Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: blanda bränsle

  1. #1

    Talking blanda bränsle

    Hej där jag bor är det svårt att få tag på bränsle till glödstiftare. Har en kompis som håller på med motorsport och han har mycket metanol stående.kan jag bara köpa olja å blanda själv? .brukar det inte vara 80%metanol och 20% olja .behöver man ha i nitro? .I instruktionen till min super tigre 51 så står det rek 0-10 % nitro .vad är fördelen med nitro? .vilken olja ska jag använda. Ja jag vet många frågor .mvh Andreas

  2. #2

    Standard

    Nitro ger lättstartad motor, lugnare tomgång och kanske också lite högre effekt. Problemet är att Nitro inte längre går att köpa. Man kan få tillstånd att köpa metanol med hög halt nitro inblandat för att sedan späda med metanol till den halt man vill ha men för att få tillstånd att köpa ren nitro måste man vara tävlingsflygare

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Du kan blanda bränslet själv men tänk på att du måste ha en alkohollöslig olja. Vanlig 2T-olja (helsyntet eller mineraloljebaserad) funkar inte eftersom den inte blandar sig med metanolen. I tidernas begynnelse använde man ricinolja till metanolbränsle. Orsaken var helt enkelt att det i princip var den enda olja som var alkohollöslig! Idag finns helsyntetiska oljor som är alkohollösliga och som har betydligt bättre egenskaper än ricinoljan.

    I tidernas begynnelse rekommenderade också motortillverkarna 20-25% oljeinblandning i bränslet. Skälet till detta var att man ville försäkra sig om att motorerna inte skulle nypa/skära och ge dåligt rykte när småpojkarna nålade in alldeles för snål blandning. Glidytorna på den tidens motorer var långt ifrån dagens högprecisionsmotorer och krävde nog lite oljeöverskott för att kunna köras in snyggt och prydligt. Resultatet blev att det fullständigt flödade ut olja ur avgasportarna och kladdade ned flygplanet totalt. Vilken inblandningsprocent man ska ha råder det olika uppfattningar om. Själv kör jag sedan många år med endast 5% utan några skurna/nypna motorer. Även på motorer med glidlagrade vevstakar! Och det kladdar nästan inte alls.

    Vad gäller nitro så ger ca 5% inblandning av detta enorma tomgångsfördelar. Detta eftersom nitrometan är väldigt speciellt rent förbränningstekniskt. Inte så att det är någon form av "flytande dynamit" som en del mindre kunniga gärna framhäver. Tvärtom så innehåller nitro faktiskt mindre energi än metanolen! Men nitrometan har den egenskapen att det inte är så noga med blandningsförhållandet bränsle/luft. Nitrometanet behöver inte särskilt mycket luftinblandning för att förbrännas. Motorn blir därför snällare att köra även om förgasarnålarna står lite fel. Men sedan Oklahomabombaren (och Breivik) använde nitrometan till sin bomb är det numera förbjudet för privatpersoner att köpa/inneha nitrometan i högre koncetrationer än 30% utan särskilt tillstånd från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

    Vet inte var du bor men jag blandar efter önskemål olja, metanol och nitro till självkostnad för medlemmar i klubben. För övriga lägger vi på 15%. Kan skickas med Bussgods...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Standard

    Tack för ett bra svar tänk vad mycke jag har lärt mig i detta forum .hör av mej Gasman om jag behöver bränsle bor i dals-ed i dalsland .Pratade med en kompis som har en del bränsle stående kunde få köpa av han så länge .Andreas

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Varje klubb borde kunna erbjuda vad Gasman erbjuder. Nu vet jag att det inte är så men man kan alltid hänvisa till att i Strängnäs minsann får man köpa soppa av klubben till självkostnadspris. Jag försöker få till samma i Eslöv.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Varje klubb borde kunna erbjuda vad Gasman erbjuder. Nu vet jag att det inte är så men man kan alltid hänvisa till att i Strängnäs minsann får man köpa soppa av klubben till självkostnadspris. Jag försöker få till samma i Eslöv.
    mvh //Fredrik
    Det kan man nog få till i alla klubbar. Det gäller bara att sträcka upp handen på nästa klubbmöte och säga: "Jag tar hand om det".

    /Bo

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Winder Visa inlägg
    Det kan man nog få till i alla klubbar. Det gäller bara att sträcka upp handen på nästa klubbmöte och säga: "Jag tar hand om det".

    /Bo

    Det är ju också ett sätt att komma runt nitrometanförbudet! Det gäller endast privatpersoner och har klubben ett organisationsnummer hos skattemyndigheten så är klubben en juridisk person och får då handla hur mycket nitro som helst.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Smart grabbar! Nu har ni tillsammans löst ett problem för många flygare i sverige ! Hatten av! Kom nu på nåt mot detta löjliga kameraförbud!!

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    7
    Jobb
    Arbetslös cncoperatör
    Klubb
    Hässleholm

    Standard

    Hej Gasman
    Vilken olja använder du

  10. #10


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BSA Visa inlägg
    Hej Gasman
    Vilken olja använder du
    Glowsynth just nu. Tidigare Aerosynth och Aerosave. Alla har funkat lika bra.

    //Mange
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Minicars i Enköping säljer ricinolja (Klotz Benol)! Ricinolja är den "gamla standardoljan" för alla glöd och dieselmotorer. 20% inblandning är vanlig och även om jag sedan många år (ca30) kör med syntetolja (15% Motul Micro) så går faktiskt de flesta av mina motorer aningen bättre med lite ( 2-4%) ricinolja i soppan.

    Nitro i soppan bör du ha! Motorerna går så mycket bättre då. 5% räcker gott!
    Senast redigerat av jaka den 2015-11-19 klockan 16:21.

  12. #12

    Standard

    Min SY90FS gick inte bra med färdigblandat bränsle med 15% syntetolja och 2% ricinolja. Prövade olika glödstift även OS-F men stiften slog bara igen med motorstopp som följd. Hade nästan gett upp när en kompis lät mej pröva hans bränsle utan ricinolja och enbart syntetolja. Motorn har spunnit som en katt sedan dess, inte den minsta gnutta ricin i mina motorer sedan dess. Påstår inte att det är lika med alla motorer men om man har problem är det värt att testa.

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Anledningen till att den kallpressade oljan från ricinväxtens frön har fortlevt som smörjolja så länge är att förutom den trevliga doften från avgaserna så har ricinoljan en väldigt speciell egenskap;

    Vid förbränningen avsätts hartser på motorn glidytor. Dessa hartser kan bli ganska betydande och kan till viss del kompensera för vissa glapp/spel i motorn, t.ex. till viss del täta i cylinderloppet på en gammal sliten motor. Men de har också en annan egenskap som har uppskattats mycket i racingsammanhang. Vid högre temperaturer, där normalt skärning/nypning skulle inträffa, smälter detta harts och fungerar faktiskt som extra smörjmedel (högst tillfälligt, dock. Sedan skär det likt förbannat).

    Dagens motorer har dock generellt så hög ytfinhet och små toleranser (tänk cylinderloppet en ABC-motor!) att denna egenskap inte längre är betydelsefull. Då är dagens helsyntetoljor vida överlägsna vad gäller oljefilmens bärighet, korrosionsskydd mm mm.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Standard

    Det är verkligen skillnad på åsikter beroende på vilken del av RC-hobbyn man pysslar med. Flygare brukar vara mer för syntetolja och bilåkare använder mer ricinolja.

    Ricinoljan är på inget sätt föråldrad gällande smörjning emot de flesta oljor använda inom hobbyn och värmeskyddet är överlägset det funnit i syntetoljor inte bara beroende på att ricinoljan omvandlas utan också för att den inte drar sig undan ifrån värme.
    Sedan är ju smörjnings kraven och kravet på värmeskydd lite olika på en flygmotor och en högvarvig bilmotor. Men toleranserna är ju inte direkt sämre i en bilmotor med hög liter/effekt där ricinoljan fortfarande är svårslagen.

    Ett testpapper på vissa syntetoljor bifogat, det är dock på Tyska, fast de tekniska testresultaten är lätta att utläsa ändå. Skillnaden mellan syntetoljorna där visar tydligt att det är en diskussion som handlar om mer än bara ricin vs. syntet olja.
    berichtm.pdf

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Varje klubb borde kunna erbjuda vad Gasman erbjuder. Nu vet jag att det inte är så men man kan alltid hänvisa till att i Strängnäs minsann får man köpa soppa av klubben till självkostnadspris. Jag försöker få till samma i Eslöv.
    Vi brukade blanda klubbsoppa i MRFS, men i år la vi ner det. Vid förfrågan till medlemmarna så var det alldeles för få som svarade och det är inte hållbart att köpa in 25 liter nitrometan när det går åt 3-5 liter per år (om man inte har nånstans att förvara det). Att köpa in småmängder är inte heller hållbart eftersom priset per liter stiger rejält.

    När priset på klubbsoppan stiger upp till köpesoppans pris så är det dessvärre så att få verkar bry sig att köpesoppan ofta innehåller PAG olja och dessutom mycket av den (och gärna med en slatt ricinolja för att smörjningen ska funka), utan de går gladeligen och köper soppa med 18-20% olja i.

    Min idealsoppa för klubb-bruk är 85/10/5, dvs 10% aerosynt 3 olja och 5% nitro, vilket jag tycker är en bra blandning som ger "lågt" pris och dessutom kladdar lite. Tyvär så vill de flesta ha 75/15/10, vilket skjuter upp priset och oljekladdet rejält.

    Men, du, vi kanske kan göra gemensam sak i våra klubbar? Det är ju trots allt inte så långt mellan oss!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •