Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Gyro när ailerons är på 2ch

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Gyro när ailerons är på 2ch

    Hej!
    Jag är sugen på att köpa ett gyro beg härifrån och har en fundering kring det;
    Jag vill ju sätta det på ailerons men jag har dessa på två kanaler för det är ett måste för flaperons och spoilers och undrar nu om jag kan använda gyrot och på något vis koppla bägge ailerons för detta.
    I praktiken bör jag ju kunna koppla ena sidan mot gyrot och det bör fungera frågan är vad för biverkningar jag får från det.. jag är helt ny på gyro och vet ej så mycket annat än grundläggande information kan någon sprida ljus över detta?
    Mvh Gustaf

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Antingen kan man ta den lite roligare och mer avancerade vägen och köra via en Naze32 eller liknande flight controller och du får lite mer möjligheter till kalibrering och andra roliga effekter (såsom 32 individuellt programmerbara RGB leds i slingor kring planet).

    Alternativet är att köra ett standard gyro på bara ena flaperonen, fungerar hyfsat bra.

    På min stora FPV kärra splittade jag rodyerytorna i två per vinge och köra flaperon på de inre roderytorna och kör gyrokontrollerad skev på yttre ytorna så 4 kanaler totalt (flaperon 1, flaperon 2, skev, gyro gain).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Multiplex marknadsför detta gyro som ett tillbehör till modellen Heron (skev+flaps i varje vinge):
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-3-axligt-gyro

    Jag skickade en fråga till Multiplex-supporten om hur det kan funka med bara en utgång och fick svaret att man kopplar den till ena skevrodret och låter det andra vara och att detta är en helt OK lösning.
    Det här var innan Wingstabi-produkterna presenterats, så jag vet inte om svaret skulle bli likadant idag.

    Tittar själv på en lösning med KK2.1.5-kortet och OpenAero-mjukvara som ett billigt alternativ (man kan nog få ett KK-kort begagnat för runt hundringen, jag hade ett liggande).
    https://code.google.com/p/nextcopter...ero_User_Guide
    Det vore intressant om någon har erfarenhet av denna setup att dela med sig av.

    /Johan

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Så då kan jsg köpa detta gyro och sätta på ena aileronkanalen och i teorin få ungefär samma effekt som om mina ailerons hade Ysladd i en kanal?
    Setup är futaba T8J med tillhörande 8ch mottagare (sfhss och s.bus)tacksam för hjälp

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    När jag kollade gyrosens i futaban nu så vill den gärna ha gyrot i ch5 ? Stöder det teorin att om jag stoppar gyrot där utan att koppla en aileron genom så sköter RX resten? Eller är jag verkligen ute o cyklar! ?

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Nu verkar det bli ett KDS 820 som jag förstår är ett helikopter gyro (futaba 401 också tror jag) men det spelar väl ingen som helst roll? Skulle jag t o m kunna använda "headlock" funktionen med 1st sådant gyro i någon konfiguration? Kör som bekant en futaba T8J

  7. #7

    Standard

    Varför inte ändra så du kör båda servona på en kanal?

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Går inte med flaperons och spoiler mixen annars hade jag gjort så naturligtvis

  9. #9

    Standard

    Det är bara att prova och se om du gillar det. Gyrot har en extra servokanalsingång för gain, så du kan steglöst koppla in/ur gyrofunktionen genom att styra via ett skjutreglage eller brytare på sändaren. Prova tre misstag upp, går det åt pepparn så är det bara att stänga av. Gyrot är inte futabaspecifikt utan funkar med vilken radio som helst, du behöver bara en extra ledig kanal. Mitten=avstängt, sen är HH och vanlig gain åt respektive håll.

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kört med både HH och rate på höjd och skev på olika modeller, bland annat Bixler och EPP-FPV.

    Mer och bättre flygkänsla med rate, men med HH på skev kan du få sådana effekter som helt plana svängar med sidorodret utan någon kompensering av skev manuellt.

    Att ha HH på höjd är lite läskigt när du kommer in för landning, då du inte har pejl på hur mycket utslag du ger för närvarande och med andra ord väldigt dålig koll på hur nära du är att stalla.

    Och som sagt att ha ett gyro på ena flapperon ytan är helt OK, och mest normal flygkänsla med rate mode. Gain expriment som Johan sade, aktivera och deaktivera på 3 misstags höjd för tester.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    Standard

    Multiwii eller Baseflight skulle jag rekomendera.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kört med både HH och rate på höjd och skev på olika modeller, bland annat Bixler och EPP-FPV.

    Mer och bättre flygkänsla med rate, men med HH på skev kan du få sådana effekter som helt plana svängar med sidorodret utan någon kompensering av skev manuellt.

    Att ha HH på höjd är lite läskigt när du kommer in för landning, då du inte har pejl på hur mycket utslag du ger för närvarande och med andra ord väldigt dålig koll på hur nära du är att stalla.

    Och som sagt att ha ett gyro på ena flapperon ytan är helt OK, och mest normal flygkänsla med rate mode. Gain expriment som Johan sade, aktivera och deaktivera på 3 misstags höjd för tester.
    Tack grabbar för all input!! Jag har beslutat att köpa detta gyrot nu blev det ett kds 820 för heli egentligen men ska väl inte spela roll?
    Jag tänkte också att ha gyro på ena sidan bör ju funka nästan lika bra som på båda .
    Jag har en gyromeny i radion så jag kan ställa om där också, tror jag får ställa om en 3 läges switch till olika 'nivåer' av gyrohjälp.

    Hur kommer detta att fungera rent praktiskt? Kan man ställa det så extrent som typ ett safesystems stabilisering i novice dvs alltid planet går allltid tillbaka till horisontellt ?

    Jag skulle bli nöjd om detta gyro bara stabiliserar flygningen lite extra vid hård vind (för mig hård vind och jag förutsätter att det klarar av detta.

    Är energiförbrukningen nåt att räkna på här eller är det försumbart?

    I futaban i gyromenyn har jag några saker jag har svårt att förstå

    Har olika lägen för olika många gyro kopppade ser det ut och vill jag ha 1 gyro står det ch5 och sedan menyer "UP" (OCH DOWN)0% ökar jag står det AVC1% och.minskar jag står det NOR 1% osv etc det är här jag ställer in hur många procent kast kontrollytan får använda? Jag kan ändra "typ" mellan GYRO el Standard? hilfe bitte! ! (GY el STD)

    Nu till frågor, HH och gain? Förstår ej detta heller haha! Antar gain är hur mycket kast som jag säger kontrollytor får använda?

    Kan nån snälla klara upp detta lite? Och tack för era tappra försök att hjälpa mlg jag känner mig såå gammal när jag inte automatiskt förstår all tech!!som det var när jag var yngre..mvh Gustaf


    PS. AILE--》RUDDER mix är färdigmixad i min radio vad är en "normal" rate här? Den står på 50% vilket jag tycker verkar mycket? Vad brukar man använda i en mindre (sportig)elseglare 1540mm? Har inte vågat använda den ännu då jag är van att manuellt ge roder och misstänker att jag får svårt att vänja mig av dock vill jsg prova denna mix på en switch men vill gärna veta vad som är rimligt först! Manualen är inte hjälpsam här...om ni har läst den tar den mest upp teoretiska problem och lösningar men om man inte har dessa problem är det svårt och oöverskådligt! T om på engelska!
    Mvh.Gustaf

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha och jag är alltid 4 misstag högt! Går jag lägre är det ett misstag jag har bara flugit ett år (nästan varje dag där det gått att flyga iofa) och jag underskattar gärna mig förmåga då jag har en tendens att överskatta mina förmågor och i denna hobby blir det dyrt och jobbigt! Gillar mina kärror så vill ej göra dem illa flickorna. ..

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svarar på några frågor
    AILE--》RUDDER den mixen har jag avstängbar på en spak, slår på den när jag ska ha hjälp med svängar, fungerar inte alls om jag vill köra knivegg. Jag skulle nog börja med avstängd och sen slå på den på tre misstags höjd.
    När det gäller gyro är det superviktigt att du är 100% säker på att gyro går åt rätt håll. Rätt håll beror på hur gyrot är monterat i planet.
    RCpowers säljer några EDF-er med gyro. De har väldigt bra instruktioner om gyro. Prova gyro på dina fyra misstags höjd, om det är åt fel håll är det nästan ostoppbart med riktning mot marken. För flyg går det bra med billiga hk-gyro.
    Här en youtubekanal från en av dem
    https://www.youtube.com/channel/UC34...YQpOOwrUOM32sg
    Här en film med gyro
    <font color="#333333">
    Här flite test
    <font color="#333333">
    Det går även bra med dyrare helikoptergyro. Skillnaden är att du har bättre precision i helikoptergyrot än du kan märka i ett flygplan. Speciellt om du bara sätter på ena sidan.

    Dessa brukar fungera till flyg men du ska öppna och kolla att gyrokortet är fastlimmat innan du flyger med dem

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=36388
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-11-14 klockan 10:23.
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag körde MPX enkla gyro på två av mina plan, det går på ena skevservot. Min simpla radio lät mig iaf slå det av/på. Jag tyckte planet blev lite "stumt" i känslan men det är en bra grej att ha när man skall börja flyga i dåliga förhållanden eller testa nya manövrer (inverterat blev hur enkelt som helst tex).

    I Easy-Star-tråden på RC-groups varnade en användare för att det på sikt sliter på servona, hans hade överhettat.

    Ibland funderar jag på att köpa ett igen för att underlätta landning på struliga hang men det funkar ju för det mesta ändå (kolla flygfilm-tråden när jag råkar flyga på mig själv ... Där hade det varit gott med ett gyro).

    till sist: kolla roderriktnigen en, två och tre gånger.

    Här flyger jag med gyro av och på med min FunMan. Det är den första video jag gjorde så den är lite tafflig
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Svarar på några frågor
    AILE--》RUDDER den mixen har jag avstängbar på en spak, slår på den när jag ska ha hjälp med svängar, fungerar inte alls om jag vill köra knivegg. Jag skulle nog börja med avstängd och sen slå på den på tre misstags höjd.
    När det gäller gyro är det superviktigt att du är 100% säker på att gyro går åt rätt håll. Rätt håll beror på hur gyrot är monterat i planet.
    RCpowers säljer några EDF-er med gyro. De har väldigt bra instruktioner om gyro. Prova gyro på dina fyra misstags höjd, om det är åt fel håll är det nästan ostoppbart med riktning mot marken. För flyg går det bra med billiga hk-gyro.
    Här en youtubekanal från en av dem
    https://www.youtube.com/channel/UC34...YQpOOwrUOM32sg
    Här en film med gyro
    <font color="#333333">
    Här flite test
    <font color="#333333">
    Det går även bra med dyrare helikoptergyro. Skillnaden är att du har bättre precision i helikoptergyrot än du kan märka i ett flygplan. Speciellt om du bara sätter på ena sidan.

    Dessa brukar fungera till flyg men du ska öppna och kolla att gyrokortet är fastlimmat innan du flyger med dem

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=36388
    Ang gyro
    Tackar och bugar för det svaret, mycket hjälpsamt!
    Nu är gyrot redan bestämt jag ska köpa från brädan här ett beg kds-820, helikoptergyro och är det extra känsligt är det bara bra då det skall sitta i segelflyg som stundtals står stilla i luften precis som en heli jag tänker givet ha det på en switch och testar jag vinkla planet på marken lär jag märka om det är reverserat

    Kan jag ställa det på en skruvswltch ev och ha steglös "styrka' på eller passar det bättre att ha på en 3 - switch typ "landning och startläge" samt "normal stabilisering" och typ OFF ?

    ANG AIL-->RUDR också givet att sätta på en switch, jag undrar nu är default 50% innebär det att vid 100% aileronutslag ger roder 50% utslag i en kurva? i så fall är detta en bra rate att prova denna mix första gången eller bör jag minska lite?

    Hur var det med elförbrukning i ett gyro?"är det nåt som alls gör skillnad?

    Jag brukar alltid gå minst 4 misstag högt och flyga runt i 5 min innan jag testar nya grejer, behöver alltid känna på vinden och luftens bärkraft och sånt innnan för att vara så säker som möjligt!

    Tack för alla svar ni får min karriär inom hobbyn gå med raketfart! Jag tycker det här är fruktansvärt roligt och jag kommer ihåg hobbex-katalogerna som barn när jag låg och drömde om att en dag ha råd med en motorseglare - och 25 år senare köpte jag två
    Mvh Gustaf

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använder detta i ett par kärror - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ngerx%20flight
    Eller snarare föregångaren och det har fungerat utmärkt för mina behov. Har relativt lågt "gain" - använder det mest för att stabilisera lättare kärror när det är blåsigt.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg

    Hur var det med elförbrukning i ett gyro?"är det nåt som alls gör skillnad?

    Mvh Gustaf
    Hej,
    Vad jag hittade på Internet drar själva KDS 820 gyrot 30 milliampere (mA).
    Sen blir väl det servo (om du skall ha ett enda skevservo inkopplat till gyrot) att jobba lite mer än annars då det säkert kommer att mer eller mindre konstant jobba med att kompensera oönskade rolländringar som t ex vindkytt orsakar som gyrot i ditt fall skall ta hand om kring rollaxeln. Det är nog svårt att veta men något högre strömförbrukning för själva skevservot borde det bli.
    Så 30 mA + den ökade strömförbrukningen av skevservots ökade "aktivitet".

    /Bo

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om elmotorn drar 30A och servot drar 1A i stället för 0.3A är det nog inget jag detekterar. Men servot blir kanske varmt så det kan vara på sin plats att gå över absoluta sniknivå på pris för servot och kanske köpa emax eller bättre.
    fredrik

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för tipsen! Nu blir det ju ett servo som sitter under vingen och får mycket god ventilation så jag oroar mig ej över det, om det pajar så är det ju bara ena som pajar och jag klarar landa med en aileron och då byter jag servon annars känns det onödigt just nu.

    Nu köper jag på mig ett gyro bara mest för att testa, kan tänka mig att det ger intressanta nya egenskaper om man sätter det ex på höjdrodret?!är ju segelkärra och då lär oscillerande försvinna samt att när jag slår på full gas så har kärran en tendens att pitcha upp rätt kraftigt, måste kompensera med input nedåt, i HH borde den gå helt plant ned gyrot tänker jag rätt då?

    (Jag vet att jag kan göra nån mix så elevator ger nedinput vid trottelökning jag har inte lyckats läsa mig till hur ännu i futaba T8J och jag är lite rädd att en misslyckad sådan mix åker rätt ner i backen (om jag inte flyger inverterat förtås om någon vet hur man gör det bra så tar jag gärna mot hjälp)

    Btw så var jag och flög nyss och första accen så betedde sig kärran skitkonstigt!! Den var som den var i en liten tornado, väjde och oscillerade upp och ner för att stalla och jsg försöker trimma om elevatorn utan framgång - det var så oförutsägbart attnjag ville landa med en gång, tur är har jag möjlighet att köra ailerons som spoilers och det gjorde allt lite bättre men glidflyga gick knappt!
    Trodde jag skulle krascha hårt men fick ned den snyggt och hade velcrowa:t batteriet illa så det glidit bak 4cm och gjort kärran rövtung som en amerikan! Förstår nu verkligen devisen : ett framtungt plan flyger illa, ett baktungt flyger bara en gång! Dessutom var rodret illa trimmat åt vänster säkert 10% slarvig preflight. ...
    Idag flög jag för en gångs skull utan min lilla kamera (flygkroppen av en hubsan x4HD utan rotorer, 23g med batteri och sdkort) och den är ju liten och nätt, dock så när jag kastade iväg kärran så jäklar vilken fart jag hade idag?! Så det aerodynamiska motståndet från kameran som är ca 4.2cm bred och 4cm hög i en aerodynamisk form är så stort att toppfarten minskas med minst 10km/h!!!! är detta rimligt? Nu skall jag ju snart bygga en fpvbrygga med förmodligen en mobius som kamera och den är mer strömlinjeformad men finns det några bra tips att minska luftmotståndet på den befintliga kameran? Bygga in den i foam i en fighterjetextratank-form . Eller typ bombform? Typ J-dam?

    Tack för allt Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •