Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

mne: Gyro nr ailerons r p 2ch

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard Gyro nr ailerons r p 2ch

Hej!
    Jag r sugen p att kpa ett gyro beg hrifrn och har en fundering kring det;
    Jag vill ju stta det p ailerons men jag har dessa p tv kanaler fr det r ett mste fr flaperons och spoilers och undrar nu om jag kan anvnda gyrot och p ngot vis koppla bgge ailerons fr detta.
    I praktiken br jag ju kunna koppla ena sidan mot gyrot och det br fungera frgan r vad fr biverkningar jag fr frn det.. jag r helt ny p gyro och vet ej s mycket annat n grundlggande information kan ngon sprida ljus ver detta?
    Mvh Gustaf

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Antingen kan man ta den lite roligare och mer avancerade vgen och kra via en Naze32 eller liknande flight controller och du fr lite mer mjligheter till kalibrering och andra roliga effekter (ssom 32 individuellt programmerbara RGB leds i slingor kring planet).

Alternativet r att kra ett standard gyro p bara ena flaperonen, fungerar hyfsat bra.

P min stora FPV krra splittade jag rodyerytorna i tv per vinge och kra flaperon p de inre roderytorna och kr gyrokontrollerad skev p yttre ytorna s 4 kanaler totalt (flaperon 1, flaperon 2, skev, gyro gain).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Multiplex marknadsfr detta gyro som ett tillbehr till modellen Heron (skev+flaps i varje vinge):
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-3-axligt-gyro

Jag skickade en frga till Multiplex-supporten om hur det kan funka med bara en utgng och fick svaret att man kopplar den till ena skevrodret och lter det andra vara och att detta r en helt OK lsning.
    Det hr var innan Wingstabi-produkterna presenterats, s jag vet inte om svaret skulle bli likadant idag.

Tittar sjlv p en lsning med KK2.1.5-kortet och OpenAero-mjukvara som ett billigt alternativ (man kan nog f ett KK-kort begagnat fr runt hundringen, jag hade ett liggande).
    https://code.google.com/p/nextcopter...ero_User_Guide
    Det vore intressant om ngon har erfarenhet av denna setup att dela med sig av.

/Johan

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

S d kan jsg kpa detta gyro och stta p ena aileronkanalen och i teorin f ungefr samma effekt som om mina ailerons hade Ysladd i en kanal?
    Setup r futaba T8J med tillhrande 8ch mottagare (sfhss och s.bus)tacksam fr hjlp

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Nr jag kollade gyrosens i futaban nu s vill den grna ha gyrot i ch5 ? Stder det teorin att om jag stoppar gyrot dr utan att koppla en aileron genom s skter RX resten? Eller r jag verkligen ute o cyklar! ?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Nu verkar det bli ett KDS 820 som jag frstr r ett helikopter gyro (futaba 401 ocks tror jag) men det spelar vl ingen som helst roll? Skulle jag t o m kunna anvnda "headlock" funktionen med 1st sdant gyro i ngon konfiguration? Kr som bekant en futaba T8J

Standard

Varfr inte ndra s du kr bda servona p en kanal?

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Gr inte med flaperons och spoiler mixen annars hade jag gjort s naturligtvis

Standard

Det r bara att prova och se om du gillar det. Gyrot har en extra servokanalsingng fr gain, s du kan steglst koppla in/ur gyrofunktionen genom att styra via ett skjutreglage eller brytare p sndaren. Prova tre misstag upp, gr det t pepparn s r det bara att stnga av. Gyrot r inte futabaspecifikt utan funkar med vilken radio som helst, du behver bara en extra ledig kanal. Mitten=avstngt, sen r HH och vanlig gain t respektive hll.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Krt med bde HH och rate p hjd och skev p olika modeller, bland annat Bixler och EPP-FPV.

Mer och bttre flygknsla med rate, men med HH p skev kan du f sdana effekter som helt plana svngar med sidorodret utan ngon kompensering av skev manuellt.

Att ha HH p hjd r lite lskigt nr du kommer in fr landning, d du inte har pejl p hur mycket utslag du ger fr nrvarande och med andra ord vldigt dlig koll p hur nra du r att stalla.

Och som sagt att ha ett gyro p ena flapperon ytan r helt OK, och mest normal flygknsla med rate mode. Gain expriment som Johan sade, aktivera och deaktivera p 3 misstags hjd fr tester.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Multiwii eller Baseflight skulle jag rekomendera.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Krt med bde HH och rate p hjd och skev p olika modeller, bland annat Bixler och EPP-FPV.

Mer och bttre flygknsla med rate, men med HH p skev kan du f sdana effekter som helt plana svngar med sidorodret utan ngon kompensering av skev manuellt.

Att ha HH p hjd r lite lskigt nr du kommer in fr landning, d du inte har pejl p hur mycket utslag du ger fr nrvarande och med andra ord vldigt dlig koll p hur nra du r att stalla.

Och som sagt att ha ett gyro p ena flapperon ytan r helt OK, och mest normal flygknsla med rate mode. Gain expriment som Johan sade, aktivera och deaktivera p 3 misstags hjd fr tester.
    Tack grabbar fr all input!! Jag har beslutat att kpa detta gyrot nu blev det ett kds 820 fr heli egentligen men ska vl inte spela roll?
    Jag tnkte ocks att ha gyro p ena sidan br ju funka nstan lika bra som p bda .
    Jag har en gyromeny i radion s jag kan stlla om dr ocks, tror jag fr stlla om en 3 lges switch till olika 'niver' av gyrohjlp.

Hur kommer detta att fungera rent praktiskt? Kan man stlla det s extrent som typ ett safesystems stabilisering i novice dvs alltid planet gr allltid tillbaka till horisontellt ?

Jag skulle bli njd om detta gyro bara stabiliserar flygningen lite extra vid hrd vind (fr mig hrd vind och jag frutstter att det klarar av detta.

r energifrbrukningen nt att rkna p hr eller r det frsumbart?

I futaban i gyromenyn har jag ngra saker jag har svrt att frst

Har olika lgen fr olika mnga gyro kopppade ser det ut och vill jag ha 1 gyro str det ch5 och sedan menyer "UP" (OCH DOWN)0% kar jag str det AVC1% och.minskar jag str det NOR 1% osv etc det r hr jag stller in hur mnga procent kast kontrollytan fr anvnda? Jag kan ndra "typ" mellan GYRO el Standard? hilfe bitte! ! (GY el STD)

Nu till frgor, HH och gain? Frstr ej detta heller haha! Antar gain r hur mycket kast som jag sger kontrollytor fr anvnda?

Kan nn snlla klara upp detta lite? Och tack fr era tappra frsk att hjlpa mlg jag knner mig s gammal nr jag inte automatiskt frstr all tech!!som det var nr jag var yngre..mvh Gustaf

PS. AILE--》RUDDER mix r frdigmixad i min radio vad r en "normal" rate hr? Den str p 50% vilket jag tycker verkar mycket? Vad brukar man anvnda i en mindre (sportig)elseglare 1540mm? Har inte vgat anvnda den nnu d jag r van att manuellt ge roder och misstnker att jag fr svrt att vnja mig av dock vill jsg prova denna mix p en switch men vill grna veta vad som r rimligt frst! Manualen r inte hjlpsam hr...om ni har lst den tar den mest upp teoretiska problem och lsningar men om man inte har dessa problem r det svrt och overskdligt! T om p engelska!
    Mvh.Gustaf

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Haha och jag r alltid 4 misstag hgt! Gr jag lgre r det ett misstag jag har bara flugit ett r (nstan varje dag dr det gtt att flyga iofa) och jag underskattar grna mig frmga d jag har en tendens att verskatta mina frmgor och i denna hobby blir det dyrt och jobbigt! Gillar mina krror s vill ej gra dem illa flickorna. ..

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Svarar p ngra frgor
    AILE--》RUDDER den mixen har jag avstngbar p en spak, slr p den nr jag ska ha hjlp med svngar, fungerar inte alls om jag vill kra knivegg. Jag skulle nog brja med avstngd och sen sl p den p tre misstags hjd.
    Nr det gller gyro r det superviktigt att du r 100% sker p att gyro gr t rtt hll. Rtt hll beror p hur gyrot r monterat i planet.
    RCpowers sljer ngra EDF-er med gyro. De har vldigt bra instruktioner om gyro. Prova gyro p dina fyra misstags hjd, om det r t fel hll r det nstan ostoppbart med riktning mot marken. Fr flyg gr det bra med billiga hk-gyro.
    Hr en youtubekanal frn en av dem
    https://www.youtube.com/channel/UC34...YQpOOwrUOM32sg
    Hr en film med gyro
    <font color="#333333">
    Hr flite test
    <font color="#333333">
    Det gr ven bra med dyrare helikoptergyro. Skillnaden r att du har bttre precision i helikoptergyrot n du kan mrka i ett flygplan. Speciellt om du bara stter p ena sidan.

Dessa brukar fungera till flyg men du ska ppna och kolla att gyrokortet r fastlimmat innan du flyger med dem

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=36388
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-11-14 klockan 10:23.
    fredrik

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Jag krde MPX enkla gyro p tv av mina plan, det gr p ena skevservot. Min simpla radio lt mig iaf sl det av/p. Jag tyckte planet blev lite "stumt" i knslan men det r en bra grej att ha nr man skall brja flyga i dliga frhllanden eller testa nya manvrer (inverterat blev hur enkelt som helst tex).

I Easy-Star-trden p RC-groups varnade en anvndare fr att det p sikt sliter p servona, hans hade verhettat.

Ibland funderar jag p att kpa ett igen fr att underltta landning p struliga hang men det funkar ju fr det mesta nd (kolla flygfilm-trden nr jag rkar flyga p mig sjlv ... Dr hade det varit gott med ett gyro).

till sist: kolla roderriktnigen en, tv och tre gnger.

Hr flyger jag med gyro av och p med min FunMan. Det r den frsta video jag gjorde s den r lite tafflig
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Svarar p ngra frgor
    AILE--》RUDDER den mixen har jag avstngbar p en spak, slr p den nr jag ska ha hjlp med svngar, fungerar inte alls om jag vill kra knivegg. Jag skulle nog brja med avstngd och sen sl p den p tre misstags hjd.
    Nr det gller gyro r det superviktigt att du r 100% sker p att gyro gr t rtt hll. Rtt hll beror p hur gyrot r monterat i planet.
    RCpowers sljer ngra EDF-er med gyro. De har vldigt bra instruktioner om gyro. Prova gyro p dina fyra misstags hjd, om det r t fel hll r det nstan ostoppbart med riktning mot marken. Fr flyg gr det bra med billiga hk-gyro.
    Hr en youtubekanal frn en av dem
    https://www.youtube.com/channel/UC34...YQpOOwrUOM32sg
    Hr en film med gyro
    <font color="#333333">
    Hr flite test
    <font color="#333333">
    Det gr ven bra med dyrare helikoptergyro. Skillnaden r att du har bttre precision i helikoptergyrot n du kan mrka i ett flygplan. Speciellt om du bara stter p ena sidan.

Dessa brukar fungera till flyg men du ska ppna och kolla att gyrokortet r fastlimmat innan du flyger med dem

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=36388
    Ang gyro
    Tackar och bugar fr det svaret, mycket hjlpsamt!
    Nu r gyrot redan bestmt jag ska kpa frn brdan hr ett beg kds-820, helikoptergyro och r det extra knsligt r det bara bra d det skall sitta i segelflyg som stundtals str stilla i luften precis som en heli jag tnker givet ha det p en switch och testar jag vinkla planet p marken lr jag mrka om det r reverserat

Kan jag stlla det p en skruvswltch ev och ha stegls "styrka' p eller passar det bttre att ha p en 3 - switch typ "landning och startlge" samt "normal stabilisering" och typ OFF ?

ANG AIL-->RUDR ocks givet att stta p en switch, jag undrar nu r default 50% innebr det att vid 100% aileronutslag ger roder 50% utslag i en kurva? i s fall r detta en bra rate att prova denna mix frsta gngen eller br jag minska lite?

Hur var det med elfrbrukning i ett gyro?"r det nt som alls gr skillnad?

Jag brukar alltid g minst 4 misstag hgt och flyga runt i 5 min innan jag testar nya grejer, behver alltid knna p vinden och luftens brkraft och snt innnan fr att vara s sker som mjligt!

Tack fr alla svar ni fr min karrir inom hobbyn g med raketfart! Jag tycker det hr r fruktansvrt roligt och jag kommer ihg hobbex-katalogerna som barn nr jag lg och drmde om att en dag ha rd med en motorseglare - och 25 r senare kpte jag tv
    Mvh Gustaf

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Anvnder detta i ett par krror - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ngerx%20flight
    Eller snarare fregngaren och det har fungerat utmrkt fr mina behov. Har relativt lgt "gain" - anvnder det mest fr att stabilisera lttare krror nr det r blsigt.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlgg

Hur var det med elfrbrukning i ett gyro?"r det nt som alls gr skillnad?

Mvh Gustaf
    Hej,
    Vad jag hittade p Internet drar sjlva KDS 820 gyrot 30 milliampere (mA).
    Sen blir vl det servo (om du skall ha ett enda skevservo inkopplat till gyrot) att jobba lite mer n annars d det skert kommer att mer eller mindre konstant jobba med att kompensera onskade rollndringar som t ex vindkytt orsakar som gyrot i ditt fall skall ta hand om kring rollaxeln. Det r nog svrt att veta men ngot hgre strmfrbrukning fr sjlva skevservot borde det bli.
    S 30 mA + den kade strmfrbrukningen av skevservots kade "aktivitet".

/Bo

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Om elmotorn drar 30A och servot drar 1A i stllet fr 0.3A r det nog inget jag detekterar. Men servot blir kanske varmt s det kan vara p sin plats att g ver absoluta snikniv p pris fr servot och kanske kpa emax eller bttre.
    fredrik

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Tack fr tipsen! Nu blir det ju ett servo som sitter under vingen och fr mycket god ventilation s jag oroar mig ej ver det, om det pajar s r det ju bara ena som pajar och jag klarar landa med en aileron och d byter jag servon annars knns det ondigt just nu.

Nu kper jag p mig ett gyro bara mest fr att testa, kan tnka mig att det ger intressanta nya egenskaper om man stter det ex p hjdrodret?!r ju segelkrra och d lr oscillerande frsvinna samt att nr jag slr p full gas s har krran en tendens att pitcha upp rtt kraftigt, mste kompensera med input nedt, i HH borde den g helt plant ned gyrot tnker jag rtt d?

(Jag vet att jag kan gra nn mix s elevator ger nedinput vid trottelkning jag har inte lyckats lsa mig till hur nnu i futaba T8J och jag r lite rdd att en misslyckad sdan mix ker rtt ner i backen (om jag inte flyger inverterat frts om ngon vet hur man gr det bra s tar jag grna mot hjlp)

Btw s var jag och flg nyss och frsta accen s betedde sig krran skitkonstigt!! Den var som den var i en liten tornado, vjde och oscillerade upp och ner fr att stalla och jsg frsker trimma om elevatorn utan framgng - det var s ofrutsgbart attnjag ville landa med en gng, tur r har jag mjlighet att kra ailerons som spoilers och det gjorde allt lite bttre men glidflyga gick knappt!
    Trodde jag skulle krascha hrt men fick ned den snyggt och hade velcrowa:t batteriet illa s det glidit bak 4cm och gjort krran rvtung som en amerikan! Frstr nu verkligen devisen : ett framtungt plan flyger illa, ett baktungt flyger bara en gng! Dessutom var rodret illa trimmat t vnster skert 10% slarvig preflight. ...
    Idag flg jag fr en gngs skull utan min lilla kamera (flygkroppen av en hubsan x4HD utan rotorer, 23g med batteri och sdkort) och den r ju liten och ntt, dock s nr jag kastade ivg krran s jklar vilken fart jag hade idag?! S det aerodynamiska motstndet frn kameran som r ca 4.2cm bred och 4cm hg i en aerodynamisk form r s stort att toppfarten minskas med minst 10km/h!!!! r detta rimligt? Nu skall jag ju snart bygga en fpvbrygga med frmodligen en mobius som kamera och den r mer strmlinjeformad men finns det ngra bra tips att minska luftmotstndet p den befintliga kameran? Bygga in den i foam i en fighterjetextratank-form . Eller typ bombform? Typ J-dam?

Tack fr allt Mvh Gustaf

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •