Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Fläkt på seglare?

  1. #1
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard Fläkt på seglare?

    Hej
    Är sugen på att montera en EDF fläkt på ryggen på en seglare.
    Finns det någon som har någon uppfattning om hur kraftig fläkt som behöves för att komma upp med en tex 6 metare på 12 kg?
    Det finns ju ett stort utbud på 90 mm som enl. specen drar ca:50N, men räcker det?

    //
    Jonas

  2. #2
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja.

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En seglare behöver cirka 40% av vikten i drag för att komma upp på ett behagligt vis. Sedan hänger det också på vingbelastning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?
    Om jag var hänvisad till ett edfbygge skulle jag nog försökt sätta intagen vid aerodynamiskt skyddade ytor om möjligt, man kan ju rätt enkelt sätta ett litet sevo som kan öppna en luftkanal och stänga den typ som på Concorde! Man kanske kan låna en till idé från Concorde och göra luckan så den skapar lyft vid delvis stängd/stängd t o m!!!!
    , skulle kunna bli riktigt bra om man mixar in det i sändaren, skulle kunna ha olika kraftlägen med olika storlekar på öppningen utifrån vilket "kraftprogram" man använder!

    Jag skulle tycka det vore fruktansvärt kul att göra något sådant och göra den snabb som tusan!

    Annars kan man montera en pulsjet på taket?

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej
    Är sugen på att montera en EDF fläkt på ryggen på en seglare.
    Finns det någon som har någon uppfattning om hur kraftig fläkt som behöves för att komma upp med en tex 6 metare på 12 kg?
    Det finns ju ett stort utbud på 90 mm som enl. specen drar ca:50N, men räcker det?

    //
    Jonas
    50N EDF = 25N turbin. Hade en Kolibri flugit din maskin? Förmodligen, men jag hade inte handkastat den i vart fall.

    Lite i ämnet,
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...IFT-S1-men-EDF


    Ännu mera i ämnet som jag sprang på här om dagen. 90mm EDF är ju generellt 6S, jag menar att man bör gå upp till 8S... vår nya bekantskap här nedan laddar på med 14S i en 90mm EDF. Det är extremt mycket juice...

    Såhär går en 6m seglare med 14S lipo och världens i särklass kraftfullaste 90mm fläkt.

    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag skulle tycka det vore fruktansvärt kul att göra något sådant och göra den snabb som tusan!
    Det är skitkul...
    Peter, fegar och kör bara med en motor på sin maskin...



    Vi öste på med två jetmotorer medan vi ändå höll på! Vill du bygga något snabbt så hjälper jag gärna till :-)

    Superhero

  8. #8
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Kristoffer

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag har aldrig förstått poängen med en sådan på en seglare; när man stänger av blir ju luftmotståndet saftigt och förstör hela segel-konceptet. Vad är grejen?
    Grejen är att vara oberoende av en bogserare.
    Det aerodynamiska problemet löser man genom att sänka ner fläkten i kroppen när den är avstängd med luckor ovan på. Höj och sänkbar EDF enhet helt enkelt.
    Har varit inne på turbin också, men vill ha enkelheten med att kunna använda motorn flera gånger på samma flygning.
    Så ni tror jag skulle klara mig med ca:50N i drag.

    Henke: När kommer ni till Arcam då?

    //
    Jonas

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej Kristoffer



    Grejen är att vara oberoende av en bogserare.
    Det aerodynamiska problemet löser man genom att sänka ner fläkten i kroppen när den är avstängd med luckor ovan på. Höj och sänkbar EDF enhet helt enkelt.
    Har varit inne på turbin också, men vill ha enkelheten med att kunna använda motorn flera gånger på samma flygning.
    Så ni tror jag skulle klara mig med ca:50N i drag.

    Henke: När kommer ni till Arcam då?

    //
    Jonas
    Se där! !
    Du tänker precis som jag hade tänkt, en dag köper/gör jag en riktigt stor edf - seglare också !

    Och det fina med elseglare är ju just att kunna göra lite som man vill, och man kan stanna mycket längre i luften.

    FliteTest på tuben testade en glasfiberkärra som hette graupner hot-fan (hott-fan?) Med just den lösningen och då var servon för att höja sänka motorn på trottelkanalen bekvämt och enkelt, som jag tänker att du tänker göra.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag förstår enkelheten med edf, men förstår inte varför man skall köra med en så kraftigt ineffektiv setup på en seglare. Jag använder själv ett sk. up and go system på två av mina seglare med propeller. Med propeller drar du lätt upp en seglare med väldigt liten effekt.
    Jag kör även med en pod på en av seglarna, den kör jag med 8S3700 och 1200W på 15 kg, 18x8". Den drar lätt upp kärran starkt på 50% och på 100% drar den upp denna DG600, 6m spw, i typ 60 grader.
    https://www.youtube.com/watch?v=870N6NJD8MQ
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kenneth vilken otrolig seglare du har !
    Vad betalar man för en sådan modell med elektronik och motor ?
    Den är byggd i glasfiber?
    På videon såg det ut som att proppaxeln tar 3-4s att veckla ut, är det inte störande att ej kunna blåsa på direkt för att ta sig ur en taskig manöver utan att ha väntetid på motorn?

    Nu såg det ut som en väldigt stabil bärkraftig seglare så det kanske inte är ett problem för dig?

    Du har verkligen för mig en drömkärra, nåt sånt jag planerar för mig själv om nåt år och nog lär min nya futaba T8J fungera väl med en sån kärra t o m? En 8 kanals mottagare med diversity-antenner till det?
    Mvh Gustaf

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Henke: När kommer ni till Arcam då?

    //
    Jonas
    Det är på g, även besöka elitkomposit en sväng. Jag hör av mig :-)
    Superhero

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En sådan maskin hamnar inklusive allt på cirka 130'.

    Glas och kolfiber, 7m spw, 35kg.
    Den är inte så rolig att flyga med då det är en acro profil på den och det finns ingen bärighet i profilen utan det går bara neråt så fort man stänger av motorn, men visst är det häftigt att med en sådan stor modell busa runt i luften. Dock inget jag rekommenderar till den vanliga piloten. Nästa maskin blir en skala maskin med termik egenskaper, men jag har inte hittat en snygg med de krav jag har, nämligen att den skall vara över 10m i spw.
    Man vänjer sig vid att det tar en stund innan motorn går igång, ställd på 6s. Planera sin flygning heter det visst på svenska.
    Visst kan du flyga denna med en futaba 8ch, men inget jag rekommenderar, just nu använder jag 14 kanaler på den och den skulle klara sig med 5 kanaler.

    Snart är det helg och dags för FPV flygning, såg att det blir endast på lördag, söndag blåser och regnar bort.

    PS. en 3-4m spw seglare är att rekommendera för att kunna hantera själv utan assistans och transportmässighet, mindre rekommenderar jag inte om man vill ha ut något av modellen i sin tur, de flyger sämre helt enkelt(skala). En F5J, skulle säkert passa alla om man gillar den typen av modell.




    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Kenneth vilken otrolig seglare du har !
    Vad betalar man för en sådan modell med elektronik och motor ?
    Den är byggd i glasfiber?
    På videon såg det ut som att proppaxeln tar 3-4s att veckla ut, är det inte störande att ej kunna blåsa på direkt för att ta sig ur en taskig manöver utan att ha väntetid på motorn?

    Nu såg det ut som en väldigt stabil bärkraftig seglare så det kanske inte är ett problem för dig?

    Du har verkligen för mig en drömkärra, nåt sånt jag planerar för mig själv om nåt år och nog lär min nya futaba T8J fungera väl med en sån kärra t o m? En 8 kanals mottagare med diversity-antenner till det?
    Mvh Gustaf
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Okej! Tack för tipsen när du säger att det hamnar på 130' menar du 13k eller 130k? Det tidigare hoppas jag ?
    F5J såg bra ut, skulle nog passa mig i framtiden, det kommer nog att alltid vara motorseglare främst då jag älskar dess egenskaper och just termiksegling och soaring är så härligt tillsammans med tystnaden. .
    10m spännvidd? Kanske enklare för dig att köpa ett 1:1 skala motorseglare och sätta enorma servon på kontrollerna
    Mvh Gustaf

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    tyvärr 130'.

    Tanken var där när en fullskala kompis ville sälja sin Bergfalke till mig för en symbolisk summa, men insåg att flygningen skulle bli fruktansvärt tråkig.
    Det finns flera 20m fullskala seglare att välja mellan och de nya som kommer ut nu är helt fantastiska, men får väl vänta tills någon tillverkar en byggsats, orkar inte tillverka en till från scratch.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan man få tag i en begagnad turbin för en lagom slant så skulle jag nog hellre satsa på det än en edf. Fördelarna är många, aerodynamisk, snabbt att göra återstart(tanka och flyg), enkel installation.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Okej! Tack för tipsen när du säger att det hamnar på 130' menar du 13k eller 130k? Det tidigare hoppas jag ?
    Du får ju lov att hoppas, men jag är rädd att han menar 130 000 kr. Tror hans nuvarande kärra kostade i de trakterna, möjligen hälften. Det är bara att kolla in vad för servo du behöver, mottagare, batteri, motor, fartreglage, laddare, kablage till de massiva servona, strömförsörning till elektroniken med mera. Han har inte ens räknat sitt 2,5m höga släp i kostnaderna.
    fredrik

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kenneth, den där seglaren var riktigt häftig! Bra video också!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu glömmer vi min seglare och återgår till edf.

    Det finns ett par tillverkare som gör housings sk. till edf att montera på seglare, då blir enheten aerodynamisk, men också dyrare. Jag köpte en tysk tidning igår om segel och där var ett par tillverkare av edf klapptriebverk som up&go mekaniken kallas där. Kanske kan länka till ett par ikväll.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej igen
    Tack för era synpunkter, de är värdefulla. Är också medveten om att en up&go mekanik med propeller är betydligt effektivare. Så det kanske får sitta kvar i alla fall. Då jag har hållit på med turbin i några år var det och också ett alternativ som jag har tänkt igenom. Men ville slippa bränslet och det fullskalafältet hemmavid tillåter inte modeller med förbränningsmotorer längre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •