Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Någon att flyga med!

  1. #1

    Standard Någon att flyga med!

    Tjennare!
    Rätt ny på drönar hobbyn men har köpt mig en Dji Phantom 3 standarn nu precis och vill hitta någon i Stockholms / gärdet området att flyga med!

    Har lämna in ansökan till LFV om att fy flyga på gärdet under öppettiderna för Bromma så hoppas de går igenom annars får man flyga morgon och kväll när det är stängt!

    Men jag kan ju även tänka mig flyga någonstans i Stockholm. Mest ute efter att lära mig lite mer tips och trix och kunskap

  2. #2

    Standard

    Tror nog det är kört att flyga på Gärdet. Men har du bil kan du ta dig utanför zonen. Jag mailade både Bromma och LFV och fråga ang flyghöjd och fick detta svar.

    LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.

    Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS.
    Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på
    en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
    Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR.
    Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.

    Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:

    Mån-fre 0645-2200.
    Lör 0845-1700.
    Sön 1145-2200.

    Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.

    OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan.
    Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.

    Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61




    Med vänlig hälsning
    Anders Carlsson
    CO ATS Bromma

  3. #3

    Standard

    Hej! jag har faktiskt fått ett tillstånd nu, jag behöver bara ringa innan jag ska flyga och kolla så att de är ok och så de vet att de är jag som flyger om man skulle dyka upp på radarn.

    Dom var väldigt trevliga och svara på alla frågor jag hade

  4. #4

    Standard

    Fan vad coolt! Hur lyckades du? Och var?

  5. #5

    Standard

    jag bara kontakta Bromma flygtorn, Sen fick jag berätta lite om mig och min flygning sen fick jag ett kontrakt som jag måste följa med att ringa tornet innan jag ska flyga och så.

    De var väldigt trevlig så snacka med dem om ni är intresserade av att flyga på gärdet!

  6. #6

    Standard

    Hej
    Jag har tänkt att köpa mig en Phantom 3 ganska snart. Har avvaktat lite då det ändå är så jäkla kallt och massa snö just nu.
    Kan också tänka mig en träff och prata om lite tips och trix. Jag har förmodligen inga större problem att flyga i Bromma CTR heller då jag haft en hel del kontakt med dom tidigare.

    Hur är dessa maskiner att flyga med i kyla och snö. Har för mig att det står att man ska undvika minusgrader?

  7. #7

    Standard

    Hej!

    Här är en till nybliven Phantom 3-ägare (efter att ha tränat länge på en mindre Hubsan-maskin. ) Ska använda den för icke kommerseill fotografering och filmning men vill förstås följa alla regler och rekommendationer. Ska inte flyga inom kontrollzonerna.

    Har sökt självgranskningstillstånd av Försvarsmakten för publicering på min hemsida och andra ställen. Det jag klurar på är ansvarsförsäkringen, hur har ni gjort? När jag läser RCFF's försäkringsvillkor tolkar jag det som att den inte gäller för privat flygning/träning, se annat inlägg.

    Läser manualen för fullt, där står det "Operating Temperature Range 0-40 grader" men att den fungerar ner till -10 grader ska vara ok, men att maskinen ska värmas upp ett par minuter först. Har ni testat i minusgrader?

    Anders

  8. #8

    Standard

    De rekommenderar inte att man flyger under 0 grader men jag har varit ute med min nu när de varit runt -10, De tar lite längre tid för den att värma upp men annars har det gått jättebra för mig med snö o kyla

  9. #9

    Standard

    Kul! När du säger värma upp, vad menar du då? Innan den hittar satelliter och du från "grön lampa" för GPS-styrning? Eller kör du den försiktigt på marken utan att lyfta först? När har man koll på att den är "uppvärmd"?

    I min manual (en Advanced) står det i kapitlet om batteriet, på sidan 19, att man inte ska använda batteriet under -10 grader. Är nog lite försiktig i början i varje fall.

    Undrar en nyfiken och försiktig
    Anders

  10. #10

    Standard

    Hej Anders! När du har startat maskineriet och trycker på info ikonen på appen. Där finns de info om du har senaste firmeware och gps och liknande, Där står de även om den är redo att flyga eller ej. Där står de även om den värmer upp eller ej. Man kan ha fått GPS signal och den säger redo. Men där ine så står de "värmer upp" jag brukar alltid vänta till det står redo där.

    Jag kör Andriod och kanske kan ser annorlunda ut på en iphone eller ipad det vet jag tyvärr inte.

    Jag har en bekant som kör Inspire och han har en liten "värmare" till sina batterier som han har dem i innan han flyger för att skydda batteriet innan och efter flygning. Jag har sökt om de finns något sånt till phantom 3 men inte hittat något så ska se om jag kan styra upp en hemmafix på det!

  11. #11

    Standard

    Hej igen!

    Ah, perfekt, stort tack! Jag har en iPad men det ser nog likadant ut, ska kolla.

    Ja, en batterivärmare vore perfekt när det är lite kallare, annars tappar det mycket kapacitet.

    Jag ska köra lite med simulatorn först.

    Har du någon ansvarsförsäkring?

    Anders

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AndersGB Visa inlägg
    Hej igen!

    Ah, perfekt, stort tack! Jag har en iPad men det ser nog likadant ut, ska kolla.

    Ja, en batterivärmare vore perfekt när det är lite kallare, annars tappar det mycket kapacitet.

    Jag ska köra lite med simulatorn först.

    Har du någon ansvarsförsäkring?

    Anders
    jag gjorde en liten lösning nu när jag ska upp till norrland med 2 av dessa och gummiband
    http://www.kjell.com/se/sortiment/hu...varmare-p48136

    Nä jag har faktiskt ingen försäkring på den men tänkte de skulle skaffas nu när de ska flygas i sommar och mer folk är ute och rör sig där man flyger. just nu är de rätt folktomt där man flyger

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det är lipobatterier i dessa, kraftiga och genererar värme nör de används, jag flyger motorseglare i -20 utan några som helst problem (förmodligen kallare -20 på marken men ett par hundra m upp är det nog värre.) Enda är att min actionkamera dör i kylan, klarar av ca 11 min inspelning innan batteriet dör av kylan (lithiumJon) och då förvarat jag den bredvid pungen på väg r fältet annars - 5min!
    Men lipoaccarna verkar helt oberörda av kylan konstigt nog! Inte märkt nån nedgradering av effekt eller tid!
    Kanske den kallare luften som är mer bärkraftig?
    Mvh Gustaf

    (Om man tar ut maskinen från bilen är den redan "uppvärmd" så länge man inte åker droska och man brukar ju spola upp motorerna lite innan avfärd lite som preflightcheck, kolla gyron och allt..

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Det är lipobatterier i dessa, kraftiga och genererar värme nör de används, jag flyger motorseglare i -20 utan några som helst problem (förmodligen kallare -20 på marken men ett par hundra m upp är det nog värre.) Enda är att min actionkamera dör i kylan, klarar av ca 11 min inspelning innan batteriet dör av kylan (lithiumJon) och då förvarat jag den bredvid pungen på väg r fältet annars - 5min!
    Men lipoaccarna verkar helt oberörda av kylan konstigt nog! Inte märkt nån nedgradering av effekt eller tid!
    Kanske den kallare luften som är mer bärkraftig?
    Mvh Gustaf

    (Om man tar ut maskinen från bilen är den redan "uppvärmd" så länge man inte åker droska och man brukar ju spola upp motorerna lite innan avfärd lite som preflightcheck, kolla gyron och allt..
    Låter rätt jag hade problem här i stockholm där jag bor när de var -12 men inte i skåne där jag kommer ifrån så vet inte ritkigt om de kan bero på luftfuktigheten också. För här i stockholm tar de mig lite mer tid att få den uppvärmd än vad de gör i skåne när de är minus.

  15. #15

    Standard

    Jag har ingen P3 själv (har en P2V), men känner en som har en P3 och han har hållit sig undan minusgrader för att det står så. =) Och så vet jag en annan här som flyger P3 fast det är en bra bit under -10. Och så har jag läst att man ska undvika flyga P3 med Firmware äldre än 1.6 om det är kallt och så fanns det en firmware-combo mellan P3 och dess batteri som var förödande. Det som hänt med flera som flugit i kyla då har varit att de stänger av sig och faller som stenar samt ett gäng flyaways. Så, uppgradera firmware, ta reda på mer om batteriets firmware och undvik kyla, skulle jag tolka det som. =)

    www.phantompilots.com är ett bra forum.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har ingen P3 själv (har en P2V), men känner en som har en P3 och han har hållit sig undan minusgrader för att det står så. =) Och så vet jag en annan här som flyger P3 fast det är en bra bit under -10. Och så har jag läst att man ska undvika flyga P3 med Firmware äldre än 1.6 om det är kallt och så fanns det en firmware-combo mellan P3 och dess batteri som var förödande. Det som hänt med flera som flugit i kyla då har varit att de stänger av sig och faller som stenar samt ett gäng flyaways. Så, uppgradera firmware, ta reda på mer om batteriets firmware och undvik kyla, skulle jag tolka det som. =)

    www.phantompilots.com är ett bra forum.
    Tack Forumet är sparat som en favorit nu
    Ja man ska ju helst göra som de står man ibland blir man lite busig :P

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjezperrr Visa inlägg
    jag gjorde en liten lösning nu när jag ska upp till norrland med 2 av dessa och gummiband
    http://www.kjell.com/se/sortiment/hu...varmare-p48136
    Bra tips, tack!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag har ingen P3 själv (har en P2V), men känner en som har en P3 och han har hållit sig undan minusgrader för att det står så. =) Och så vet jag en annan här som flyger P3 fast det är en bra bit under -10. Och så har jag läst att man ska undvika flyga P3 med Firmware äldre än 1.6 om det är kallt och så fanns det en firmware-combo mellan P3 och dess batteri som var förödande. Det som hänt med flera som flugit i kyla då har varit att de stänger av sig och faller som stenar samt ett gäng flyaways. Så, uppgradera firmware, ta reda på mer om batteriets firmware och undvik kyla, skulle jag tolka det som. =)

    www.phantompilots.com är ett bra forum.
    Tack för tipsen!

  19. #19

    Standard

    Jag har nu köpt mig en P3 Pro :-D
    Måste säga att den verkligen är lättflugen! Har ingen tidigare erfarenhet av multirotor. Bara flugit helikopter och flygplan. Övade ca 1 timme i simulatorn och sen blev första flygtestet med ouppdaterad firmware och -9,5 grader ute. Allt var varmt då jag plockade ut det från en varm bil. Riktigt kul maskin att flyga!
    Nu ska den uppdateras och sen blir det mer flygning hela helgen

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Låt den stå ett tag i kylan innan du kopplar in batteriet annars kan elektroniken få spel och du riskerar förlora din ögonsten. Annars har jag läst att problem kan uppstå med grumliga bilder från kameran då den får fukt inne i linserna som följd av kyla/värme. Så kolla på nätet om lösning för att undvika dessa problem.

    Citat Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
    Jag har nu köpt mig en P3 Pro :-D
    Måste säga att den verkligen är lättflugen! Har ingen tidigare erfarenhet av multirotor. Bara flugit helikopter och flygplan. Övade ca 1 timme i simulatorn och sen blev första flygtestet med ouppdaterad firmware och -9,5 grader ute. Allt var varmt då jag plockade ut det från en varm bil. Riktigt kul maskin att flyga!
    Nu ska den uppdateras och sen blir det mer flygning hela helgen
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •