Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 110

Ämne: Östersundsträffen / RCFF Shootout (?) 30/6 - 3/7 2016

  1. #1
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard Östersundsträffen / RCFF Shootout 30/6 - 3/7 2016

    Nu är alla datum satta för 2016års Östersundsträff!!

    Anmälan gör ni på hemsidan: www.ostersundstraffen.nu


    För er som inte besökt oss tidigare har vi vår träff på Optansflygfält. Flygfältet som ligger ca 1mil från Östersund erbjuder stora gräsytor och en asfalterad huvudbana, vilket gör det möjligt för att flyga allt från jet till linflyg. På fältet huserar ett antal flygande klubbar inom olika flygsätt. Men under "vår" helg begränsas övrig flygverksamhet så vi får flyga ostört.

    Restaurang finns inom promenadavstånd vid flyg o lottamuseet förutom fiket i depån.
    Husvagnsplats/tältplats i anslutning till anläggningen. Närmsta affär mm finns inom 5km i Brunflo.

    Men framför allt har vi haft mycket trevligt och roligt under denna träff i alla år tack vare alla träffdeltagare, svenskar, skåningar och norrmän i en salig blandning.

    Klart värt att planera in i träffkalendern!

    Välkomna till 2016års förmodligen trevligaste modellflygträff mitt i Sverige!
    Senast redigerat av Micke.Falo den 2016-04-19 klockan 15:42.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tänkte anmäla mig till 2016 års meeting, men till min förvåning ser det ut som om jag redan är anmäld. Inte för att jag vet att jag gjort anmälan innan inbjudan kom ut, men det är bra att jag finns med på den självklara meetingsdeltagarlistan för då slipper jag göra anmälan själv.
    Självklart att jag kommer men det är lite surt att Kaj Krut han före.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Tänkte anmäla mig till 2016 års meeting, men till min förvåning ser det ut som om jag redan är anmäld. Inte för att jag vet att jag gjort anmälan innan inbjudan kom ut, men det är bra att jag finns med på den självklara meetingsdeltagarlistan för då slipper jag göra anmälan själv.
    Självklart att jag kommer men det är lite surt att Kaj Krut han före.
    24e Juli har jag en anmälan från dig.

    /Micke
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    OK, då var jag förutseende men det hjälpte inte, Kaj Krut hann före i alla fall.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Men Lasse, du får gärna byta plats med mig. Jag lär komma upp ändå, oavsett var jag står på listan! Anledningen till att jag står först är att jag anmälde mig innan vi for tillbaka hem till Skåne i somras. Det gäller att vara på hugget Lasse!

    Kram på er,

    Kay krut

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nämen så skall vi väl inte behöva göra, det är klart att du skall stå överst, jag försökte ju bara få igång dig och det lyckades tydligen. Det är så sällan jag ser dig på forumet, vad finns på byggbordet nu?

    En önskan om trevliga helger framöver.

    Lasse


    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Men Lasse, du får gärna byta plats med mig. Jag lär komma upp ändå, oavsett var jag står på listan! Anledningen till att jag står först är att jag anmälde mig innan vi for tillbaka hem till Skåne i somras. Det gäller att vara på hugget Lasse!

    Kram på er,

    Kay krut
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej för fasen Lasse, inte går man väl igång för så lite. Jag ville bara vara snäll och erbjuda platsen till dej. Nu får du ta chansen till nästa år.
    Jo, på byggbordet ligger en Sopwith Camel 1:4, en Micke Reves museiskalamaskin. Jag köpte satsen av Benny Carlsson för ett par månader sedan och den ska jag flyga med på Östersundsträffen. Jag har ju ett halvt år på mig att få den flygfärdig så det ska nog ordna sig. Mycket pill med många fina laserskurna bitar och en jädrans massa metalldelar som ska på plats.
    Jag hittade en förträfflig Asp 160-boxer för en tid sedan och den lär räcka för den här maskinen. Den passar perfekt bakom kåpan.

    Kay krut i Svedala
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0005.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	103,7 KB 
Id:	55715  

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ok Kay,

    Det ser riktigt trevligt ut med krysstagning med lina.
    Vi får kanske se bygget vidare i byggdagboken för det ser intressant ut.
    Jag har förhoppningen att få min Minimoa färdig till Östersund.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, nog kan det väl bli ett par bilder på f..styget vad det lider men någon byggblogg lär det inte bli för tiden räcker liksom inte riktigt till.
    Jag fick ett par ord med Mickes grabb nu i veckan och han menade att det gick minst lika bra att använda små trästag mellan spryglarna i stället för vajer. Så jag tror nog att jag gör så. Han bör ju veta, det är ju hans farsa som står för konstruktionen. Det går betydligt fortare med trästag och det syns ändå inte när klädseln kommit på. Jag återkommer på byggdagboken så småningom när det blir läge.

    Kay krut i Svedala

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Snart är det sommar och en ny Östersundsträff men för att överleva vintern skulle det vara trevligt att se några blänkare om vad ni planerar att ta med för modeller till träffen - nya eller gamla bekanta?

    Jag har startat ett nytt bygge som kanske hinner bli färdigt till sommaren...men berättar inte vad det skall bli ännu.



    MVH
    Kjell Nilsson

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Som jag skrev ovan så har jag också startat med ett bygge som jag tänkte ta med upp till sommarn. Tyvärr så går det nog inte att hemlighålla det här bygget. Alla ser ju att det är en dromedar, eller kanske rent av en Camel. Annars blir det väl ett par Cubbar som vanligt när vi åker upp. Det ryktas att vår vän Peter i Älmhult också har införskaffat ett par storcubbar inför nästa träff. Så det lär nog komma lite nya kärror också.

    Kay krut i Svedala
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0016.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	116,9 KB 
Id:	55800  

  12. #12


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det där blir fint! Vad är spännvidden?

    /Kjell

  13. #13

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Den är i skala 1:4 så spännvidden blir ca 2150 mm. Lagom för en 160 boxer om man inte har tankar på att flyga pylon med den!
    Jag tänker ge den id B3889, en replika som är byggd på mycket originaldelar. Den kärran har en rolig bakgrund, byggd i England, såld till USA, Nya Zeeland och tillbaka till USA. Var den finns nu vette tusan. För några år sedan hittade jag en film på tuben som visade en Camel som tappar kåpan i luften. Delar av denna fastnar i riggningen på kärran, sliter loss kulsprutan och ställer till det för piloten som dock kan landa utan större problem. Det visar sig att det är just denna kärra som jag nu bygger. Jag skall dock se till att fästa noskåpan ordentligt.
    Förebilden flögs av en gentleman som hette Clive Collett.

    Foto: Philip Treweek NZ
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01OMK097.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	55807  

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Var den finns nu, jo den lär tillhöra " The Vintage Aviator Collection" på New Zealand. Den är fortfarande i fullt flygbart skick och flygs enligt uppgift ganska ofta. Kul att ens kärra flyger i fullskala.

    Kay krut i Svedala

  15. #15


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det här är vad jag håller på med inför årets Östersundsträff. Gillar ju gamla dubbeldäckare och eftersom jag fick köpa en beg Seidel 7/70 i slutet av hösten passade en Sopwith Pup bra. Det är en byggsats i skala 1/3 från Balsa USA. Kanske blir den lite väl stor för motorn men en Pup i skala 1/4 blir å andra sidan för liten... Vi får väl se om det blir en användbar kombination.
    Som vanligt är ambitionen att göra en lagom detaljerad bruksmodell och inte gå "all in" vad gäller skaladetaljeringen.
    Kan väl också berätta att jag inte är så där väldigt nöjd med kvaliteten på byggsatsen. En del delar är i krokig lättplywood och stansningen är nog gjord men en ganska sliten stans. Stor skillnad mot laserskurna eller frästa delar. Inget av materialet i satsen är märkt på något sätt och ritningen en tämligen dålig kopiering där måtten inte alltid stämmer med de stansade delarna. Det blir alltså lite improvisation och gissningar....



    Motorn, som i grunden är en glödstiftare, kommer att bli konverterad till tändsystem från Rcexl och förhoppningsvis gå att köra på bensin. Jag har hittills tillverkat en magnetring som sitter på medbringaren och en hållare för sensorn. Tändstiften är med glödstiftsgänga så motorn är inte rörd på annat sätt än att medbringaren är svarvad för att göra det möjligt att fästa magnetringen.









    Rapport kommer när motorn är provkörd.

    MVH och Gott Nytt År!
    Kjell

  16. #16

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Skoj Kjell då får vi konkurrens i lufthavet, Ragnar med sin Fokker DR1:a och jag med min Camel. Det kan bli häftiga luftstrider över Östersund till sommaren.

    Vad gäller din byggsats från Balsa USA så lär du inte vara ensam om att inte gilla deras stansning. Jag har själv upplevt detsamma med en byggsats från dem. Däremot är jag mycket nöjd med den materialsats som jag byggt Camelen av. Micke Reeves har otrolig finish på sina byggsatser och dom är väl värda sitt pris. Bitarna passar så fint ihop så det blev nästan inget att slipa. Ritningarna är helt rätt, även om de inte visar allt men en van byggare klarar detta fint. Så ingen ska vara rädd för att bygga en modell från honom och jag kan verkligen rekommendera det.

    Jag vill passa på att önska alla modellflygvänner en god fortsättning på det nya året.

    Kay krut

  17. #17

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kjell.
    Trevligt att se den gamla 7-70:an får nytt liv och kommer till användning igen. Bra jobbat , och snyggt blir det.
    /Lelle

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Enligt den tradition vi drog igång i fjol så har jag från säker källa att det stundar skalatävling även under årets upplaga av Östersundsträffen. Vidare så har de svenske kokat ihop ett embryo till landskampen mellan Sverige och Norge som ska avgöras på Östersundsträffen 2016.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  19. #19
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Så här nära har det inte varit till träffen i år ännu...

    Planera in ett besök på årets kanske trevligaste träff.
    Ni lär få se några av projekten i denna tråd och även byggtråden flygas och kanske premiärflygas. Ett ypperligt tillfälle att andas modellflyg i ett par dagar.
    Anmäler er gör ni på www.ostersundstraffen.nu

    Välkomna!!
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  20. #20


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    ”FLY ONLY”-tävling på Östersundsträffen 2016 !!!


    Nu är det klart att det blir en ”Fly only”-skalatävling på årets Östersundsträff. Det är en enkel form av skala-tävling där alla typer modeller kan deltaga. Enda kravet är att modellen har en riktig förebild som har flugit. Det är till och med så att det räcker att modellen kan identifieras som lik den riktiga typen av flygplan, dvs den behöver inte vara lik en enskild individ. T ex som dokumentation för en Spitfire-modell räcker det med att visa en bild på en riktig Spitfire så att man ser att flygplanstypen är samma.
    Flygningarna består av ett enkelt program med start, rak förbiflygning, valfri manöver 1, valfri manöver 2 och landning.

    De valfria manövrerna finns beskrivna i FAI Sporting Code för F4C. Du kan ladda ner den kompletta dokumentationen här.

    Här hittar du reglerna för tävlingen och skisser på de valfria manövrerna.

    Alla manövrar har samma poängsättning. Domarna ger poäng 10 (för en perfekt manöver) och ner till 0 för en värdelös…
    Denna poäng multipliceras med K-faktorn för manövern och här har alla manövrar K=16. Man kan alltså få ihop 5x10x16=800 poäng för en helt perfekt flygning.
    Så ett taktiskt val är väl att välja manövrar som man kan utföra på ett bra sätt…

    Utöver själva manövrerna får man också poäng för:
    A/ Realistisk flygning
    B/ Motorljud/trottling
    C/ Flyghastighet
    D/ Harmonisk flygning, elegans
    E/ Manöverstorlek
    Här är K=4 och man kan alltså få ihop max 5x10x4=200 poäng på denna del.


    Alltså dags att välja ut viken modell du vill tävla med, bestämma 2 valfria manövrar och börja träna! Glöm inte att ta med en bild på modellens förebild som dokumentation.

    För att ge oss möjlighet att planera genomförandet på ett bra sätt vill vi att du talar om att du planerar att delta genom att ange detta i pilotanmälan.

    Du är välkommen med kommentarer och frågor i den här tråden.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •