Reklam

 
Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 45678910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #161

    Standard

    Jag kan tycka att det inte borde vara något problem med handstart.
    Jag testade maiden med lite väl mycket gas.... torquerollade kraftfullt men så fort rodrena fick luft över sig gick den spikrakt.
    https://www.facebook.com/94436702898...type=2&theater
    Dock är detta FT Viggen jag pratar om.
    Lite mindre gas och hur trevlig som helst i starten.
    Nedanstående film är min andra flygning. Misslyckades med att få igång kameran på maiden....
    https://www.youtube.com/watch?v=_ZlBbZWDR0E
    Senast redigerat av hassi74 den 2016-04-02 klockan 21:39.

  2. #162

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag har samma erfarenhet som du hassi, lite mindre gas i starten så vrider den sig inte så mycket. Råkade sätta i en acce som var 40% ström kvar i och startade, den gick spikrakt utan tendens att rolla men varade bara en kort stund....
    Flyg fort och lågt

  3. #163
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack så mycket för svaren! Någon gång ska jag försöka mig på att handstarta igen men jag kände att jag åtminstone vill få några ordentliga flygningar innan modellen går i backen igen så igår gjordes ett nytt försök till att flyga, fast den här gången med en kompis som kastade modellen. Den flög oerhört fint! Uppnådde verkligen mina förväntningar. Den var lite för känslig på rodrena dock så jag får ändra lite inställningar, annars flög din lika bra snabbt som långsamt. Det blev två flygningar igår och båda filmades. Länkar videofilmerna senare när jag har redigerat dem lite.

  4. #164
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Här kommer lite bilder på den färdiga, men omålade, modellen i lite bättre ljus. Detta var innan mitt första försök till att få upp den i luften, vilket misslyckades.







    Här är en bild på det olyckliga haveriet. Den gick med nosen rakt ner i marken och nosen satt fortfarande kvar som ni kan se. Glasningen gjorde susen då noskonen inte hade en enda skråma förutom att den hade blivit jordfärgad. Riktigt bra också att nosen gick av vid skarven mellan två delar. En klar fördel med denna konstruktion! Bara att limma ihop det sen igen.



    Skadorna efter olyckan. Efter att planet hade gått i backen och nosen hade lossnat så fortsatten resten av kroppen över nosen och det vänstra luftintaget tog smällen när planet nuddade marken igen. Därefter började modellen glida runt på marken ett tiotal meter innan det stannade. Kablarna till mottagaren hade ryckts loss och jag hade ingen som helst kontroll över modellen men som tur var stannade den av sig själv efter en kort bit. Jag kanske delar videon på detta sen. Skäms nämligen lite över mitt dåliga kast faktiskt men nu när jag har gjort två lyckade flygningar så kan jag nog förmå mig att dela videon.







    Det blev en lite slarvig lagning bestående av stora delar smältlim och spackel, även lite XPS användes för att fylla igen det värsta. Jag var verkligen inte på humör och ville bara få ihop det. Egentligen borde jag kanske ha väntat tills jag var på bättre humör igen men hade lite bråttom och lagninge höll i luften så det får duga. Jag ska nog fixa till den lite ytterligare sen och även glasa luftintaget igen så att det blir stark och fint.



    Nosen hamnade inte exakt så som den satt innan så det blev några glipor mellan huv och kropp. Huven sitter ändå kvar med magneterna så det får duga.


  5. #165
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Förresten, vilken färg kan ni rekommendera att måla med? Jag antar att det bör vara en vattenbaserad färg så att inte cellplasten löses upp. Jag skulle också vilja ha en färg på sprejburk, men finns det vattenbaserad sådan? Annars kan jag tänka mig att måla med en airbrush men måste ändå ha en bra och passande färg.

  6. #166

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, jag målade min först med vattenbaserad golvlack som spärr och sedan med vanlig humbrol färg, det fungerade kanon.
    Det finns ju sprayfärger som är ok för foam och även vattenbaserade airbrushfärger. Jag tyckte inte om de kulörer som fanns så det blev humbrol för min del.

  7. #167

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag har också målat mitt camouflage med Humbrol, dock inte sprutat utan med pensel o fri hand. Eftersom hela min är glasad så sprayade jag den med grundfärg från Biltema. Är man försiktig så kan man måla med Biltemas hobbylack om man börjar med att dimma på färgen försiktigt även på oglasade ytor, men då gäller det att vara försiktig i början...
    Flyg fort och lågt

  8. #168
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Okej, ja det är kanske lättare att köra med humbrolfärg. Antar att det var lackfärgen (enamel) ni körde med då och inte humbrols akrylfärg, eller? Det bör väl gå ganska mycket humbrolfärg eftersom burkarna är så små och modellen är ganska stor, eller räckte det med några enstaka burkar?

    Penslade du också när du målade, PGAstrom?

    Att grundmåla med denna primern som är längst ner borde väl gå bra? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-o...20-2000036384/

  9. #169

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Vattenburen spray borde funka, det är ju inget lösningsmedel i den. Jag hade väldigt gamla Humbrolburkar, det är väldigt mycket pigment i den färgen så dom varar länge, har glömt hur många det gick åt men tre kanske till hela översidan.
    Flyg fort och lågt

  10. #170

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, jag pensel målade och med matt klarlack ovanpå. Det går inte mycket precis som puggen säger. Jag tror det blev en burk av varje kulör till camo målning.

  11. #171

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Biltemafärgen ser ut att innehålla aceton enligt säkerhetsbladet, Aceton är väldigt aggresiv på plasten

    http://www.biltema.se/BiltemaDocumen...365850_SDB.pdf

  12. #172

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Biltemafärgen ser ut att innehålla aceton enligt säkerhetsbladet, Aceton är väldigt aggresiv på plasten

    http://www.biltema.se/BiltemaDocumen...365850_SDB.pdf
    Ja där ser man, det gäller att läsa vad det innehåller, men som jag skrev så funkar det om man dimmar på det dom första lagren, det får inte bli blöt yta...
    Flyg fort och lågt

  13. #173
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Jag tar nog och provar med lite olika färger på en bit XPS för att se vilka som funkar och vilka som inte göra det. Det är troligt att jag kör med Humbrol men helst skulle jag vilja sprutmåla så jag ska prova med lite olika hobbyfärger som jag har hemma.

  14. #174

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Att prova sig fram är det bästa, jag har en hel del XPS att måla framöver också så dina prov resultat blir intressant.

  15. #175
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Här kommer videon på flygningrn! Eller flygningarna snarare. Det blev två mycket lyckade flygningar. Denna video har jag kortat ner ganska mycket samt lagt på lite musik. Senare ska jag ladda upp videofilmerna på hela flygningarna samt utan musik.



    Modellen levde verkligen upp till mina förväntningar. Den flög så fantastiskt bra! Lite känslig på rodrena dock, men det får jag fixa. Inga tendenser till stall alls, förutom tipstall i svängarna men det är bara att hålla farten uppe. Jag ser verklingen framemot en sommar full av flygninga!. Det gick också mycket lättare att ha någon som kastar modellen, som ni kan se.

    Nu ska jag göra lite småfix på modellen samt testa lite färger inför målning.

    Förresten, hur förvarar ni era modeller? Har ni hängt upp dem på något vis? I sådana fall, hur? Just nu ligger min på golvet under ett bord och det är inte så lämpligt i längden.

    Oerhört stort tack till alla som har kommit med tips och råd under byggets gång!

  16. #176

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Grattis, det gick ju jättefint

  17. #177

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Stämmer in, Grattis 🎉. Visst är det en fröjd att flyga Viggen :-D
    Angående förvaring så står min i ett hörn av rummet och det är inte helt bra det heller när barnbarnen kommer på besök och ser en Viggen som går att leka med, skulle upp på väggen eller taket...
    Flyg fort och lågt

  18. #178

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1089.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	58026
    Jag har hängt alla mina modeller så här under taket i byggrummet , köpte breda band på bauhaus och krokar.
    Takhöjden är 2,40 så jag har gott om plats under.

  19. #179
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack!

    Runt nosen går det ju bra att hänga modellen, men hur hänger ni den i bak? Finns ju inget kroppsparti som sticker it där man kan hänga utan vingarna är i vägen.

  20. #180

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag har vinklat rodren fulla utslag och lagt bandet runt utloppskonan, funkar bra på min modell.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •