Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Vilket plan efter en EF-1 racer?

  1. #41

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag kan ju köpa både en reverb och en VIP, när jag flugit bort eller kraschat den lilla så får jag hålla till godo med reverb:en ��

    Egentligen var ju rifle 1m den jag hade tänkt köpa och även beställde, men de kunde inte leverera den.

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Var hittar jag Stingern någonstans? Den modellen som jag hittar vid sökning ser inte ut som den på bilden i den här tråden.
    Den här hittar jag:
    http://www.topmodelcz.cz/index.php?&...detail&id=7348

  3. #43

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ted_B, Googla på "Stinger 400" så får du några intressanta svar!

    Denna berömda Stinger verkar vara en gammal (men underbart bra) produkt som är svår att få tag på numera. Av totalvikten på 360 g kan den tidens 7-cells NiCd-pack ha vägt 140 g. Med vår tids LiPo skulle man få halva batterivikten med ett 2S batteri som ger samma ström(20A) till en borstlös motor med mkt bättre verkningsgrad. Det blir då 140 Watt till 290 g flygvikt, dvs nästan 500 W per kg. Det borde räcka till >200 km/h vilket blir häftig flygning med en så liten modell.

    Kenneth E eller Henke2 har kanske recept på en häftigare drivlina till Stinger 400???

    I F5d-klassen kan du hitta El Nino från Topmodelcz.cz. Dyr men inte så dyr som Swist. Fråga Tomas på HAB vilket pris och spännvidd den egentligen har. Hab.se har olika uppgifter i sin webkatalog. Annars tycker jag att Topmodels Stinger 1, som du öppnade tråden med, har ett rimligt pris. Bygg på svängda vingspetsar så ser den ut som en hotliner. Det blir dock trist när den ena vingspetsen blåser bort...

    Lars

  4. #44

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    El Nino är för dyr.
    Stinger, gammal och svår att få tag på, då skippar jag den också, vill inte krångla utan det skall vara lätt att få tag på när jag väl bestämmer mig.
    Jag har kollat lite mer filmer på Youtube, HK Reverb på 4s verkar flyga ungefär som jag föreställer mig att jag vill flyga. Den har den storleken som jag egentligen vill ha också och jag såg någon som flög med 4s 2600, ungefär den storleken jag har,så den känns ganska lockande igen.
    Om jag inte hittar ett alternativ som känns helrätt med pris och storlek och batteristorlek så blir det nog en Reverb tror jag, den verkar säljas under ett par andra namn också, till högre pris dock.

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu är jag kanske jobbig på ett onödigt sätt, men... reverb är rena skiten jämfört med riktiga kompositmodeller. Det skiljer inte speciellt mycket upp till en europeisk modell och de är extremt mycket bättre på alla plan.

    Se det som du jämför Continentals dubbdäck med nån kinesisk kopia. Ser himla fint ut om man bara tittar på det men det är liksom livsfarligt att åka runt med.


    Du har dessutom redan fått länken till VIP i mitt första svar. Lite tröttsamt som du tycker mitt tjat är tycker jag det är när man inte ens orkar läsa de ganska omfattande svar som du får :-/ Varför jag fortsätter försöka ge bra svar är för mig en gåta, kanske för jag tycker det är synd när man lägger pengar på något som inte funkar... vem vet.
    Superhero

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Kenneth E eller Henke2 har kanske recept på en häftigare drivlina till Stinger 400???

    Lars
    Det roliga är att det inte behövs så extrema saker. En billig outrunner i nosen och man når riktigt fin prestanda på ganska låga effekter. 4S setup går över 200km/h alla dagar i veckan. Se video i mitt första svar som referens.

    Eller kontaktar man Jonas för en ritning av speedster 400 som alla dagar även den slår hobbykings reverb.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2885

    http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=12
    Superhero

  7. #47

    Standard

    Om man bortser från min oro för kvaliten på modeller från Hobbyking så tycker jag att Reverb ser ut att vara en trevlig modell. Jag har en FVK Bandit som är ungefär lika stor, de har aldrig varit kända för att vara högpresterande, men om min modell är representativ så är den åtminstone rak och sätter ganska bra fart om den får lite effekt. Jag flyger min på strax över 1 kW med Scorpion SII 3026 890kV, 5s2200, 13X6.5 propeller eller med 9X9 för lite fart. Jag har bara kommit att tycka om stiget i 13X6.5 propellern bättre. Men jag har en Scorpion HK3026-1400 som nog skulle vara bättre om man vill flyga fort med en liten 6X6 eller liknande. Reverb borde inte vara sämre.

    Jag är nog däremot på väg att gå åt andra hållet genom att köpa en EF1 modell, jag är nästan bara sugen på en HK Invictus...men då det verkar vanligt att de är skeva när de kommer så har jag dragit mig för att slå till.

    Jörgen

  8. #48

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu är jag kanske jobbig på ett onödigt sätt, men... reverb är rena skiten jämfört med riktiga kompositmodeller. Det skiljer inte speciellt mycket upp till en europeisk modell och de är extremt mycket bättre på alla plan.

    Se det som du jämför Continentals dubbdäck med nån kinesisk kopia. Ser himla fint ut om man bara tittar på det men det är liksom livsfarligt att åka runt med.


    Du har dessutom redan fått länken till VIP i mitt första svar. Lite tröttsamt som du tycker mitt tjat är tycker jag det är när man inte ens orkar läsa de ganska omfattande svar som du får :-/ Varför jag fortsätter försöka ge bra svar är för mig en gåta, kanske för jag tycker det är synd när man lägger pengar på något som inte funkar... vem vet.

    Det börjar bli längd på denna tråden så jag gick tillbaka till Henkes första svar som har #3. Där finns en hel del intressant info, särskilt beträffande de små pylon 400 kärrorna. Tävlades det med dem för 10 år sen?

    Sen är det så att Ted_B och jag tydligen vill ha lite större modeller. Vi har ju också några 4S 2,7 Ah från EF-1 modellerna.

    Jag kollade Henkes länk till RCGroups i inlägg #46. Den tråden handlar om Jonas Leanders Speedster 400 som rönte stort intresse jorden runt för 14 år sen. Efter ett par år frågade någon efter en större variant och Jonas hade redan svaret:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=134809
    För mig som bygger själv finns det nu inte någon ursäkt för att låta ritningen till Speedster 400 sitta gömd i en pärm. Det måste bli förstoring x1,5 och sen ett behändigt litet träbygge (med kolfiber på de rätta ställena). Mina 4S batterier kommer att flyga snabbare nästa år.....ritningen från MFN bifogas till glädje för andra som vill ha nå't kul att bygga i vinter.

    Jag har vänner som tycker att jag vid min ålder borde bygga nå't i den här stilen:
    http://www.srbatteries.com/rearwin.htm
    men det lockar mig inte.

    Lars

    Speedster 1.pdf Speedster 2.pdf

  9. #49
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Det börjar bli längd på denna tråden så jag gick tillbaka till Henkes första svar som har #3. Där finns en hel del intressant info, särskilt beträffande de små pylon 400 kärrorna. Tävlades det med dem för 10 år sen?

    Sen är det så att Ted_B och jag tydligen vill ha lite större modeller. Vi har ju också några 4S 2,7 Ah från EF-1 modellerna.

    Jag kollade Henkes länk till RCGroups i inlägg #46. Den tråden handlar om Jonas Leanders Speedster 400 som rönte stort intresse jorden runt för 14 år sen. Efter ett par år frågade någon efter en större variant och Jonas hade redan svaret:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=134809
    För mig som bygger själv finns det nu inte någon ursäkt för att låta ritningen till Speedster 400 sitta gömd i en pärm. Det måste bli förstoring x1,5 och sen ett behändigt litet träbygge (med kolfiber på de rätta ställena). Mina 4S batterier kommer att flyga snabbare nästa år.....ritningen från MFN bifogas till glädje för andra som vill ha nå't kul att bygga i vinter.

    Jag har vänner som tycker att jag vid min ålder borde bygga nå't i den här stilen:
    http://www.srbatteries.com/rearwin.htm
    men det lockar mig inte.

    Lars

    Speedster 1.pdf Speedster 2.pdf
    Klart du skall ösa på :-)

    Det är kul när man börjar räkna åren bakåt. Skall vi kalla det för *redan* så kan man ju säga att Redan för 20 år sedan så fanns det borstlösa motorer och modeller som än idag skulle stå sig i tävling. Möjligtvis bortsett från regeländringar. Men tar vi Hackers motorer med växellåda så har den funnits i över 15år och än idag finns inget bättre helt enkelt. Det finns andra recept för samma sak men inget bättre.

    Så igång och bygg nu :-)


    http://f5b.de/historie.html
    Superhero

  10. #50

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    OK, Henke, det blev ett bygge till slut. I våras tröttnade jag på Catalina-bygget eftersom jag insåg att det inte skulle bli klart under flygsäsongen 2017. Efter en tid med ”andra” sysslor började jag för 4 månader sen med ett bygge som hade förutsättningar att gå snabbt. Annat kom emellan igen men nu är ”snabbygget” klart men inte provfluget. Jag tog några bilder under byggets gång och skall visa dem vartefter texten blir klar under de närmaste dagarna.

    Lägg märke till att denna förstorade Speedster 1000 har rak framkant till skillnad mot den ursprungliga Speedster 400 som har rak bakkant. Moderna hotliners har ofta bakåtsvepta vingar. Är detta ett mode som ändras ibland? Vilket är bäst?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stor Leander Speedster.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	62,3 KB 
Id:	64259

    Bygget skulle i största möjliga utsträckning ske med material som jag redan hade hemma. Jag började med att titta på bilder av Jonas Leanders förstorade Speedster och på några kommersiella F5D-modeller. Sen läste jag reglerna för F5D igen och kollade på eCalc hur min Mega AC 22/20/2E skulle kunna prestera på 4S. Det såg ut att gå bra med en 6x7 propeller. Jag tror motorn kommer att dra mer än de 723 W som eCalc visar så vi får se vad det blir i verkligheten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ecalc 6x7.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	91,0 KB 
Id:	64260

    Batteriet 4S 1800 mAh som jag valde i eCalc ger bara 13V polspänning. Hoppas att jag får bättre resultat med mina GensAce 4S 2700 mAh när jag skall mäta med planet på marken och i luften.


    Snabbygget blev en pylonkärra som liknar F5D. Trådskaparen och flera andra ville ha en snabbare modell än EF-1 till måttlig kostnad. Jag ville återanvända batterier och andra delar från EF-1 tävlandet. Det blev en motor som inte passade reglerna för EF-1, ett fartreglage, två bra LiPo GensAce 4S 2,7Ah 35C och Quanum telemetri. Vikten på dessa delar gjorde att jag fick en kakylerad totalvikt på 1100 g så vingytan måste vara minst 17 dm2 för att hålla vingbelastningen under 65 g/dm2 vilket F5D-reglerna kräver. Inte för att jag tänker tävla, men det kan nog vara vettigt att hålla sig under den gränsen. Med dessa förutsättningar började jag rita.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ritning och delar.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	64262

    Spant i 4 mm flygplywood. 3 mm kunde räcka men man tager vad man haver... lågprofilservot för skevrodren och höjdroderservot väger 35 g vardera. Hoppas att det inte blir för tungt... jag tänkte mig att detta skall bli en enkel och välflygande kärra men den skall hålla för mer än 200 km/h.


    Lars

  11. #51
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kul att du är på gång! Förr var det ganska vanligt, eller vanligare att någon klurig ritade ett flygplan sen samlades ganska många runt denna. Speedstern är ett exempel även Sting.

    Det du beskriver och visar bild på gav mig minnen från typ 2000 när jag träffade HAB-Tomas första gången. Han hade en Easy Street byggd från ritning i RCME. Tydligen gjorde även RIpmax en ARF av den. :-)

    Mega 22/20 i nosen(!!), dock bara Panasonic 2000 2/3 Sub C på den tiden!


    Superhero

  12. #52

    Standard

    Har en Rifle över om du är intresserad. Det var nån lagning på den och kommer faktiskt inte ihåg setup. Men som sagt, om du är intresserad letar jag fran den (har nyss flyttat och har inte riktigt koll på alla saker ännu)
    "Allting beror på allting"

  13. #53

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Håkan,

    Antar att det är Rifle 1meter du har. Den har vingyta 11,2 dm2 och kan väga 795 gram. Det blir inte mindre än 21 i kubisk vingbelastning. Hur var den att flyga?

    Lars

  14. #54

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Min hembyggda F5D modell började ta form. Som syns i denna bildkavalkad är det ett klassiskt modellplansbygge i balsa och plywood. Vingarna är i cellplast, plankade med 0,8 mm abachi-faner.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Laminerade kroppssidor.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	64265
    Jag började med att skära till kroppssidor av 2 mm balsa och laminera dem framtill med 0,4 mm plywood. Uttjänta blybatterier från mekboxen gör tjänst som tyngder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppssidor.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	63,9 KB 
Id:	64264
    Den blivande kroppen ligger på ett abachi-flak. Balsaflaket till vänster är smalare, ljusare och mjukare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp2.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	64266
    Alla spant är nu fastlimmade, två i taget med superkoll på att kroppen blir rak.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Botten.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	64268
    Botten upp! De snedställda kanterna är av tjockare balsa så att de kan slipas av till en lagom avrundning.

    Jag började jobbet med vingen genom att göra två aluminium-mallar med profilen MH43. De sitter nu på ett XPS-block. I vanliga fall använder jag vit EPS till vingkärnor men den här gången skall vingarna bli extra hårda. Jag skar sedan ut vingkärnorna med 0,4 mm Kanthal-tråd som fick 2,5 Amp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingprofil.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	45,3 KB 
Id:	64272
    Två tunna vingar kan skäras ur ett 50 mm block. Har tyvärr ingen bild på de färdiga kärnorna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingar o kropp i press.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	92,1 KB 
Id:	64267
    Här ligger vingarna i press. Man kan skymta Gladpack mellan faner och XPS-skal. Paketet ligger på en plan del av bänken med en plan planka under vikterna. Jag använder PU-lim för att spara vikt(på planet).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingar1.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	64269
    Så här blev resultatet. Kantlister är limmade med PU-lim. Motor, ESC och telemetri väntar i bakgrunden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingmit delar.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	64270
    Vingarnas undersidor före sammanfogning av mitten. Servot skall monteras mellan vingbalkarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp o elektronik.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	91,6 KB 
Id:	64271
    Så är då allt träjobb klart. Ett överblivet stycke blå XPS ligger vid fönstret. Det skall bli vingspetsarna.

    Hur och varför vingspetsarna blev som de blev tar vi i morgon.
    Gokväll / Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2017-11-04 klockan 23:08. Anledning: En bild till idag!

  15. #55

    Standard

    Vet inte hur den är att flyga. Köpte den av Lasse i ÅFK men hann aldrig flyga innan flytt. Och fältet här passar inte för det planet.
    "Allting beror på allting"

  16. #56

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard Vingspetsarna

    Här är början till de extravaganta vingöronen...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kropp glasad.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	64294
    Kroppen är nyglasad och den blå XPS-klotsen är förberedd.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingspets karvad.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	64295
    Vänster vingöra på plats och grovt tillskuret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingar med långa spetsar.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	64296
    Här kan man se vingöronen i sin fulla extravaganta längd.

    Det är skillnad på XPS och XPS, extruded polystyren alltså. De hårda cellplastskivorna från Jackon är syrenfärgade, från Ecoprim är de rosa och från Byggmax kan de vara gula. Alla tre är lätta att slipa. Blå XPS från Dow Chem är seg, vilket kan vara bra, men den är mycket svårare att slipa.

    Jag slet med att slipa de blå vingöronen en timme. Sen började jag tänka:
    Vad skall dessa uppåtböjda vingöron vara bra för till modellplan?
    Skall de vara bra vid hög fart, vid snäv kurvtagning eller strax före landning? Hur skall anfallsvinkeln förändras på väg från vingen till den yttersta spetsen? Det här kräver en separat tråd om vingspetsar. Tills vidare kapade jag de extravaganta och störande blå vingspetsarna till en mera modest avslutning. Sen bestämde jag mig för att planet skall heta Hipster.

    Frågan är alltså: Vad är poängen med uppåtsvepta vingspetsar på modellplan typ hotliner?

    Lars

  17. #57
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Vad skall dessa uppåtböjda vingöron vara bra för till modellplan?
    Skall de vara bra vid hög fart, vid snäv kurvtagning eller strax före landning? Hur skall anfallsvinkeln förändras på väg från vingen till den yttersta spetsen? Det här kräver en separat tråd om vingspetsar. Tills vidare kapade jag de extravaganta och störande blå vingspetsarna till en mera modest avslutning. Sen bestämde jag mig för att planet skall heta Hipster.

    Frågan är alltså: Vad är poängen med uppåtsvepta vingspetsar på modellplan typ hotliner?

    Lars
    Ja du.... varför ser flygplan ut som de gör? Någon med roligt namn testar en ny pryl och vips börjar allt se ut så. Som jag nämnde tidigare så kan man iprincip vinna med väldigt gamla saker. Det handlar nog mest om piloten och regelverket.

    Det jag ofta funderar på är varför man filar så mycket på en vingspets när ett rotorblad eller en propeller ofta ser helt fyrkantiga ut?! De åker ju mycket fortare än vingen!




    Någon enstaka med helikopter har tänkt till, men det är inte många och det ser inte ut som en vingspets

    Superhero

  18. #58
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lars,du hittar dessa öron främst på trafikflyg och där sitter de för att spara bränsle genom att få stopp på virvlarna som utgår från vingspetsarna,de har de senaste åren växt både uppåt samt nedåt (jodå,en av 737 sorterna ser nästan komisk ut)
    Finns lite olika siffror men de brukar hävda 3-5% i mindre förbrukning.
    Proppar är kul,i somras så hade vi A-400 på Arlanda,den ser väldans underlig ut,antar den har bra verkningsgrad men det jag reagerade på var ljudet,den gick otroligt tyst..

    ..Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A400M_07.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	64298
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #59

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Nu är Hipster klar. Bygget tog 3 kalendermånader med lugn byggtakt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster rygg.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	164,2 KB 
Id:	64324
    Basfärgen blev röd eftersom jag hade en burk röd Toplac stående. Vingarnas framkanter blev gula så att de syns vid landningen och vingarnas undersidor blev röd/gul randiga. Om planet flyger bra skall jag dekorera ovansidan i gult och någon tredje kulör. Hålet bakom vingen är (ett ganska stort) utsläpp för kylluft.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster nos.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	64325
    Till en början skall jag flyga med 3S Lipo och fällbar 8x4. Sen är avsikten att jag skall flyga med 4S Lipo och 6x6 eller 6x7 fast propeller. Då skall det bli 25 000 rpm och >200 km/h.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster buk.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	148,1 KB 
Id:	64326
    Undersidan har inte heller några synliga roderstänger.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster skevservo.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	64328
    Denna klassiska skevroderinstallation väger 40 g vilket är ungefär detsamma som ett servo i varje vinge.

    Före målningen var det förstås glasfiber/lamineringsepoxy, grundfärg/slipning, samt grundfärg igen/finslipning. Jag använde Biltemas lamineringsepoxy men bara en gång. Träytan suger i sig det lilla epoxy som behövs för att fästa 25 g glasfiber. Sen fyllde jag väven med förtunnad grundfärg som är mycket lättare att slipa än ett andra lager av epoxy. Det andra lagret grundfärg skall täcka ytan och jag finslipade med 320-papper. Två lager epoxy ger en bättre yta men detta var min förenkling för att spara arbetstid och vikt. Man kan förstås grunda med Hagmans sprutspackel som torkar snabbt men jag gillar ingen form av sprutlackering. Den gula och röda färgen är därför struken med pensel. Toplac flyter ut så bra att man kan måla det med billiga engångs-moddlare.

    Vingarna vägde före ytbehandling 172 g. Glasning, grundfärg och Toplac vägde 78 g. Vingytan är 17 dm2 så med två sidor väger ytbehandlingen 2,3 g/dm2. Då ingår två lager glasning på vingöronen. Oracover väger 0,7 g/dm2 så skillnaden 1,6 x 34 ger möjlighet att spara c:a 50 g på totalvikten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Hipster måleri.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	64327
    Här syns de produkter jag har använt för ytbehandlingen.

    Utan elektronik väger kroppen och vingarna 250 g vardera. Elektroniken väger 440 g, summa 940 g utan batteri. Totalvikten blir med med 4S Lipo 1,8 Ah, som väger 200 g, bara 4% mer än kalkylerat men tyvärr blev Hipster baktung. Enklaste åtgärden är att flytta vingen bakåt. Jag skall nu överväga att bygga en ny vinge med större korda, eventuellt bakåtsvept i st.f. rak framkant.

    Under byggets gång har jag sett följande köpesmodeller som kan vara bra alternativ om man inte bygger själv: Mini Hawk III från Horizon, Joker från Aero-Naut, Snipp från Royal Model CZ 3F.

    Tack Ted_B för lånet av tråden!
    Lars

  20. #60


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen finns ju nåt såpass trivialt och billigt som EFXtra ifrån Hobbyking - https://hobbyking.com/en_us/durafly-...green-pnf.html
    Med 6S-setup rör den på sig riktigt bra för den som vill komma undan relativt billigt och med en PNF-modell. Men den kanske redan diskuterats i tråden ?
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •