tankar kring detta?

  17. #17

    Standard

    Det finns lättviktsspackel i bygghandeln.
    http://www.bauhaus.se/one-strike-filler.html

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!

    Finns detta spackel inte ute i nån känd fackhandel jag måste Beställa eller?

    Mvh.Gustaf
    MBS RC Models (i Sverige) har Pollyfylla Super Light på tub (200 ml) och i liten hink (600 ml):

    http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-och-spackel/

    /Bo

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Verkar som om Harald Nyborgs variant har bytt namn från Polyfilla till Droppen...

    http://www.harald-nyborg.se/super-la...ler-500ml.html

    http://www.harald-nyborg.se/super-la...ler-200ml.html

    Billigt är det i alla fall!
    Retroholic!

  20. #20

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Biltemas Super Light för 40 spänn är både lätt o billigt.
    Flyg fort och lågt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •