Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Tips att väcka lipo?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Tips att väcka lipo?

    Hej! Har en 1s350mah som är helt död, räcker 15s och laddas fullt direkt mao har V gått för lågt i cellen , finns det några huskurer som har fungerat? 120kr/2st nya men ändå...

  2. #2

    Standard

    Var försiktig med LiPos om du inte vet vad du gör.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=15&t=3006
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Är alltid försiktig med batterier, speciellt med de bomber vi kallar lipo - batterier. ..

    Emellertid är detta en mycket liten bomb och som sagt, finns det någon huskur? Jag tänkte på att försöka använda min futaba laddare som laddar extremt sakta men laddar ju nimh-accar via servokontakt men det är ju bara att löda om? Funkar det med nimh-sändaraccladdare?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Är alltid försiktig med batterier, speciellt med de bomber vi kallar lipo - batterier. ..

    Emellertid är detta en mycket liten bomb och som sagt, finns det någon huskur? Jag tänkte på att försöka använda min futaba laddare som laddar extremt sakta men laddar ju nimh-accar via servokontakt men det är ju bara att löda om? Funkar det med nimh-sändaraccladdare?
    Det fungerar bra om du vill ha eldsvåda. Man måste ha en lipoladdare som kan mäta hur många mAh den kan ladda i cellen. Ibland har man många % kvar av kapaictenten ibland nästan inga. Om man har mindre än 80% kvar brukar jag kassera cellen. Jämför priset på huset med batteriet innan du laddar med NiMH-laddaren. Kan du tänka dig att kassera huset så ladda, annars batterihimlen (holken på återvinningsstationen)
    fredrik

  5. #5


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Har en 1s350mah som är helt död, räcker 15s och laddas fullt direkt mao har V gått för lågt i cellen , finns det några huskurer som har fungerat? 120kr/2st nya men ändå...
    Jag har lyckats få fart på såna batterier genom att skrämma igång dom med ett nätaggregat eller NiMh-programmet på laddaren. Man kan köra några sekunder tills spänningen ökat tillräckligt, och sen snabbt över till Lipo-läget. Det har lyckats flera gånger för mig med batterier som legat bortglömda länge.

    Om det nu är samma fel på ditt? Blev tveksam när jag läste inlägget igen....

    För säkerhets skull bör man ha batteriet i en laddpåse när man gör det här.

  6. #6
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jo da jeg har også lykkes at få liv i et "sovende" lipo med at bruge nimh programmet, men jeg har også lykkes at få varmen ut af dem. Jeg ved dette er en reel mulighed og går derfor altid ut på plænen når jeg prøver.
    Men oftes så bliver ikke batterierne særlig gamle etter en sådan opvågning. Dert er nok en grund til at de er faldet i søvn.

    Man lære bare ved at prøve. Man skal bare være sikker på at man tager sine forholdsregler.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Om det är så att du dragit ur din 1 cell LiPo så den har låg volt t ex under 3 volt kan det bli svårt att ladda den med en LiPo laddare då de inte klarar att ladda ett LiPo batteri som har för låg volt (ungefär 3-3,2 volt och lägre). Man kan då försöka ladda LiPo batteriet med en NiMh laddare på svag strömstyrka, ca 1/10 av LiPo batteriets kapacitetsvärde (i ditt fall 350/10= 35 mAh, eller 100 mAh funkar nog också då det kanske är svårt att välja lägre i många laddare) få upp volten i LiPo batteriet till ca 3,2-3,5 volt så att den sen går att använda en LiPo laddare som laddar upp LiPo cellen till 4.20 volt(=fulladdat).
    Du behöver en multimeter så du kan mäta volten på LiPo batteriet så du vet när du fått upp volten tillräckligt med NiMh laddning.

    Om du skall prova en sådan manöver så ha LiPo batteriet i en brandsäker LiPo påsen, i en lerkruka eller annat brandsäkert material.

    LiPo batterier tar skada av att bli helt urdragna, ju djupare desto större risk att det blir permanent skada och det kan bli dålig ork och sämre kapacitet på batteriet.
    Ditt 1 cell LiPo kan ju vara helkasst så det inte går att ladda upp det på sätt jag beskrivit.

    Jag har använt ovanstående metod nån enstaka gång när jag haft ett LiPo som jag råkat dra ur för mycket. Min LiPo laddare har även möjlighet att ladda NiMh. Det är Hyperion 720i SuperDuo 3 laddare jag använder.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-11-15 klockan 12:47.

  8. #8

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Labba inte med batteriet....
    Är det slut så köp nytt herregud...
    Jag har stor respekt för dessa batterier och skulle aldrig nånsin ens tänka tanken att börja labba med en till synes förbrukad lipo....
    Dumsnålt och kanske tom om man får säga så korkat...
    Köp nytt!

    //Pierre

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Pierre - inga experiment med en LiPo utan köp en ny istället. Dessa räddningsaktioner brukar dessutom sällan lyckas.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Och om du lyckas få igång LiPot skulle jag aldrig våga förvara det någon annanstans än ute på infarten. Skulle inte lita på acken ett dugg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns en snarlik tråd på Svenskt Modellflyg och det lyckades inte bra där heller = död ack även om den tycktes ta laddning.
    Roger

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Föreslår en kamera som kan filma med 120fps eller mer och slå en spik igenom (under säkra omständigheter)
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Föreslår en kamera som kan filma med 120fps eller mer och slå en spik igenom (under säkra omständigheter)
    Hej!
    Jag känner till lipo-säkerhet jag är ej korkad.

    Jag frågar då jag har läst och hört att folk lyckats m konststycket och jag vill få in el i accen för att kontrollera att minihelin som den driver fungerat - tänker ej köpa nya accar till en modell som ev ej fungerar väl om jag nu måste förklara mig.
    Jag är läskunnig och kan läsa varningstexter så nedlåtande kommentarer om hur farliga lipos är kan ni spara och försöka ge några bra tips för att få in ström i accen istället.

    Tack alla som faktiskt svarat på frågeställningen och inte läste "Snälla förklara nedlåtande hur snål och korkad jag är som försöker rädda en acc"...


    morgonhumör. ... men ibland känner jag att tonen kan vara lite vass här,:i områden där jag är experten (på gymmet tex) brukar jag vara mycket mer ödmjuk mot folk som gör fel och är nybörjare ån jag upplevt här från vissa håll.

    Mvh Gustaf

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    morgonhumör. ... men ibland känner jag att tonen kan vara lite vass här,:i områden där jag är experten (på gymmet tex) brukar jag vara mycket mer ödmjuk mot folk som gör fel och är nybörjare ån jag upplevt här från vissa håll.

    Mvh Gustaf
    Ja, jag håller med dig men samtidigt så motsvarar din fråga här att två killar på gymmet hänger hantlar mitt på skivstången i stället för skivorna och lägger sig under med hantlarna på 30kg dinglandes över huvudet. Då hade även en ödmjuk byggare rutit till innan någon skadar sig.

    Sen har jag också god lust att säga vad jag tycker, men det hoppar jag över i all ödmjukhet :-)
    Superhero

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ja, jag håller med dig men samtidigt så motsvarar din fråga här att två killar på gymmet hänger hantlar mitt på skivstången i stället för skivorna och lägger sig under med hantlarna på 30kg dinglandes över huvudet. Då hade även en ödmjuk byggare rutit till innan någon skadar sig.

    Sen har jag också god lust att säga vad jag tycker, men det hoppar jag över i all ödmjukhet :-)
    Tack!
    Jag har otrolig passion för de saker jag tycker om såsom denna hobby och jag känner INGEN som delar den med mig så mitt enda bollplank är här för mina frågor som är invecklade och många och jag förstår att jag tar stor plats på forumet.
    Emellertid så har mycket av mina frågor resulterat i bra trådar som förklarar mycket och gör det dessutom utförligt (tack vare er!) Men ibland blir tonen tråkig och så elitistisk - alla har varit nybörjare och jag skall ej känna att Jag inte skall posta en fråga eller en diskussion för att bli patronized av de gamla rävarna och så skall det ej vara.

    Ett DISKUSSIONSforum är till för diskussioner så om folk som jag ej startade trådar så skulle forumet röra sig mycket långsamt för att till sist dö ut.


    Ang liknelsen:
    En ödmjuk byggare hade rytit eventuellt, dock är BB är sällan duktiga varken tekniskt eller mentalt då 99/100 tävlande BB-MÄN i IFBB dopar sig (alla elitidrottare i princip, i de flesta idrotter, tror man annat är man Naiv, HGH syns ej om du ej gör biopsi just precis i den cell du injicerat i) då spelar träningen och kosten mycket mindre roll än en normal dödlig som inte behöver 200ggr+ testosteron (BB:s bread and butter)för att utveckla sin fysik.
    Så att någon tävlar betyder aldrig automatiskt att vederbörande gör allt rätt.
    Oftast tvärtom - jag har valt att träna fitness, athletic finess och bikini finess- tjejer då dopingen är mycket mindre utbredd där så där räknas hårt arbete.
    Jag har nu blivit en mycket professionell mycket välutbildad pedagogisk PT och hade enkelt skapat dessa två fiktiva killar till betalande klienter.
    Har man tillräckligt med erfarenhet och pedagogik så kan man skapa en klient av varje människa som gör något fel allt hänger på approach.

    Och liknelsen är inte lik alls egentligen, en mer rätt liknelse är någon som kör axelpress bakom nacken - han KAN skada axeln enormt, t o m få den ur led dock så kör han på med det år ut.och år in för just hans axelleder och kapslar samt rotatorkuffar klarar av det för hans biomekanik klarar det - precis som min acc KAN ev klara att få upp V och klarar jag det vet jag om jag skall investera i accar till farkosten i fråga.
    Som sagt det är en 1S350~MAH acc. Till en heli v911

    Mvh.Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2015-11-16 klockan 08:35.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det är bara att prova, antingen funkar den eller så har den tappat kapacitet så det inte funkar. Hur man gör har du ju fått tips om här, använd ett laddprogram (bly-ack, nimh eller vad det nu blir) som accepterar den låga spänningen till en början så spänningen går upp och kör sedan på lipoprogrammet i laddaren.

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej!
    Jag känner till lipo-säkerhet jag är ej korkad.

    Jag frågar då jag har läst och hört att folk lyckats m konststycket och jag vill få in el i accen för att kontrollera att minihelin som den driver fungerat - tänker ej köpa nya accar till en modell som ev ej fungerar väl om jag nu måste förklara mig.
    Jag är läskunnig och kan läsa varningstexter så nedlåtande kommentarer om hur farliga lipos är kan ni spara och försöka ge några bra tips för att få in ström i accen istället.

    Tack alla som faktiskt svarat på frågeställningen och inte läste "Snälla förklara nedlåtande hur snål och korkad jag är som försöker rädda en acc"...


    morgonhumör. ... men ibland känner jag att tonen kan vara lite vass här,:i områden där jag är experten (på gymmet tex) brukar jag vara mycket mer ödmjuk mot folk som gör fel och är nybörjare ån jag upplevt här från vissa håll.

    Mvh Gustaf
    Sorry om jag gjorde dig sur, tyckte mest det var ett ypperligt tillfälle för lite fysiska experiment snarare än anklaga snålhet eller liknande
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Sorry om jag gjorde dig sur, tyckte mest det var ett ypperligt tillfälle för lite fysiska experiment snarare än anklaga snålhet eller liknande
    Nej jag blev inte sur, på dig eller nån annan egentligen råkade dessutom quota dig, skulle skapat nytt istället !
    Jag bara ventilerade lite då jag gillar röka rör!
    Och reaktionen var inte för denna tråd bara utan en viss attityd jag mötts av i form av korta snorkiga svar utan relevans för frågeställningen. Men det är inte jätteofta heller, ni är ju grabbarna som hjälper mig framåt i hobbyn!

    Det var bara lite såhär jag kände ;
    - Kan jag väcka en acc!
    Svar
    - Du vet att batterier är farliga va?

    Må bäst! Mvh Gustaf

  19. #19

    Standard

    Jag tycker du kan testa vad du vill under säkra omständigheter, men jag skulle sedan rekommendera dig att göra dig av med acken (via ett saltbad några dagar). Det är inte värt risken att hålla tummarna för att ett dåligt LiPo ska vara pålitligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Tänkte jag skulle kunna ge en liten förklaring på vad den potentiella faran med ett "trött" lipo-batteri faktiskt är.

    Ett batteri kan representeras som en spänningskälla, seriekopplat med ett motstånd. Det här motståndet fungerar på lipo som ett mått hur bra batteriet mår. Det som sen händer när man drar ström från batteriet är att du får ett spänningsfall - Ju högre motstånd, desto högre blir spänningsfallet. Det betyder lägre kapacitet, och mer värmeutveckling. På ett lipo så kan den här värmeutvecklingen bli väldigt hög, och det är då det kan gå riktigt illa. Är detta motståndet (även känt som inre restistans, IR) högt nog så kan det gå väldigt fort när man belastar det. Och om en cell skulle bli skadad inuti batteriet, så kan det bli kortslutning inuti batteriet, och då säger det poff!

    Förresten, när man pratar om batterier med hög C-rating så är det just den inre resistansens som är låg, dvs. man kan dra mer ström ur batteriet utan att få så högt spänningsfall eller värmeutveckling!

    För all del experimentera, bara man har koll på vad riskerna är Du kanske redan känner till allt detta, men förhoppningsvis så är det någon som tycker att det är intressant att veta mer om batterier!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •