Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Viken eletronik "äger" mina motorer?

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard Viken eletronik "äger" mina motorer?

    Hej alla pro-gubbar.
    En motor går lite långsammare. Så den tippar lite diagonalt. (den kärvar ej)
    Skall inte fartreglen hålla ordning å kompensera varvtalet?

    Eller vad är dets om sköter detta?
    Hur får man bukt med detta.


    12A ESC med SimonK firmware
    CC3D controller
    TS5823 Video sändare med 32 kanaler
    RC805 mottagare
    Turnigy 5X radio + mottagare

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-10-21 22.31.45.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	151,9 KB 
Id:	55526
    Senast redigerat av kent melker den 2015-11-05 klockan 17:13.

  2. #2
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kent melker Visa inlägg
    Hej alla pro-gubbar.
    En motor går lite långsammare. Så den tippar lite diagonalt. (den kärvar ej)
    Skall inte fartreglen hålla ordning å kompensera varvtalet?

    Eller vad är dets om sköter detta?
    Hur får man bukt med det?
    Hej! Har du kollat att det verkligen är motorn som går långsammare? Har du kollat propparna (balansen och om de sitter ordentligt )

    Jag ör osäker om att det är sant med alla kärror, att fartreglagen ser till varandras rpm, förmodligen kraften men inte själva antalet rotationer?

    Har du "differential-throttle"dvs ändra kraften mellan 1:a och 2:a motorn ex på roderkanalen?

    Isåfall bör du kunna i sändaren ändra några procent tills du tycker att de spinner jämt om du vill fortsätta flyga dvs med såna problem?

    Har du inspekterat och mätt så inte flygkroppen vridit sig och alla linjer inte är rätt längre? Förutsatt att du har en kärra som faktiskt kan vrida sig (typ foam)

    Jag förutsätter att du försökt avhjälpa problemet med trim?

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard

    haj haj "killen"

    Nuuu.. går han upp RAKT. Sen den fick vila.. verkar buggigt detta?!
    Den är istället väldigt känslig, den reagerar direkt på minsta spakutslag, går inte att köra
    detta måtte väl vara en kalibrering-fråga? Kan kalibrering ändra sej efter en mindre snällare "krasch"

  4. #4

    Standard

    Det första alla ska göra med sina quads och dylika är att se till att ESCarna är max-min-programmerade.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard

    Okej.. vet du nån bra walktrough för openpilot? (på svenska kanske) jag är lite rädd för den,
    eller kan du enkelt förklara vilka steg jag skall ta "därinne".. hehe

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kent melker Visa inlägg
    Okej.. vet du nån bra walktrough för openpilot? (på svenska kanske) jag är lite rädd för den,
    eller kan du enkelt förklara vilka steg jag skall ta "därinne".. hehe
    Jag tror förgående menar att du skall se efter att alla motorer har samma inställning i Esc när det gäller trottel jag förstod ej att det var en quad först, kan du ej trimma bort problemet?

    Vad använder du för sändare till din quad?

  7. #7

    Cool

    halloj... tänk på att ALDRIG trimma bort egenskaper på sändarens "trimmrar" då kan man få väldigt knepiga och oönskade beteenden under flygning.trimma istället i "subtrim" menyn om du har en komputer sändare vill säga.man ska Aldrig behöva eftertrimma en rätt "Grundtrimmad" multirotor.då har det hänt något.. hade ett styrkort som lossnat i ena sidans dubbelhäft tejp en gång.. hujeda mig så den flög konstigt..ibland tog en stund innan det felet hittades.

    att kalibrera fartreglagen är ett måste på alla multirotorer om det ska funka i styrkortet.
    cc3d kortet är väldigt enkelt att kalibrera.




    //Patrik

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast om man trimmar via spakarnas trimrar eller via subtrim har väl egentligen ingen betydelse - inte på mina sändare i alla fall. Trim som trim... Eller har jag missat nåt ?
    Roger

  9. #9

    Standard

    Vad är det man ska trimma eller subtrimma på en multirotor? Det är väl ett big no no? Det ställer ju bara till det. Allt ska vara centrerat. Såvida man inte använder Rate-lägen.

    Trim och Subtrim är två olika funktioner som berör samma sak.

    Tex på ett höjdroder: Om det inte går att mekaniskt få en servoarm att vara 90 grader mot staget när höjdrodrert är mekaniskt centrerat så använder man subtrim för att få till det läget. Trim använder man sen när man flyger för att justera mittläget så flyget går rakt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis Ålänning - det är samma sak som påverkas men "grovjusteringen" gör man via subtrim och sen finjusteringen när man flyger via trim-knapparna för resp kanal. Vill man sen ha nollade spak-trimrar så är det hy bara att fixa detta via subtrim när man vet exakt hur det skall vara. Men för multisar är det ju inte riktigt samma problem.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard

    Hej tänkte om nån kunde ge mej lite mer tips. ZMR 250
    Felet: motorerna är osynkade, den tippar än höger, framåt, ibland bakåt.

    Jag har kalibrerat ESC/motorerna, samt Transmitter och sist Gyro. Nån mer kalibrering som behövs?
    jobbat efter wizarden i openpilot
    Den där CC3D, går den ofta sönder?



  12. #12

    Standard

    Tänkte bara klarlägga skillnad mellan subtrim o trim på radiosändaren..
    när man trimmar subtrim,trimmar man ENBART mittläget,ingenting annat.
    när man trimmar på radiosändaren,flyttar man således både mitten + max o min utslag med lika mycket du trimmar med.
    alltså:trimmar man 10 enheter dyktrim på sändaren ökar således maxutslaget med 10 enheter maxdyk till 110 o 90min dyk.styrkortet vill ju ha samma värden max-min-mitt värde att jobba med (som man ställer in i respektive styrprogram (typ cleanflight/openpilot GCS eller likn)om man ändrar dessa med "vanlig" trim på radion,ändrar man således förutsättningarna för styrkortet.maskinen flyger givetvis fortfarande,men blir mycket mer svårt och "Tuna" en maskin till bra flygegenskaper.. hoppas jag inte krånglade till det för mycket.

    Kent:
    hur menar du att motorerna är "osynkade"kan du lägga upp en filmsnutt,så är det lättare o se o hjälpa.
    har du några "PID settings o visa. tippar den även i "Stabiliserat" läge eller bara i rate?.
    kan vara fler källor till att den tippar..
    hade vid ett tilfälle fått en esc som hade annan programvaru profil 1st Blheli 12 o 3st 13.1 som fick en del kluriga egenskaper.
    men kan va ju va en enkel lösning oxo.. kanske för låga P värden?..

    //Patrik

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard

    Okej Patrik. Jag skall lägga upp en film.. men under vilken flik i Openpilot hittar jag dessa P-värden?

  14. #14

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Kolla ditt inlägg på FB.
    Du har antagligen fel orientering på kortet. Gyrona går åt fel håll. Justeras i GCS.
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2015-11-08 klockan 18:42.

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Kolla ditt inlägg på FB.
    Du har antagligen fel orientering på kortet. Gyroma går åt fel håll. Justeras i GCS.
    /A
    Huvudet på spiken tror jag! En kompis till mig gjorde detta!

  16. #16

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - är det som du säger i alla radiosystem (trim/subtrim) så lärde jag mig definitivt nått nytt - tack för det.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    Oct 2015
    Inlägg
    13
    Jobb
    datanörd
    Klubb
    säve

    Standard

    Kommer med film snart.. men Andwho sa att gyrot sitter 90 grad fel, skall inte miniUSB sitta på sidan?
    Eller sitter det 180 grader fel?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151108_164328.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	94,3 KB 
Id:	55564

  18. #18

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Sitter usb till vänster så får du skriva in -90 i orienteringen, usb åt höger så blir det 90, usb bakåt så blir det 0.

  19. #19

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Kortet sitter inte fel. Det är bara vridet 90 grader, och då måste man tala om det för OP att orienteringen är 90grader. Det är alltså orientering där som är fel, 0 grader skulle jag gissa.
    /A

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    357
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Kent
    Om det är Göteborgs Säve Du bor i, så är vi några som kan hjälpa dig med quadden om Du inte får ordning på den.
    Hör av dig om du fortfarande behöver hjälp.
    //Stefan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •