Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Vilket plan efter en EF-1 racer?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Vilket plan efter en EF-1 racer?

    Jag har en E-Flite Shoestring med pylonrace-setup och den har jag dopplat till lite drygt 160 km/h i planflykt, den går ungefär som den ska alltså. Ett riktigt välflygande plan tycker jag, känns ganska odramatiskt att flyga i fullfart på några meters höjd, flyger i stort sett lika bra inverterat också, behövs stöttas ytterst lite med dykroder.
    Eftersom den flyger så fantastiskt bra så känns det som om farten inte är så hög som den är heller, och nu undrar jag vad nästa steg är om man vill flyga fort.
    Priset får inte vara så högt, ungefär i linje med Shoestringen och storleken ungefär lika också så att jag kan köra med 3s eller 4s.
    De plan jag tittat på är i den här stilen:
    http://www.hab.se/flygplan/flygplan-...n-c-378-1.aspx
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-sport-1000-mm

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    (Inlägget blev avbrutet)
    Vilket plan ska jag välja och ihop med vilken motor och prop?
    En del av dem verkar vara riktigt snabba redan på 3s 2200, helt perfekt då jag inte behöver köpa nya batterier.
    Egentligen tänkte jag köpa GP Rifle 1M men började kolla lite mer och Hobbyking-planet känns lockande med tanke på att det är lite större och då syns bättre, men är det kanske lättare att få fart i någon av de andra modellerna?

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    nu undrar jag vad nästa steg är om man vill flyga fort.

    vilken motor och prop?

    En del av dem verkar vara riktigt snabba redan på 3s 2200

    Egentligen tänkte jag köpa GP Rifle 1M

    Hobbyking-planet känns lockande med tanke på att det är lite större och då syns bättre, men är det kanske lättare att få fart i någon av de andra modellerna?
    Tog lite nyckelord ur dina inlägg...

    Jag hade vänt lite på det hela och satt drivlinan i fokus. Här är det ju tydligt att du kommer få göra ett rejält avkall på hastighet eftersom du önskar hålla nere priset och använda en 3S acke. Men so be it. Då får man spinna kring det.

    Pylonmodeller är trevliga och går fort per instoppad effekt. Du skriver även propeller och det är förmodligen ett vettigt val om du är begränsad till en 3S acke. Vid dessa låga effekter är en 4.7x4.7 fortfarande vinnaren över diverse outrunners med större propellrar eller en växlad motor.

    Jag har ett exempel från mer än 10år tillbaka i tiden när jag visar hur exakt samma flygplan flyger med olika batterier. Först Nimh, sen 3S lipo och sist 4S li-po.

    En VIP på 69cm. Betydligt vettigare val än att gå på en 1meters maskin om du kör bara 3S. Ja, i vart fall om du nu vill åka fort. 1m maskiner behöver 4S minst och 1.3m sväljer ledigt 6S system, men då gärna växlade motorer och 10x23 propeller eller något sådant om man inte går på jetmotor.



    Jag är hyfsat smart och har klistrat in min data i filmerna så jag kan även tala om för dig hur fort det gick med bara en 5C 3S acke, 9.2volt vid måttliga 33A. Snacka om utveckling av ackarna! Det i sin tur ger ju att mitt exempel på 4S i filmen i princip motsvarar en modern 3S setup eftersom en modern acke håller nästan samma spänning som min gamla 4S. Hoppas du hänger med.






    €166 är helt okej pris http://www.carbon-vertrieb.com/shop/...oducts_id=1437
    Senast redigerat av henke2 den 2015-11-19 klockan 06:42.
    Superhero

  4. #4

    Standard

    Jag kan intyga att vip får bra, har en själv och imponerar varje gång.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Såg en VIP live för nån månad sedan och var riktigt imponerad

    Ett annat alternativ med 3S jag lyckats bra med är Funjet doplat den till 178, så inte rikigt lika slick i luften som VIP, men syns bättre i luften tycker jag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Ett annat alternativ med 3S jag lyckats bra med är Funjet doplat den till 178, så inte rikigt lika slick i luften som VIP, men syns bättre i luften tycker jag.
    Han vill åka fort... Funjet 178km/h på en 3S setup. VIP 278km/h på en skall vi kalla det 2.5S setup i mitt fall. Går inte ens att jämföra. Funjet behöver 6S för att gå som VIP på 3S.

    Kass förslag - motivering ovan
    Superhero

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett annat, enklare alternativ är väl att "dopa" EFF-1-racern med lite vassare motor och bättre ackar...
    Dessutom lite enklare att se än en VIP...
    Roger

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ett annat, enklare alternativ är väl att "dopa" EFF-1-racern med lite vassare motor och bättre ackar...
    Dessutom lite enklare att se än en VIP...
    Roger
    Svarar på tal här med.

    Dubbla farten kräver 4ggr så mycket power. Dubbla kraften kommer alltså bara ge i runda slängar 30% mer fart. Ca 200km/h med 6S setup med allt vad det innebär. Ny tyngre motor, ny tyngre ack, nytt tyngre reglage etc.

    Modern 3S acke i "VIP"(eller vilken 70cm maskin man vill) ger ju lediga 300km/h.(Funjet kräver en VASS 6S för att nå hit)

    Är det fart man vill åt så kommer det alltid bli lurigt att se maskinen. Fartupplevelsen hos en VIP i 300km/h motsvarar förmodligen en EF1 i 500km/h pga storleksskillnaden. Ofta är det alltså inte en siffra på GPS:en man vill åt utan en fartkänsla.(Åkte Airbus 321 igår en runda, satt och sörplade kaffe och småslumrade i 805km/h. Noll fartkänsla trots en kul siffra.) Åter igen levererar en VIP både roliga siffror och bra upplevelse till i sammanhanget små pengar.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Det här får jag säkert ångra, men kostade inte en GP Rifle hälvten av en Escape för ett par tre år sedan? Jag tittade på båda modellerna då men kände inte riktigt att jag var redo för en så snabb modell.

    Nu blev det en mild FVK Bandit istället, det passar mina ögon bättre med en större modell som håller sig under 250km/h.

    När det gäller Hobbykings modeller så är det lämpligt att läsa trådar på RC Groups, det brukar finnas för de flesta av HK's modeller. Det är ofta inte så rolig läsning, kineser tycks gärna vilja tumma på kvalitén även när de arbetar med exklusiva material.

    Jörgen

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Ted!

    Har du tävlat med din Shoestring? Om inte, locka då någon kompis att köpa en Invictus från HobbyKing. Ni kan börja träna tillsammans och sen kan ni åka till Dalarna och tävla. Pylon Racing och Aircombat är det roligaste man kan göra inom modellflyg.

    Om du vill flyga fortare så är det bäst att satsa på 4s batterierna. EF-1 modellerna är strömlinjeformade men inte tillräckligt "hala" för att gå 200+ km/h. Vill du köpa ARF eller kan du tänka dig att bygga själv?

    Lars

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
    Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
    Roger
    Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.
    Senast redigerat av McRegor den 2015-11-19 klockan 18:38.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
    Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
    Roger
    Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.
    Det verkar som om jag får titta på en Invictus igen, de började snacka om skeva modeller på RC groups precis när jag skulle slå till förra gången... Jag har en OS EF1 motor men jag är mer sugen på att prova någon av mina lite rappare motorer.

    Jörgen

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har f ö ingen aning om hur Invictus är kvalitetsmässigt men den går rätt fort med Turnigy-motorn och som vanligt med mycken hemlängtan...
    Han har en Sundowner också (tror det sitter en EF-rova i den) men den är inte riktigt lika snabb.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Varför inte den gamla fox modellen, minns inte vad den heter säljs av Staufenbiel(pylon modell), med 1kW i nosen ser det ut som andra står still. Och kostar runt en 1500kr, stor plats för grejorna, med mh43 profil som ger snälla egenskaper. Hur många kollar vilken profil?, det är avgörande för hastighet och egenskap.

  15. #15

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
    Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
    Roger
    Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.
    Hej Roger,

    Jag har nyss beställt den nya EF-1 motorn från HK, bara för att den verkar vara intressant. Det kliar i fingrarna att testa den i jämförelse med OS-rovan som jag tävlade med. Min Proud Bird loggade bara 170 när vi hade en laser-mätare i Pålsboda. Nu verkar det som att jag måste köpa en Invictus också bara för att lära mig nå't nytt.

    Lars

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lars,
    Nu är ju inte dessa hastigheter nåt som är jämförbart med när man flyger en pylon-bana utan bara försök att se hur fort den går att pressa men det kan ju ändå vara kul att ha som jämförelse. Och dom är som sagt loggade med en Futaba GPS-logger som sen är telemetri-kopplad till sändaren. Lånar bilden som togs efter flygningen...
    Roger

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11949377_954425614617233_3748531349986398942_n.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	55720

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Oj, här har det kommit svar, tyvärr har jag inte kommit in på sidan på hela dagen, som så ofta, är det bara mig det jäklas för?

    VIP:en gick ju fort men jag tror den kommer kännas lite för liten och svår att se. 69 cm är ju riktigt litet och jag är ändå hyfsat ny inom flyghobbyn så jag kanske inte riktigt klarar av en så liten och snabb modell ännu? Den ska övervägas i alla fall, om inte annat så kanske det blir ett köp längre fram. Man får tydligen aldrig nog många plan

    http://www.hab.se/escape-v2--pylon-m...431-c-378.aspx Den här ska ge ca 300 i fart och då borde jag kunna använda mina 4s ackar som jag har i Shoestringen, lite större än VIP:en så den känns nog mer hanterbar tycker jag.
    Jag behöver väl inte ha 300 i fart heller, 250 räcker nog gott till att börja med.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej Ted!

    Har du tävlat med din Shoestring? Om inte, locka då någon kompis att köpa en Invictus från HobbyKing. Ni kan börja träna tillsammans och sen kan ni åka till Dalarna och tävla. Pylon Racing och Aircombat är det roligaste man kan göra inom modellflyg.

    Om du vill flyga fortare så är det bäst att satsa på 4s batterierna. EF-1 modellerna är strömlinjeformade men inte tillräckligt "hala" för att gå 200+ km/h. Vill du köpa ARF eller kan du tänka dig att bygga själv?

    Lars
    Nej, jag tävlar inte men tycker det skulle vara kul att prova, eller åtminstone se en tävling först så man ser hur det går till.
    Var körs det tävlingar?
    Shoestringen körs såklart på 4s.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kompisen loggade 267 km/t i medvinden med en Invictus (EF-1). Hade HKs rekommenderade motor och 4S-acke.
    Så visst går det att flyga mycket snabbare än 160 km/t med en EF-1-kärra - om än i medvind. I lugnt väder och med hemlängtan så loggade han 246 km/t med samma kärra. Sen kan man givetvis flyga mycket snabbare med en VIP men min point var att man med relativt liten insats av jobb och pengar säkert kan få TS egna Shoestring att gå klart snabbare än 160 km/t.
    Roger
    Rättelse: Hans personbästa med den kärran är nu 276 km/t loggat med GPS.
    Jag kör med E-flites pylonmotor och fräscha 4s ackar, jag har även HK:s motor ligger här hemma men de ska vara likvärdiga enligt vad jag läst på RC-Groups. Där verkar de vara ganska överens att GPS-loggers kan visa väldigt fel och dopplermätningar är mer tillförlitliga.
    Jag tycker det låter helt galet snabbt för Invictus:en, den borde inte vara så mycket snabbare än de andra EF1-planen, då skulle alla köra det planet på tävlingarna.
    Be honom köra en dopplermätning och se vad den visar, det vore väldigt intressant att se om det blir någon skillnad.

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag kör med E-flites pylonmotor och fräscha 4s ackar, jag har även HK:s motor ligger här hemma men de ska vara likvärdiga enligt vad jag läst på RC-Groups. Där verkar de vara ganska överens att GPS-loggers kan visa väldigt fel och dopplermätningar är mer tillförlitliga.
    Jag tycker det låter helt galet snabbt för Invictus:en, den borde inte vara så mycket snabbare än de andra EF1-planen, då skulle alla köra det planet på tävlingarna.
    Be honom köra en dopplermätning och se vad den visar, det vore väldigt intressant att se om det blir någon skillnad.
    Exakt, bra spottat. Mäta med GPS är som att hoppa på badrumsvågen och ta högsta noteringen som sin vikt.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •