Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: 120 m i tak?

  1. #1

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard 120 m i tak?

    Kanske finns tråd redan... Men måsta man kliva ur sin blåsa på 120 m i hela Svedalas luftrum nu för tiden förutom då i kontrollerade delar där det tom känns som det är förbjudet att bara tänka på konvektion?
    //

    Get high! Stay high!

  2. #2

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    158 visningar och 0 svar är också ett svar!

    tack och hej då kära hobby! 2 förbund och 3 klubbar får en medlem mindre!

    det var kul d länge det vara!

    Adjö!
    //

    Get high! Stay high!

  3. #3
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 201
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Här är Transportstyrelsens regler och anvisningar för obemannade luftfarkoster som svar på din fråga:

    http://www.transportstyrelsen.se/dronare

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  4. #4

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Tack Michael!
    //

    Get high! Stay high!

  5. #5

    Standard 120 m i tak?

    Det står ju faktisk "bör" gällande höjden på 120m...så länge man inte är inom kontrollerat luftrum skulle jag säga att man får flyga högre än 120m.
    Senast redigerat av Reine den 2015-11-17 klockan 22:39.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    "bör du inte flyga högre än 120 m" är det detta som får vissa klubbar att säga att du inte får...?

    Måste finnas fler termik o hangflygare här som gillar att det är "högt i tak" till skillnad från vissa motor/paragraf-flygare!

    vart är motståndet/debatten bland seglarna?

    //

    Get high! Stay high!

  7. #7

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Tack Reine!
    //

    Get high! Stay high!

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 439
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    "bör" är inget "måste".......
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Jag har alltså eldat på här i onödan?
    //

    Get high! Stay high!

  10. #10

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 117
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Transportstyrselsen har tydligen ändrat ordalydelsen för flyghöjd i okontrollerat luftrum från:

    "är begränsad till 120 meter i höjdled"

    till:

    "bör du inte flyga högre än 120 m"

    Exakt när de ändrade formuleringen har jag inte koll på, men det är nog ganska nyligen.

    Jag hade ursprungliga ordalydelsen kopierad så det stod tidigare (åtminstone i september) "är begränsad till 120 meter i höjdled" och det var den tvingande ordalydelsen som skapade en hel del rabalder bland oss modellflygare.
    Den nya formuleringen "bör" är ju inte tvingande, men man får ändå hålla i minnet att 500 ft/150 meter är lägsta flyghöjd i okontrollerat luftrum för fullskalflyget så man får förstås hålla uppsikt som modellflygare, precis som förr (innan Transportstyrselsens regler på deras hemsida om obemannade luftfartyg/drönare började gälla).


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-11-18 klockan 13:00.

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    227
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    TS har nu ändrat tillbaka till ungefär den skrivning som var i slutet på 2014. Hjälpte tydligen med lite rabalder. Men vad som händer när de gemensamma reglerna inom Europa kommer vet vi inte.
    Fullskalaflyget får flyga lägre än 150 m med specialtillstånd och det finns undantag för skärm och glidflygare liksom vid landning som ju kan förekomma där vi flyger av t.ex. ultralätt-flygare, helikoptrar m.m.

    /Ingemar

  12. #12

    Standard

    I grunden gäller samma luftfartsregler som tidigare, och fullskala har företräde mot modellflyg oavsett höjd. Men det är positivt att TS har ändrat skrivningen till bör eftersom det ger utrymme för sunt förnuft!
    Turbin: Tomahawk Futura 2.5 med Hawk 190R
    Elplan: För många

    Heli: Goblin 770/V-bar ~ Airwolf 800/Naza-H ~ Logo 500/V-bar
    ~ Blade 130X ~ Blade mCPx BL
    Multi: TBS Disco Pro quad ~ TBS Gemini FPV race-hexa
    Radio: Jeti DC-16 + Spektrum DX8/DX7 för BNF

  13. #13

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Då kurvar vi på och håller avstånd från fullskalan samt medlemmar som kommenterar "du vet att du inte får flyga högre än 150 m va" innan dom änns säger hej. Som tidigare alltså!
    //

    Get high! Stay high!

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    2 744
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Berglund Visa inlägg
    Kanske finns tråd redan... Men måsta man kliva ur sin blåsa på 120 m i hela Svedalas luftrum nu för tiden förutom då i kontrollerade delar där det tom känns som det är förbjudet att bara tänka på konvektion?
    Svedala ligger i Sturups CTR och du behöver tillstånd för att flyga där enligt länk ovan.

    http://www.madsen-system.se/luftrum/
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  15. #15

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 899
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Många kallar sverige för Svedala. Men när det gäller just Svedala eller Sturup så är det brutala behandlingstider 6 månader för resning av en 25 meters mast inom ctr
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    25
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    ja, Svedala är en trevlig del av Sverige som jag fått möjligheten att besöka en gång! Låter dock väldigt tråkigt met ctr problematiken...
    //

    Get high! Stay high!

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    510
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Helt rätt, förr kallade man Sverige i folkmun för "Gamla Svedala". Tyvärr så har "Gamla" fallit bort på senare tid och man hör nu bara, lite felaktigt, Svedala. Jag bor själv i Svedala och dessutom inom kontrollzon Sturup och att flyga på gräsmattan här lär vara olagligt enligt luftis. Tack o lov så ligger mitt klubbfält, Trelleborgs modellflygklubb, utanför kontrollzonen.
    Sturups flygplats, eller Malmö-Sturup som den också kallas, ligger i Svedala kommun och byggdes på tidigt sjuttiotal på en av Svedala kommuns absolut sumpigaste och dimmigaste platser, trots varningar från kunnigt folk.

    Kay krut i Svedala

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 330
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tycker nästan riktiga flygen skall ha gränser och regler som håller dem borta från oss segelflygare så de vet hur det känns, jäkla miljöförstörande flygplan ! Mina batterier laddas av grön el från uttaget (som i sin tur kommer från Uppsalas största spyende skorsten där brinnande sopor förvandlas till el och värne
    Nej skämt åtsido men dessa 120m; är det över havet eller över marken,? Så om jag hajkar upp för kebnekaise bör jag således kunna flyga över 1000m upp? Mvh

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 103
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Över havet, då blir det också lågt på vissa ställen.

    Det är barometern som bestämmer
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Standard

    Det måste väl vara 120 m AGL (över mark) som avses, för lägsta tillåtna flyghöjd för fullskalaflyg gäller 150 m agl i alla fall (utanför tätort) och logiskt sett borde dessa gränser hänga ihop.
    Turbin: Tomahawk Futura 2.5 med Hawk 190R
    Elplan: För många

    Heli: Goblin 770/V-bar ~ Airwolf 800/Naza-H ~ Logo 500/V-bar
    ~ Blade 130X ~ Blade mCPx BL
    Multi: TBS Disco Pro quad ~ TBS Gemini FPV race-hexa
    Radio: Jeti DC-16 + Spektrum DX8/DX7 för BNF

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •