Reklam

 
Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 345678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #141
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Här kommer lite bilder på det första lagret glasfiber och epoxi. Man ser inte särskilt mycket på bilderna men det är i alla fall bevis på att det har hänt något. Jag ska inte glasa hela modellen utan bara de mest utsatta partierna, det vill säga hela undersidan, nosen och luftintagen.





    På bilderna nedan har jag lagt på ett till lager epoxi.







    Resultatet blev långt ifrån jämnt och fint och en del spackel behövdes för att få en jämn yta. Det ser verkligen ut som skit men utseendet är inte någon särskilt stor prioritet just nu. Förhoppningsvis ser det lite bättre ut när färg har kommit på. Huvudsaken är att strukturen blir starkare och det blev den verkligen! Jag får lära av misstagen så blir det nog bättre vid framtida glasningar. För att vara första gången är jag nöjd, och det mesta löser sig ändå med spackel och slip. Hoppas bara att vikten inte ökade allt för mycket nu. Ska bli lite spännande att se.





    Huven glasade jag också.




  2. #142
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Häromdagen testade jag så att rodrena fungerade som de skulle, och det gjorde de!



    Dock inte helt perfekt. Det ena rodret rör sig mer än det andra. Det märks tydligast när rodrena är vinklat neråt. Detta tror jag beror på fel i radions programvara. Radion jag har är en Spektrum DX6i och det är många med denna radio som har problem med att få till elevons och så att rodrena rör sig lika mycket. Förhoppningsvis går detta att lösa med några inställningar på radion.





    Efter en massa slipande så var det äntligen dags att limma fenan på plats. Nu ser modellen ut som en JA 37 Viggen!











    Nu är det inte mycket kvar! Jag siktar på att premiärflyga modellen någon gång nästa vecka. Det enda som är kvar är att slipa lite, lite mer och förstärka fenans limfog med något lim då fenan inte sitter riktigt bra som det är nu. Jag ska löda på en XT-60-kontakt på några ackar till för i dagsläget har jag bara en ack med rätt kontakt och då blir det inte särskilt mycket flygande. Måla modellen hade jag inte tänkt göra nu. Det får bli någon gång efter premiärflygningen, om modellen finns kvar då det vill säga.

  3. #143

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ser nice ut, på min Dx7 ställer man in ena rodret med Aileron o det andra med Elevator men är inte säker på att det är så i Dx6:an. Ser fram emot maiden, hoppas du kan filma lite..
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  4. #144
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tror jag har något liknande. Man ska kunna välja elevons och sen ska det i princip vara klart men det blir väldigt knas då måste man måste välja något annat alternativ och sen hålla på med lite andra inställningar.

    Jag ska definitivt filma!

  5. #145

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Lycka till med premiären hoppas den flyger bra.
    Kolla att servoinställningarna är lika på båda servon annars rör de sig olika mycket.
    Gunnar

  6. #146
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Dock inte helt perfekt. Det ena rodret rör sig mer än det andra. Det märks tydligast när rodrena är vinklat neråt. Detta tror jag beror på fel i radions programvara. Radion jag har är en Spektrum DX6i och det är många med denna radio som har problem med att få till elevons och så att rodrena rör sig lika mycket. Förhoppningsvis går detta att lösa med några inställningar på radion.
    Inlägg #12:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=28397
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #147
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Jocke! Jag ska kolla på det. Och tack Gunnar!

  8. #148
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Idag var det dags för en första flygning. Oerhört spännande och jag var riktigt nervös. Vad hände då? Jo, det gick helt åt pipsvängen. Jag kastade alldeles för löst och inte tillräckligt mycket uppåt så modellen for ganska rakt ner i backen. Verkligen inte kul och jag skäms lite över hur jag kunde kasta så dåligt. Dock är det inte helt kört. Nosen lossnade vid skarven och det vänstra luftintaget gick sönder lite. Inget som inte går att laga. Det blir ett nytt försök snart igen!
    Senast redigerat av FyoDisco den 2016-03-30 klockan 22:12.

  9. #149
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Om man inte gillar att kaststarta kan man ganska enkelt "bungee-starta", utan en massa ramper och annat, bara en schysst gummilina och en krok.

    https://www.youtube.com/watch?v=c0nTYynVk6M

    Jag skar till en krok av en bit glasfiberlaminat, typ som ett decimeterlångt J, som jag limmade in i en skåra i min funjet.
    Sen spänna gummilinan i en jordskruv, en sån man kan ha för att fästa hundkoppel i, vill jag minnas.
    Sen håller jag kärran i motorfästet och släpper.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #150
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Nä jag är verkligen inte förtjust i att kaststarta. Känns alltid lika nervöst och misslyckas man så är det kört. Det där med gummilina och krok låter riktigt bra. Funderade på något liknande men visste inte hur jag skulle göra. Får se om jag kan fixa fram det som behövs för att få till det samt om det finns något bra sätt och ställe på modellen att fästa kroken för gummilinan. Tack för tipset i alla fall, Jocke!

    Har sett flera på Youtube som lyckas fint med att kasta sin Viggen, så jag tycker att jag också borde kunna göra det. Kräver nog lite övning dock och tyvärr är det inte kul att öva om det inte går som man har tänkt. Men jag har en lite halvt kvaddad EDF F-15 som jag skulle kunna provkasta lite med för att få in den rätta tekniken.

  11. #151
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här en gammal tråd om gummirep, så jag vet inte om länkarna funkar längre:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...25206-Gummirep

    Jordskruv:
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husd...al-2000022527/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #152
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack för länkarna! Hur långt och hur tjockt bör gummirepet vara? Modellen väger 1100g. Och hur fäster man gummirepet i jordskruven? Knyter?

  13. #153

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Vet inte om du sett detta, vår kastteknik går ut på att man är två flygare.... https://youtu.be/uzq2RtW5udY
    Gummirep har jag funderat på många gånger men inte kommit till skott än ;-)

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  14. #154
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Tack för länkarna! Hur långt och hur tjockt bör gummirepet vara? Modellen väger 1100g. Och hur fäster man gummirepet i jordskruven? Knyter?

    Vill minnas att mitt gummirep är 15 meter och det är 8mm tjockt.
    I båda ändar har jag rostfria stålringar, storlek som nyckelringar.
    Tror att jag bara vek repet genom ringen, sen lindade jag "U:et" med tunt nylonrep.
    Kan kolla när jag kommer hem från jobbet och lägga upp en bild....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #155
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Näpp, inte tunt nylonrep, snarare nån sorts "wirestopp"





    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #156

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det ser ju ut som vanlig expanderlina lika som man använder till hunddrag, tror jag köpte det på bauhaus senast.

  17. #157
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack för svaren! Jag ska nog införskaffa en gummilina och jordskruv. Verkar mycket lättare att starta modellen på det viset men jag ska nog försöka handstarta en gång till och hoppas på det bästa. Jag vet nu vad jag gjorde fel så förhoppningsvis går det bättre vid nästa försök.

    Roffe, jo jag har sett dina videos flera gånger och har funderat på att starta så som ni gjorde. Verkar mycket lättare, men samtidigt ska det gå att handstarta modellen själv. Det är inte heller ofta det är flera andra ute på fältet när jag flyger. Inte kul att vara beroende av andra utan jag vill kunna flyga när jag vill. Jag har en annan modell som jag handstartade och det var inga som helst problem. Dock var skillnaden mellan den modellen och denna att Viggen väger mycket mer och man får ett sämre grepp om den. Det hade nog varit lite lättare om modellen vägde något mindre men nu är det försent att göra något åt det. Med full gas och ett ordentligt kast i en vinkel uppåt bör det gå.

  18. #158

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag har försökt kasta själv några ggr. men det vill sig inte riktigt, har sett en film på en kille i Skåne som kastar genom att hålla över ryggen, han bara fnätter iväg den hur lätt som helst, förmodligen är den lättare än våra. Tror jag ska installera krok på min Viggen...
    Flyg fort och lågt

  19. #159
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Puggen o jag byggde ju våra Viggar hemma hos mig. Ett år senare börjar frigolitkulor och damm lägga sig tillrätta för dammsugaren. Nåväl jag tog Dremeln och skar in ett par tumgrepp vid översida TP. Jag kör med en Dr Mad Thrust. Förvisso ett jäkla drag men tungt. Bästa startmetod hitills är en kastare. Två fingrar bak utblåset och en öppen hand under maskinen. den bygger fart omedelbart efter det att den kastats lite uppåt. Men visst, starten är iaf. mitt bekymmer. Därefter stiger den näst intill ballistiskt. I år tänkte jag inviga mitt tumgrepp och fnätta iväg den själv. Det enda som kan hända är att den bukar såtillvida att den ligger rätt på vingen.

  20. #160
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Det ser ju ut som vanlig expanderlina lika som man använder till hunddrag, tror jag köpte det på bauhaus senast.
    Jupp, köpte min på http://www.seasea.se
    där den såklart var dyrare.
    Finns på Jula, men bara på 30m rulle a' 199:-
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •