Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kolla denna film, vad säger expertisen om denna flygande sak ? var den RC styrd ?

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Kolla denna film, vad säger expertisen om denna flygande sak ? var den RC styrd ?

    Surprising Applications of the Magnus Effect

    "spola" fram till 2,17min om du inte orkar se hela filmen

    Senast redigerat av administrator den 2015-11-04 klockan 20:48.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Visste dock inte att den hette Magnus effekten, men annars inget nytt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Om man kollar på ett gammalt mausergevär, så ser man när man flippar upp siktet till 1000m, att det ligger lite till vänster. Det är den sk magnuseffekten. Dvs. kulan drar något åt höger, pga projektilen roterar, på långa håll. Det är något vi långhållskyttar får hålla lite koll på. Men detta är ju faktiskt sjukt coolt. Känns ju som ett givet scratch-bygge framöver !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kan man kalla det för en looping när han fick underhänget att dra ett varv?
    Det gäller nog att vara rätt så försiktig med trottelspaken ;-)
    För övrigt så är väl flygning rätt så begränsad? Kraften framåt skapas väl av samma rotation som lyftkraften på en sådan skapelse så det är inte så mycket parametrar att flyga med.
    Looping kunde man ju se - skulle vara kul att se hur de lyckas med en roll...
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Om man kollar på ett gammalt mausergevär, så ser man när man flippar upp siktet till 1000m, att det ligger lite till vänster. Det är den sk magnuseffekten. Dvs. kulan drar något åt höger, pga projektilen roterar, på långa håll. Det är något vi långhållskyttar får hålla lite koll på.
    Sist jag sköt på långt håll var det Corioliseffekten som svarade för att kulan drar åt höger vid längre skjutavstånd, så är det nog fortfarande. Corioliseffekten har att göra med jordrotationen. Kulan driver även lite i höjdled beroende på något som kallas Eötvös effekt. Det sistnämnda är dock verkligt finlir och märks inte vid "normalt" långdistans skytte. Magnuseffekten kan också påverka kulbanan om det finns sidvondskomposanter, beroende på från vilket håll det blåser förskjuts kulbanan upåt eller nedåt
    Senast redigerat av Michael den 2015-11-04 klockan 20:51.

  7. #7

    Standard

    Hm, jag tror inte Coriolis har att göra med en fotbolls riktning... med moln osv ja, men en liten fotboll under några sekunder och några meter, nja? Jorden roterar åt ett håll. Molnen hänger inte med, märks bäst vid ekvatorn. Månne det är denna som orsakar skjuvningen av vindens riktning vid tex flygfält när man landar med flyg. Vinden kan blåsa i medel i 180 graders riktning, men variationen kan vara 10 grader åt ena hållet men 30 åt andra. Detta har jag för mig att har att göra med coriolis, dvs att man ska vara försiktig när man ska landa ett flyg, det kan kasta lite åt ena hållet, mycket åt andra. Något man ska tänka på om man landar i sidvind och kanske ligger på gränsen till max sidvind för flyget. Men att en fotboll skulle påverkas av det? Ja av vinden jo, men inte av dess egen rotation? Det är bara jag som spånar, på det sätt om jag tycker känns rätt. =) Magnus-effekten är nåt annat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •