Hej!

Vad brukar man räkna på när man skall bogsera upp en seglare?
Behöver seglaren vara en viss flygvikt i förhållande till bogserplanet?

Kan man använda exempelvis min fms easytrainer (givetvis med byggt landningsställ på har sett tubfilmer med bogsering där man handkastat bägge kärrorna och bägge blev flis)?
Det är som bekant en bixkopia, behöver jag mer kräm för att släpa upp till exempel en seglare i ungefär samma vikt?

Vad använder man som bogserlina ? Använder vi elastiska linor eller ej? Jag antar att man vill ha lite vikt i linan också, vill också veta var man bör fästa linan i bogserplanet ?
När jag bogserat min 3.5t segelbåt uppför ån i en 30hk plasteka var det otroligt viktigt att fästa linan i mitten på ekan då tyngden från lasten styr enormt mycket!;
(gick jättebra tills fästmön som satt vid rodret på segelbåten styrde kraftigt åt vänster så jag blev omkullknuffad av bogserrepet och motorn stod på full gas och till vänster! På durken låg jag och försökte nå killswitchen men G - krafterna av den kraftiga centrifugen som nu var min eka höll mig ned dock uppbådade jag krafter och sinnesnärvaro nog till att nå handpumpen på soppaslangen och lyckades pumpa in luft så den dog...då hör jag min fästmö fråga irriterat vad tusan jag håller på med...grrr hade jag plumsat i hade jaf fått en härlig klippning av propellern grovt OT men bra exempel vad som kan hända när man bogserar och inte riktigt vet vad man gör. .puh )