Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Mer el till LED:s?

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ha! Hittade fpkn! Här är en bild , tydligen står det 4.8-6V input! Men visst bör själva strips:en klara 12V?

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det där verkar ju inte vara alls det som du vill ha och som fyller dina krav. Varför envisas med den?

    Som sagts tidigare, en enkel styrbar switch: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-mottagarstyrd direktkopplad mellan 3 cells batteri och ledstrip. Med styrningskablen inkopplad till Rx ch5.
    /A

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det står working current 50mA. Det betyder att du inte kan höja strömstyrkan till dina leds. Ta den som ett lärdomskinköp och skaffa grejor anpassade efter flyg eller helt manuellt beräknade.
    Ett exempel: Min son ville ha leds till sin spitfire.
    Vi gick till kjell o co och skaffade högeffektsled, röda och gröna och vita (mer än 1 CD i ljusstyrka)

    Led är högst olinjära och vad som händer om du struntar i motstånd är att led:en blir varm av att strömmen går genom den, då sänks motståndet och strömmen höjs. Efter en kort stund (mindre än 1 sekund) smäller dioden och den dyra röken försvinner.

    Därför pratar alla om motstånd.

    Exempel på dimensionering.
    Jag hade 11,1V 3S Lipo som drivkälla
    texten på dioden sade spänningsfall 2,8-3,6V
    ström 20mA
    ljusstyrka 10cd
    Spänningsfallet över motståndet ska vara resten mellan batteriet och dioden,
    dvs 7,5-8,3V
    U/I=R ger 7,5V/20mA=375-415 Ohm, använd 390 eller 470 Ohm

    Läs text för att dimensionera motstånd på Kjell
    http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/...-och-berakning
    fredrik

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det står working current 50mA. Det betyder att du inte kan höja strömstyrkan till dina leds. Ta den som ett lärdomskinköp och skaffa grejor anpassade efter flyg eller helt manuellt beräknade.
    Ett exempel: Min son ville ha leds till sin spitfire.
    Vi gick till kjell o co och skaffade högeffektsled, röda och gröna och vita (mer än 1 CD i ljusstyrka)

    Led är högst olinjära och vad som händer om du struntar i motstånd är att led:en blir varm av att strömmen går genom den, då sänks motståndet och strömmen höjs. Efter en kort stund (mindre än 1 sekund) smäller dioden och den dyra röken försvinner.

    Därför pratar alla om motstånd.

    Exempel på dimensionering.
    Jag hade 11,1V 3S Lipo som drivkälla
    texten på dioden sade spänningsfall 2,8-3,6V
    ström 20mA
    ljusstyrka 10cd
    Spänningsfallet över motståndet ska vara resten mellan batteriet och dioden,
    dvs 7,5-8,3V
    U/I=R ger 7,5V/20mA=375-415 Ohm, använd 390 eller 470 Ohm

    Läs text för att dimensionera motstånd på Kjell
    http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/...-och-berakning
    OK, då använder jag dem bara som strobar för cool effekt och väntar till ett ny lösning. !helt värdelösa är de ej de lyser och hjälper med orientering men i mycket mörkt / becksvart går det ej.

    Är det någon som har något bra tips och länk kanske el beg!? skullen helst vilja ha blåa el vita ledstrips/rör längs hela undersidan av vingen 1540mm (eller inuti vingen men det verkar lite pilligt)

    Mvh Gustaf

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    OK, då använder jag dem bara som strobar för cool effekt och väntar till ett ny lösning. !helt värdelösa är de ej de lyser och hjälper med orientering men i mycket mörkt / becksvart går det ej.

    Är det någon som har något bra tips och länk kanske el beg!? skullen helst vilja ha blåa el vita ledstrips/rör längs hela undersidan av vingen 1540mm (eller inuti vingen men det verkar lite pilligt)

    Mvh Gustaf
    Det finns bra stripes på hobbyking
    fredrik

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Det där verkar ju inte vara alls det som du vill ha och som fyller dina krav. Varför envisas med den?

    Som sagts tidigare, en enkel styrbar switch: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-mottagarstyrd direktkopplad mellan 3 cells batteri och ledstrip. Med styrningskablen inkopplad till Rx ch5.
    /A
    Hade inga ljus alls på kärran och den var på sale i lokala butiken för 49!! Klart jag köpte!!!

    Frågan är om de lyser starkare med 6V än 4.8 då det står 4.8V - 6V!! ?
    Och detta är ju genom boxen, vad strippens själva klarar behöver ju ej vara samma? Ska de inte i regel klara iaf 12V eller 2s(7-8V)!?

    Tacksam Tack Gustaf
    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det står working current 50mA. Det betyder att du inte kan höja strömstyrkan till dina leds. Ta den som ett lärdomskinköp och skaffa grejor anpassade efter flyg eller helt manuellt beräknade.
    Ett exempel: Min son ville ha leds till sin spitfire.
    Vi gick till kjell o co och skaffade högeffektsled, röda och gröna och vita (mer än 1 CD i ljusstyrka)

    Led är högst olinjära och vad som händer om du struntar i motstånd är att led:en blir varm av att strömmen går genom den, då sänks motståndet och strömmen höjs. Efter en kort stund (mindre än 1 sekund) smäller dioden och den dyra röken försvinner.

    Därför pratar alla om motstånd.

    Exempel på dimensionering.
    Jag hade 11,1V 3S Lipo som drivkälla
    texten på dioden sade spänningsfall 2,8-3,6V
    ström 20mA
    ljusstyrka 10cd
    Spänningsfallet över motståndet ska vara resten mellan batteriet och dioden,
    dvs 7,5-8,3V
    U/I=R ger 7,5V/20mA=375-415 Ohm, använd 390 eller 470 Ohm

    Läs text för att dimensionera motstånd på Kjell
    http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/...-och-berakning

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns bra stripes på hobbyking
    Känns så krångligt att handla därifrån och kvalitén är inte konstant för att vara snäll. .
    Du vet inte någon bra svensk billig handlare! Mvh Gustaf

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Allt du behöver finns ju här: http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=124
    Din GT-controller var ju billig, men tyvärr ganska värdelös.
    /A

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Allt du behöver finns ju här: http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=124
    Din GT-controller var ju billig, men tyvärr ganska värdelös.
    /A
    Nja värdelös och värdelös, den gör sitt jobb och strobe-funktionerna är riktigt coola dock för mörkerflygning är den otillräcklig,
    jag tänkte på detta paket?
    http://www.hobbyland.se/gtpower-rc-1-5-och-1-8/3414-0
    Finns i lokala handlarens krympande arsenal, står ju superbright är lyskraft direkt i relation till antal volt eller är det mw - förbrukning jag skall gå efter?
    De olika ljusen spektrum skall vara olika starka är det någon som minns hur det var?
    Typ blåa starkast följt av vita och grön/röd skall ha minst synlighet?..

    Fan vad jobbigt att byta ledsystemet, trodde det skulle vara på permanent så det blir en del spackel och färg efter extraktion, de röda leds:en passar nog bättre på min framtida eflite blade 400 som kommer i månadsskiftet!

  10. #30
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Harald nyborg har nogle fine strimeler. du køber en lang linje på 5 m for ca 200 kr. Du kan så klippe av lige den længde du vil have. Så lodder du på et xt60 stik og kan kople dem direkte på dine batterier. Det funker som fan.

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vill bara bumpa denna, jag lade undan kontrollboxen och lödde på sladdar och täckte med krympslang och kopplade balanspluggen direkt till LED;sen och gissa om de lös upp! Har flugit så ett tag nu och är stormnöjd, tack!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •