Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Futaba T8J hur ladda??

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Längre än vad du ser!!!!
    Hahaha ja jag tänkte det också när jag löste om nån som hade fått 1500m m min setup och då hade jag tappat bort det för 10min sen..

    Det blir väl att vara lite mer försiktig nu när jag sätter igång med nästa projekt(första var bra ny rx och tx) som blir en fpvbrygga med quanum-visir (som goggles fast skärm som ej blåskärmar) från HK.

    Jag kan tänka mig att när jag kommer flyga fpv att lättare komma längre bort men man kan ju mäta ut bra på googlemaps avstånd och så... men 2.4 (och 5.8 på vrx) har mkt dålig penetrering när det gäller solida objekt såsom byggnader och träd eller hur?
    Mvh.Gustaf

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Räckvidden är nåt man sällan behöver oroa sig för uppe i luften, under förutsättning att du gjort en bra installation av mottagarens antenner så de inte skuggas av kolfiber och liknande material. Med en optimal installation i planet så bör räckvidden i luften bli flera kilometer och då ser du ändå inte modellen med dina ögon.
    Att man kan se en del video på Youtube där de flyger FPV kanske 3-4 km bort (med Futaba fullrange mottagare) bekräftar detta. Huruvida de flygningarna följer bestämmelserna för FPV vet jag inte men i Sverige måste man ha tillstånd för att flyga FPV bortom piloten och medhjälparens (dubbelkommando) synhåll och jag tror det är svårt att få sånt tillstånd.
    I praktiken är räckvidden inget du behöver roa dig för vid normal flygning om radion fungerar som den ska, men radiovågor kan skymmas av hinder mellan dig och ditt flygplan, men då flyger man knappast inom synhåll (hela tiden).

    /Bo

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Räckvidden är nåt man sällan behöver oroa sig för uppe i luften, under förutsättning att du gjort en bra installation av mottagarens antenner så de inte skuggas av kolfiber och liknande material. Med en optimal installation i planet så bör räckvidden i luften bli flera kilometer och då ser du ändå inte modellen med dina ögon.
    Att man kan se en del video på Youtube där de flyger FPV kanske 3-4 km bort (med Futaba fullrange mottagare) bekräftar detta. Huruvida de flygningarna följer bestämmelserna för FPV vet jag inte men i Sverige måste man ha tillstånd för att flyga FPV bortom piloten och medhjälparens (dubbelkommando) synhåll och jag tror det är svårt att få sånt tillstånd.
    I praktiken är räckvidden inget du behöver roa dig för vid normal flygning om radion fungerar som den ska, men radiovågor kan skymmas av hinder mellan dig och ditt flygplan, men då flyger man knappast inom synhåll (hela tiden).

    /Bo
    3-4km?? Med futaba fullrange som jag har ju? Jippie!
    Ok då ska jag inte behöva oroa mig då vad skönt.
    Jäklar vad nöjd jag är med dessa grejer , blev en helt ny nivå på kärran och TX är fantastisk!, lättanvänd och användarvänlig! Och snygg!

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - hoppa inte alltför högt nu. Gissar att BEM avser Futaba Fasst och inte S-FHSS. Och inte ens Fasst lär klara 3-4 km under alla förhållanden men flyger du utan fysiska hinder mellan sändaren och mottagaren och en vettig installation i modellen så kan du antagligen räkna med typ 1 km räckvidd i alla fall - alltså klart över de tillåtna ca: 500 metrarna. Givetvis under förutsättning att du använder en s k fullrange-mottagare.
    Roger

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nja - hoppa inte alltför högt nu. Gissar att BEM avser Futaba Fasst och inte S-FHSS. Och inte ens Fasst lär klara 3-4 km under alla förhållanden men flyger du utan fysiska hinder mellan sändaren och mottagaren och en vettig installation i modellen så kan du antagligen räkna med typ 1 km räckvidd i alla fall - alltså klart över de tillåtna ca: 500 metrarna. Givetvis under förutsättning att du använder en s k fullrange-mottagare.
    Roger
    Ok tack, ja en 8 kanals "fullrange" mottagare med två långa antennsladdar som den växlar mellan (diversity) och jag har installerat dem i 90° i förhållande till varandra långt från alla störkällor (så långt som möjligt)
    Och mycket riktigt s-fhss är det jag använder!

    Så 1km i princip det är härligt och då blir det lätt - så länge jag ser kärran torde jag ha kontroll (håller mig givetvis till reglerna 500m/120m högt men det är en mycket bra måttstock)

    Och tur var väl det, igår när jag var uppe andra gången på dagen passerade 4 enorma jetkärror i formation tror det var Jas och gissa om jag fick dyka, svårt att uppskatta men de flög lågt, riktigt lågt! Jag tror jag var max 50-60m under dem i höjd när jag började höra dem och dök! (Detta är mina ovetenskapliga gissningar om höjd)

    Mäktigt, tror de var på väg till F16:s gamla flygflottilj ...


    Eller så var det ryska MIG plan men tror inte det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •