Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Vilket plan efter en EF-1 racer?

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Oj, här har det kommit svar, tyvärr har jag inte kommit in på sidan på hela dagen, som så ofta, är det bara mig det jäklas för?

    VIP:en gick ju fort men jag tror den kommer kännas lite för liten och svår att se. 69 cm är ju riktigt litet och jag är ändå hyfsat ny inom flyghobbyn så jag kanske inte riktigt klarar av en så liten och snabb modell ännu? Den ska övervägas i alla fall, om inte annat så kanske det blir ett köp längre fram. Man får tydligen aldrig nog många plan

    http://www.hab.se/escape-v2--pylon-m...431-c-378.aspx Den här ska ge ca 300 i fart och då borde jag kunna använda mina 4s ackar som jag har i Shoestringen, lite större än VIP:en så den känns nog mer hanterbar tycker jag.
    Jag behöver väl inte ha 300 i fart heller, 250 räcker nog gott till att börja med.
    Glöm exakta siffran. Blanda inte ihop storlek med olika svårt på det sättet. VIP på en lätt 3S setup vinner över Escape på alla plan i princip.
    Superhero

  2. #22

    Standard

    Man kan utnyttja "litenheten" till sin fördel, ett litet flygplan ger en mycket större fartupplevelse för samma hastighet. Jag har en 1.4m modell som ser ganska sävlig ut när den far förbi i 225km/h om man jämför med min lilla Hobbyking Funfighter på 600mm. Nu vet jag inte hur snabbt funfightern går men den går ju knappast mer än 150km/h.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Man kan utnyttja "litenheten" till sin fördel, ett litet flygplan ger en mycket större fartupplevelse för samma hastighet. Jag har en 1.4m modell som ser ganska sävlig ut när den far förbi i 225km/h om man jämför med min lilla Hobbyking Funfighter på 600mm. Nu vet jag inte hur snabbt funfightern går men den går ju knappast mer än 150km/h.

    Precis, sen är det ju ganska angenämt att ha lite mer att ge. Säg att en VIP flyger på din gräns till behagligt på halv gas medan EF1 med 6S "herre jösses" känns rätt tam redan första flygningen. Då kan man bara trottla upp sin VIP mer och mer ju mer varm i kläderna man blir. Fördelarna är många men svåra att förstå innan man själv gått den vägen.
    Superhero

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan bara intyga det Henke säger stämmer, Har flygit pylon racers i många år och var gång stannar allt upp när man kastar iväg de små rackarna.
    Jag säger till de som inte vet att det bara är en trainer och det är därför den är så liten. Börjar flygningen sakta så den håller sig i luften och flyger ett par varv. Då säger de oftast att den flyger ju bra. Då säger jag bra då börjar jag flyga och de tittar på mig undrande och sedan blir de flesta helt chockade och rädda.
    Favoriten är Stinger i 400 storlek.

    Ha en bra helg
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Favoriten är Stinger i 400 storlek.

    Ha en bra helg
    Stingern är värstingen i 400klassen, helt sinnes!

    Superhero

  6. #26

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Nej, jag tävlar inte men tycker det skulle vara kul att prova, eller åtminstone se en tävling först så man ser hur det går till.
    Var körs det tävlingar?
    Shoestringen körs såklart på 4s.
    Det är Sveriges Pylonflygares Intresseförening SPI som arrangerar pylontävlingar. http://spi.snell.st/
    Tävlingar körs varhelst en klubb vill arrangera, men ofta i Säter, Ludvika, Dala-Järna, Sala och Pålsboda och ibland också i Ljungby. SPI verkar inom SMFF för att kvalificerade piloter skall kunna tävla i EM och VM men i övrigt är SPI självständiga. I Sverige tävlar man i tre klasser, Quickie 500, Super-Quickie och F3d. Det är i Quickie 500 som man kan tävla med EF-1 modeller eftersom EF-1 och Q-500 går lika fort. I den internationella klassen F5d flyger man med elektriska hotliners men av någon anledning har det aldrig blivit populärt i Sverige. Jag tycker det är dags att några entusiaster som Henke2, Jörgen, Kenneth E m.fl. börjar testa den här sporten och att ni då flyger med likvärdiga plan.

    Flyg lågt!
    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2015-11-20 klockan 18:28. Anledning: Platser för tävlingar

  7. #27

    Standard

    Gillar tyvärr inte att tävla, om inte mot mig själv.

  8. #28

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag förstår mycket väl vad ni säger om storlek och fartkänsla men jag tycker ändå det känns som om de är lite för små, man måste ju flyga mycket närmare sig än med en enmetersmodell och det känns som om man skulle få krympa flygområdet och ligga på konstant sväng. Det är inte riktigt så jag vill flyga, de får bli en eventuell framtida typ av modell.
    Om vi riktar blicken mot de med minst en meters spännvidd, vad skulle ni rekommendera då, de skall flygas på 3-4s 2200-3000 mAh?

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Det är Sveriges Pylonflygares Intresseförening SPI som arrangerar pylontävlingar. http://spi.snell.st/
    Tävlingar körs varhelst en klubb vill arrangera, men ofta i Säter, Ludvika, Dala-Järna, Sala och Pålsboda och ibland också i Ljungby. SPI verkar inom SMFF för att kvalificerade piloter skall kunna tävla i EM och VM men i övrigt är SPI självständiga. I Sverige tävlar man i tre klasser, Quickie 500, Super-Quickie och F3d. Det är i Quickie 500 som man kan tävla med EF-1 modeller eftersom EF-1 och Q-500 går lika fort. I den internationella klassen F5d flyger man med elektriska hotliners men av någon anledning har det aldrig blivit populärt i Sverige. Jag tycker det är dags att några entusiaster som Henke2, Jörgen, Kenneth E m.fl. börjar testa den här sporten och att ni då flyger med likvärdiga plan.

    Flyg lågt!
    Lars
    Jag ska hålla koll på den sidan och åka och kolla på någon tävling nästa säsong

  10. #30

    Standard

    Då kan du ta vilken standard modell som helst, sedan är valet fritt. Vi har gett dig svaret på det du önskade, lycka till.

  11. #31

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Med min erfarenhet från EF-1 racing så anser jag att man måste ha en Hotliner som väger minst ett kg för att lyckas. Visst kan en mindre kärra flyga snabbt men inte särskilt länge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Polecat ready to go.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	164,6 KB 
Id:	55783
    Jag flög en Quarter Midget med 800W i en Mega-motor i somras. Den såg ut att gå märkbart snabbare än en EF-1, dock knappast mer än 200 km/h. QM Pole Cat hade 1000 mm spännvidd, 20 dm2 vingyta och den vägde 1400 g inkl landställ och ett 300 g LiPo.

    Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

    Lars

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Tävlingsmodeller för F5d skall enligt reglerna väga minst 1000 g och ha en vingbelastning på max 65 g/dm2. Det skulle vara kul att känna på en så'n nästa säsong. Det behöver inte vara värsta drivlinan för mig. Eftersom en sån hotliner inte har landställ så går det nog undan med 800 - 1000 Watt.

    Lars
    Modellerna som är poppis idag är kring 1.4meter, de flyger extremt fint som beskrivet ovan. Jag har flugit mycket med en Swist, denna går att köpa med delningabar vinge och klaff om man vill det. En bra sportsetup till denna är faktiskt en outrunner. Det pinnar på helt okej och prylarna blir inte stressade.

    Kolla youtubekanalen för fler exempel på drivlinor.




    Superhero

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Gillar tyvärr inte att tävla, om inte mot mig själv.
    Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.
    Superhero

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast racing tycker jag faktiskt är att tävla - det är då den riktiga nerven och spänningen uppstår. Att åka runt för sig själv kan väl vara kul ett tag - men när man är flera och som i pylon skall få det hela att fungera under flera varv och flera heat är det nåt helt annat än att köra fort på egen hand. Samma med t ex att åka RC-bil på bana - rätt ointressant att åka runt själv men när man står flera på startlinjen är det en helt annan puls. Men smaken är uppenbart som baken - delad...
    Så ni som är unga och snabba i skallen - testa tävlingsmomentet för det ger en helt annan dimension till detta med att åka fort...
    Roger

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Wink

    Möjligt att 50 år är ungt idag inom denna hobby, det handlar inte om att vara snabb eller kall. Mer att jag är så trög nu att det verkar som om jag är iskall i svåra situationer, så det som kommer sedan är en reaktion gjord för 2-3 sekunder sedan, men som musklerna inte aktiverats på ännu.//.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Precis. Tävlingar hämmar utvecklingen eftersom regler håller tillbaka på prestandan. Mitt val av pylonmodellsetup går tex dubbelt så fort som en F3D.
    Det ena utesluter inte det andra!

    Man kan förstås utveckla sin teknik och flyga med den så snart man har möjlighet. Sen kan man tävla som en annan del av hobbyn - om man har tävlingsarrangemang i närheten eller om man har tid att köra t.ex 30 + 30 mil.



    Fin analys av "paralysering" där Kenneth E !

    Man kan ju börja försiktigt på hemmaplan och flyga två och två med likvärdiga standardkärror. Sen kan man försöka sig på EF-1, först hemmavid och sedan tävla...


    Lars

  17. #37

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Då kan du ta vilken standard modell som helst, sedan är valet fritt. Vi har gett dig svaret på det du önskade, lycka till.
    Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.
    Vi får se vad det blir, det ska vara hyfsat lätt att få tag i grejerna också utan alltför dyr frakt från andra sidan Atlanten och inte alltför dyrt totalt sett med drivlina och allt.

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Jag tycker mest jag fick svar som gällde mindre modeller än de som jag länkade till i första inlägget.
    Kanske klura på om det inte är en röd tråd att ta upp om man frågar och får flertalet liknande svar om än annat än det man själv tänkt sig var "rätt" när man ställde frågan.
    Superhero

  19. #39

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!


    Ted!
    Mitt intryck av dina tre förslag i trådstarten är, utan att jag har sett eller känt på någon av kärrorna:
    1 – Alternativet Escape från HAB är kanske bra men jag tror den är för liten. Henke2 har rätt.
    2 – Great Planes Rifle EP Sport 1000 mm är för liten.
    3 – Reverb från HK ser ut att vara prisvärd och den finns i EU-lagret. Den har vingyta som expertkärrorna. Jag skulle välja den om jag inte hittar nå’t annat.

    Lars

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Ja, den där Swist från ajaeromodels.com ser läcker ut men måste det kosta 400€ plus drivlina för att det skall smaka??? Jämför * eller **** i Guide Michelin!

    Lars

    Det är en tävlingsmodell, det var du som drog upp tävlingar och att du ville känna på en tävlingsmodell. Om man nu förespråkar just tävling i pylonklassen så är det väl knappast 1-stjärnigt man skall ställa siktet på?

    Röd tråd
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •