Reklam

 
Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #81
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Limma bulten med PU-lim.
    Vänta nåt dygn tills det har härdat ordentligt...
    Okej, tack! Ska göra det. Med smältlim fungerade det inge vidare.

  2. #82

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Det går åt en lång träskruv, 10 cm och dra in den så bara 2 cm är utanför, sen får man vara lätt på handen. Karva bort en del med kniv innan du börjar....funkade bra för Mogge och mig..

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #83
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Det går åt en lång träskruv, 10 cm och dra in den så bara 2 cm är utanför, sen får man vara lätt på handen. Karva bort en del med kniv innan du börjar....funkade bra för Mogge och mig..

    /Roffe
    Tack! Ska försöka med det så får vi se om jag får till det.

  4. #84
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej!
    Härligt bygge.
    Ett råd i all välmening.
    Jag ser att du har lött ihop kablarna mellan motorn och fartreglaget, har du kollat att motorn går åt rätt håll efter det?
    Jobbigt om man står och ska göra maiden med en fläkt som suger istället för trycker...

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #85
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej!
    Härligt bygge.
    Ett råd i all välmening.
    Jag ser att du har lött ihop kablarna mellan motorn och fartreglaget, har du kollat att motorn går åt rätt håll efter det?
    Jobbigt om man står och ska göra maiden med en fläkt som suger istället för trycker...

    Mvh
    Magnus
    Tack Magnus!
    Det är lugnt, det har jag redan tänkt på. Innan allt sattes ihop så testade jag så att motorn gick åt rätt håll och motor- och fartreglagekablarna sitter också ihop med banankontakter som du kan se på bilden nedan så det är ingea större svårigheter att byta plats på två kablar om det skulle krävas.


  6. #86

    Standard

    SÅ skoj att se att det inte bara är jag som har blivit Viggen tokig. Tack Johan Hansson.

    Tänkte kort dela med mig av mina erfarenheter hittills.
    Hagmans Sprayspackel... Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1149_2.JPG 
Visningar:	134 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	56594

    Smältlim (hightemp) Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1151_2.JPG 
Visningar:	126 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	56595

    Första mallarna Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1152_2.JPG 
Visningar:	122 
Storlek:	71,3 KB 
Id:	56596

    Lite redigering och nya utskärningar. Först Botten och sedan toppen. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1153_2.JPG 
Visningar:	96 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	56597Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1156_2.JPG 
Visningar:	123 
Storlek:	74,3 KB 
Id:	56598

    Blev rekommenderat detta lim istället för UHU Por av personal på Beijer Bygg i Uppsala.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1158_2.JPG 
Visningar:	134 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	56599
    Kan bara hålla med att det var ett bra lim.
    Testade att limma ihop en ganska tunn fog.
    Det var inte limmet som brast när jag försökte knäcka fogen.

    Jag kommer med spänning följa ditt snabba bygge (och förhoppningsvis se till att mitt också blir klart...).

    //Fredrik

  7. #87

    Standard

    Nu kom jag på vad jag glömde fråga.
    Du skrev tidigt att du hade fått tag i dina mallar laserutskurna.
    Jag tar tacksamt emot tips på vem jag ska kontakta.
    //Fredrik

  8. #88
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Hej Fredrik!

    Vad kul att se att det är någon annan som också bygger Viggen! Skapa gärna en tråd för ditt bygge också om du har lust. Det vore kul att följa för det ser riktigt bra ut hittils!

    Ajajaj, tur att jag inte har fått för mig att prova Hagmans sprayspackel utan jag blev varnad tidigare i tråden. Ser inge vidare ut det där inte. Blev väl till att skära ut nya delar eller gick det att reparera?

    Smältlim funkar väldigt bra för mig men det gäller att ta det försiktigt och det är svårt att slipa sen om limmet hamnar där det inte ska vara. UHU Por funkar bra men det tar ganska snabbt slut om man ska limma mycket. Jag bor själv i Uppsala så jag får gå in på Beijer Bygg och köpa det där limmet. Verkar väldigt bra så det ska jag definitivt prova. Tack för tipset!

    Det är nog ingen idé att fråga han som skar ut mina mallar då han är omöjlig att få tag i så jag vet inte ens om han finns. När jag vill få tag på någon kunde laserskära mallen så googlade jag och fråga några företag om de kunde ge mig några priserbjudanden. De flesta tog runt tusenlappen. Inte direkt billigt men det kan vara värt det. Bästa är väl egentligen om man känner någon som kan laserskära. Då kanske det blir billigare.

  9. #89
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Han her tilbyder at laserskære og jeg ved fra andre at hang gør en meget fin job til en meget rimelig pris.

    http://modelflyveforum.dk/member/2256-anton-anton

  10. #90
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Här har jag pillat dit den lilla anordningen som ska hålla stötstången på plats.



    Roderhorn är på plats. Jag satte även idag dit stötstängerna och allt, så det är klart, men jag glömde att ta en bild på det. Fixar det senare.



    I princip det enda som är kvar innan jag kan börja glasa är nosen, och att få till den är något som jag har oroat mig för länge. Jag hade satt dit en ca. 10cm lång skruv och den var limmad med trälim. Jag skar bort en del material till att börja med för att underlätta slipningen.





    Jag gjorde rätt i att oroa mig för detta moment. Det gick åt pipsvängen. Jag lyckades inte alls slipa delen som var tänkt att bli en nos. Till slut lossnade skruven från materialet och det var kört. Känner mig verkligen less på det här. Vet inte hur jag ska få till det. Kanske jag gjorde något fel? En annan sorts skruv? Eller slipade jag fel? Nu får ni hjälpa mig så mycket jag bara kan så att jag kan komma i mål med detta bygge!

  11. #91

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det där ser ut som en maskinskruv i ganska tunn dimension? Jag skulle ta till en rejäl träskruv, så grov som möjligt, så att det får ordentligt fäste i foamen.

  12. #92
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du blev ju tipsad om att använda PU-lim till noskonen...
    Tog du vanligt trälim istället?
    Ta som sagt en grövre skruv, som du limmar med PU-lim.
    T.ex:
    https://www.byggmax.se/verktyg/lim-t...tremco-p180002
    http://www.clasohlson.com/se/Vattenf...-Casco/34-3446
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #93
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg

    Roderhorn är på plats.

    Känns som dina roderhorn sitter för långt bak på roderytan...?
    De ska ju sitta mer i själva böj-leden, typ:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabhorn.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	56741
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #94

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Inte lätt det där med nosen, du måste grovforma nosen konisk så du bara har lite kvar när du kör den mot ett roterande slipband samtidigt som nosen roterar i borrmaskiner...vi använde en 8mm grov skruv utan att limma den....tappa inte sugen nu med nosen, det ordnar sig ;-)
    Flyg fort och lågt

  15. #95

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    http://www.svensktmodellflyg.se/user...906_155036.jpg kanske till någon hjälp, här slipar jag "min " nos ��
    Flyg fort och lågt

  16. #96
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Känns som dina roderhorn sitter för långt bak på roderytan...?
    De ska ju sitta mer i själva böj-leden, typ:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabhorn.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	37,6 KB 
Id:	56741
    Tack för att du påpekar det! Visste inte riktigt hur jag skulle sätta roderhornen men tänkte att jag sätter dem så långt fram det går utan att de hamnar på gångjärnstejpen. Fast det hade nog inte gjort något om de hade hamnat på tejpen. Bör jag flytta roderhornen längre fram?

  17. #97
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack för era svar!

    Det var nog en lite väl liten skruv jag använde mig av. Tog den bästa som fanns hemma men får ta och gå förbi Biltema eller Bauhaus och köpa en rejälare skruv.

    Jag använde Titebond Original Wood Glue då det var det som fanns i bygglokalen. Tänkte att det kanske skulle funka lika bra som Cascos trälim. Det verkade hålla till en början men det är kanske inte lika starkt. Ska använda PU-lim nästa gång, samt en större träskruv och forma till nosen mer innan jag börjar slipa.

  18. #98

    Standard

    Gör två mallar, en stor och en liten, limma fast symmetriskt och använd foarmcuttern som du gjort med dina andra delar.

  19. #99
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Landin81 Visa inlägg
    Gör två mallar, en stor och en liten, limma fast symmetriskt och använd foarmcuttern som du gjort med dina andra delar.
    Hur menar du? Ska det vara en lite större mall för den bakre delen av nosen och sen en liten mall som ska sitta längst fram?

  20. #100

    Standard

    Exakt. Typ något sådant här. Ställ blocket på bordet, ta en lång värmetråd och fäst ändarna i varsin liten träkloss etc och connecta tråden till fartreglaget. sen följer du runt mallarna med båda ändarna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nose.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	28,1 KB 
Id:	56746
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nose.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	27,5 KB 
Id:	56745  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •