Reklam

 
Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #41
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Har ingen fyrkantig kolfiberbalk utan endast rör. Köper nog balkar men hade tänkt prova med de rör jag har först.

  2. #42
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Nu har jag fått hem ett paket med fläkt, motor och ESC! Det blev en 70mm 12-bladig Change Sun med en Cyclone Power 2900kV motor och ZTW Beatles 80A fartreglage (länk till paketet). Fattas bara batteri och servon så har jag allt som behövs. Har en fråga angående batteri och servon, men den tar jag längst ner i inlägget.





    Hur långt bak placerade ni fläkten? Blir det bra med så långt bak som på bilden? Hur fäste ni fläkten i modellen sen, med lim eller skruv kanske? Beror förstås på tyngdpunkten men har sett andra som satte fläkten så långt bak som möjligt för att få tyngdpunkten att hamna rätt.




    Jag limmade även dit canardvingarna och skar bort allt det i mitten. Sen pusslades hålrummen som var kvar ihop med det som skars bort tidigare. Har efter bilden togs spacklat igen alla hål och fuligheter som blev vid canardvingarnas fästen på insidan av luftkanalen.




    Fråga:
    Angående batteri och servon. Jag har kollat en del på dessa men vet inte riktigt vad jag ska ha. Batteriet ska vara en LiPo på 4 celler, det vet jag. mAh är väl mer upp till mig beroende på utrymme, vikt och hur lång flygtid jag vill ha. Men det jag är mest fundersam på är C-värdet. Kommer 3300mAh och 35C räcka? Går det med mindre C också? Funderar lite på denna eller andra liknande från Hobbyking. Har inte förstått mig på hur man räknar, men visst blir det 3,3x35=115,5? Och det är alltså hur mycket batteriet klarar att belastast med eller vad man nu ska säga, eller är jag helt fel ute? Har läst på en del men inte riktigt greppat det hela.

    Servon har jag ingen koll på alls. Kanske inte spelar särskilt stor roll men jag vet inte om det är något som man måste tänka på vid köp av servon. Jag antar att det inte behövs några värstingservon så kanske något som detta kan duga?

    Är oerhört tacksam för svar på mina frågor!

  3. #43

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    På min Viggen sitter EDF,en 110 mm in från bakkant på kroppen till bakkant på fläkthuset, ser väl ut som du är ungefär rätt på bilden. Jag skar ut för öronen på huset i kroppen och limmade inte eller skruvade något alls, den kommer ju inte någonstans när öronen är infällda. Lite får du kanske karva i kroppen för att få ner den. På min har jag ingen insugsring , men får man dit den så blir nog draget lite bättre. Batteri kör jag med två 4s 1600 mha bredvid varandra i cockpit, det är Turnigy Nano Tech , tror det är 25C med 50C i burst, det blir ca, 3 min flygtid, Zippy som du refererar till är nog helt ok.. Servon skulle jag nog satsa på lite bättre, det är ändå ganska stora krafter på rodren, kanske digitala 9g eller 12grams.
    Den acce,n du funderar på är lite tyngre än mina två och det är bra för tyngdpunktens skull, lägg i alla grejor ungefär där dom ska vara i kroppen och kolla hur det blir ungefärligen. Mitt fartreglage sitter precis i framkant av vingen och servona ungefär 5 cm in på vingen där bak..
    Servoalternativ, http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    /Roffe
    Senast redigerat av puggen den 2015-11-19 klockan 10:12.
    Flyg fort och lågt

  4. #44
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack så mycket för ditt svar! Hade tänkt göra så att när jag har all elektronik så lägger jag ut det i planet för att se så att tyngdpunkten hamnar ungefär rätt. Ska kolla på ett bättre servo då. Det där var det allra billigaste och är nog då inge vidare heller. Vad är skillnaden på digitala servon och vanliga?

  5. #45
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Kan det här servot vara bättre? Eller bör det vara digitalt?

  6. #46

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det servot är betydligt bättre, ett digitalt servo har bättre o jämnare gång men det du hänvisar till är tydligen samma som ett Emaxservo, så ok...

    / roffe
    Flyg fort och lågt

  7. #47
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Dags att fixa förstärkningen i vingen!

    Jag började med att skära ut 6mm av vingen där ett kolfiberrör med en diameter på 6mm ska ligga.



    Sedan provpassade jag kolfiberröret. Ser bra ut. Egentligen blir det väl bättre om man använder sig av en kvadratisk balk men hade endast rör så det fick bli såhär.



    Började med att limma fast röret på ena halvan med hjälp av smältlim.



    Radarvarnarna på vingen är väldigt ömtåliga så de förstärktes med varsitt 2mm kolfiberrör som borrades in i det större röret.



    Såhär blev det med radarvarnarna! Mycket stabilare nu.



    Nu är allt ihoplimmat.



    En del spackel behövs för att få en så jämn yta som möjligt på vingen.




    Nu väntar jag bara på den resterande elektroniken innan jag kan fortsätta, och som tur är fick jag nyligen ett brev som säger att jag har ett paket från Hobbyking väntandes på postombudet. Ska hämta det så fort som möjligt.

  8. #48

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    3
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Freeflyer

    Standard

    Hej kul att följa ditt bygge! Skickar en länk, som inspiration från mitt bygge. http://youtu.be/FaNtm3e7Ib4

  9. #49
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 37Anders Visa inlägg
    Hej kul att följa ditt bygge! Skickar en länk, som inspiration från mitt bygge. http://youtu.be/FaNtm3e7Ib4
    Vilken fin modell! Är det någon byggsats som du har gjort den av eller?

  10. #50

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    3
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Freeflyer

    Standard

    Det är samma som du bygger, Johan H/David W. Skalade upp den från 70 till till 90cm.

  11. #51
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 37Anders Visa inlägg
    Det är samma som du bygger, Johan H/David W. Skalade upp den från 70 till till 90cm.
    Jaha, trodde det var någon annan modell då den såg större ut samt hade landningsställ, men då förstår jag omdu skalade upp den. Riktigt snyggt!

  12. #52

    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    3
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Freeflyer

    Standard

    Landningsstället är bara en styrbar startvagn. Provade att handstarta, men det slutade med en trasig cockpit och nos. Kan rekommendera dr madtrust led afterburner, riktigt cool effekt!

  13. #53
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Efter en del slipande och spacklande så känns vingen tillräckligt slät och fin. Jag har inte skurit loss rodrena ännu. Är det bäst att göra det efter att vingen är på plats eller innan? Gångjärnen, gjordes de av tejp?



    Sen fick jag hem ett paket innehållandes en del roliga grejer. Det är fyra stycken ackar (4s 3300mAh 35C), fyra stycken servon (Corona 939MG), LiPo Safebags, roderhorn och XT-60-kontakter. Varför det är fyra servon och fyra ackar när jag bara bygger ett flygplan är för att det möjligtvis byggs ett till flygplan. Har dubbla uppsättningar av allt.



    Jag började med att löda på kontakterna på batterierna. Det var lite krångligt då fästena på kontakten är så små jämfört med kabelns tjocklek.



    Sedan löddes det på längre kablar på fartreglaget. Detta må vara den fulaste lödningen ni någonsin har sett och jag är verkligen inte stolt över den. Det är så illa att jag skäms över att visa denna bild här men ska man bli bättre får man lära av misstagen och ta kritik. Jag är verkligen inte särskilt haj på det här med att löda och det finns säkert mycket bättre sätt att göra det på men förhoppningsvis duger lödningen. Jag tar gärna emot tips för att bli bättre!



    Tillslut såg det ut såhär och jag är nöjd, även om flera av lödningarna inte var snygga. I ändorna av de tre kablarna på fartreglaget har jag lött dit kontakter för att kunna ansluta motorn. Lite lättare så än att löda ihop kablarna direkt och sen inse att motorn går åt fel håll.



    Efter att allt detta hade ordnats så satte jag fast fläkten på en liten rigg och testkörde det hela. Motorn fungerade och gick fint! Först åt fel håll men som tur var gick det enkelt att byta plats på två kablar och efter det gick motorn åt rätt håll!

  14. #54

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Vad gäller roder så tycker jag att det är lättare att göra med vingen lös på byggbrädan, det blir mycket knöligare med monterad vinge..När det gäller lödning tex. att sätta ihop två kablar så klipper jag av så ev. lödning som är i ändarna kommer bort, sen tar jag av ca. 10mm på varje kabel av höljet, efter det trycker jag i ändarna i varandra och "snurrar" ytan med fingrarna så skarven och blir så tunn som möjligt sen löder jag. Det är viktigt att lödningar blir bra för det ska gå igenom några ampere när det är EDF. Följer med spänning ditt fortsatta byggande )

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  15. #55

  16. #56

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Bra film, ungefär vad jag beskrev men dom snurrar en tråd runt också, det är bra ;-)
    Flyg fort och lågt

  17. #57
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack så hemskt mycket för tipsen Roffe och för länken till videon Daniel! Blev lite klokare nu. Borde ha tagit bort det som var lött från fabrik och gjort allt själv. Det färdiglödda gick inte att smälta så därför fick det bli som det blev. Gör nog om de värsta lödningarna för att minimera risken för motorbortfall.

  18. #58

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Du får värma lite mer med lödkolven på fabrikslödda grejor så ordnar det sig..
    Flyg fort och lågt

  19. #59
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Här är en lödmetod som fungerar bra.
    https://www.youtube.com/watch?v=7t9nT3Hn9b0
    Den här kör jag alltid när jsg byter ESC - KOPPLING eller battericonnector och den är hårdare än en olödd stålwire!! Har aldrig släppt eller glappat för mig!!! Bästa metoden!!

  20. #60
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Frågan är varför de löder ihop svart och röd?!?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •