Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: 120 m i tak?

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per-Fredrik Visa inlägg
    Det måste väl vara 120 m AGL (över mark) som avses, för lägsta tillåtna flyghöjd för fullskalaflyg gäller 150 m agl i alla fall (utanför tätort) och logiskt sett borde dessa gränser hänga ihop.
    Intressant tolkning. Hur vet modellflygaren på vilken höjd över mark flygplanet är i kuperad terräng? Ska vi installera radarhöjdmätare? Jag tror att den mest använda tolkningen internationellt är höjd från där man startat mätt med barometer.

  2. #22

  3. #23

    Standard

    AGL (Above Ground Level) är det som gäller för riktigt flyg och då är det detsamma för RC.
    QNH dvs höjd över havet är det vid FL 55 eller högre om jag minns korrekt.

    150m för fullskala utanför tättbebyggt område och 300m minimum över tättbebyggt område, vi pratar alltså AGL. intressant är att inget sägs om annan flyhöjd än 120m för RC....

  4. #24

    Standard

    Allt går att diskutera, i kuperad terräng skulle man kunna tänka sig att det inte stämmer då tar man snittet, skall man starta i en brunn eller från ett vindkraftverk och där nyttja dess fördelar tror jag man tar sig vatten över huvet. Dock vet jag inte hur reglerna är skrivna men tolkar det som att så fort du lämnar brunnen eller vindmöllan så är det marken som gäller som referens. Annat kan det ju inte vara, annars är det ett fall för domstolen. Jag har inte mycket till övers för hobbyflygarna men vi måste förstå att det finns kommersiellt flyg som kan komma lågt och då tänker jag på inspektion och ambulansflyg som skall flyga säkert fram. Och vilka felmarginaler kan man räkna med, felmarginal vid tryckmätning hos metrologen, felvisning på instrumentet i farkosten och kan vi lita på våra höjdmätare som finns i vissa modellfarkoster?

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    AGL (Above Ground Level) är det som gäller för riktigt flyg och då är det detsamma för RC.
    QNH dvs höjd över havet är det vid FL 55 eller högre om jag minns korrekt.
    QNH är ingen höjd, det är det aktuella lufttrycket på en godtycklig plats reducerat till havsytans nivå. QNH har inte heller något att göra med FL (flight level). Vid flygning på FL ställs höjdmätaren in på referenstrycket 1013,25 hPa oavsett vad det aktuella lufttrycket vid havsytans nivå råkar vara.

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Så här tolkar engelsmännen 120 m regeln som har stöd av deras myndighet CAA:
    4) The person in charge of a small unmanned aircraft which has a mass of more than 7 kg excluding its fuel but including any articles or equipment installed or attached to the aircraft at the commencement of its flight, must not fly the aircraft:
    :

    (c) at a height of more than 400 ft above the surface unless it is flying in airspace described in sub-paras (a) or (b) and in accordance with the requirements for that airspace.
    (i.e. in any uncontrolled airspace. A further point is that ‘above the surface’ means ‘above the point of launch from the ground’ and this has been clarified with the CAA on several occasions - Ed).

  7. #27

    Standard

    (i.e. in












    A further point is that ‘above the surface’ means ‘above the point of launch from the ground’ and this has been clarified with the CAA on several occasions - Ed).
    [/QUOTE]


    Precis så ställde vi in J-35 Draken i lumpen, dock kunde det bli problem när trycker plötsligt ändrade sig, kommer inte ihåg hur mycket det kunde slå i höjd.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Precis så ställde vi in J-35 Draken i lumpen, dock kunde det bli problem när trycker plötsligt ändrade sig, kommer inte ihåg hur mycket det kunde slå i höjd.
    1 hPa svarar mot en höjdskillnad på drygt 8 m enligt ICAOs definition av standardatmosfär. Inför förestående landning meddelades därför piloten det aktuella lufttrycket vid flygplatsens nivå (QFE) så att höjdmätaren kunde ställas in på detta referenstryck. Höjdmätaren visade då 0 m när flygplanet tog mark.

  9. #29

    Standard

    Jag tror inte att TS förväntar sig att modellflygarna utrustar sina maskiner med höjdrapporterande telemetri, "ribban" ligger nog på en betydligt lägre ambitionsnivå. I och med den ändrade skrivningen "bör" verkar dom sikta mer på att informera allmänheten att det huvudtaget existerar en lämplighetsgräns för hur högt man ska ta sin drönare.

    Så länge vi modellflygare håller oss undan från bemannat flyg, oavsett höjd, följer vi luftrumsreglerna (och utanför R/CTR såklart)

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det kommer nog att hända en hel del runt regelverket framöver. EU har tagit ännu ett steg mot reglering av drönare. ". Europe must in particular unleash the full potential of drones. That is why the Strategy proposes a legal framework to ensure safety and legal certainty for industry and addresses concerns related to privacy and data protection, security and the environment. In addition, appropriate investments into technology and innovation will secure Europe’s leading role in international aviation."
    http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6144_en.htm

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    QNH är ingen höjd, det är det aktuella lufttrycket på en godtycklig plats reducerat till havsytans nivå. QNH har inte heller något att göra med FL (flight level). Vid flygning på FL ställs höjdmätaren in på referenstrycket 1013,25 hPa oavsett vad det aktuella lufttrycket vid havsytans nivå råkar vara.
    Som gammal flygledare och pilot är jag mycket väl medveten om detta och det kan vara att jag utryckte mig lite vårdslöst och på ett sätt som när vi brukade prata kollegor emellan.

    Dessutom kan QNH i vissa fall ha betydelse för FL, om du har allra minsta kunskap så vet du detta.....

    Men nu är det inte detta som ämnet handlar om utan vår ev. begränsning på 120m och som jag förstått handlar om "bör" och inte "ska"?
    Senast redigerat av Halcon den 2015-12-08 klockan 09:17.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    ...Dessutom kan QNH i vissa fall ha betydelse för FL, om du har allra minsta kunskap så vet du detta.....
    Den enda inverkan jag känner till som QNH kan ha för flygnivåer är att variationer i QNH påverkar vilken som är den lägsta tillgängliga flygnivån ovanför genomgångshöjden. Bortsett från detta är såvitt jag känner till allt övrigt avseende flygnivåer oberoende av aktuellt QNH eftersom man istället använder ett fixt referenstryck, 1013,25 hPa.

    Vad gäller sakfrågan i tråden är det onekligen bra att Transporstyrelsen backat tillbaka till det som faktiskt för närvarande gäller dvs. max flyghöjd 120 m är en rekomendstion (bör) och inte ett tvingande krav.

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Den enda inverkan jag känner till som QNH kan ha för flygnivåer är att variationer i QNH påverkar vilken som är den lägsta tillgängliga flygnivån ovanför genomgångshöjden. Bortsett från detta är såvitt jag känner till allt övrigt avseende flygnivåer oberoende av aktuellt QNH eftersom man istället använder ett fixt referenstryck, 1013,25 hPa.

    Vad gäller sakfrågan i tråden är det onekligen bra att Transporstyrelsen backat tillbaka till det som faktiskt för närvarande gäller dvs. max flyghöjd 120 m är en rekomendstion (bör) och inte ett tvingande krav.
    Angående det sista stycket, de har alltså ändrat tillbaka till "bör"? För att vara övertydlig?

    Mao så bör jag ej flyga högre än 120m? Mätt utifrån den plats jag kastar iväg kärran från?
    Så länge detta inte är en luftballong eller liknande kan man alltså stå på en bergskedja och flyga runt och väldigt högt i förhållande till bergets fot? Man kan få väldigt vackra videofilmer i sådan terräng. ..



    (Jag förstår f ö inte denna "jag vet mest"-mentalitet som denna diskussion innehåller kring facktermer och liknande, oavsett hobby så blir det alltid så i forum det är väldigt tråkigt att man inte kan briljera med sin okunskap utan att bli halvt idiotförklarad pga nån har missat en teknikalitet eller missförstått en fackterm. Skulle vara mycket trevligare om alla var som de flesta;; trevliga och hjälpsamma)

  14. #34

    Standard

    AGL betyder above ground level och hänvisar till den aktuella höjden till marken du har just i det ögonblicket, alltså inte i förhållande till en start från Kaknästornet, Kebnekaise el. liknande.
    Ungefär som en missil som flyger med terrängföljande radar.

    Vad jag förstått av tidigare inlägg så har det alltså ändrats från ska till bör, rätta mig någon om jag har fel?
    Senast redigerat av Halcon den 2015-12-09 klockan 12:49.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg

    Jag förstår f ö inte denna "jag vet mest"-mentalitet som denna diskussion innehåller kring facktermer och liknande, oavsett hobby så blir det alltid så i forum det är väldigt tråkigt att man inte kan briljera med sin okunskap utan att bli halvt idiotförklarad pga nån har missat en teknikalitet eller missförstått en fackterm. Skulle vara mycket trevligare om alla var som de flesta;; trevliga och hjälpsamma)
    Jag håller med dig, men när någon ska spela besserwisser och citera Bestämmelser för Civil Luftfart rakt av för att spela viktigpetter och "titta vad jag kan" så måste man säga ifrån.
    Som du säger så tjänar ingen på det mer än han som tvunget ska försöka briljera.

    Däremot i mitt inlägg försökte jag svara på en fråga från Per-Fredrik och Ingemar men blev genast tillrättavisad och skriven på näsan. Tråkigt men vissa människor är funtade på det viset tyvärr.

    Hur funkar det på RC tävlingar med 120m, någon som vet? Har 120m följts rakt av eller?

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Jag håller med dig, men när någon ska spela besserwisser och citera Bestämmelser för Civil Luftfart rakt av för att spela viktigpetter och "titta vad jag kan" så måste man säga ifrån.
    I mitt inlägg försökte jag bara svara på en fråga från Per-Fredrik och Ingemar men blev genast tillrättavisad och skriven på näsan. Tråkigt men vissa människor är funtade på det viset tyvärr.
    Jag vet, såg det, därför jag skrev som jag gjorde, citerade dig bara för första stycket!
    Nu tar vi alla på oss våra bästa leenden och sjunger kumbaya i ring
    Kram

  17. #37

    Smile

    He, he ..!
    Du vill INTE höra min sångröst !!

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det kan vara så att det är just detta med tävlingsverksamhet som föranleder ,att TS använder ordet "bör". Inom flera tävlingsgrenar innebär tävlingsreglementet att man sannolikt överskrider 120 m höjd. Bästa exemplet på detta är segelflyggrenarna.TS har från olika håll, bl.a. undertecknad, uppmärksammats på de problem som skulle bli följden av ett "ska".
    Problemet kan återkomma beroende på vad som händer på EU-nivå där EASA för närvarande håller på att utreda förutsättningarna för ett samordnat internationellt regelverk.

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det är ett pedagogiskt problem för handlare och oss ute i klubbarna att förklara exakt vad som gäller och det lär vi kanske få leva med ett tag tills man kommit överens om vem som bestämmer över detta på Europanivå eller Sverigenivå och är noggrann med regelskrivningen. Transportstyrelsens senaste skrift är öppen för tolkningar. Synd att man inte skriver mer om sunt förnuft om flygets regler. Exempelvis att man ska flyga så att man undviker konflikt med annat flyg. 120 m går ju tolka på flera sätt inklusive att man inte behöver bry sig om annat flyg så länge man flyger utanför kontrolzon och håller dig under 120 m från där du står. Vi som kan något om flyg vet att det inte är en korrekt tolkning men begriper alla drönarköpare det?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flyg säkert.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	56037

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tror regeringar som använder drönare att bomba folk har full koll.. radiostyrda multikopterförare däremot..

    Sen betyder regler inte ett skit egentligen för de personer som bryter mot reglerna kommer fortsätta göra det oavsett hur reglerna och lagarna formuleras samt teoretiskt bestraffas då det är rätt svårt om inte omöjligt att faktiskt åka dit för nåt sånt om inte en olycka med andra personer eller egendom uppstått.
    Sedan vad den enskilde polismannen har för insikt i regelverk speciellt när det gäller sändare och mottagare är högst begränsad spekulerar jag.

    Rötägg finns alltid och kommer ställa till det för oss som försöker använda huvudet och det är närapå omöjligt att ändra på, boys will be boys liksom. .

    En fotnot att alla skall registreras i USA är löjeväckande, du kan köpa hur mycket vapen du vill i stort sett men ajabaja - registrera din rekreationella multikopter annars jäklar! Och sen använder de sina UAVs att mörda på distans..snacka hyckleri ..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •