Reklam

 
Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 2345678910 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #121
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Köpte idag en fransk träskruv som jag drog in i nosdelen tillsammans med PU-lim. Nu får de torka ett tag så får vi se om nästa försök blir mer lyckat.

  2. #122

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Limma in en skruv i varje ände ( alternativt en gängstång genom hela biten) och låt den ena sitta i borrmaskinen och den andra i en plåt med ett passande hål. Plåten sätter Du fast i ett skruvstycke.

    Med ena handen håller Du borrmaskinen och eftersom skruven i den andra sidan sitter i hålet i plåten så får Du styrning på den sidan också. Sen håller Du raspen, filen, sandpappret i andra handen och formar rätt form när maskinen går.

    Att försöka "svarva" en friggobit som bara sitter fast i borrmaskinen men inte i andra änden är nog dömt att misslyckas.

    Hälsn
    PF

  3. #123

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Inte dömt att misslyckas, både Morgan o jag hade "bara" en bult i ena ändan, inte ens limmad. Vi slipade till dom på några minuter, men då körde vi mot ett roterande slipband...
    /roffe
    Flyg fort och lågt

  4. #124

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Om du bott närmare Växjö hade vi fixat nosen i snickeriet där vi var och slipade våra nosar...

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  5. #125

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Trixet är väl att bandslipen gör jobbet och borrmaskinen bara "vänder på steken". Då blir det väl ingen större belastning på skruvar o limning. Ska borrmaskinen göra hela jobbet själv, bara mot ett slippapper, blir det nog en annan femma.
    /A

  6. #126

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det ligger nog lite i det andWho :-) men en fransk bult biter bra i frigoliten om den inte är för porös...
    /R
    Flyg fort och lågt

  7. #127
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Om du bott närmare Växjö hade vi fixat nosen i snickeriet där vi var och slipade våra nosar...

    /roffe
    Ja det hade varit mycket lättare och det hade uppskattats med lite hjälp, men äsch, kunde ni så kan jag. Förr eller senare så bör jag få till det.

  8. #128
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Det har gått lite framåt den senaste tiden men jag har tyvärr inte haft lust till att uppdatera tråden. Här kommer i alla fall bilder från det som har hänt de senaste veckorna!

    Jag har i princip bara kämpat med nosen då jag vill få till den innan jag går vidare med något annat.

    Här nedan är limmet som jag använder nu samt skruvarna som jag köpte. Två olika sorters skruvar köptes men hittils har jag bara provat den franska träskruven till höger. Den fungerar alldeles utmärkt och likaså gör limmet!



    Måttet för nosen har jag ritat av.



    På första försöket med den nya skruven så märkte jag genast skillnad. Det gick mycket lättare att slipa. Dock stötte jag på andra problem. Nosdelen vobblar när jag snurrar på den och sedan blir nosen oval när den är slipad som ni kan se på bilderna nedan. Vet inte om den blir oval för att jag gör något fel eller om det bara är för att den vobblar lite. Det var väldigt svårt att få i träskruven helt spikrakt, trots att jag använde mig av en pelarborr.




  9. #129
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Eftersom den förra nosen inte blev helt bra så skrotades den och en ny nos påbörjades. Den här gången tog jag det lite lugnare och det blev ett bättre resultat tycker jag.



    Den blev inte lika oval som den förra delen men helt perfekt rund var den ändå inte. Delen vobblade fortfarande lite på borrmaskinen, trots att jag väldigt noggrant försökte få skruven rak.



    Jag råkade skära bort lite väl mycket material i början men som tur var så var det inte för mycket för att förstöra hela denna nos. Det var dock på gränsen.



    Med nosen färdig ser den ut såhär. Formerna är inte helt korrekta men jag är tillräckligt nöjd så det får duga. Kände att jag inte ville fortsätta med att slipa för att försöka få till en bättre form men då istället riskera att förstöra denna nos helt och sen bli tvungen att börja om på nytt. Jag kanske finputsar nosen lite i efterhand med fint sandpapper.







    Och såhär ser nosen ut när den sitter på plats! Äntligen säger jag bara! Detta var inget roligt moment och därför har bygget gått så segt den senaste tiden. När jag igår fick till det till slut så blev jag överlycklig och nu kommer bygget förhoppningsvis gå snabbare framåt.









    Hur fixades ni upphöjningen som blir som en övergång mellan nos och huv? Just nu är det en kant där som ser riktigt ful ut. Limmade ni dit cellplast som slipades till eller går det att bara spackla till hela?



    Det blev också en ganska dålig passform med huven. Jag får försöka lösa det på något sätt.


  10. #130

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag gläds med dig, nosen blev ju skitfin :-) för att komma i samma nivå huv o nos limmade jag på en liten bit på nosen och slipade till så det passade mot huven...m.a.o. en förlängning av huven ut på nosen..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  11. #131
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Roffe! Ska limma dit en liten bit cellplast och slipa till den.

  12. #132

    Standard

    Det blev ju skitsnyggt!
    Rätt vinkel på nosen dessutom! Blir sugen att ta tag i min Viggen också!

  13. #133
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hassi74 Visa inlägg
    Det blev ju skitsnyggt!
    Rätt vinkel på nosen dessutom! Blir sugen att ta tag i min Viggen också!
    Tack så mycket! Jag tycker absolut att du ska ta tag i din Viggen. Desto fler desto bättre!

  14. #134
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    För att få huven att passa bättre så fyllde jag i med lite material.



    Denna viktiga detalj nedan har fixats. Dock är den inte klar på bilden.



    Ena vingrotsutfyllnaden provpassas. Efter många försök lyckades jag få till en bra del.



    Övergången från nos till huv har slipats ytterligare och ser nu mycket bättre ut.



    Jag är riktigt nöjd med formerna!



    Nu är båda vingrotsutfyllnaderna limmade på plats.



    Ännu en viktig detalj fixades. Med ett batteri i modellen så landande vikten på strax under 1000g, och det är väl inte så farligt? Några gram tillkommer med de sista detaljerna och fenan samt så ska jag glasa lite vilket jag hoppas att det viktmässigt finns utrymme för.





    Tidigare idag var det dags för något riktigt spännande för mig. Att prova på glasning för första gången! Innan jag glasar modellen så kände jag att det vore bäst att prova på en skräpbit först så att jag lär mig tekniken lite samt så är det bra att veta om materialet tål epoxin. Jag tror det men det visar sig imorgon.


  15. #135

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ja du Fyodisco det närmar sig en färdig Viggen , både nosutfyllnaden och aktern blev hur bra som helst. Det är inga problem med att frigoliten inte skulle tåla epoxi det är bara att köra på. Ett tips är att du använder ett gammalt kreditkort eller annat kort när du drar ut epoksin på väven det funkar bra.

    /roffe
    Flyg fort och lågt

  16. #136
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Roffe! Jag använde mig av ett spelkort när jag drog ut epoxin och det funkade riktigt bra tycker jag.

    /Felix

  17. #137

    Standard

    Nosens lilla detalj, vingrotsfyllningen samt bakdelen ser bra ut.
    Börjar bli dags att göra ett studiebesök snart. Bor ju trots allt inte alltför långt bort.
    Istället för att bygga på min Viggen så gjorde jag klar min FT Viggen.
    Nu inväntas det bara ett flygtillfälle!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0954.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	44,1 KB 
Id:	57442

  18. #138
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack! När den här modellen är klar så får jag ta ut den på turné i mellansverige. Fin Viggen! Hoppas den flyger bra.

    Idag började jag glasa lite på modellen. Det var inte särskilt lätt och snyggt blev det inte heller, men förhoppningsvis dugligt.

    /Felix

  19. #139
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ha,ha. ---din kärra blir ju bara så bra. Den kommer att flyga som en trainer,totalt oskänslig för allt- Ett av de mest spektakulära maskiner du kan tänka dig samtidigt som den är snäll i luften. Mycket höjdroder och minimalt med skev.
    /M

  20. #140
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Mogge! Efter alla era lovord om denna modell så har jag verkligen höga förväntningar haha. Ser framemot premiärflygningen något enormt nu!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •