Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ny Durafly Spitfire Mk1a

  1. #1
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard Ny Durafly Spitfire Mk1a

    Hei,

    Jeg er ny på forumet her. Finner mye bra informasjon her, og tenkte at en av deres naboer i Vest kunne dele litt på denne siden.

    Som en stor Spitfire fan, så gleder jeg meg over at noen endelig klarer å lage en Spitfire som er ordentlig skala i parkflyer størrelsen. Durafly Spitfire Mk1a (Battle of Britain) er en av de beste ARF skala modeller jeg har sett av Spitfire...og jeg har sett noen.... Kommer med splitflaps, speil, pitot tube og skala hjul med retracts. Alle roroverføringer er ball linker. Den vil bli lansert i desember, slik at julenissen skal rekke å få den under treet! Modellen kommer med to decalsett slik at man kan selv velge merking.

    SPECIFICATION
    Wingspan:1100mm
    Flying weight:1200/1300g 3/4 cell
    Length:1000mm
    Servos:6 x 9g type (2 aileron, 2 flap, elevator, rudder,)
    Retracts: yes
    Motor: Aerostar 3636 770Kv brushless outrunner.
    Prop: 3 blade 11.25x7
    ESC: Aerostar 50amp.
    Battery: 2200-2600mah 3S or 2200mah 4S
    Channels: 5-6 channel required.

    Jeg vil bygge min som en norsk Spitfire MkIIa fra 331 skvadron i 1941. FN-T med navnet «Trine», samme som min kone heter….. Lager egne decaler og vil male noe om + gjøre den litt slitt (weathering). Legger ved noen bilder.
    Siden jeg har vært heldig å få tak i en pre-production modell til utprøving vil jeg dele mine erfaringer med modellen. Jeg planlegger å gjøre en total review her, etter hvert som jeg får tatt bilder og prosessen skrider frem.

    Håper det OK om jeg skriver på Norsk?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spitfire_photos_12.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	55647Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9462.jpg 
Visningar:	277 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	55646Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Eske side 1.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	55645
    Senast redigerat av Sapspit den 2015-11-15 klockan 02:04.
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

  2. #2
    Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Durafly gör riktigt bra flygplan, jag har köpte en Durafly P51 Old Crow som snart skall upp i luften. Är också på väg att köpa en Durafly HiperBipe men det är förvisso något helt annat.

    Följer gärna denna tråd, skriv på norska det funkar utmärkt.

  3. #3
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard

    Hei Balcke, Durafly sin P-51 er lett og fly og flyr godt.

    I del to av review, tar jeg en titt på hva som er i esken og hvordan bygge modellen
    Jeg liker det jeg ser når jeg begynner å studere alle de fine detaljene. Selv panellinjer og nagler er helt skala og ikke for markante slik det ofte der på EPO modeller.
    Som alle nye ARF modeller er det aller meste gjort ferdig på forhånd. Her er alle servoer, retracts, ESC og motor ferdig montert. Det følger med en omfattende og god manual Det du som «bygger» må gjøre selv er:

    1. Sette på decaler: Jeg anbefaler å sette på alle decaler med unntak av kjenningsbokstaver før du monterer modellen. Dette gjør det mye enklere å håndtere modellen når du setter på decalene. I settet følger det med to typer av decaler. Roundellene er laget i vinyl, og de er som vanlige klebemerker med lim på baksiden, bare å ta av fra arket og påføre modellen i riktig posisjon. (Riktig posisjon er markert i manualen) Alle andre merker er en spesialtype (samme type som Callie Graphics benytter) som har et klart beskyttelsesark på toppen og som har to funksjoner. Det ene er å beskytte decalene, men det skal også holde alle de bittesmå bokstavene på plass når du påfører merkene på modellen. Man tar altså av disse decalene fra papiret sammen med det klare beskyttelsesarket og påfører disse i riktig posisjon på modellen. OBS! alle de siste decalene må tilslutt ha en runde med strykejern på svak varme slik at limet smelter fast i modellen.
    2. Monterer ball linker på alle rorflater. Til dette kan du benytte en liten spesialtang, eller en liten nebbtang. Vær forsiktig så du ikke klemmer de for langt inn!
    3. Montere/lime skala detaljer: Radiatorer, antennemast, speil på canopy og pitot tube på venstre vinge (undersiden)
    4. Modellen skrus sammen med 6 skruer: 4 på hovedvinge, og 2 på horisontal stab og høyderor. Enklere kan det nesten ikke bli.
    5. Montere spinner og propell.
    6. Sette på decaler for kjenningsbokstaver….that’s all!

    Jeg brukte ca 60 minutter på å montere modellen, men ca 2 timer på å sette på decaler.
    Min modell er pre-production, og finish og andre ting er ikke helt 100%. På production modellene er finish bedre og servokabler fra vinge er koblet ferdig til en liten PCB kobling slik at kun fire kabler går fra vinge til mottaker. Elegant løsning. Jeg måtte bruke Y-kabler da min mangler PCB kobling.

    I neste del tar jeg for meg egne spesialdecaler, weathering og tilslutt maiden!



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 batterirom.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	55676Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 dekalark.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	55677Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 i esken.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	74,4 KB 
Id:	55678Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 motor.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	55679Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 Under flyet.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	55680Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 Web Cockpit II.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	55681Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 Web småmerker.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	55682Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Del 2 Web strykejern.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	55683
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

  4. #4
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard Del 3 av review

    I del tre av min review av Durafly Spitfire Mk1a, tar jeg for meg hvordan jeg lager mine egne decaler og hvordan jeg gjør modellen«slitt», slik at den ser ut som om den har vært ute i sol, vind, regn og i kamp. Dette kalles gjerne weathering på fagspråket og mange av dere er kjent med begrep og teknikk.

    Decalene mine er til FN-T (Trine) som er en norsk Spitfire MkIIa fra november 1941. Decalene printer jeg selv ut på min inkjet printer. Fonter jeg benytter her er «RAF 48inch» og «Octin Stencil» for serienummer som finnes som free download på nettet. Decalark som jeg benytter er i matt vinyl med lim på baksiden og de kjøper jeg gjerne fra ebay. OBS! Husk å bestille til«inkjet printer»

    Man kan også bestille de decalene man ønsker fra www.callie-graphics.com . Callie er superdyktig og lager akkurat de decalene du måtte ønske til en svært hyggelig pris. Hun har allerede mange ferdige decalsett til de fleste warbirds, men du kan bare sende bilde og mål på flyet du har og hun lager det du vil ha. Callie har fått tilsendt et stk av denne Durafly Spitfiren, så hun vet nøyaktige mål.

    Mine decaler som jeg printer ut selv, kutter jeg ut medskarp kniv og stållinjal og saks før jeg monterer dem på flyet.

    WEATHERING: Det beste er å studere masse bilder av fly for åse hvordan og hvor de blir slitt når de er operative. Graden av slitasje varierer fra årstider, geografi, værtyper, sol, vedlikehold mv. Mitt fly, FN-T var rimelig godt vedlikeholdt, men jeg ser av bilder fra Skeabrea av 331 skvadron sine fly, at det er litt slitasje og møkk her og der. Det finnes mange tekniker for å gjøre en modell slitt, og det ligger mange videoer på Youtube. På denne modellen gjør jeg en rask weathering som skal se bra ut på litt avstand. En gylden regel med weathering, er «LESS IS MORE» Du kan heller legge til mer etter hvert i stedet for å smøre på for mye, da ser det uekte ut. Her er det jeg gjør med denne modellen.

    • Tørrbørsting: (farger: aluminium, grå og sort) Da bruker jeg en stiv pensel som jeg påfører litt maling, tørker dette av på tørkepapir slik at det nesten ikke er maling på penselen og børster dette på de stedene på modellen hvor jeg ønsker denne effekten. F.eks eksosrør, propell, slitasje på vinge osv

    • Pigmenter: Her bruker jeg MIG pigmenter Russian earth, men du kan like godt bruke pastellkritt i brun/sort. Denne påfører jeg med en liten stiv pensel i panellinjer, husk også over decalenen….og ALLTID i vindretning.Tenk hvordan vær og vind blåser over flyet fra propellen og bakover. Pigmentene er lette å gni ut og å fjerne dersom det blir for mye.

    • Airbrush: Denne bruker jeg til å lage skygge effekter og eksos striper. For skygge effekter bruker jeg Vallejo Dark Earth (brunfarge) medlitt hvitmaling for å gjøre den litt solbleket her og der. Ren DarkEarth(mørkere) legger jeg i overganger til rorflater og på dukbekledde flater.Vallejo Dark Green 012 gjør jeg det samme med, men litt mindre da grønnfargen ikke blir så bleket av sol eller slites så lett som Dark Earth somhar litt rødt i seg. Jeg valgte å gjøre dette før jeg satte på decaler på modellen

    Til slutt sprayer (forsegler) jeg hele modellen ( untatt canopy) med matt klar lakk (jeg bruker Vallejo) Dette gjør at decaler og weathering "smelter" mer sammen og gir et mer riktig inntrykk.

    Oppsummert: Studer bilder av fly fra krigen for å se hvor slitasje mm oppstår. Fly vi ser på airshows er gjerne halvblanke for å lette vask og vedlikehold, og de har gjerne tipp topp finish. En krigsveteran er vanligvis temmelig matt i malingen og har arr! Sist men ikke minst, husk «Less is More»

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weathering 1.png 
Visningar:	81 
Storlek:	917,0 KB 
Id:	55733Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weathering 3.png 
Visningar:	76 
Storlek:	965,3 KB 
Id:	55734Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weathering 2.png 
Visningar:	66 
Storlek:	1 019,8 KB 
Id:	55735Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP1140538.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	179,9 KB 
Id:	55736Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP1140539.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	185,1 KB 
Id:	55737Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP1140540.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	204,5 KB 
Id:	55738Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP1140544.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	176,9 KB 
Id:	55739Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP1140547.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	159,7 KB 
Id:	55740
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

  5. #5
    Sapspits avatar
    Reg.datum
    Nov 2015
    Inlägg
    7
    Jobb
    Daglig leder, Skribent Dine Spor
    Klubb
    Hellerudsletta RC-klubb

    Standard Del 4 av review: Hvordan flyr modellen?

    FORBEREDELSER:

    Det første jeg gjør med en modell før jeg skal fly den for første gang, er å sjekke CG eller balansere modellen på angitt punkt i henhold til manualen. I tillegg setter jeg opp anbefalte utslag på alle ror og flaps. NB! En lavvinget warbird med retracts, skal ALLTID balanseres opp-ned med retracts i «up position». Det betyr at modellen gjerne er litt nesetung under take off og landing da landingshjulene gjerne ligger foran CG punktet i «down position».

    Manualen anbefaler en CG mellom 62 – 67 mm målt fra fronten av vingen inn i mot kroppen. Modellen er beregnet for både 3s og 4s 2200mAh batterier. Min modell balanserte perfekt med 4s 2200mAh 35C Zippy Compact batterier. Det batteriet veier 245g. Mine 3s 2200mAh 30-65C og 4s 2200mAh 25C batterier veier ca 200g. Her la jeg 40g bly på toppen av batteriene for å balansere modellen riktig. Blyet fester jeg med velcro eller borrelås slik at det lett kan fjernes og flyttes over på andre pakker. Har du større 3s eller 4s pakker er det god plass til dette i modellen og du trenger ikke ekstra vekt i nesen.

    Utslag satte jeg til minimum utslag anbefalt, og det var:

    · Høyderor: 10mm opp og ned
    · Sideror: 15mm begge veier
    · Balanseror: 14mm opp og ned
    · Flaps: 40° midt posisjon og 87° fullt utslag (Jeg har på min modell 25° og 50°) Originalt har alle Spitfire kun en flap posisjon, og det er 85,5°.


    TAKE OFF og LANDINGER:

    En Spitfire er på alle måter et vakkert fly, men den har et ganske smalt understell. På denne modellen er understellet i skala posisjon som på full size Spitfire. Durafly har gitt understellet et par grader ekstra «forward rake» slik at vi unngår å gå på nesen under take off og landing.
    Når jeg skal ta av med et fly, forbereder jeg alltid take off i hodet. På samme måte som man må forberede et skihopp når man står på toppen av en bakke. Jeg vet at denne Spitfire modellen er forholdsvis liten (1100mm), har kraftig motor og en tre blads skala propell på 12 x 8. Dette vil gi torque til venstre under take off. Det betyr at vi må bruke sideror til høyre under når vi tar av.
    Jeg liner opp modellen på rullebanen, sjekker at alle ror går riktig vei, samt at flaps er i «up position». For å unngå at modellen vrir seg for mye til venstre under take off, er det viktig å gradvis øke throttle samtidig som man legger inn litt høyre sideror for å holde den rett på banen. (Første take off, avbrøt jeg da jeg ikke ga nok sideror under take off og var litt for kjapp på gassen.) Modellen tar av på ca 50-60% throttle på 4s batteri. Jeg var overrasket over hvor snart modellen var i luften uten bruk av høyderor. Modellen er enkel å ta av med dersom man er vant til å fly taildraggers eller halehjulsfly. Ikke forsøk å ta av med denne modellen på full throttle hverken på 3s eller 4s, da biter den tilbake.

    Dersom det er en del vind når jeg skal lande, velger jeg som regel å lande uten flaps, eller med maks halv flaps. På alle turene jeg har flydd med denne Spitfire modellen, har det vært lite eller ingen vind. Det betyr at jeg har brukt full flaps under landing. Modellen pitcher ikke opp eller ned når jeg bruker flaps, så jeg har ikke lagt inn noen mix med høyderor for å kompensere for pitch endringer. Jeg har vendt meg til og alltid ha litt motorkraft på under landing. Jeg bruker kun throttle for å regulere gjennomsynk under innflyging, aldri høyderor. Denne modellen ser utrolig flott ut når den kommer på final med flaps og retracts ute og den forholdsvis store propellen spinnende rundt. Modellen liker best å lande på hovedhjulene med litt fart. Tre punkts landinger er mulig, men da får du fort skala «humpsy bumpsy» og du er da nærme stall hastighet som kan være skummelt. Min landingsprosedyre for Spitfire modellen, er at jeg på downwind tar ut understell og flaps (Dersom det er vind venter jeg med flaps til final), på final turn opprettholder jeg jevn synk og hastighet, og på final lar jeg modellen fly av seg noe hastighet rett over rullebanen før jeg setter den ned på hovedhjulene. Når modellen begynner å sakke ned farten gir jeg fullt høyderor slik at den kan styres med halehjulet når sideroret har sluttet å fly. Dette er samme prosedyre jeg bruker på alle mine warbirds.


    TILLEGGSKOMMENTAR:

    Siden dette er en skalamodell med smalt understell, er det viktig og alltid ta av og lande inn i mot vinden.


    AEROBATICS, YTELSE, BATTERIER:

    Første turen måtte jeg gi den tre klikk nedover trim, deretter fløy den som på skinner. Utslagene jeg satte opp på rorene er mer en godt nok for å fly skala manøver. Dersom du flyr den på 4s er det plenty med power og du kan fly rett opp så lenge du ønsker. Det er ikke vanskelig å ta store, runde og fine loops med denne modellen. Cuban eight ser utrolig bra og ekte ut. Modellen ser helt fantastisk ut i luften. Det er vanskelig å se forskjell på denne modellen og en ekte Spitfire. Jeg nyter virkelig å fly skala aerobatics med den. Slow rolls ser veldig bra ut. Dersom du ønsker kan du selvsagt fly knife edge, inverted og alle mulige ikke skala manøvre. Jeg synes ikke det kler en slik flott skalamodell, men det er mitt syn. Modellen oppfører seg som en mye større modell i luften, og jeg opplever at den har god autoritet og respons i alle hastigheter.

    Durafly har bygd inn «washout» i vingene slik at vingen først staller ut i senter. Washout er en svak vridning oppover av bakkant av vingene ytterst. De aller fleste fullsize fly har dette. Det betyr at den er veldig snill i luften til å være en Spitfire eller warbird og at den «kan» flys forholdsvis sakte. Jeg tok den opp i høyden og prøvde å provosere frem en stall, men den bare «mushet» snillt nedover. Selv i krapp sving ved lav hastighet flikker den ikke lett. Selvsagt kan den flikke, men da flyr du allerede alt for sakte og i feil angrepsvinkel…..
    Med 3s bateriene har jeg 5-6 minutters flytid. Med 4s batteriene har jeg ca 7 minutter. Den flyr helt topp på 3s, men du får ekstra fart med 4s. Topp hastigheten på 4s er vesentlig høyere en skala hastighet. Jeg fløy den stort sett på 50-60% throttle på 4s.


    ER MODELLEN FOR NYBEGYNNERE?

    Nei, denne modellen er absolutt ikke for nybegynnere. For å kunne lande og ta av med denne modellen, må man være en noenlunde erfaren pilot.


    KONKLUSJON:

    Jeg er veldig imponert over de siste Durafly modellene. (P-40N og Spitfire Mk1a) De har en flott finish, valgfrie klistremerker (decaler), god elektronikk og sist men ikke minst er de mer skalalike på alle områder enn noen andre tilsvarende modeller i markedet. Jeg mener helt klart at Durafly har satt en ny standard med disse modellene som er til glede for oss modellflygere. Det er få modeller som har gjort at jeg står å flyr med et dumt smil om munnen hele tiden – denne gjør det……og jeg skammer meg ikke over det J Flykolleger på stripa er alle enige i at dette er en flott modell på bakken og i luften. Denne modellen flyr utrolig bra, og er svært lettflydd for de som har litt erfaring. En flykollega sa til meg at han ville kjøpe denne modellen bare for å ha den på utstilling hjemme.

    PLUSSER OG MINUSER

    Plusser:
    · To sett decaler
    · Flyr bra på 3S 2200mAh batteri
    · Flyr ennå bedre på 4S 2200mah batteri
    · Lett å sette i sammen
    · Har fine panellinjer og en flott finish
    · Skala flaps med interiør grønn maling på insiden
    · Lett å transportere i nesten alle biler
    · Reservedeler tilgjengelig fra HobbyKing
    · Flyr skalalik aerobatics, som man bør forvente av en warbird.

    Minuser:
    · Du må kunne ta av og lande med en slik skala warbird
    · Det er noen støpemerker på overflaten, men HobbyKing har lovet at de skal være borte på produksjonsmodellen
    · På det høyre hjulet løsnet dekket fra felgen under en landing, slik at den bremset brått opp på høyre side Det resulterte i nose over og oppskrapet vinge. Easy fix med litt lim.
    · Man får store forventninger til neste modell!

    Det var kraftig og lav sol da bildene ble tatt, slik at det var litt vanskelig å få optimale bilder, men jeg syntes de viser hvor flott modellen er i sitt rette element – i lufta!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 21 before take off.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	100,9 KB 
Id:	55811Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 1.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	55810Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 2.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	55812Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 3.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	55813Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 8.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	55814Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 9.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	55815Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 15.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	55816Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Maiden 20 edit.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	55817
    Terje

    FW 190A8
    Bf 109F2
    Spitfire Mk1a, MkVb, MkXIV, Mk24
    P-51D
    Gloster Gladiator
    Sopwith Camel
    Tiger Moth

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •