Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: F3A i 1 metersstorlek och foam

  1. #1

    Standard F3A i 1 metersstorlek och foam

    Hej!

    Jag är ute efter ett F3A aktigt plan i foam och ca 1m i spännvidd. Har hittils hittat FMS F3A Explorer. Finns det andra jag bör ta i bekatande?

    Tack på förhand!
    "Allting beror på allting"

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låter ju i grunden som en aning oförenligt men en liten och mycket välflygande kärra är Durafly Hyperbipe - https://hobbyking.com/en_us/duraflyt...m-epo-pnf.html
    Har som sagt en sån själv och ett par moddar skall man nog kosta på sig under "bygget".
    * Tag bort hjulkåpor och sätt gärna på lite större hjul om du flyger ifrån gräsfält.
    * Förstärk landställsinfästningen en aning - själv skar jag upp en liten slits alldeles framför landstället och limmade i en liten bit plwwood där (stående alltså). Inga som helst problem med landstället hittills efter några månaders användning.
    * Ett par lager med spray-klarlack (Biltemas i mitt fall) skadar inte eftersom dekalerna enligt uppgift inte sitter så bra.
    F ö fungerar denna lilla dubbeldäckare alldeles utmärkt med mycket rena flygegenskaper och bra motorisering.
    Jag kör på 3S1000 och med 5 minuters motortid så brukar den dra runt 600 mAh med min flygstil.
    Sen var det ju en extra bonus att jag köpte den för drygt 60 Euro under en "sale" hos HK...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    F3A Explorer är troligen en av de bättre flygande F3A liknande 1 meters planen man han hitta idag.
    När vi hade NM i F3A i Sverige 2015 (jag var tävlingsledare) så hade vi ett "lotteri" på prisutdelningen/banketten där vi lottade ut lite prylar bl a en F3A Explorer (sponsrad av 3F Hobby Service här i Sverige, de säljer fortfarande denna modell). Modellen gick till en finsk tävlande. Jag hade modellen hemma innan tävlingen och inspekterade den och den såg riktigt fin ut.
    Vi köpte in två Gravity 3S 2200 mAh Lipo som vi skickade med modellen också.
    I den här videon kan man se hur den flyger.
    https://www.youtube.com/watch?v=Iv1RymneNMc

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-11-03 klockan 11:44.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb
    Superhero

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Plötsligt blev jag väldigt sugen på en liten enkel kärra som kan ligga i bilen, plockas fram när suget faller på och som flyger bra.
    HK:s HyperBipe passar som handen i Greta. Och till ett väldigt attraktivt pris, dessutom!
    Är det någon som har köpt en sådan?
    Erfarenheter?
    Positivt och negativt? (I nån videosnutt på Tuben har man bytt hjul och förstärkt landställsinfästningen.)

    Pilatusen är ju knappast nån F3A-kärra, snarare en hyfsat välflygande, vändbar skalakärra.
    Men i Youtubefilmerna jag kikat på rollar den inte speciellt rakt.
    Retroholic!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - dags för nya glasögon ? Hursomhelst - läs inlägg #2 i denna tråd...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Plötsligt blev jag väldigt sugen på en liten enkel kärra som kan ligga i bilen, plockas fram när suget faller på och som flyger bra.
    HK:s HyperBipe passar som handen i Greta. Och till ett väldigt attraktivt pris, dessutom!
    Är det någon som har köpt en sådan?
    Erfarenheter?
    Positivt och negativt? (I nån videosnutt på Tuben har man bytt hjul och förstärkt landställsinfästningen.)

    Pilatusen är ju knappast nån F3A-kärra, snarare en hyfsat välflygande, vändbar skalakärra.
    Men i Youtubefilmerna jag kikat på rollar den inte speciellt rakt.
    Jag har en och är mycket nöjd med flygegenskaperna. Fästet för landningsstället har jag förstärkt flera gånger. Nu tror jag det står pall för lite hårdare landningar. Jag la in en kolfiberbalk i undervingen redan från start. Läste om att några hade fått vingbrott vid höga g-krafter. Jag har också satt på hjul med större diameter så att det går att starta och landa på gräs utan att den tippar runt. Den klarar förhållandevis mycket vind för sin storlek. En klart rolig maskin [emoji106]

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
    Senast redigerat av DanN den 2017-11-03 klockan 22:23.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg

    Pilatusen är ju knappast nån F3A-kärra, snarare en hyfsat välflygande, vändbar skalakärra.
    Men i Youtubefilmerna jag kikat på rollar den inte speciellt rakt.
    Jag roade mig att för en gångs skull läsa noga och det står F3A aktig och det är en PC21. Väldigt snarlika förhållanden som en F3A.

    Sen kräver alla flygplan ett modellminne av rang. Det är nog lätträknat vilka som verkligen lägger lite tid och omsorg på sin setup.

    Men sen kan man ju stänga tråden efter inlägg 3 för det var ju ett exakt svar på tal. Hur den flyger vet jag inte, men det efterfrågades ju inte heller för den delen haha.
    Superhero

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Thomas - dags för nya glasögon ? Hursomhelst - läs inlägg #2 i denna tråd...
    Roger
    Joo'rå... så'att...
    Det gäller ju att läsa ALLT!
    Vilket man inte alltid gör, tydligen....
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Tack för visat intreese och engagemang. Tror jag slår till på F3A Explorer.
    "Allting beror på allting"

  11. #11

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Köp den från RC flight, då får du en hiss på köpet


    https://www.rcflight.se/visaprodukt....er-pnp-1100-mm

  12. #12

    Standard

    Hiss?
    "Allting beror på allting"

  13. #13

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Hiss?

    Tydligen så har autoöversättningen missat

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hiss.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	105,2 KB 
Id:	64263

  14. #14

    Standard

    :-) Ok.
    "Allting beror på allting"

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du kan acceptera liiiite större kärra så är nog denna bland det bättre du kan få för dina pengar - https://hobbyking.com/en_us/voltigeu...g-gear-v2.html
    Mycket välbyggd och fungerar utmärkt på 3S2200.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du kan acceptera liiiite större kärra så är nog denna bland det bättre du kan få för dina pengar - https://hobbyking.com/en_us/voltigeu...g-gear-v2.html
    Mycket välbyggd och fungerar utmärkt på 3S2200.
    Roger

    Denna är ju helt klart "more bang for your buck", dessutom ett mycket snyggare plan.

    //R

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du kan acceptera liiiite större kärra så är nog denna bland det bättre du kan få för dina pengar - https://hobbyking.com/en_us/voltigeu...g-gear-v2.html
    Mycket välbyggd och fungerar utmärkt på 3S2200.
    Roger
    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Denna är ju helt klart "more bang for your buck", dessutom ett mycket snyggare plan.

    //R
    Men inte ens i närheten av F3A!
    Superhero

  18. #18

    Standard

    Beställde tillslut i alfall en F3A Explorer efter att ha tittat på hur den flög. Har en Multiplex Acromaster som har blivit mitt mest flugna plan genom tiderna men vill nu flyga mer "pattern" igen. Har en Sebart Wind S som tyvärr är lite för stort för fältet där jag bor så det har stått still sedan min flytt för 2.5 år sedan. Meddelar hur det gick när jag provat. Beställde av RC Flight trots 150:- dyrare inkl. frakt men vet att de levererar i en jädra fart. Kanske får upp det till helgen.



    Senast redigerat av hakank den 2017-11-05 klockan 17:51.
    "Allting beror på allting"

  19. #19

    Standard

    Måste rätta mig själv:-) Min Sebart är en Angel S EVO och inget annat.
    "Allting beror på allting"

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja, det finns väl andra förslag i denna tråd som inte heler riktigt påminner om F3A-kärror. Sen är ju gränserna flytande - både hos maskinerna och köparna.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •