Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: G-tune BorisB Betaflight

  1. #21

    Standard

    Ska testa! Har kollat lite på att kalibrera endpoints på min Devo7 sändare. Vettetusan faktiskt... Kör man Open pilot så anpassar man väl inställningarna i FC'n har jag förstått, och i Clean flight så behöver man alltså anpassa sändaren? Vågar inte ändra nåt i nån meny som jag inte förstår mig på, och hittar absolut inget varken i manualen eller på nätet, men får testa imorgon!

  2. #22

    Standard

    Du kan göra en kopia av din modell i sändaren. Då bråkar du inte med det som funkar. Visst är det lite tvärtom mot openpilot men iaf jag anser att det är bättre. Du ser allt visuellt direkt och genom att ställa värdena mellan 1000 o 2000 får du maximal upplösning när du sen flyger. Ofta brukar spakarna ligga på 1100 till 1900 o då förlorar du 20%, det är mer än märkbart kan jag lova.

    Märker du att dina värden hoppar sen i receiver tabben är detta normalt. Vanlig är att de skuttar upp o ner från 1500 ett par 2-3 steg.

    I cli tabben lägger du in då; o tryck enter efter varje rad.
    Set deadband=3
    Set yaw_deadband =5
    Save

    Vi sätter yaw dödläget lite högre så koptern inte yawar så mycket när vi rör gasen o kurshållningen blir smutsig (typ ingen kan puncha ut utan att råka dra spaken lite snett).

  3. #23

    Standard

    Härligt att få svar på frågor som har malt i huvudet en stund!

  4. #24

    Standard

    Har försökt få kontakt mellan radion, Devo 7, mottagaren RX703A, och Cleanflight utan framgång. Har vid tidigare tester sett rörelser i Cleanflight, men nu händer det inget! Får testa en annan dag igen!

  5. #25

    Standard

    Forskade vidare här med ett barn hängandes i varje ben! .
    Har fått kontakt, men ej med rätt kabel till cc3dn, kan inte köra Oneshot med denna setup. De svaren man hittar ligger på Open pilots forum som tyvärr verkar nerlagt!

    Lyckades få den att arma om jag drog på justeringsknapparna till både yaw och throttle, så nog behöver ändlägena justeras som du skrev Streber76. Nu ska jag bara komma på hur, eller om jag kan ändra nåt i radion.

  6. #26

    Cool

    halloj igen..jodå ställa in radion behöver nog göras,och du kan ställa in allt det som behövs i devo 7an.

    kolla sidan 41 o 42 i manualen så ser du hur du ställer in ändlägesinställning o subtrim. men du behöver ha kontakt med kortet i cleanflight o se hur värdena ändras i fliken "receiver" som det har skrivits tidigare..1000-2000 skal värdena vara o mittläget ska ligga på 1500.
    lycka till o Hoppas du får ihop det..
    http://www.moses-modellbau.de/mediaf...f%20DEVO-7.pdf


    //Patrik.

  7. #27

    Standard

    Yes, jag hittade inställningarna. Dock rör sig AUX2 precis som Throttle. Och jag har inte lyckats få kontakt med någon tre läges switch. Men jag lovar att ljuset i tunneln är skådat!

  8. #28

    Standard

    Prova ändra ordningen på kanalerna i receiver tabben. Olika märken har olika ordningar.
    Vet inte om Devo har nån speciell ordning på kanalerna för då kanske man måste ställa in manuell i CLI.

  9. #29

    Standard

    Provkörning i orkanvindar, check! Den går bra tycker jag, kopierade PID från en Qav210 jag hittade på Youtube! En fråga bara, tycker den rollar åt motsatt håll när jag drar på yaw spaken? Nåt man kan ändra på?

  10. #30

  11. #31

    Standard

    Det fick jag oxå göra, men jag menar att när jag drar på yaw, alltså roterar quaden åt vänster så börjar den rolla, alltså luta åt höger? Sjukt skumt

  12. #32

    Standard

    Det var svårt att se hela grenverket på träden utan löv så kraschade in i toppen... Dock gick det att få kontroll på quaden igen och det var inga större problem att flyga tillbaka med trasiga propellrar .. bra jobbat betaflight Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1448711636540.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	55836

  13. #33

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har lekt lite med Beta i dag. Flyger ruggigt stabilt men jag får inte Gtune att fungera.
    Startar Gtune medans jag flyger acro sen landar jag och Disarmar. Slår av Gtune och slår på. Men inget är sparat. Förslag?

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Det fick jag oxå göra, men jag menar att när jag drar på yaw, alltså roterar quaden åt vänster så börjar den rolla, alltså luta åt höger? Sjukt skumt
    Det är normalt vid flygning i rate/acro mode, så man får vara med och parera.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hoppsan_84 Visa inlägg
    Har lekt lite med Beta i dag. Flyger ruggigt stabilt men jag får inte Gtune att fungera.
    Startar Gtune medans jag flyger acro sen landar jag och Disarmar. Slår av Gtune och slår på. Men inget är sparat. Förslag?
    vet inte om du skriver "exakt" det du gjort... men G-tune save proceduren är: slå på den i acro mode och flyg runt(ju mer dess bättre).
    landa.
    1. Avarmera kortet(med Gtune på)
    2.slå av Gtune.
    3.slå på Gtune
    4.slå Av Gtune igen... sparat

    du kanske har gjort så här men inte skrev allt.. så jag bara tar proceduren om nån inte vet .

    //Patrik.

  16. #36

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Precis. Jag skrev tyvärr inte steg 4 men jag gjorde det.
    Har lagt på lite deadband utan resultat.
    Bara för att dubbelkolla så är acro när jag inte har något annat flygläge valt?

  17. #37

    Standard

    En fråga om G-tune. Jag tycker den öser på gör höga värden och quaden börjar skaka. T.o.m så skruvar börjar skruva ur sig. Ibland verkar den funka bättre än andra gånger. Är det några inställningar i g-tune eller?

  18. #38

    Standard

    stoppade i betaflight i grabbens fpv250 från hk som stått still ett år för att den inte flög nåt vidare med mycket "ringing" om du stötte till marken o upp igen..
    bytte reglage o stoppade i betaflight..vart en helt ny maskin! . helstabil när jag provflög i köket. aktiverade gtune o gick ut i mörkret o körde en acc i ljuset från lamporna..12-13sek/m i byarna o den flög förvånansvärt bra.hade gtune på hela tiden men kände ingen större skillnad.landade o gjorde save proceduren,kopplade upp den o inget sparat.. letade lite på nätet o hittade en förklaring som jag ju läst men inte tänkte på i blåsten.. o nej.. spakarna var nog inte stilla en microsekund ens.. ska prova imorron igen o se om det var problemet,har ingen maskin (4st) som gtune inte funkat på..

    //Patrik.


    Quote:
    Originally Posted by Redtail2426
    So I briefly tried gtune and it didn't save, I took off, flipped it on with a switch, after flying I landed and disarmed, turned gtune off, then back on, then back off. Then disconnected the lipo, and plugged into the gui and nothing was changed, did I do it wrong?

    Ma be you have to much jitter on your stick signals? You are using an PPM receiver? you can check un the GUI how stable and accurate your tick will be if you don't touch them. G-Tune will only get active if there is no stick input for a while. You may play with the two deadband parameters in this case:

    set deadband = 0
    set yaw_deadband = 0

    G-Tune will also only tune roll, pitch and yaw in Acro mode. Otherwise it will only tune yaw

  19. #39

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kan ligga något i att jag fladdrar med spakarna. Blåser tyvärr mycket i dag så ingen flygning i dag.

  20. #40

    Cool

    var ute o provade igen i dagsljus o kunde flyga med noll stick input emellanåt(fortfarande över 10m/s blåst) ..
    gtune funkade fin fint o den save ade (hur stavas dä?hehe ) som den skulle.

    fann oxo det kanske logiska sammanhanget med gtune, motorer o storlek/vikt(total)..

    sitter gamla RCX1804 motorer i denna(fpv250)(3S 1400mah) och Styrvärdena landade på Roll P8,9 Pitch P7,9 Yaw P 10,0.
    dessa motorer ä ju ganska klena så betaflight får uppenbara problem o styra så hårt den vill med så lite kraft, med höga P värden som följd o en "lite" vobblig maskin i den starka blåsten.helt ok o flyga men hördes att P är lite för högt.

    har en Glas Zmr klon med sunnysky 2204 kv2300 (4S 1400mah) med nästan samma totalvikt. här ligger gtune värdena på Roll P7,8 Pitch P10,0 Yaw 10,0 men den vobblar ingenting i blåst så betaflight når målet med kraft (P) den vill styra med.

    sedan har jag en Emax 250 nighthawk med "kloner" av sunnysky 2204 kv2300 (4S 1400mah) men med betydligt mera klös i motorerna.. samma totalvikt o storlek på maskin Men:
    StyrVärdena här går inte på något sätt att få över 5,0!?.. hur länge jag än gtunar eller hur mycket blåst det än varit.
    Roll P4,3 Pitch 4,8 o yaw 9,5(default).. så där finns mycket mer kraft o styra med än vad som behövs..

    inte någon supervetenskaplig utredning men en liten enkel sammanfattad förklaring kanske varför en del får (konstigt?) höga värden på gtune,och en del inte..
    vi har oxo märkt att maskiner med 4s blir lättare o tuna o flyger bättre än 3s are(ute). beror troligtvis då på Kraften motorerna kan styra med i högre farter!.

    nån mer som har samma erfarenhet?.. eller kanske åt något helt annat håll?..

    //Patrik.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •