Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Futaba T8J hur ladda??

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Futaba T8J hur ladda??

    Hej!
    Jag har precis bytt till mig en futaba-radio T8J med en 8 kanals mottagare, har ett ni-mh batteri på 4,8v 1200mah som har en servokontakt in i sändaren.

    Hur laddar jag detta batteri? Sändaren har en laddfunktion med en servokontakt i ena änden och en stavkontakt in i sändaren, kan jag ladda genom mottagaren i valfritt fritt uttag? kan jag balansladda planets li-po medan jag förser mottagaren med el som sändarbatteriet kan ladda av (5v i mottagaren?)?

    Snälla hjälp, om 12flygtimmar är batteriet slut och man behöver köpa.en brygga för att kasta in AA torrbatterier!!

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Undrar också om jag kan stoppa in en 2slipo istället och löda om kontakten till futaba-kontakten som går in i sändaren.
    Batteriet som följde med har ej balanskontakt.
    Tack på förhand!
    Mvh Gustaf

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kolla manualen - http://www.mbs-rcmodels.se/artiklar-...manual-swe.pdf
    Är det några oklarheter sen ?
    Roger

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Kolla manualen - http://www.mbs-rcmodels.se/artiklar-...manual-swe.pdf
    Är det några oklarheter sen ?
    Roger
    Hej! Tack men jag har redan manualen (på eng) men spelar mindre roll, ja fortfarande är mina frågor aktuella.
    Jag verkar inte ha fått batteriladdare till nimh batteriet som följer med och manualen behandlar ej vilken voltstyrka jag kan använda den talar om lipo batterier men det står inget om antal celler och jag vågar inte stoppa i en 2s utan att veta att det går!

    Också angående flaperons och ailerons i Y-kabel - mina ailerons är på samma kanal och jag får inte till flaperons och jag tror jag behöver använda två separata kanaler för ailerons skall jag alltså bara stoppa V eller H aileron i 6ch på mottagaren och den känner det eller behövs ytterligare programmering?
    Läser som sagt manualen och den är lite luddig här (tycker jag iaf) snälla hjälp?
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2015-11-03 klockan 09:10. Anledning: Slarv

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En vanlig lipo-laddare har även program för NiMH. Har du en vanlig LiPo-laddare? I så fall behövs endast en kabel mellan laddaren och batteriet.
    Du kan höja spänningen till mottagaren, men om servona inte tål spänningen går det inget vidare. Mina LiPo brukar visa 8.4V vid fullladdat. Det är lite högre än 7.4 Som futaba skriver om.
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Givetvis kan du inte ha "flaperons" (skevroder som flapsfunktion) om du har båda skevrodren på en kanal via Y-kabel utan de måste sitta på olika kanaler så att de kan styras individuellt via en mixerfunktion. Sen om det andra skevrodret skall sitta på kanal 5 eller 6 får du nog läsa dig till i manualen. Därefter måste du aktivera funktionen (mixningen) flaperons. F ö är jag lite tveksamt inställd till användningen av "flaperons" - vilken kärra har du som det skall användas i ?
    Roger

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Givetvis kan du inte ha "flaperons" (skevroder som flapsfunktion) om du har båda skevrodren på en kanal via Y-kabel utan de måste sitta på olika kanaler så att de kan styras individuellt via en mixerfunktion. Sen om det andra skevrodret skall sitta på kanal 5 eller 6 får du nog läsa dig till i manualen. Därefter måste du aktivera funktionen (mixningen) flaperons. F ö är jag lite tveksamt inställd till användningen av "flaperons" - vilken kärra har du som det skall användas i ?
    Roger
    OK tack det förklarar varför skruven jag ställt som flaperons trimmar dem istället för att fälla dem

    Har bara en mottagare till radion just nu och jag stoppade den i min Fms Let 13 Glider , en foam - motorseglare 1540mm spännvidd och skall även stoppa in en mottagare i min bixlerkopia och i bägge fallen vill jag kunna utnyttja flaps-funktionen så då stoppar jag i den i ch6 och hoppas det fungerar efter svettig mixning..

    Behöver dem för broms och termik nyttjande !

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst kan det vara kul att testa med flaps-funktionen men i de kärrorna lär du inte ha nån användning för flaps (via skevrodren) så mitt tips är att skippa detta. Möjligen skulle du kunna ha hjälp med att korta landningsinflygningen via Airbrake-funktionen - alltså genom att höja båda skevrodren när du är på G att landa men det måste testas högt uppe först för du behöver antagligen kompensera via höjdrodret (går normalt att göra i Airbrake-mixerfunktionen). Fast även detta tycker jag du kan vänta lite med - flyg in dig på radion först, sen börjar du använda de finesser som finns jämfört med din gamla radio.
    Roger

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Visst kan det vara kul att testa med flaps-funktionen men i de kärrorna lär du inte ha nån användning för flaps (via skevrodren) så mitt tips är att skippa detta. Möjligen skulle du kunna ha hjälp med att korta landningsinflygningen via Airbrake-funktionen - alltså genom att höja båda skevrodren när du är på G att landa men det måste testas högt uppe först för du behöver antagligen kompensera via höjdrodret (går normalt att göra i Airbrake-mixerfunktionen). Fast även detta tycker jag du kan vänta lite med - flyg in dig på radion först, sen börjar du använda de finesser som finns jämfört med din gamla radio.
    Roger
    Hej!
    Tack för tipsen och du har ju rätt egentligen men nu hade jag lite blodad tand och vill verkligen lära mig allt kring radion så nu har jag ställt in en triple-rate och gjort klart flaperons, ganska enkelt, denna futaba-radio är helt fantastisk, fäste en nackrem också och det känns jättebra!
    Jag borde väl flyga in den bättre innan jag börjar experimentera men jag stod inte ut med outnyttjade funktioner så jag bestämde mig för att göra lite mixar att ha färdiga om jag vill använda dom!

    Jag drog ut vänster aileron ur y-sladden och stoppade i ch6 och det fungerade klockrent, jag hade aktiverat flaperon funktionen innan redan.
    Det fina är att den steglösa skruvknappen (VR) ger flaperons åt höger och "spoiler" alltså typ airbrake åt vänster på samma vred, passar väl utmärkt åt mig som aldrig flugit med något utav dem att steglöst vrida på funktionen högt upp (minst 4 misstag upp brukar jag köra) jag har satt 30% utslag åt bägge hållen och allt verkar fungera klockrent, upptäckte också att höjdkanalen var reverserad när jag ställde in denna mix, tur ifall jag råkat missat det pre-flight! !!

    Nu har jag hittat ett 4,8v nimh-batteri här och minns att det var till nån bil så jag kanske hittar på en laddare till futaban ändå då den kör en 1300 4,8v ni-mh ..

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    En vanlig lipo-laddare har även program för NiMH. Har du en vanlig LiPo-laddare? I så fall behövs endast en kabel mellan laddaren och batteriet.
    Du kan höja spänningen till mottagaren, men om servona inte tål spänningen går det inget vidare. Mina LiPo brukar visa 8.4V vid fullladdat. Det är lite högre än 7.4 Som futaba skriver om.
    Hej tack för svar!
    jag menade om jag kan löda om ett av mina lipos (2s) och använda den till att driva TX! En futaba T8J.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du vill vara säker så kontakta Futaba-servicen - Kaj Johansson i Irsta i Västerås - Kajs RC-service - 021-20783. Men försök främst kvällstid eftersom Kaj jobbar med annat under dagtid.
    Roger

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du vill vara säker så kontakta Futaba-servicen - Kaj Johansson i Irsta i Västerås - Kajs RC-service - 021-20783. Men försök främst kvällstid eftersom Kaj jobbar med annat under dagtid.
    Roger
    Tack Roger det var bussigt! !
    är tacksam för det ringer honom imorgpn Mvh Gustaf

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tack Roger det var bussigt! !
    är tacksam för det ringer honom imorgpn Mvh Gustaf
    Haha,Nu hittade den eminenta man som jag anskaffat radion ifrån en laddare som han bussigt postar till mig så tack för alla svar, ni vet hur man kan få lite panik ibland tex om man har sin första fina radio och inte möjlighet att ladda den..

    Hur många flygningar tippar ni att en nimh -4,8v 1300mah lifeacc håller för denna futaba T8J? Den håller just nu enligt TX 4,8 - 4,9V vilket jag antar är rätt ok men inte helt fullt...?

    Jag har noll erfarenhet av att driva TX m accar jag har varit storkonsument av AA () ..batterier


    Det kan dock vara bra att få frågan besvarad;
    Hur gör man för att få ur en plus och minus-laddsladd ur en balansladdare, vilka poler/sladdar struntar man i och vilka är + och - ? en ex 2s balanskontakt?
    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2015-11-03 klockan 20:32. Anledning: Slarv

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag är från den "gamla skolan" uppväxt med NiCd och NiMH, de är betydligt trevligare att ha att göra med än LiPo.

    Köp Sanyo Eneloop NiMH troligen finns det 2000mAh i den storlek du behöver (R6?) de håller massor av timmar och dessutom har de extremt låg självurladdning.

    Jag har ett 800mAh Eneloop paket i min lilla seglare (Nano Floh) och har inte behövt ladda det sen i juni och då har jag flugit med det planet på diverse hang sen dess....

    Sändaren jag har är en DX6i med 4st 2000mAH Eneloop och innan dess hade jag dem i en Multiplex sändare. Har laddat batterierna en gång sedan maj.... Jag tror den går minst 10 timmar på en laddning men troligen mycket mer. Kör samma batterier i min Philips cykellampa och de är helt överlägsna de "vanliga" man hittar typ GP mfl.

    Min imax B6 laddare laddar även NiMH och jag laddar dem i en batterihållare och så har jag lött ihop lite egna kablage.

    om du har möjlighet bör du köpa ett "lött paket" hellre än lösa celler då de kan ställa till med kontaktproblem och då eliminerar du en möjlig felkälla.

    Jag föredrar iMax laddaren över en såndär "väggklump" då man har lite mer koll; den visar mAH som gått in tex så man vet mer om sina ackar helt enkelt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15

    Standard

    Vad jag har förstått så håller ackarna bäst vid långsam laddning typ över natten så till att inte ha för stark laddström. Dessutom få du nog i mer ström om du laddar långsamt. Den typ av ackar med låg självurladdnig som Kristoffer föreslår är viktig samt att du slår av sändaren så fort du inte flyger. Då kan du flyga ganska många gånger mellan laddningarna. Använder du en vanlig liten laddare så är det ju dessutom väldigt enkelt att sätta i laddaren och låta den stå över natten. I min Taranis har jag 2000 mA ackar och om jag bara flyger och inte håller på att programmera in någon ny modeller räcker strömmen till ganska många vändor till fältet. Nu flyger jag väl inte jättelänge varje gång men ändå.

    /Mats

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Okej! Då verkar den kanske hålla spänningen under de dagar det tar att få hit laddaren!!! Då programmeringen är gjord och färdig (tror jag ja..) så behöver nimh batteriet bara hålla för ett par flygturer och det är ett färdigtlött nimh - paket på 1300mah.
    Vad bra nu är det optimalt väder så just nu sitter jag i startgroparna för att ta oskulden på futaban och försöker tänka ut allt att tänka på, vädret är perfekt, ca 1-2m/S och sol som värmer upp marken.
    Jag har ställt in en triple-rate-knapp med 25, 50 och 100% kast med lite olika expo och har ställt in ailerons att med ett steglöst vred åker flaperons eller "spoilers" ned och upp.
    Tänkte flyga 3accar (45 min flygtid ca) och ta tid på mig att testa grejerna ordentligt och högt.
    Har jag nåt mer att behöva tänka på?



    När ni använder flaps-funktionen på era kärror vid landning respektive airbrake har jag förstått rätt om jag säger att flaps-funktionen ger lägre stall-hastighet och mer lyft ur vingarna och riktar nosen uppåt vid aktivering och med airbrake/spoiler så pressas nosen ned och bromsar in, har vi här högre stall-hastighet än normalt ?

    Använder vi detta hela landningen eller gör vi som jag tänker att använda dessa funktioner för att underlätta /förkorta landningsinflygningar för att slå av den när jag är nära marken och hastigheten blödit av? I mitt fall använder jag ju ailerons för dessa funktioner och i den aktuella kärran är dessa ganska långt ut på vingarna och de är ganska långa, kanske ska akta mig för tipstall vid låg fart med flaperons?

    Kan nån reda ut detta lite?

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Just det jag hade en till fråga, i fail-safe kan jag ställa in vad jag vill servon skall göra vid tappad rc link, jag skulle nog vilja att kärran gjorde en långsam cirkel för att "komma tillbaka" , jag vet inte riktigt om detta är bästa inställningen för det men om jag ställer lite roder åt sidan och motor av och liite flaps kanske för att få ner hastighet?
    Hur har ni era ställda? Jag flyger som bekant lätta elseglare

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kan inte reda ut men mitt råd är att göra en liten plan för vad du tänkt göra med spoilerons/flaperons och testa en sak i taget.

    Det är lätt att skruva bort sig när man har sändaren i handen och planet i luften och sen minns man ingenting.

    Jsg har aldrig haft framgång med skevroder som flaps (nedåt) det blir dåligt. Testat på tre av mina plan. Däremot att göra en liten nedåtvinkling (kanske 5-10 grader) får planet att gå lite långsammare.

    Spoilerons har jag aldrig känt behov av men på snabbare seglare verkar det vanligt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag kan inte reda ut men mitt råd är att göra en liten plan för vad du tänkt göra med spoilerons/flaperons och testa en sak i taget.

    Det är lätt att skruva bort sig när man har sändaren i handen och planet i luften och sen minns man ingenting.

    Jsg har aldrig haft framgång med skevroder som flaps (nedåt) det blir dåligt. Testat på tre av mina plan. Däremot att göra en liten nedåtvinkling (kanske 5-10 grader) får planet att gå lite långsammare.

    Spoilerons har jag aldrig känt behov av men på snabbare seglare verkar det vanligt.
    Tack för svar!! Nu har jag kommit in från 2 genomförda flygningar, var mycket mer vind än det stod jag skulle tippa ca 6-7m/s men stadig vind och rätt mycket värmebubblor och jag vet inte varför jag var så nervös??
    Hjärtklappning när jag kastade iväg kärran men blev genast lugn då denna futaba-radio är helt fantastisk, efter jag kommit överens med spakarna och rättat mig efter de nya förutsättningarna flög jag ledigt på 100%kast med 25%expo - de andra rates:en var för låga för min smak och erfarenhet.

    Just denna kärra mådde mycket bra av flaperons - big success! , just att steglöst vrida till lite när man har bra lyft gav mycket, och övade lite inflygningar med flaperons ca 10% kanske så kunde jag nästan stå still i luften och sakta sväva nedåt kontrollerat och fint.

    Summeringen:
    En ny radio kan verkligen få ut det mesta av ett flygplan i detta fallet fick jag nya, användbara funktioner och det känns bra med diversity-antennerna i RX och TX.
    Vad tror ni jag har för räckvidd? (det står full range och jag kör s-fhss med futaba T8J med dubbla antenner)
    Tack Mvh Gustaf

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Längre än vad du ser!!!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •