Reklam

 
Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack biltema blir det! Köpte deras lödsats idag för 229 , lödstav 40W (perfekt för våra behov) lödpistol 100w, tennsug, löd"verktyg", lite tenn och en hållare (för pennan och en med krokodiler som håller grejerna man löder) gjorde om några kontakter och grejerna fungerade mycket bra! (Vi får se hur länge

    Får köra iväg imorgon igen efter spackel! Är det någon som provat "3d" färgen de har? Eller deras hobbyfärg öht jag har hört dåliga saker om biltema färg men ni kanske har andra erfarenheter? Måla epp/epo handlar det om, finns redan 2 tunna lager finfärg på farkosterna ..

  2. #22
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Och angående FT Viggen är det den jag tänkt, gärna setupen där man kan flyga lite långsammare, vet ni om det finns någon variant med landningsställ.? Jag buklandar alltid och skulle vara kul att landa på hjul. ..


    Eller pontoner men det är väl ett helgerån att sätta cessna-style pontoner under....även om jag vill och tror det är möjligt om man ev lägger till lite yta på pontonerna som ger lyft typ små canarder?

    Eller jag kanske borde göra nån typ av sjöflyg istället? Jag älskar Grumman Goose men det är för svårt för mig att bygga det kanske finns nån arf därute någonstans ? Jag har ju faktiskt många fina strandställen mycket nära hemma där jag skulle flugit om jag kunde landa på vatten men just nu går det ej alls att flyga där pga brist på yta på stranden! Tankar kring detta?
    En sådan liten och lätt modell som FT Viggen skulle nog inte fungera särskilt bra med landställ. Möjligtvis om de är ganska små men modellen fungerar bäst utan landställ kan jag tänka mig. Och pontoner bör vara ajabaja haha. Alldeles för stora och klumpiga för en EDF-modells små vingar. Fast det kanske är värt ett försök? Vill du ha en modell med pontoner men inte orkar bygga själv så är det bäst att köpa ARF eller något sådant. Finns gott om modeller ute på markanden.

    Har själv Biltema Superlight som sagt och det funkar bra. Men ska nog köpa Polyfilla och prova det också för att se om det möjligtvis är bättre.

    Förresten så kontaktade jag Magnus på MBS RC-Models angående Hagmans sprayspackel som han säljer och han sa att det inte funkar på cellplaster. En annan produkt fungerar däremot utmärkt sa han. Eze-Kote tror jag att den heter. Det hade jag tänkt prova.

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    En sådan liten och lätt modell som FT Viggen skulle nog inte fungera särskilt bra med landställ. Möjligtvis om de är ganska små men modellen fungerar bäst utan landställ kan jag tänka mig. Och pontoner bör vara ajabaja haha. Alldeles för stora och klumpiga för en EDF-modells små vingar. Fast det kanske är värt ett försök? Vill du ha en modell med pontoner men inte orkar bygga själv så är det bäst att köpa ARF eller något sådant. Finns gott om modeller ute på markanden.

    Har själv Biltema Superlight som sagt och det funkar bra. Men ska nog köpa Polyfilla och prova det också för att se om det möjligtvis är bättre.

    Förresten så kontaktade jag Magnus på MBS RC-Models angående Hagmans sprayspackel som han säljer och han sa att det inte funkar på cellplaster. En annan produkt fungerar däremot utmärkt sa han. Eze-Kote tror jag att den heter. Det hade jag tänkt prova.
    Tack så mycket! Anade det om ställen och pontonerna kanske blir en annan tredjekörra då då jag är sugen på sjöflyg även om jag älskar seglarnas känsla men 3 elseglare verkar liten väl..
    Skulle helst vilja ha tvåmotorigt och båtskrov istället för pontoner typ nån catalina har jag sett.. även om det lockar med ett snyggt stridsflygplan!
    Tack för tipsen ang spacklet sånt är guld värt! Mvh Gustaf

  4. #24
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Skulle helst vilja ha tvåmotorigt och båtskrov istället för pontoner
    Jag bygger just nu en Puddle Star, som ser ut att vara trevlig i luften, iaf på de filmer jag sett med den...

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...ry-puddle-star
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #25
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En annan trevlig och MKT populär sjökärra är ju Polaris, men då får du scratchbygga i depron eller köpa kit från USA (med dyr frakt):
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465

    Tror det där är en av RCG's absolut längsta trådar... [emoji12]

    http://youtu.be/RynHc798LZM
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #26

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Bra du påminde mig, Jocke!
    Vill man slippa dyr frakt så löper man mitt kit som bara ligger och samlar damm.

    Kan det vara värt en hundrafemtiolapp??
    Retroholic!

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Bygger du en Viggen med pontoner så är du garanterat först ;-)

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Bra du påminde mig, Jocke!
    Vill man slippa dyr frakt så löper man mitt kit som bara ligger och samlar damm.



    Det ser ju ut att passa mig perfekt! Verkar som ett bra tredjeplan, sändaren kan göra planet lugnare i början då kontrollytorna såg enorma ut! Misstänker att det är det man uppskattar mest när man flugit in det
    Kan det vara värt en hundrafemtiolapp??
    Har du en ARF? Eller PnP t o m ?som du bara vill ha 150 spänn för? ?
    Mvh Gustaf

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    En annan trevlig och MKT populär sjökärra är ju Polaris, men då får du scratchbygga i depron eller köpa kit från USA (med dyr frakt):
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465

    Tror det där är en av RCG's absolut längsta trådar... [emoji12]

    http://youtu.be/RynHc798LZM
    Hej och tack! Såg en FliteTest episod där de flög polaris! De såg helt fntastiska ut och jag blev jättesugen! För mig en drömkärra nästan, de såg ut att gå rakt som pilar och snabba som tusan! Jag tyckte de var snygga också faktiskt! Dock vill jag ej göra en scratchbuild så avancerad ännu, jag behöver mer erfarenhet och kunskap för det men det kommer! Mycket tack vare Er alla!
    Mvh Gustaf

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Har du en ARF? Eller PnP t o m ?som du bara vill ha 150 spänn för? ?
    Mvh Gustaf
    Nä, det är bara ett kit, alltså en byggsats.
    Delarna är laserskurna i Depron, "bara" att trycka ut och limma ihop.
    Några kvällars jobb, en tub UHU Por, en drivlina.... klart!

    Något för snöiga, soliga dagar??
    Retroholic!

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ja absolut!!!! Jag kommer nog att köpa den av dig om jag får?
    Ska bara efterforska vad komponenterna jag behöver till kostar så återkommer jag!

    Tror ni det passar bra som 3:e plan? Hur är glidegenskaperna och lågfart-egenskaper?
    Mvh Gustaf q

  12. #32
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du en lista.

    Dessa körde jag i min förra Polaris, den scratchbyggda.
    Kommer köra samma i den jag bygger nu, ett sånt skuret kit Thomas säljer,
    som jag köpte obyggt härinne av en annan kille.
    Motor: http://rctimer.com/product-116.html
    ESC: http://rctimer.com/product-146.html

    Servon, 4 st:
    (Vågar ej rekommedera rctimer´s 9g-servon, har ej testat dom.)
    Dessa vet jag är bra: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?...a-8-5-g-1-5-kg
    Prop: http://rctimer.com/product-217.html (se till att balansera dom innan bara, det finns en anledning till att de är billiga..)

    Sen behöver du lite förlängningskablar mellan motor o reglage.
    http://rctimer.com/gallery-163.html

    Ack kan man köra från 1500-2200mah 3S

    Som 3:e kärra.... well, lägg in mycket expo och ta det lugnt i början.
    Den måste flygas rätt fort, men går att flyga i hög alfa om man vill.
    Glidegenskaper...njaaaee...

    Edit:
    I Polaristråden på RCG hittar du allt du behöver, t.ex byggmanualen:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...15&postcount=3
    Senast redigerat av jocke1963 den 2015-11-16 klockan 10:40. Anledning: La till länk.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #33

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Viggentråden som blev en Polaristråd, nu får vi nog återgå till Viggen har förresten haft en Polaris , den flög ok...
    Senast redigerat av puggen den 2015-11-16 klockan 21:50.
    Flyg fort och lågt

  14. #34
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Haha ja, nu tycker jag att det är dags att återgå till Viggen.

    Efter ännu mer slipande anser jag att det får räcka för stunden. Behövs det spacklas och slipas mer så gör jag det när det ska målas.

    Nu är det dags för lite depron! Jag började med canarderna och skar ut dem i ett stycke. Allt det i mitten ska skäras bort sen så att luftkanalerna är fria. Det var svårt att få canarderna lika på båda sidorna men jag tror att jag fick till det bra tillslut.





    Här har jag ritat ut vingen på ett stort depronflak. Hade väldans problem med att få till mallen bra. Skrev ut hela ritningen som delades upp på ca. 50 stycken A4-ark. Mallen måste då klippas och tejpas ihop och det är svårt att få det helt rakt och jämnt. Ena sidan blev bra medan det på andra skilde några millimeter på sina håll. Hur löste ni detta? Jag gjorde så att jag vek mallen på mitten och använde ena halvan för båda sidorna. Då blev de båda vinghalvorna symmetriska. Som ni ser har jag på vänster vinghalva ritat dit nya linjer. Inte mycket som skilde men tillräckligt för att jag skulle vara missnöjd. Tror inte att det skulle påverka flygegenskaper särskilt mycket men vill ha det så noggrant som möjligt ändå.



    Vingen är utskuren och provpassad! Ser riktigt snyggt ut. Blev ett litet glapp på en halv centimeter ungefär men det gör inte så mycket. Jag kan dra kablarna där.





    Och nu börjar det lika något! Se så fin den är. Viggens former är verkligen fantastiska.




  15. #35

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Blir riktigt bra, gjorde likadant vek mallen på mitten så dom blev lika...i spetsarna på sidan av vingen stack jag in en kolfiberpinne som jag gjorde spetsig så den skulle gå in lätt, detta för att depronspetsarna är lätta att bryta av annars.
    / roffe
    Flyg fort och lågt

  16. #36
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Ska också stoppa in kolfiberstavar i radarvarnarna på vingen. Hade du Roffe en tjockare kolfiberstav tvärsgenom hela vingen också?

  17. #37

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Originaldesignen har ett 6mm kolrör igenom vingen som vingbalk, sedan borrade jag ett 2mm hål i den som jag limmade 2mm kolstav i. sedan passa passa in depronbitarna för radarvarnarna. Blir lätt och urstarkt. Tror iof att några modeller byggts utan balk.. Mvh Johan Hansson

  18. #38
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Jag tänker nog bygga med ett kolfiberrör som vingbalk. Vingen känns alldeles för ostabil annars.

  19. #39
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ta istället för rör fyrkant kolfiber 6 x 6.

  20. #40

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Jag tänker nog bygga med ett kolfiberrör som vingbalk. Vingen känns alldeles för ostabil annars.
    Kolfiberrör ilagt i vingen ..jag limmade även på en 2mm balsalist på vingens framkanter det blir lite tåligare så, rundade den lite också..
    / roffe
    Flyg fort och lågt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •