Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 70

Ämne: 120 m i tak?

  1. #41

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg

    En fotnot att alla skall registreras i USA är löjeväckande, du kan köpa hur mycket vapen du vill i stort sett men ajabaja - registrera din rekreationella multikopter annars jäklar! Och sen använder de sina UAVs att mörda på distans..snacka hyckleri ..
    Jag tycker Terry Dunn beskriver på ett bra sätt hur tokigt registreringsförslaget i USA är: http://www.tested.com/tech/555995-wh...-registration/. Jag håller speciellt med om hans slutsats att det borde vara GPS styrda luftfarkoster är kriteriet för registrering i första hand då det är dessa som oftast flygs vårdslöst och högt.

  2. #42

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Jag har aldrig kört bil över gällande fartbegränsning vilket är orsaken till att jag aldrig kört av vägen! Därför tänker jag fortsätta och även följa dessa regler på exakt lika bra sätt som jag följer hastighetsbestämmelserna

  3. #43

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FelixContentus Visa inlägg
    Jag har aldrig kört bil över gällande fartbegränsning vilket är orsaken till att jag aldrig kört av vägen! Därför tänker jag fortsätta och även följa dessa regler på exakt lika bra sätt som jag följer hastighetsbestämmelserna
    240 km/h på motorväg eller flyga 240 meter högt? Jag tycker höjden är mindre farlig så länge man har uppsikt över flygområdet.

  4. #44
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Finns det någon officiell statistik om olyckor med radiostyrda luftfarkoster och människor/flygplan/bilar?

    Det känns spontant som vi hobbyutövare är så entusiastiska så vi gärna håller på sunt förnuft och inte gärna vill svärta ner hobbyn och resten av Sverige vet det, det verkar dock vara väldigt stor skillnad i allmänhetens åsikter och reaktioner beroende på luftfarkost - när jag flyger heli eller quad får jag ofta onda blickar till/från fältet och ibland spontana utrop; "FILMA MIG INTE!"

    När jag flyger fasta vingar är dock reaktionerna alltid goda och de flesta stannar för att samtala och titta på när jag flyger lite - många är intresserade och har haft egna pojkdrömmar om radiostyrda flygplan då alla pojkar nån gång drömt om att bli pilot, kom ihåg när SAS lät mig som ung pojke med stora tindrande ögon gå in i cockpit på charterplanet till Mallorca och "flyga planet" och det var det enda jag minns från den resan..ruskigt OT


    Varning för OTJag känner bara en person i hela världen som aldrig kört fortare än gränsen och det var min morfar - enda man bötfälld på motorväg för att köra för sakta (farligt som tusan på e4)

    Frågan är ju om det gör dig säkrare i bilen, återigen är regler till för de som följer dem, som du, att du slaviskt håller hastighetsbegränsningen skiter nog olyckan i...skit händer ändå i verkligheten.

    Jag har tagit del av brittiska studier gällande "average speed cameras" där det framkom att förare som tänker mycket på att hålla farten (tittar ner på visaren mycket) löper många gånger större risk att kollidera...försökte hitta studien men du får ta mig på mitt ord...

  5. #45

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Finns det någon officiell statistik om olyckor med radiostyrda luftfarkoster och människor/flygplan/bilar?
    I USA försökte man titta på antal allvarliga incidenter men man hittade bara 10 st på ett år ungefär fast flygmyndigheten fick det till över 700. http://www.modelaircraft.org/gov/doc...ata_091415.pdf. Visar hur tokigt det kan bli med statistik. Försäkringsbolagen vet nog en del om verkliga olyckor men det brukar inte vara officiell information.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Finns det något dokumenterat fall när det inträffat en kollision mellan en rc segel kärra och något fullskalaflyg?
    //

    Get high! Stay high!

  7. #47
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Berglund Visa inlägg
    Finns det något dokumenterat fall när det inträffat en kollision mellan en rc segel kärra och något fullskalaflyg?
    Jag kan inte hitta något i alla fall och @?speciellt inte i Sverige, luftrummet är väl stort nog för båda? jag antar att folk gör som jag om jag ex hör en helikopter komma vet jag att förmodligen är det ambulansen/polieen och de flyger lågt, riktigt lågt, och då är det bara till att landa tills de är ur hörhåll, vi gör väl alla så? Då blir det inga fatala olyckor , Mvh Gustaf

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har haft en kollision mellan RC-flyg och fullskalakärra (privatflyg) på den tiden vi flög RC och fullskala på samma fält - alltså för typ 35--40 år sedan. Allt gick bra så inga personskador men skada på fullskalakärrans ruta och givetvis på RC-kärran. Kommer dock inte ihåg detaljerna runt detta.
    Roger

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Sunt förnuft kan vara en bristvara ibland verkar det som! Tror det blir svårt att komma åt detta för TS! Lika bra att registrera alla fåglar samt begära färdplan, transponder och dubbelriktad radiokommunikation för våra kära fjäderprydda vänner i skyn!
    //

    Get high! Stay high!

  10. #50
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Berglund Visa inlägg
    Sunt förnuft kan vara en bristvara ibland verkar det som! Tror det blir svårt att komma åt detta för TS! Lika bra att registrera alla fåglar samt begära färdplan, transponder och dubbelriktad radiokommunikation för våra kära fjäderprydda vänner i skyn!
    Ja naturligtvis! Speciellt med tanke på att fåglarna landar och startar precis hursomhelst och dessutom i ctr-zoner!

    vi får skicka en kommitté av byråkrater och ornitologer för att tala med ledningen för fågelllivet (förmodligen en arg struts som inte flyger)för att utarbeta flygplaner för migreringen. .

    Hörde att efter 21:a december i USA skall alla obemannade luftfarkoster över 250g registreras och upptill 27000USD I böter för ej reggad farkost ! Lyckligtvis så berörs ej frisbee, ballonger (under 250g) och leksaker under vikt. Dock då är väldigt mycket "RTF" leksaker över 250g , såna väldigt populära helikoptrar och microquads väger runt där, frågan är vad leksakstillverkarna ex airhogs skall göra? Börja göra allt i 249g eller hoppas att registreringen ej skall hindra inköp av dessa leksaker då registreringen kommer kosta 5usd i början. . Man kan spekulera i att det blir olika klasser/priser senare t o m linstyrda flyg berörs av detta!!!

    Och detta är säkert mycket effektivt mot folk som tänker begå brott med modeller (airdroppa in droger på anstalter ex som tydligen sker oftare än vi känner till här i sverige)eller så struntar dessa kriminella element /och frifräsarna i registreringen alternativt kopierar grannens regnr och kör på exakt precis som vanligt annat än de nu kan tjäna mer pengar på det då det nu är högre risk för dem och det resulterar automatiskt i ett högre pris för de som betalar för den illegala tjänsten.
    En kommitté av byråkrater förstår aldrig denna dynamik och om de gör det så är det ingen som vill ta upp det, det har ju med verkligheten att göra och kommittén avskyr verkligheten - allt ser så mycket bättre ut i mötesrummet med kaffet och bullarna. . - i sverige är det också byråkrater av rang som bestämmer i dessa frågor så vi kan nog vänta oss något liknande här.

    Detta är en riktig pudel av USA tycker jag och NZ är inte långt efter.

    Vi får alla vara försiktiga hur vi använder våra grejer närmaste åren för de(tidningar) skulle älska att en olycka händer med en quad så de kan börja mediacirkusen - detta har hänt ex i Norge och Danmark med hundraser såsom pitbull, amstaff och likn då idiot ägare hade använt sina brukshundar till våld/självförsvar och istället för att gå på idioterna och utbilda dem så förbjöd de hundraser. .Mao jag hade en jättefin jobbmöjlighet låst i Norges största fitnesskedja som gymansvarig (högsta höns) osedd bara utifrån referenser och att jag är svensk med bostad, hög lön och firmabil!

    Började göra mig klar för flytt då jag fick information att mina hundar ej är tillåtna i landet som al-qaida och det vsr riktigt jävla surt.
    Liknelsen är mycket träffande och är vi inte snabba så kan detta drabba våra farkoster !

    Vi kanske borde bilda ett eget organ för detta innan regeringen bildar någon dum lag?
    Mvh Gustaf

  11. #51
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg synes denne reglen om 120 m er helt hend i været, men det er lige galt at blande fuglerne ind i debatten.
    Der sker hvert år at fugler koligere med fly, store som små. Men vi må huske på at fuglene er væsentlig bedre til at beregne og flyve end vi nogensinde bliver.
    Jeg har sel oplevet det "store" at flyve me ørn så tæt på at jeg kunne hav rørt ved den.
    Jeg lå i min hangglider ca 100m over start. pludselig kom en stor skykke hen over mig, jeg var ikke i tvil om hvad det var, og rigtig der vender en jjjææættteeee stor ørn rundt fremom mig. Ligger lidt og stirre mig ret i øjnene for så at glide rundt 180 grader for at ligge paralelt med mig. Jeg blev red for hvordan skulle jeg nu flyve for at ungå kolisjon. Men det løste den, som den vil gøre med fly, når jeg svinget mot den var den bare et splitsecond om at lægge ind den samme glidebane. Afstanden var stortset den samme utanset hvordan jeg flyj. Vi var så tæt at jeg uten problem kunne se pupilerne i øjenene på den og de små fjer rundt øjnene blafre lidt i vinden. På ingen tidspungt var der kolisjonsfare. Ikke om jeg havde prøver havde jeg haft chance til at træffe den.

    Jeg ved at en hangglider er meget langsomt fly ca 30 - 70 under sorring. Men fuglene vil altid unvige dersom de kan og de har meget godt koll på hvad som kommer i deres retning. Når kolisjoner sker mellom fly og fugler er det i all hovedsag under letting. Fuglen skremmes da op og prøver at flygte ved at tage til vingerne. Og letter da direkte op i flyets bane.

    Så at blande ind fuglene i denne diskution tror jeg vil give ris til egen røv da agumentet ikke holder fem fjer.

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Har själv kurvat med en ormvråk upp till 2000 m på den tiden jag flög fullskala! En riktig naturupplevelse! Och nästan varje gång man hittar bra stig med sin rc seglare så är det någon fågel där och härjar! Mycket riktigt så har dom mer koll än vad vi någonsin kan ha... Poängen är inte att blanda in fåglarna... Bara ett sätt att understryka hur absurd denna fråga hanteras!
    //

    Get high! Stay high!

  13. #53

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    En anledning till att det blir absurda regler är att man vet vad det blir för typ av skador på flygplanet vid fågelkollisioner men ganska okänt vad som händer vid drönar kollisioner. Och ironiskt nog beror det på att vi modellflygare har skött oss genom åren men att det nu de senaste åren dykt upp oansvariga flygare som med GPS kan flyga på höga höjder och dessutom flyger på alla möjliga platser.

  14. #54
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    En anledning till att det blir absurda regler är att man vet vad det blir för typ av skador på flygplanet vid fågelkollisioner men ganska okänt vad som händer vid drönar kollisioner. Och ironiskt nog beror det på att vi modellflygare har skött oss genom åren men att det nu de senaste åren dykt upp oansvariga flygare som med GPS kan flyga på höga höjder och dessutom flyger på alla möjliga platser.
    Precis! Dessa är problemet och kunskap är enda vapnet som fungerar mot dem, dessa människor kör bil utan körkort, finns lag mot det med fängelse på straffskalan och man måste registrera sitt fordon men vet ni? Vissa Folk skiter I det och samma här, vi kan skapa regler och lagar i evighet utan att komma åt de som skapar ev problem, dessa människor kan man bara förändra med respekt och kunskap utan att döma eller nedvärdera.
    Detta är tyvärr något byråkrater ej förstår och tydligen oberoende av land.
    Borde vara skottpengar på byråkrater och kommittéer känner jag ibland när man skördar resultaten och dessutom betänker att jag betalar deras lön...
    Mvh Gustaf

  15. #55

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    EASA säger 150 m höjd. Varför är det lägre i Sverige?
    EASA har satt en 50 meters gräns til hus och människor som jag antar är en rimlig gräns med tanke på filmning. Varför finns det ingen en sådan gräns i Sverige?
    Ingen samordning länderna emellan är min slutsats.
    https://m.youtube.com/watch?v=5Xs_eVx4nuw
    https://easa.europa.eu/system/files/...eaflet_web.pdf

  16. #56

    Standard

    I Finland är det 150 m för RC-flygarna (som högsta tak).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #57

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    29
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Gimo flygklubb/Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Bra länk Michael!
    //

    Get high! Stay high!

  19. #59

    Standard

    Vart tredje hinder saknas på flygkartor...
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3954480.ece

  20. #60

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •