Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Baktungt vid hård vind!?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Baktungt vid hård vind!?

    Hej!

    Jag har som alla utan tvekan vet två seglare och jag nyligen fått tipset att ha TP nästan neutralt för bästa egenskaper vid segling.. Igår blåste det stadigt 5m/s och den flygningen var inte kul! Kärran betedde sig baktungt och i motvind i lågfart så ställde den sig t o n i hög alfa (går ej med.denna modell fms easytrainer )

    Så det tipset är att betrakta som värdelöst? ! Tänlte fortsätta köra lätt framtungt då det fungerat mycket bra hittills!

    (Tur att jag har flaperons , de räddade allt och gav mig tillräckligt låg fart att landa säkert och sakta i vinden)

    Tankar på detta?
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Standard

    Är kärran framtung så måste höjdrodret kämpa för att lyfta nosen. Det kompensationen blir fartberoende och kärran kommer pitcha upp/ner när farten ökar/minskar. Det är den här typen av effekt du känner av när du flyger i byig vind. När du flyger med konstant fart in i en vindby så ökar farten momentan mot vinden (trots att fart mot mark är konstant), kärran vill därmed stegra sig. Ju mer framtung, desto större borde denna effekt bli.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    En baktung modell kräver omvänt dykroder för att hålla "balansen" vid planflykt i normal hastighet.

    Kommer det en vindby ökar farten och då gör dyktrimmet att nosen fortsätter ned, farten ökar, nosen dyker mer etc. Man kan inte släppa en baktung modell med blicken i byig vind för då sitter den i marken.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Standard

    Det är nog ingen som föreslår en baktung modell utan man avser troligtvis en MER baktung modell (dvs neutral).

    Prova att stänga av motorn och lägg kärran i dykning där du testar beteendet vid olika dykhastigheter. Vill den pitcha upp eller ner när du höjer hastigheten?

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Den var rätt neutral med gasen av men den betedde sig mycket underligt , tror jag hade för neutral TP och tilsammans med att jag placerat nya kameran på flygkroppen i stället för under så ville kärran pitcha i motvind vid gaspådrag, tiden medgav inte en till flygning så jag provar idag igen men ändrar TP mer framåt och troligen känner jag igen kärran igen!

    Jag skulle verkligen vilja veta era erfarenheter av kamera placerad på olika platser, skillnader i beteende och den bästa platsen motståndsmässigt!

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Min Easy Star är inte precis det känsligaste flygplanet som finns, liksom jag inte heller är en jättekänslig flygare.
    Med det sagt, med Mobius på nosen är den påtagligt svår att trimma bra med motor av.

    Jag flyger helst utan kameran ditsatt.

    Då är det ändå så att kameran sitter på ett ställe som "skyms" pss att den inte ökar frontarean av flygplanet!

    TP ligger rätt då det är enkelt att flytta acken men det hjälper inte.

    Mina rena motorplan däremot märker jag inget på. Min Miniprop Magnum som har enormt mycket luftmotstånd överallt är i princip helt okänslig för kamera, samma med mitt 3D-plan. Märks knappt nån skillnad. Det hjälper väl att det sitter en propeller och drar antar jag.

    Ju "bättre" flygplan aerodynamiskt desto mer påverkan borde det bli med en kamera i vinden.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Min Easy Star är inte precis det känsligaste flygplanet som finns, liksom jag inte heller är en jättekänslig flygare.
    Med det sagt, med Mobius på nosen är den påtagligt svår att trimma bra med motor av.

    Jag flyger helst utan kameran ditsatt.

    Då är det ändå så att kameran sitter på ett ställe som "skyms" pss att den inte ökar frontarean av flygplanet!

    TP ligger rätt då det är enkelt att flytta acken men det hjälper inte.

    Mina rena motorplan däremot märker jag inget på. Min Miniprop Magnum som har enormt mycket luftmotstånd överallt är i princip helt okänslig för kamera, samma med mitt 3D-plan. Märks knappt nån skillnad. Det hjälper väl att det sitter en propeller och drar antar jag.

    Ju "bättre" flygplan aerodynamiskt desto mer påverkan borde det bli med en kamera i vinden.
    Hej! Ändrade TP till liite framtung och begravde kameran i en grav jag skar ut på toppen och nu blev allt bra! Mycket bra t om!

    Jag gjorde samma med min FMS let 13 glider-motorseglare och där var det 0 skillnad med och utan nya kameran,samma med TP där gjorde den tyngre fram och då fick den mycket bättre och förutsägbara egenskaper vid påslag av flaperons (ailerons:en är långa men smala och går hela vögen till vingens slut ut från mitten av vingen så inte optimal kanditat för flaps/flaperons men vid termik är flapsen bra och spoilers vid inflygning, dock motorbromsar jag med nån procent trottel och då bromsar kärran kraftigt utan att ändra flygvinkel... men det ser coolare ut att komma ner sakta med fulla flaps och kräver mer teknik och skall jag ha ett plan med mer än ett hjul att landa med på asfalt ex måste jag öva mycket på ultrasmooth landningar i gräset på magen.

    Däremot easytrainern! Den har ailerons (med sin långa kord är ails;en mycket långa längs m flygkropp!) Och där beter sig flaperons som jsg hade separata flaps då när jag vrider på dem får jag otroligt stabiitet, broms och en bättre "riktning av attack" inför inflygning och landning!

    Och att ha flaperons och airbrake/spoilerons på samma steglösa vred, vänster för flaps och höger för spoiler är helt underbart, i termik kan man verkligen skruva till exakta vingprofilen man önskar, mycket bättre än att ha det på switch, även en 3 - läges switch hade inte gett lika precisa förändringar!

    (Vad kör ni för inställning, rates och expo när ni landar? " jag switchar till 100%throw och 25%expo och stänger ned AILS-RUDR- mixen samt vrider till ca 30% flaperon och samma på Let13 Glider fast där blir det ca 25% flaperon efter broms med ca 15% spoilerons.)

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Det är nog ingen som föreslår en baktung modell utan man avser troligtvis en MER baktung modell (dvs neutral).

    Prova att stänga av motorn och lägg kärran i dykning där du testar beteendet vid olika dykhastigheter. Vill den pitcha upp eller ner när du höjer hastigheten?
    Det är en motorseglare den pitchar naturligt upp vid ökad fart! Den har också enorma stjärtfjödrar och stoor elevator och testade lite framtung (som jag alltid gjort tills detta tipset) och det flög och seglade som en örn trots kraftig vind ca 200+m alt
    Hade jag haft den neutrala TPN då hade det blitt giftigt! Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •