Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Ny drönardom

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Bifogad fil 55580

    Är det någon som har sett en sån här?

    Alla kameror på stativ är mao olagliga då de är fast monterade på stativet
    För att inte tala om alla selfiesticks

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    men om jag flyger med min 250 quad utan filma och har kameran för bara se live var jag är ? vad säger lagen då ?

  3. #23

    Standard

    Läs inlägg 13

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jaha? Så nu har vi VÄRRE lagar än USA och nya Zeeland då? Där skall de ju som bekant registreras men efter mycket om och men så får man mig veterligen flyga fpv om man uppfyller alla stränga krav men nu är alltså min hubsan x4 som bara spelar in olaglig? Samt att jag ej får smälla på kameror för fpv eller dvr?? Kommer nu alla kedjor sluta sälja dessa produkter,?

    Det känns som Sverige kan bättre än så, ett förbud på det här viset rör bara alla professionella samt alla som följer reglementet, "oönskvärda" piloter som använder kameror på olämpligt/olagligt sätt kommer garanterat fortsätta med det gladeligen och det är den målgruppen man vill åt!?! Så förbjud olaglig tillämpling istället för mediumet?

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Såfort vädret blir bättre ska vi alla ut och flyga över skog med kameran på och tillägna tubfilmen datainspektionen?

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tycker iofs DI gör rätt som river upp domen. Kammarrätten har haft en bedömning som bl.a. inbegriper flygtid och det känns inte rimligt.

    Däremot tycker jag att företaget borde få tillstånd för sin verksamhet. Det förnuftigaste sättet att skydda integriteten är väl att kräva att de skyltar/informerar ordentligt om att fotografering pågår medan det håller på.

    http://www.datainspektionen.se/Docum...erklagande.pdf

    http://www.datainspektionen.se/Docum...lagande-II.pdf

    Integritetsrisker Om kameror monterade på drönare, som kan filma människor på en mängdolika platser där enskilda kan uppehålla sig, inte ska anses omfattas avkameraövervakningslagen medför detta stora risker för intrång i denpersonliga integriteten. Detta gäller även om det handlar om den nu aktuellatypen av drönare med begränsad kapacitet. Det innebär också att mångakänsliga platser såsom gator och torg, badstränder och friluftsområden kanövervakas utan att det behöver göras någon prövning enligt överviktsprincipenoch utan att de som övervakas informeras om detta. Det kan inte havarit lagstiftarens avsikt. Istället bör sådan kameraövervakning prövas i varjeenskilt fall med möjlighet för länsstyrelsen att meddela nödvändiga villkor förhur övervakningen ska få ske för att inte ett otillbörligt intrång i den personliga integriteten ska uppstå.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tycker också det är rimligt att kommersiell drönarflygning ska ha tillstånd för inte vill man att vem som helst ska kunna filma och publicera vad som helst från en drönare. Det finns även EU direktiv som styr detta och där kan man läsa att det kan finnas undantag från regleringen av data som t.ex. om filmen är privat och inte publiceras. Vore intressant att veta hur Datainspektionen ser på detta. Det finns något som heter hushållsundantag som tillåter att vi får ha register i våra datorer som annars måste ha tillstånd kommersiellt, t.ex adressregister och detta står även i svenska lagar om jag förstått det rätt.

    3.1 Applicability of the Data Protection Directive
    While the European Commission is focusing its attention on remotely piloted aerial drones, thisOpinion does not differentiate between fully autonomous and non-autonomous unmanned aircraftsystems, considering that this aspect is not relevant vis-à-vis the data protection issues arising fromthe use of this kind of technology. Furthermore, the guidelines should apply with the necessaryadjustments to data processing arising from the use of any kind of aerial vehicle (manned orunmanned, aeronautical or spatial) for civil operations.
    However, it should be highlighted that some instances of processing of personal data deriving fromthe use of drones for civil operations may fall out of scope of these guidelines in the light ofexemptions or derogations that, according to the Directive, Member States can lay down (see, inparticular, Articles 3, 9 and 13).
    Pursuant to Article 3.2 of the Directive, the processing of personal data by a natural person in thecourse of a purely personal or household activity will be out of the scope of this Opinion.
    Nevertheless, the provision set forth in Article 3.2 is an exception and, as such, it must be narrowlyconstrued. Hence, as considered by the European Court of Justice, the so called “householdexemption” must “be interpreted as relating only to activities which are carried out in the course ofprivate or family life of individuals, which is clearly not the case with the processing of personaldata consisting in publication on the internet so that those data are made accessible to an indefinitenumber of people19. Furthermore, if the operations of a drone and the equipment on-board are suchas to give raise to a video surveillance system, to the extent it involves the constant recording andstorage of personal data and covers, “even partially, a public space and is accordingly directedoutwards from the private setting of the person processing the data in that manner, it cannot beregarded as an activity which is a purely ‘personal or household’ activity for the purposes of thesecond indent of Article 3(2) of Directive 95/46 20.








    http://ec.europa.eu/justice/data-protection/article-29/documentation/opinion-recommendation/files/2015/wp231_en.pdf

  8. #28

    Standard

    Sitt lugnt i båten nu! Tror ni Datainspektionen kommer anlita Säpo för att gripa samtliga drönarpiloter nu? Jag tar ett bloss på min cigarr och susar vidare genom luften precis som innan.

  9. #29

    Standard

    Säpo är fullt upptagna med nyanlända IS medlemmar som försöker komma in i Sverige. Så du har rätt det är fritt fram.

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Gud vad jag hoppas att en av dessa organisationer INTE nånsin använder en RCMODELL för sina intressen då är det kört sen för oss.
    Det verkar som de enda som får använda "drönare" är suveräna stater men då uteslutande för att samla information och döda folk, men ajabaja Kalle du får inte sätta en kamera i din parkflyer!!

  11. #31

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Svar på UndCons fråga, frågade i våras lokala länstyrelsen om ett teleskop på min balkong som jag fotar med. Trycker jag på avtryckaren manuellt så är det OK. Om jag sätter mig inne i köket, 1.5 m från teleskopet och tar bilderna med hjälp av padda eller telefon, så är det övervakning, även om jag tar in teleskopet efter varje session. Trots att jag aldrig tar bilder på marken. Men iom att teleskopet kan riktas nedåt och då kan ta bilder, så .........

  12. #32

    Standard

    Många fotografer tar kort med självutlösare eller fjärkontroller för att minska alla orsaker till vibrationer /skakningar vilket leder till suddiga bilder och oskärpa.

    Om din fråga då är aktuell så är det ett slag mot alla fotografer.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #33

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Självutlösare och kabelfjärr är gammal teknik, så där bryr de sig inte, men är du "utom synhåll" (dvs. inne i köket i mitt fall) och styr via wifi, så ansåg tjänstemannen att lagen gäller. Grannarna vet ju inte om utrustningen är igång eller ej.

    Att det är hål i huvudet kan jag hålla med om, speciellt som min astrokamera har en timelapsfunktion som tillåter att jag tar upp till 300 automatiska 30 sek exponeringar utan att ens stå vid kameran (stativdatorn styr teleskopet) och det är ok pga = självutlösare.

    Men reglerna påverkar t.ex. natur- och åtel-fotografer. Har man en kamerafälla skall man ha tillstånd, även om chansen att någon kommer förbi är 1/10.000. Eller om du monterat en kamera på en surf-/segelbräda/kajak mm. Det hela påminner om varningsmannen som skulle gå framför tåg och bilar på 1800-talet, rädsla pga grov okunskap om vad man kan se, samt de som flyger vårdslöst.

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Var ute och flög precis, hade en 720p kamera på som spelade in bägge turerna, ingen människa är synlig, dock bilar fast så pass långt och högt bort att man aldrig i livet kan se regskyltarna, jag har alltså nu gjort mig skyldig till ett brott och är således kriminell.
    Vad för straffskala är det? Kan vara rätt hårt när det gäller övervakning?

  15. #35

    Standard

    Jag har kabelbunden fjärrutlösare till min Gopro som sitter ombord - men att kabeln är 500meter lång behöver ju inte de veta
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #36

    Standard

    Undrar hur dom skall klassa denna om man har en gopro på

    https://m.youtube.com/watch?v=HE8dMm...layer_embedded

  17. #37

    Standard

    Är det bara i Sverige detta gäller? Varför?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är det bara i Sverige detta gäller? Varför?
    Svenska myndigheter har svårt för att formulera regler typ den engelska motsvarigheten kan. Varför har jag ingen aning. Borde gå tolka svensk lag på samma sätt som i UK:

    A distinction should be drawn between those individuals who can be considered as ‘hobbyists’ and are therefore generally using their devicefor domestic purposes, and those individuals or organisations who use thedevice for professional or commercial purposes. Where UAS are used fornon-domestic purposes, operators will need to comply with dataprotection obligations and it will be good practice for domestic users to be aware of the potential privacy intrusion which the use of UAS can cause to make sure they’re used in a responsible manner.
    Example: A business may purchase UAS to monitor inaccessible areas,such as a roof to check for damage. Its use should be limited to thatspecific function and recording should not occur when flying over other areas that may capture images of individuals.

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Undrar hur dom skall klassa denna om man har en gopro på

    https://m.youtube.com/watch?v=HE8dMm...layer_embedded
    Går säkert bra om man har kameran på hjälmen för då är den inte fast monterad. Tänker på alla skärm och hängflygare som filmar sina flygningar utan att vara bekymrade. Dom filmar lagligt för eget bruk som jag förstår det hela. Lägga ut på t.ex. You tube ska man ha tillstånd för spridning. Har aldrig hört att det ska vara olaglig eller har det ändrats, någon som vet?

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jaha jag som lade ut en flygvideo igår då var man grovt kriminell nu då. .. får väl börja dopa mig och gå med i den lokala MCklubben därefter tatuera ansiktet nu när man är outlaw ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •