Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Vilket plan efter en EF-1 racer?

  1. #61

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mycket bra förslag, Roger!

    EFXtra Racer finns i tre färger så det öppnar för en ENTYPSKLASS med enkel pylon racing.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tre EFXtra.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	21,3 KB 
Id:	64331
    Jag minns hur skoj vi hade för 25 år sen när Sting-Pylon var populärt. På den tiden byggde vi själv enligt strikta regler men jag vet att det är andra tider nu. Framgång i tävlandet, med tre startande på en 150 meters bana, berodde enbart på pilotens djärvhet och skicklighet. Detta är poängen med en entypsklass, inte att ha värstinggrejer som kostar skjortan...numera har man flugit Q-500 för att få tävla med likvärdiga kärror men de är ju vrålande, oljestänkande och kantiga lådor som kräver konstnärlig dekor för att bli snygga.

    Med EFXtra får man en snygg kärra till bra pris. (Snipp ligger i samma prisklass men den är tom) EFXtra har all elektronik utom batteri och mottagare. Dessutom har vingspetsarna ändskivor så jag slipper fundera mer på vingöron.

    Sån här pylonflygning behöver vi i södra Sverige för att pigga upp oss bland alla sofistikerade multikoptrar.

    Lars

  2. #62


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lars - detta med entypsklass för pylon med en modell som EFXtra är precis samma tankar som jag dryftat lite på klubben. Problemet är väl främst att Hobbyking snabbt som attan kan ta bort modellen ur sortimentet men f ö borde den uppfylla många krav på en enkel men ändå snabb entyps-klass i pylon. Bäst hade det kanske varit om den haft landställ så man kunde göra markstart. Och med 6S är den som sagt riktigt rask - t o m lite för rask för en "yngling" i min ålder...
    Roger

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Tack Ted_B för lånet av tråden!
    Lars
    Varsågod.
    Kul att läsa om ditt bygge.
    Själv köpte jag en Rifle 1m som fick en mycket kort livstid.
    Läste senare att de första satserna av den hade problem med skeva vingar och det var precis vad som var fel med min, den hade tydligen legat på hyllan länge innan jag köpte den.
    Den stegrade sig och rollade kraftigt och dum som jag var så tog jag inte ner den medan jag hade chansen utan tänkte försöka trimma in den i luften, det slutade med att den gick i backen och precis allt blev skrot, motor, servon, esc, batteri och plan.
    Den var iallafall snabb så länge det varade
    Jag är lite sugen på en ny likadan men blev riktigt sur över att de släpper ut felaktiga modeller till kunderna, det var några kronor som gick till spillo i den kraschen så det tar emot att handla av dem igen.

  4. #64

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Lars - detta med entypsklass för pylon med en modell som EFXtra är precis samma tankar som jag dryftat lite på klubben.
    Roger
    I vår klubb visade jag för två veckor sen bilder och data för EFXtra. Reaktionen var: Skall vi beställa var sin?
    Det blev fyra som svarade ja. Tre dagar senare beställde jag mitt röda exemplar från HobbyKing's EU Store.

    Idag kom paketet
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Paket_1.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	64500Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Paket_2.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	67,5 KB 
Id:	64501Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Paket_3.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	64502Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Paket_4.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	64503
    Byggsatskartongen var skyddad av två lager omslagspapper vilket är i minsta laget för godshanteringen från Belgien till Småland.
    Den enkla men ändamålsenligt konstruerade förpackningen var tillräckligt stabil för att skydda modellen. Puh!
    Leveranstiden var 8 arbetsdagar varav 7 dagar var transporttid för Belgiska posten(Bpost) och Post Nord.

    Nu börjar den intressanta sysslan att granska och montera en väl motoriserad PNF. Jag kommer att starta en separat tråd om detta nöje. Kan redan nu säga att det blir lite mer jobb än att bara stoppa i mottagare och batteri.

    Julklapp en månad i förväg...
    Lars

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisen körde 4S till en början, sen proppbyte och 6S. Den gick rätt fort så den borde fungera som entyps-klass för enklare elpylon. Inga hyss vid landning eller start.
    Roger

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ännu billigare just nu - desuutom fri frakt - https://hobbyking.com/en_us/durafly-...___store=en_us
    Fynd för den som vill åka fort till mycket rimligt pris och dessutom en kärra med bättre finish och utförande än priset antyder.
    Roger

  7. #67

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    "Ännu billigare just nu" - det måste vara Black Friday - Rea.

    Passa på och köp för EFXtra verkar vara bra. Passa gärna på att köpa extra av den svarta propellern 7x6,5 för 4S. Jag tror dock att APC 7x6 är ännu bättre.

    Lars

  8. #68

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    RÄTTELSE:

    Jag skrev i går att den svarta propellern 7x6,5 för 4S är värd att beställa. I dag har jag provat bägge propellrarna som följer med EFXtra och de är inte bra. Se slutet av texten i min nya tråd om EFXtra

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •