Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: G-tune BorisB Betaflight

  1. #1

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard G-tune BorisB Betaflight

    Installerade Betaflight för ett tag sedan och har ett flertal ggr provflugit min quad och använt Gtune.
    Imbillar mig att flygegenskaperna blir bättre när jag aktiverar Gtune och flyger runt.
    Har däremot inte lyckats att spara efter avslutad flygning, någon som testat och vet hur man sparar?
    //Lasse

  2. #2

    Standard

    Såg nån film om det på Youtube. Så om minnet inte sviker mig. Flyg, starta gtune. Stäng av gtune, landa/disarma o sätt sen på gtune för att spara.

    Visst flyger den senaste betaflight grymt bra?

  3. #3

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Såg nån film om det på Youtube. Så om minnet inte sviker mig. Flyg, starta gtune. Stäng av gtune, landa/disarma o sätt sen på gtune för att spara.

    Visst flyger den senaste betaflight grymt bra?
    Tack, skall testas.
    Japp den känns riktigt bra.
    //Lasse

  4. #4

    Standard

    Såg en kommentar att gps inte funkar/borttagen. Är det så även på dom sista uppdateringarna ? (Naze)

  5. #5

    Standard

    Jag har precis fått fart på min första riktiga quad, en Eachine 250. Installerade Betaflight direkt, istället för Open Pilot. Verkar funka bra, tror jag. Vet inte riktigt vad jag ska vänta mig. Kör på Luxfloat standardPID.

    @Masv
    Jag tror att GPS är borttaget ur Betaflight för att lämna mer kraft till andra saker i flight controllern.

  6. #6

    Cool

    kan bara instämma.. har haft en zmr250 glasklon med cleanflight som jag inte fått bort småskakningar på..mest på roll..
    har missat betaflight totalt ..
    installerade igår fredag både uppdaterad blheli o betaflight..
    åkte ut i dag o körde en sväng utan gtune.. flög lite sisådär.. slog på Gtune nästkommande flygning och likaså de följande 2.. Jösses vilken skillnad!!. från 4.0 default P på roll o pitch,hamnade den på 7.8 o 10.0!!! rätt långt från default..
    ökade D på roll från 18 till 25 o den flyger bättre än någonsin faktiskt!. Boris B vet hur en racequad ska tunas iallafall,
    Hatten av! ska bli intressant o fortsätta fiintuna den lite till. flyger ju annars bra! provade o köra in i en gren o slog av ett blad vänster bak... skakigt som f-n men kunde flyga tillbaka o byta propp..otroligt!.


    här med ny propp


    kommer att byta till betaflight i fler.
    //Patrik.
    Senast redigerat av tragi702 den 2015-11-21 klockan 21:42.

  7. #7

    Standard

    Nån som har flashat en CC3D med Beta? Jag tror att jag lyckas i Open Pilot, men har inte riktigt lärt mig CleanFlight än, för visst är det i cleanFlight man tunar Betaflight?

  8. #8

    Standard

    Japp, jag kör Betaflight på en CC3D. Funkar fint. Det går fint att flasha BetaFlight genom OpenPilots configprogram GCS.
    Betaflight är en fork av CleanFlight och tunas precis som du säger genom Cleanflight Configurator.

    Behöver du instruktioner så sök efter FyreSG på Youtube.

  9. #9

    Standard

    Kan tipsa om att börja med gtune och sen gå över på blackbox. Tänk på att inte slappna av i flygningen under gtune annars börjar den dra ner värdena o att den justerar när man inte rör spakarna en liten stund.

    Min fossil flyger mycket bättre än vad jag klarar av...

  10. #10

    Standard

    Testade att flasha Beta, men hade svårt att förstå allt. Har bara kört Open pilot förut. Fick inte quaden att "arma". Får den dock inte att funka i Open pilot heller, börjar känna mig ganska less efter 4e kvällen på rad.

  11. #11

    Standard

    Om du skriver ner lite vad du har går det nog att få igång det. Betaflight kräver att du har esc med blheli version 14 och stödjer oneshot eller högre och att receivern är cppm eller sbus ansluten till datorn..
    Har för mig att pwm är avstängt iaf...

    Vad har du för grejer?

  12. #12
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Turbotom Visa inlägg
    Testade att flasha Beta, men hade svårt att förstå allt. Har bara kört Open pilot förut. Fick inte quaden att "arma". Får den dock inte att funka i Open pilot heller, börjar känna mig ganska less efter 4e kvällen på rad.
    Hade också problem att "arma", jag hade felaktiga värden på min_command & min_check , justerade o allt var ok.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Om du skriver ner lite vad du har går det nog att få igång det. Betaflight kräver att du har esc med blheli version 14 och stödjer oneshot eller högre och att receivern är cppm eller sbus ansluten till datorn..
    Har för mig att pwm är avstängt iaf...

    Vad har du för grejer?
    Härligt att ni vill hjälpa en hjälplös stackare! [emoji12] det är en CC3D, en Devo 703 mottagare (körde PPM). Esc var ej blheli, utan Storm Racings egna med okänd programvara. Har ett gäng Littlebees som ligger och dammar. Kan det vara därför den krångla för mig? Hittar liksom väldigt få inställningar Beta/Cleanflight, T.ex i Open pilot går man igenom en wizard för att ställa in både esc, motorernas lägsta värde, och sedan ändlägena för sändarens spakar och knappar. Hittar inget av detta i CF, kanske ska vara så? I OP kan man även välja hur quaden skall armas, och om den alltid skall vara "arm" hittar inget sånt heller..?

    Väldigt tacksam för er hjälp!

  14. #14

    Standard

    Som sagt måste du ha blheli ver 14 eller över - dina Littlebee har 14 o borde fungera direkt. Har du en programmerare bör uppgradera till senaste och sätta på dampened light och se till att PWM input är av. Nästa steg är att flasha kortet med betaflight och koppla upp dig med cleanflight configuratorn. Ha inte ESC inkopplade än mot styrdatorn än o proppar av! Efter varje ändring letar du upp save och sparar, tappar du kommunikationen till kortet disconnectar du o reconnectar - går inte det startar du om configuratorn.

    Gå in i configuration tabben och ställ in kortets orientering i board aligment så rörelserna matchar modellen under setup tabben - lägg den vågrätt och tryck på calibrate accelerometer. Gå tillbaka till config tabben och välj rx_ppm under reciver mode, aktivera även oneshot125 under esc/motor features. Memorera hur motorerna är positionerade på bilden av modellen och koppla ur allt som spänningssätter kortet. Koppla nu in dina ESC på rätt platser - observera att ordningen inte är samma som openpilots.

    Koppla in flygbatteriet och den borde vakna till liv o toner ur esc borde höras. Nu ska du konfigurera radion - sätt på den och koppla in USB mot styrkortet. Hoppar din motorer till o snurrar lite framåt o lite bakåt lite slumpmässigt måste du in i configuration tabben och ställa ner minimum command - många säger att 960 är ett bra värde men 1000 funkar bra på min.

    I cleanflight configuratorn går du in in i reciever tabben - kolla så det rör på i staplarna när du spakar radion - är kanalerna omkullkastade ställer du in det på channel map dropdown listen. När det är rätt måste du ställa in din radios endpoints så de första 4 kanalerna går från 1000 till 2000 och att de är 1500 när spaken är i mitten - detta är viktigt annars brukar dom inte arma. Jag vet inte hur man gör det på din radio men läs i instruktionsmanualen. Se till att du har en spak som är 3 läges som även den fungerar i configuratorn när du rör på den.

    Dags o ställa flightmodes - gå till modes tabben - välj din 3 läges spak kanal ur listan på angle och horizon, se till att angle aktiveras när du har spaken i botten och horizon när den är i mitten - standard är rate mode och för det indikeras inget läge.

    Gå till motor tabben - aktivera motor test notice och dra upp slidern på en motor - om den tvekar eller vägrar starta har du lite strul men det borde fungera, dra inte upp gasen om de tvekar även på högre gasvärden, de flesta motorer startar o snurrar fint mellan 1050 och 1150. Kolla genom vid vilket värde de snurrar fint utan att rycka och det skriver du in i configuration/minimum throttle, kolla även så de snurrar åt rätt håll o att rätt motor snurrar.

    Nu är du klar för pid inställning - gå in den tabben och välj pid controller 1 eller 2 - jag kör luxfloat som är 2 men alla gillar olika. Värden är rätt bra o den bör flyga utan att skaka med dom.

    Det är börja iaf... finns en massa filmer om cleanflight o jag föreslår att du tittar på dom på youtube för du kommer inte undvika att kunna det om du flyger en 250. Just det - du armar genom att dra gasen längst ned o till höger Disarm åt vänster - lycka till o kontrollera att modellens moterer stängs av när radion är avstängd!

  15. #15

    Standard

    Stort tack för en utförlig beskrivning! Jag ska testa vid tillfälle! [emoji2]

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Om du skriver ner lite vad du har går det nog att få igång det. Betaflight kräver att du har esc med blheli version 14 och stödjer oneshot eller högre och att receivern är cppm eller sbus ansluten till datorn..
    Har för mig att pwm är avstängt iaf...

    Vad har du för grejer?
    Du har uppenbarligen mycket mer koll på detta än mig. Men jag kör ett CC3D-kort med en mottagare som skickar PWM till kortet och ESC som inte kör OneShot. Så det går. Jag har inte riktigt koll, men mina ESCs ska vara någon SimonK-variant.

  17. #17

    Standard

    Du har rätt att det går. Men poängen går lite förlorad för om dina esc inte kan ta emot informationen fort nog så spelar det inte någon roll om styrdatorn jobbar på övertid. Det är det som är det coola med betaflight, Boris har fått ner looptiderna på gamla o billiga styrdatorer så att de pratar med 1:1 sampling mot gyrot och har ballare filtrering av vissa signaler, när du sen introducerar en komponent som inte håller måttet så får du helt enkelt inte ut allt den kan ge.

  18. #18


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vad är att föredra, Naze/6 eller cc3d?

  19. #19

    Standard

    Kom på att jag inte har någon BEC i mina Littlebees. Väntar just nu på en QAV210 ram med PDB. Kan jag testa mina Littlebees, och använda en extra esc med BEC för att driva FC och RX? Sorry för alla nördiga förkortningar! [emoji12]

  20. #20

    Standard

    Det funkar för test men det är nog säkrast att ta bort signalkabeln.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •