Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Säkring av skruvar

  1. #1
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Question Säkring av skruvar

    Hej

    Jag behöver ett bra tips på hur man säkrar små skruvar från att ramla bort.
    Som huvlås, på mitt plan, sitter två små UNF-gängade skruvar som garanterat kommer att försvinna i gräset vid första bästa tillfälle :-(

    Det finns i dagsläget bara ett litet hål i flygkroppen, på var sida, där skruven skjuts in och gängas fast i "pallmuttern" på huvens flikar. Det är snyggt gjort och fungerar bra i hobbyrummet men garanterat inte ute på fältet.

    Eftersom jag har GPS och kompasser i planet vill jag inte byta till magnetlås men vet inte riktigt hur jag ska göra.

    Jag vet att här finns många händiga människor så jag hoppas på en finurlig lösning :-)

    Anders

  2. #2

    Standard

    Lite Tejp över skruvskallen?

    Sytråd runt skruven som är fäst på utsidan?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Sytråd skulle kunna fungera. Det ska jag definitivt prova.
    Tejp är ingen lösning. Jag är rädd att tappa bort skruvarna när jag öppnar huven.

    Anders

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Kan du inte skippa skruvarna då och sätta 1 eller 2 fjädrande huvlås typ dessa
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ocks_2pc_.html

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej
    Använd skruvlåsningsvätska Locktite 243 eller Biltemas art nr 36-2774 eller 3630 eller likvärdigt. Finns väl även något lämpligt på Mekonomen mm

    Hej
    PF

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    En liten o-ring under skallen på varje skruv så lossnar dom inte.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite UHU Por brukar också lösa problemet - och då är det ändå lätt att skruva bort skruven om det behövs senare.
    Roger

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Det låter lite som en nödlösning men Mc Regors förslag är bra. Lite seg UHU-Por har löst många liknande problem för mig.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det verkar som om du får förslag på lösningar på två olika problem.
    1. Skruven får inte gänga ur sej. Ren gänglåsning, loctite eller dyligt.
    2. Skruvarna får inte försvinna när du skruvar ur dom för att öppna huven. Tråd, C-clip. O-ring etc
    En ask med reservskruvar är ju en uppenbar försäkring också.
    /A

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UHU Por är den universella problemlösaren för oss i den här branschen, Mogge...

  11. #11

    Standard

    Om det är skruvar som ska tas bort och sättas tid vid varje flygning håller jag med andWho om att en ask reservskruvar är en bra lösning. Du torde väl inte tappa skruvarna varje gång. Annars kanske en magnetskruvmejsel skulle kunna var en idé.

    Men jag förstår inte riktigt lösningen på modellen? Går huvens flik in under kroppen eftersom skruven först tycks gå igenom kroppen och sedan igenom huven. En bild kanske kunde hjälpa problemlösarna här. Det kanske finns någon lösning utan vare sig skruvar eller magneter.

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Jag har sett stora modeller för IMAC som säkrar huv/canopy med 2 helt vanliga skruvar. Pilligt som fan att få dit varje gång tycker jag...och risken är givetvis att man tappar bort dem i gräset eller liknande.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    1. Nylonskruvar! De gängar inte ur sig! -Stålskruvar gör det.
    2. En massa reservskruvar av nylon.

    Eller strunta i vanliga skruvar och köra med Dzus "skruvar"!

  14. #14

    Standard

    Problemet är nog inte att skruvarna gängar ur sig utan att dom tappas bort och försvinner i gräset när dom tas bort för batteribyte.

    /Mats

  15. #15
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Bild kommer här:Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gpma1033-cockpit-2.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	55597
    Orsaken till min tråd är inte typ 1. Jag är inte orolig (än) att skruvarna trillar bort under transport eller flygning.
    Huven sitter fast med två trästavar i framkant och har två träflikar med fastlimmade muttrar i bakkant. De sticker ner i kroppen bakom piloten och flygkroppen har förborrade hål, ett på var sida, där en skruv skjuts in och gängas fast. Ser bra ut men eftersom skruven skall både monteras och tas bort i fält inser jag att svinnet kan bli stort.
    Väljer jag en ask med skruv, ganska smart, så byter jag muttrar till M3.
    UNC & UNF tillhör en "efterbliven" del av världen.

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För skruvar som bara ska sitta (t.ex. de som håller fast ett servo) använder jag vanligt vitlim i ett förborrat hål innan skruven dras dit. Har aldrig någonsin lossnat. Men går att skruva isär om t.ex. servot måste bytas.

    För skruvar som ska lossas ofta förborrar jag i trävirket och "impregnerar" med tunnt CA-lim som får härda innan skruven dras dit. Sedan skär jag av en pyttekort stump silikonslang så att det blir en "silikonbricka" och trär på skruven. Sitter garanterat kvar utan att vibrera upp (kör mycket förbränningsmotorer).

    Som generell gänglåsning för typ skruv/mutter funkar vanligt vitlim kanonbra! Bara att pilla på en droppe med t.ex. en tandpetare!

    Och glöm inte nyloc-muttrar! De där med en liten blå plastring invalsad i ena änden. Se till att du har ett lager sådana i M2-, M3-, M4- och M5-storlekar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du gör en höna av en fjäder. Inget stort problem med att skruvar kommer bort, gör bara för vana att t.ex tryck fast dom i sändarväskans skum när dom är lösa. Och så ett par omgångar i reserv.

    Detta är en mycket vanlig lösning av huvlåsning. Näst efter en låssprint med fjäder kanske.
    På större maskiner 4 eller t.o.m 6 skruvar.

    Byt gärna till nylonskruvar med tumgrepp så behövs inga verktyg, och dom gängar inte ur sej. M3, M4 eller M5 beroende på modellstorlek. Jag har M4 nylon överallt, bara en sort att hålla som reservdel.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •