Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Koppla in spänningscensor. Hur?

  1. #1

    Standard Koppla in spänningscensor. Hur?

    Jag är i färd att koppla in en spänningscensor (telemetri) i en modell men undrar lite hur man gör det så att det blir praktiskt att koppla i och ur den. Kan man sätta in en skarvkabel så man slipper hålla på sätta kabeln i och ur sensorn varje gång. Var hittar man i så fall en skarvkabel? Alltså den där flerpoliga laddkontakten med en kabel för varje cell.

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du menar balanskontakten. Det är nog bästa stället att mäta batterispänningen på. Men lite opraktiskt att koppla i och ur även denna vid batteribyte. Jag löder in mina spänningssensorer direkt på stora huvudkontakten på ESC-sidan. Då blir allt in/ur-kopplat samtidigt på en gång.
    Det blir kanske lite mätfel där, med stora strömmar över en kontakt och därmed lite spänningsfall. Men samtidigt bra att kunna se ev. problem med stora spänningsfall även här. Blev räddad en gång när det glappade. Det larmade direkt vid gaspådrag. Hade jag kopplat in på balanskontakten hade jag inte fått något larm.
    /A

  3. #3

    Standard

    Balanskontakt var ordet jag inte kom på igår kväll, tack Det är en Frsky telemetrisensor ja ska koppla in och den är avsedd att mäta över balanskontakten så det är nog det enda val jag har. Men du har en poäng med att mäta direkt där strömmen tas ut. Samtidigt kan det kanske vara bra att mäta över varje cell om en cell skulle fallera eller hamna kritiskt lågt av någon anledning. Hittar jag ingen skarvkabel får jag försöka sätta censorn så det blir lätta att ta bort kabeln. Lite rolig sensor då det är en lite pytte mini display på själva sensorn där man set dels hela ackens spänning och dels varje cell. Fungerar således som en liten acktestare samtidigt.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Vad har du för mottagare? Om du inte är intresserad av varje enskild cells spänning så räcker det med en enkel spänningsdelare (2 motstånd) och sen koppla in direkt in på mottagarens port (ex a2 på x4r).

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Balanskontakt var ordet jag inte kom på igår kväll, tack Det är en Frsky telemetrisensor ja ska koppla in och den är avsedd att mäta över balanskontakten så det är nog det enda val jag har. Men du har en poäng med att mäta direkt där strömmen tas ut. Samtidigt kan det kanske vara bra att mäta över varje cell om en cell skulle fallera eller hamna kritiskt lågt av någon anledning. Hittar jag ingen skarvkabel får jag försöka sätta censorn så det blir lätta att ta bort kabeln. Lite rolig sensor då det är en lite pytte mini display på själva sensorn där man set dels hela ackens spänning och dels varje cell. Fungerar således som en liten acktestare samtidigt.

    /Mats
    Det är väl just de enskiljda cellerna som är intressanta för att se om någon cell får fall. på så vis får du ju en varning och kan plocka ner modellen (förhoppningsvis) innan det är för sent. För att hålla koll på när flygtiden är slut och batteriet närmar sig 30% av mAh eller vad du vill ha för marginal, är ju AMP-sensorn mycket mer tillförlitlig med förbrukade mAh...

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Att mäta förbrukade mAh kanske är bra, men det förutsätter ju att man vet den faktiska kapaciteten och laddnivån innan.
    Det är alltså en differansmätning från ett relativt okänt basvärde.

    En spänningsmätning ger ett absolutvärde på laddtillståndet, oberoende av laddnivå, kapacitiet, ålder på batteri etc etc.
    Mycket säkrare. Men det kan vara lite lurigt detta också, om man har nya friska ackar så orkar dom hålla spänningen uppe in i det sista. När larmet väl går så är det kanske redan för sent, acken är i det närmaste tom.
    /A

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Att mäta förbrukade mAh kanske är bra, men det förutsätter ju att man vet den faktiska kapaciteten och laddnivån innan.
    Det är alltså en differansmätning från ett relativt okänt basvärde.

    En spänningsmätning ger ett absolutvärde på laddtillståndet, oberoende av laddnivå, kapacitiet, ålder på batteri etc etc.
    Mycket säkrare. Men det kan vara lite lurigt detta också, om man har nya friska ackar så orkar dom hålla spänningen uppe in i det sista. När larmet väl går så är det kanske redan för sent, acken är i det närmaste tom.
    /A
    Allt vad jag har suttit och Googlat och läst på forum säger precis motsatsen. Att mäta spänningen är ett ganska uddlöst mått på laddtillsåndet. En anledning till det är visst att det skiljer så mycket mellan belastad och obelastad ack. Dessutom menar man att det kan vara väldigt stor skillnad på hur olika ackar beter sig. På en del sjunker spänningen successivt medan andra håller ganska hög spänning till dess det är dags att landa.

    Vad som framhålls verkar vara endera att mäta strömförbrukningen med A-meter eller använda timer och lära sig hur mycket ström som går åt en viss tid. Det senare tycker borde gälla enbart om man flyger ganska likartat varje gång vilket jag inte gör. Ibland är det fullt spett och ibland är det stilla söndagsflygning. Men det är klart, om man har timern inställd för fullt spett är man ju säker.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    Kan tillägga att mottagaren är X8R och censorn är Frsky voltage censor med den lilla displayen. Tyvärr får jag inte till det i radion för att mäta vare cell. På något sätt ska det gå att få larm från den cell som har lägst spänning. Innan uppdatering till 2.1.X ser det ut som att man kan välja mellan cells och cell när man ska programmera in larm.

    /Mats

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det stämmer också. Varje batteri är unikt. Både vad gäller spänning och kapacitet.
    Man måste helt enkelt lära sej sin ackar och tolka mätvärden därefter.

    Men spänningen är trots allt det enda absoluta måttet på laddnivå, även om det skiljer mellan ackar.

    Att mäta förbrukad energi är ju exakt i sej, men säger inget om hur mycket som finns kvar. Bara hur mycket du dragit ur.

    Ponera att du, gud förbjude, blandat ihop laddade och o-laddade ackar och råkar stoppa i det o-laddade. Vad säger din kapacitetsmätning då?
    /A

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det ena utesluter inte det andra.
    Jag använder samtidig kapacitetsmätning (mAh) och individuell spänningsmätning för de individuella cellerna i acken.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Precis. Hängslen och livrem.
    Jag kör med timer och spänningsmätning. Men bara totalspänningen på hela batteriet.

    Har en setup med LemonRx strömmätare som ska tas i drift. Då får man koll på alla tre parametrarna, tid, förbrukning och spänning. http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...ri-system-xt60
    Lite besviken på hur den mäter och rapporterar radiosignalkvalitet, annars verkar det helt OK.
    /A

  12. #12

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har man bara koll å att acken man flyger på är fulladdad funkar mAhförbrukning mycket bra med Frsky sensorn. Har en switch som talar om förbrukat var 15 sek eller när jag flippar den till 3e läget.

  13. #13

    Standard

    Om man nu som jag har införskaffat en spänningscensor vid vilken nivå ska den varna vid för att vara på den säkra sidan. Jag har fullt tillräckliga flygtider så jag behöver inte kräma ur det sista. Då landar jag hellre och byter batteri. Jag har nu lyckats ställa in den så att den visar och varnar för lägsta cell. Kan 3,3 v vara en lämplig nivå?

    /Mats

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    3.3V låter utmärkt.
    EDIT: Man kan ju justera detta upp eller ner lite baserat på vad man får för mätvärde på cellerna efter att batteriet fått vila en stund. Det är bra om cellerna inte går under 3.75V obelastat i vila. Ligger man under det får man höja larmnivån lite, och vise versa.
    /A

  15. #15

    Standard

    Jag har lite olika ackar av bättre och sämre kvalitet som jag använder till samma modell och då får man väl kanske utgå från den ack som kräver det högsta värdet. Jag får se till sommaren hur det tar sig ut. Om man har varningen inställd på lägsta cell är det väl knappast någon vits med att ha någon varning på den totala spänningen.

    /Mats

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Kan tillägga att mottagaren är X8R och censorn är Frsky voltage censor med den lilla displayen. Tyvärr får jag inte till det i radion för att mäta vare cell. På något sätt ska det gå att få larm från den cell som har lägst spänning. Innan uppdatering till 2.1.X ser det ut som att man kan välja mellan cells och cell när man ska programmera in larm.

    /Mats
    Jag hittar inte heller "cell" i min Taranis E (fw 2.1.6) men "cell" finns i min Taranis D (fw 2.0.9). Har dock en mycket omfattande manual på tyska som jag hittat någonstans (minns inte var). Den visar hur man sätter upp varje enskild cell men jag fattar ändå inte riktigt på grund av språket. Rubriken på det 399-sidiga pdf-dokumentet är "Bedienungsanleitung OpenTx V2.1x und CompanionV2.1x X9D X9E 9XR-Pro 9XR Th9x" och avsnittet om 2.1 är skrivet i augusti 2015 av någon Helmut Renz
    /Leif

  17. #17

    Standard

    Jag höll på en god stund och testade alla möjliga varianter under fliken telemetri: sensorer-cells-redigera. Där valde jag till slut enligt följande mest av en tillfällighet:

    namn: cells
    typ: calculated
    formula: cell
    cell sensor: cels
    cell index: lowest
    logs: (ej ikryssad) men det spelar kanske ingen roll.

    När jag gjort det visades värdet på lägsta cell men den totala spänningen var borta. Av en händelse råkade jag då trycka på Discover new sencors. och då dök det upp en censor till och den visade totala spänningen.

    När jag sedan skulle ställa in varningen i logiska brytare och välja vilken enhet den skulle varna för dök cells upp på två ställen i listan, alltså som om det vore två st. voltage censors. Den nya som dök upp visade den totala spänningen.

    Summan av det hela är att det i radion ser ut som att det finns två voltage censors. En med ID 2 som visar hela spänningen och en utan ID nr, den jag redigerat. Det verkar dock som om man inte skiljer på cell och cels

    Om nu någon kan följa denna förklaring är det bra gjort Hur som helst fungerar det i min radio och radion visar exakt detsamma som står på den lilla displayen på sensorn.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-22 klockan 06:57.

  18. #18

    Standard

    Hej, det är ju inte så konstigt att gamla variabelvärdet "cells" försvunnit för dig. Du har skapat en helt ny parameter med exakt samma namn. Prova att byta namn på din nya parameter så kommer det nog gå bättre.

    MVH!
    /J

  19. #19

    Standard

    Nej cells hade inte försvunnit utan både hette cells. Läste ditt inlägg i X9E tråden och ändrade efter det namn till cell på den ena så nu har jag en cell och en cells. Jag har precis som du skapar en ny censor eller rättare sagt två nya. Missen jag gjorde var att inte byta namn till cell. Nu har jag cells, cell och delta.

    /Mats

  20. #20

    Standard

    Nej nu fattar jag vad du menade. Cells var ju tillfälligt borta till dess jag skapade en censor till. Men jag gjorde det lite bakvänt. Kommer varken ihåg vad jag skriver eller gör

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •