Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 70 av 70

Ämne: 120 m i tak?

  1. #61

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Om man nu missar en massa vindkraftverk som är mer än 120m
    tex
    http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...cle3954554.ece
    Då förstår jag inte varför det jagas små drönare överlag.
    Jag tycker det räcker med begränsningar där det är skäligt, tex förlängningen av start/landningsbanor.

  2. #62

    Standard

    Känns som att dessa människor som håller på med dessa regler borde sätta sig ner, lista upp ALLT som kan vara i vägen, ställa till det, osv. Och ta sig en funderare på var de EGENTLIGEN borde fokusera. Typisk modern byråkrati.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #63

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Transportstyrselsen har tydligen ändrat ordalydelsen för flyghöjd i okontrollerat luftrum från:

    "är begränsad till 120 meter i höjdled"

    till:

    "bör du inte flyga högre än 120 m"

    Exakt när de ändrade formuleringen har jag inte koll på, men det är nog ganska nyligen.

    Jag hade ursprungliga ordalydelsen kopierad så det stod tidigare (åtminstone i september) "är begränsad till 120 meter i höjdled" och det var den tvingande ordalydelsen som skapade en hel del rabalder bland oss modellflygare.
    Den nya formuleringen "bör" är ju inte tvingande, men man får ändå hålla i minnet att 500 ft/150 meter är lägsta flyghöjd i okontrollerat luftrum för fullskalflyget så man får förstås hålla uppsikt som modellflygare, precis som förr (innan Transportstyrselsens regler på deras hemsida om obemannade luftfartyg/drönare började gälla).


    /Bo

    Kikade på Transportstyrelsens hemsida lite idag och såg då att ändrat till:

    "Flyg inom synhåll
    Flyg alltid så att du ser din drönare. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig."
    https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/


    Nu är de tillbaka till tvingande 120 meter igen (sen när har jag ej koll på).

    Från "bör" (som i alla fall stod där i nov 2015) till den nu tvingande formuleringen (återigen).

    Nåja, jag flyger som förr, dvs med sunt förnuft, på de modellflyfält jag alltid flugit på tidigare.
    De ändrar allt sina regler ganska ofta tycker jag. Kommer säkert ändringar igen vad det lider.

    /Bo

  4. #64

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Vet inte vad remissvaren till TS resulterade i men tids nog får jag väl lära mig det.
    Kan informera att åtminstone en norrlandsklubb, MFK Vingarna i Umeå har fått påhälsningar från polisen då de av någon anledning flugit utan lov från flygledartornet. I övrigt har jag inte hört hur det förhåller sig på andra klubbar som ligger inom kontrollerat luftrum. Som tur är ligger Skellefteå RFK´s Lövlanda precis utanför CTR.

    /Ville

  5. #65

    Standard

    Vad hände med de som flög utan lov?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #66

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Måste rätta mig själv, det var inte i Umeå de hade fått polisbesök utan i någon Stockholmsklubb där de hade flugit för högt respektive olovligt. De fick ingen påföljd mer än en tillsägelse.
    En slutsats man kan dra är att tornet i alla fall har en viss kontroll över syndarna, man är alltså inom radarsynhåll när man flyger inom CTR. Sen hur långt tornet kan se är en annan fråga som vore intressant att veta?

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2016-08-21 klockan 21:33.

  7. #67
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När jag läser på transportstyrelsen så står det under rubriken "råd och regler". Råd är inte tvingande, regler är tvingande. Under råd och regler står 120m upp och 500 m i sida. De har kanske med flit gjort det otydligt.
    fredrik

  8. #68

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nää Ville, radarn ser nog inte en liten plastbit som åker runt på 50-100 meter. Jag gissar att du syftar på en händelse förra året på Hobbymässan, där jag själv tog snacket med polisen som besökte oss. Vi hade tusentals personer som tittade när vi motorkörde en jetkärra utanför dörrarna, och samtidigt filmade med en drönare. Drönaren gick en gång en bit över takhöjd och då stod en "ordningsman" i publiken som muttrade nått om höjden och ringde Brommatornet.
    Det blev inget mer än en trevlig pratstund med polisen.
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  9. #69

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Reine Visa inlägg
    Vart tredje hinder saknas på flygkartor...
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3954480.ece
    Jag tycker att förslaget att det skall vara tillåtet att flyga nära redan befintliga hinder, t.ex. master och vindkraftverk, upp till samma höjd som hindret är en utmärkt idé. Lägg helt enkelt modellflygfältet nära en mast.

  10. #70

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Johan_H Visa inlägg
    Jag tycker att förslaget att det skall vara tillåtet att flyga nära redan befintliga hinder, t.ex. master och vindkraftverk, upp till samma höjd som hindret är en utmärkt idé. Lägg helt enkelt modellflygfältet nära en mast.
    Finns inget om hur nära de får flyga ett hinder utanför tätort:

    Lägsta tillåtna flyghöjd
    6 § VFR-flygning får inte utföras på lägre höjder än de som anges nedan.
    1. Över tätort eller större folksamling: 1000 fot (300 m) över högsta
    hinder inom en radie av 600 m från luftfartyget, eller
    2. över annat område: 500 fot (150 m) över marken (vattnet).
    Ovanstående gäller inte vid start, landning eller när vederbörande ATS-
    myndighet givit tillstånd till flygning på lägre flyghöjd

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •