Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Fläkt på seglare?

  1. #21

    Standard

    Hur dåligt skulle det vara med en fläkt inte i kroppen på en skalaseglare? Det ser ut att finnas gott om plats, utloppen kunde sitta på sidorna och ett cheaterhål på ovansidan skulle förhindra att det sugs in för mycket skräp vid start. Om man sedan har råd med några som helst förluster på en 6m seglare är en annan sak.

  2. #22

    Standard

    Vi har moses-modellbau.de bland annat.

  3. #23

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    7
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    EKFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    En sådan maskin hamnar inklusive allt på cirka 130'.
    ...
    Nästa maskin blir en skala maskin med termik egenskaper, men jag har inte hittat en snygg med de krav jag har, nämligen att den skall vara över 10m i spw.

    Får jag rekommendera en PW-5?
    https://en.wikipedia.org/wiki/PW-5

    Här finns en till salu för ca. 160' inte så mycket mer än 130' :-)
    http://www.learn2soar.net/PW5%20for%20Sale.htm

  4. #24

    Standard

    Pw5 har mycket dåliga egenskaper som seglare, mer som en Volkswagen bubbla fast inom segelflyg, den konkurrerar nästan med bergfalke. Så nej tack.

  5. #25

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    7
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    EKFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Pw5 har mycket dåliga egenskaper som seglare, mer som en Volkswagen bubbla fast inom segelflyg, den konkurrerar nästan med bergfalke. Så nej tack.
    Hehe, experten har talat!

    Min poäng var att om man ska flyga modeller i den storleken och prisklassen, så varför inte gå över och sätta sig själv i planet, flyga fullskala....?

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har varit segelpilot själv men slutat pga det tog sådan tid och var väldigt omständigt. Så nog vet jag! DG-1000, ASW-24 och en annan typ jag inte kommer ihåg just nu är de typer jag flygit.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En fördel med EDF är att modellen inte lika gärna vill tippa över i starten. Kenneths Fox är lite speciell, skala 1:2 med bara 7M spännvidd. En normal 6metare är i skala 1:3 eller något sådant. Alltså mycket kortare och slankare i förhållande till spännvidden. En propeller högt monterat gör att de gärna går på nosen i starten. Även med turbin/EDF ger dessa tendenser, men mindre än om propellern sticker upp högre.

    Å andra sidan så har många av de fläktseglare jag sett startats med gummirep, ett till synes smidigt sätt att komma i luften utan att vaska 1/4 av acken för att masa på backen.
    Superhero

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Gällande propeller så vinklar man motorn tillbaka några grader så den drar seglaren uppåt i förhållande till flygriktningen, kan man även se på fullskala. Då tippar inte seglaren över lika lätt som om den vore monterad rakt fram i färdriktningen, det gäller att minska momentet som den förhöjda motorn skapar en bit upp från seglarkroppen.
    Edf/turbin har denna fördel inbyggd då den endast skapar cirka en halv till en femtedel av momentet då den är monterad i stort sett direkt på kroppen.
    Nästan alla turbiner är fel monterade på seglarna jag sett och anledningen varför är av helt annan orsak. Turbin sprutar ut värme och därför har man valt att vinkla upp utblåset så den endast träffar fenan och inte kroppen. Det handlar om att ge och ta och resultatet blir en kompromiss som fungerar men inte är ideal.
    Sedan har de flesta fullskala segel idag som har motor ett extra litet hjul fram till i nosen som de kan rulla på om ett överslag sker och därifrån ge höjdroder eller slå av motorn.
    Det viktiga i det hela är att göra sig självständig och inte vara beroende av bogserare eller linor när det blir dags att flyga och sättet man väljer är upp till var och en och vad man förväntar sig få ut av kombinationen.

    Flyg säkert och undvik balsa regn.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    7
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    EKFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Har varit segelpilot själv men slutat pga det tog sådan tid och var väldigt omständigt. Så nog vet jag! DG-1000, ASW-24 och en annan typ jag inte kommer ihåg just nu är de typer jag flygit.
    Kan inte hålla med dig om att det tar tid och är omständigt. Självklart tar det tid i luften när man flyger, är liksom grejen och sen är det såklart underhåll på kärrorna, transport osv. men inte mer än med modellflyget. Ska man sen börja jämföra skalaseglare 1:2 med att flyga fullskala, så bör skillnaden i tidsåtgång minska ännu mer. Sen har vi såklart den lilla detaljen att med fullskala så kan du själv sitta i kärran.

    Pw5 och Bergfalke är svåra att jämföra med varandra, då dom är designade med helt olika förutsättningar.
    Bergfalke är er 60 år gammal design, men kurvar fortfarande riktigt bra i termiken, kan t.o.m. kurva ifrån några av de allra nyaste segelflygplanen.
    Pw5 designades för att kunna skötas enkelt av en ensam pilot, montering och rangering är väldigt enkel då spännvidden bara är 13m. Det skulle dessutom vara billigt, så att fler skulle börja tävlingsflyga.

    Så att såga pw5 rakt av som "mycket dåliga egenskaper" känns inte helt genomtänkt.

    Pw-5 var tydligen vinnande design bland 42 bidrag, om man får tro wikipedia:
    https://en.wikipedia.org/wiki/PW-5

  10. #30

    Standard

    Som en tegelsten med vingar, den är också billig att bygga och nästan lika snygg som pw5.

    Snygga kärror för mig är Concordia, samt flera av de senaste 20m modellerna tillverkade inom det senaste decenniet.

  11. #31
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Henke
    Hur stor turbin tror du är lämpligt på min seglare?
    Den är 6 meter i spännvidd och ca:12kg tung.
    En JetCat P60 kanske?

  12. #32
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad för slags seglare är det och vad förväntar du dig för prestanda?
    Brukar lägga trycket på cirka 40% av totalvikten på glidaren, vilket brukar räcka ganska långt. Eftersom den skall typ bara trycka på och inte direkt lyfta maskinen, men räkna inte med vertikala stigningar i det oändliga. Modellvikt+motor och elektronik+bränsle.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #33
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Tangent ASG29.
    Idag så sitter det ett "UP AND GO" system i modellen som skall göra jobbet ett tag.
    Men är bra sugen på att turbinkovertera den.
    Tror den skall väga 13,5 kg i elseglarvarianten och 11,5 kg som ren seglare.

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citar: Vasa model testning

    Yesterday i am made testing Vasafan 90 with motor 1230kv, and result is very good for 12S
    10S / 37V / 72A / thrust 4250g
    11S / 39,5V / 82A / thrust 4800g
    12S / 43V / 95A / thrust 5700g




    Superhero

  15. #35

    Standard

    Köpte en EDF från Schübeler med 11kg Thrust, Den monterade jag ovanpå min 5 m SWIFT från Airwold. Drivpaket 4 x LIPO 5200 7 celler gav en totalvikt på ca 19 kg. Skall dock prova med 2 x LIPO 6 Celler 10.000 mah.

    Start SWIFT
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=2B5UMZFngUQ
    Jörgen
    Segelbogsering - en passion - en upplevelse
    ASG29 skala 1:2
    DG1000 skala 1:3,5
    KA 8 b skala 1:2,5
    Swiss Trainer skala 1:2,8
    http://www.scalepilots.com
    http://www.autopartner.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •